Mini Express

Je libo budovat železnice v USA nebo Evropě?

Roku 2017 spatřila světlo světa hra plná vláčků a akcií s názvem Mini Rails. Stvořil ji pan Mark Gerrits, stejně jako hru Mini Express, o které bude v tomto článku řeč. Obě hry mají společné tak akorát téma, a to, že každý hráč provede ve svém tahu jednu z dvou dostupných akcí. Jinak jsou mechanismy úplně nové a oproti Mini Rails přináší novější sestra i možnost sólo hraní. Sestra vyšla minulý rok a tak je mladší pouze o čtyři roky. I tak podle mého zaznamenala neuvěřitelný posun a to zejména v grafické podobě. Tuto vlakovou strategii vydalo Moaideas Game Design a do našich končin ji lokalizuje BoardBros. Hra na první pohled zaujme krásnou krabicí, za kterou stojí ilustrátor Pinting Pan. Celkový dojem z grafického designu hodnotím velice kladně. Herní plán, kartonové komponenty ale i dřevěné mašinky jsou prostě krásné a za to můžeme vděčit týmu grafiků pod vedením pana Desneta Amanea. O tom, že se hra líbí může svědčit i kickstarterová kampaň, která oslovila více než osmnáct set podporovatelů. Ti do hry zainvestovali přes milion šest set tisíc korun a zaplatili tak sedm set sedmdesát sedm procent potřebné částky.

A o co že ve hře jde? Jeden až pět hráčů se ocitne v roli movitých magnátů. Avšak pro ty, co jimi jsou i v reálném životě, to nebude role. Tito magnáti poté řídí čtyři železniční společnosti. Jedná se o společnost dřevařskou, ocelářskou, kožedělnou a bavlnářskou. Jak již bylo řečeno, v každém tahu se hráč musí rozhodnou, kterou ze dvou možných akcí zahraje. Buď zvýší svůj podíl v jedné ze společnosti tím, že si zakoupí její akcii, nebo může postavit trať. Tím se zvětší železniční síť oné společnosti a díky tomu poroste cena jejích akcií. Hráč, který má na konci hry největší portfolio se stane vítězem.

Připravme se na zisk horentních sum

V tomto odstavci se vám pokusím popsat přípravu hry tří až pěti hráčů, včetně popisu jednotlivých komponent. Dominantou Mini Expressu je Maxi herní plán, který je oboustranný, a na jeho stranách najdeme mapu USA a Evropy. Samotná mapa je rozdělena pomocí hexagonální sítě a lemuje ji stupnice VB. Hexy jsou také ohraničeny různými barvami. Konkrétně zlatou, stříbrnou a černou. Tyto barvy určují, kolik tratí lze v daném městě postavit, a řeč o nich bude ještě v textu týkajícího se průběhu hry. Nalezneme na ní i růžici se světovými stranami, velice hezky ilustrovanou krajinu a logo hry Mini Express.

Poblíž herního plánu musí také ležet deska správy majetku. Ta slouží jako taková nabídka komponent, které si může hráč pořídit. Základní barvu desky představuje modrá barva postupně měnící svůj odstín. Na ní najdeme čtyři různě barevné sekce patřící každé ze společností. Úplně vlevo je hnědá sekce patřící dřevařské společnosti, následovaná šedou ocelářskou, oranžovou kožedělnou a bílou bavlnářskou společností. Do spodní části každé ze sekcí musejí hráči umístit patřičné žetony akcií. Žetonů akcií je však v krabici víc, konkrétně devět od každé barvy. Zbudou tedy tři od každé a ty si hráči během přípravy postupně rozeberou. S výběrem začne začínající hráč a střídá se s ostatními, dokud se všechny nerozeberou. Žetony akcií představují malé kartonové destičky a mají podobu jakýchsi starodávně vyhlížejících certifikátů. Hned nad nimi je symbol mašinky, kam se také umístí čtyři dřevěné mašinky podle barev společností. V horní části sekce, tedy nad mašinkami, je malé čtvercové pole označené jakýmsi prýmkem. To slouží potřebám Mašinfíry, což je imaginární protihráč v sólo verzi hry. No a úplně nejvýš na desce správy majetku najdeme modrý rámeček s pomůckou pro akci „Pořízení akcie“. Rámeček je rozdělen na tři části, přičemž první nám říká, že hráč uzme jednu z dostupných akcií. Druhým krokem je přidání tří vlaků do zásoby dané společnosti. V zásobě jich však smí být nejvíce pět, o čemž nás informuje třetí okénko rámečku. Poblíž desky správu majetku pak hráči vytvoří všeobecnou zásobu vláčků. Ty vypadají opravdu úžasně, jsou vyřezány ze dřeva a na herním plánu vypadají peckózně.

Musím naše čtenáře upozornit na jeden fakt. Na některých obrázcích jsou dřevěné komponenty, jako třeba vláčky, ilustrované pro realističtější vzhled. Takto by měly být ozdobeny v rámci kickstarterové kampaně po odemknutí jednoho ze Stretch goalu. Zda budou i v balení od BoardBros takto nabarvené nedokážu říct. To ovšem neznamená, že by bez ilustrace nevypadaly dobře!

Z této zásoby je třeba následně umístit jeden vláček od každé společnosti na počáteční lokaci, která je zobrazena šestiúhelníkem příslušné barvy. Navíc je na této lokaci obrázek mašinky a na mapě USA jsou to města: Erie, Baltimore, Wilmington a Tallahassee. Na mapě Evropy pak Barcelona, Varšava, Londýn a Bělehrad. Další velice hezký dřevěný komponent hry Mini Express je značka délky trati. Během přípravy se umisťuje na desku se stupnicemi. Značky jsou opět pro každou ze společností a mají podobu vlakového nádraží.

V balení hry nalezneme také látkový pytlíček se zdrhovadlem, na kterém je logo hry, a do které se vkládají žetony poptávky. Těch najdeme ve hře třicet dva a během přípravy se umístí jeden do každého města. Výběr je třeba ponechat náhodě, a proto se žetony tahají z přiloženého pytlíčku. Žetony připomínají jakýsi protažený šestiúhelník a detailně je můžete prozkoumat na obrázku níže.

Z kartonu je také žeton začínajícího hráče. Komu bude během hry patřit určuje poměrně originální pravidlo. Začínajícím hráčem se stane ten, kdo naposledy jel vlakem. Nyní je před námi už jen poslední krok přípravy hry. Tím je výběr barvy hráče, který pak v oné barvě uzme pět dřevěných ukazatelů. Ty mají tvar prýmků a nazývají se značky vlivu. Čtyři z ukazatelů mají své místečko na desce se stupnicemi, a to v každém sloupečku všech čtyřech společností. Pátý žeton si hráč ponechá ve své herní oblasti jako upomínku, kterou barvu si zvolil. Zároveň bude tato značka sloužit na konci hry jako ukazatel na stupnici VB. V krabici, na které je zobrazeno nádraží s hodinami, najde také její nový majitel pravidla. Ta jsou čtvercového tvaru a popisují mechaniky hry na šestnácti stránkách. Jsou plná obrázků s příklady a komponenty. Základní pravidla hry rozhodně nejsou složitá. Naopak. Jsou velice přístupná. Nicméně díky ekonomickému charakteru nebude hra tak úplně pro děti, o čemž svědčí i doporučený věk hráčů. Největší část pravidel tak zabírají úpravy pravidel v závislosti na počtu hráčů. Konkrétně sólo, dvě verze hry dvou hráčů a dvě implementovaná mini rozšíření. Během jejich pročítání jsem nenarazil na žádnou gramatickou chybu či hluché místo v popisu herních mechanismů. Příprava patří rozhodně mezi ty jednodušší a tak s ní rozhodně nebudou mít problém ani začínající hráči. Jestli bude takto jednoduchý i průběh hry se můžete dozvědět, pokud budete pokračovat ve čtení dalších řádků.

Když je hráč na tahu …

Mini Express se hraje na kola, ve kterých se hráči střídají ve směru hodinových ručiček, počínaje hráčem s žetonem prvního hráče. Když se hráč dostane k tahu, má pouze dvě možnosti co udělat:

  • pořízení akcie – Hráč si vybere jeden z žetonů akcií v nabídce. Tuto akcii je třeba vybírat rozumně, protože hráč přijde o úroveň svého vlivu v této společnosti o tolik polí, kolik je mašinek v nabídce této společnosti. Pokud v nabídce vláček není, o vliv nepřijde. Naproti tomu, si nesmí akcii vzít, pokud nemá dostatečný vliv – nesmí jít do mínusu. Poslední částí této akce je přidání tří vláčků do nabídky této společnosti, s tím že je zde počet mašinek omezen na pět kousků.

Tento mechanismus by měl zařídit, že jedna společnost nezůstane pozadu. Hráči se pak zkrátka vyplatí po společnosti sáhnout, i když by se mu třeba více hodila jiná společnost. Naproti tomu, se doplňování vláčků do nabídky postará o to, že akcie je těžší kořistí. Tím pádem by měl konec hry nastat déle a hra by celkově měla být vyváženější. Což se týká i očekávaného vítězství či obávané prohry. Pokud budou společnosti vyrovnané, hráči do poslední chvíle nebudou vědět kdo vyhraje.

  • stavba trati – Tuto akci smí hráč použít pro kteroukoliv společnost. Záleží pouze na jeho plánu a taktice. Musí se však při tom řídit několika pravidly. Nejprve si musí hráč vybrat město, které splňuje podmínky pro stavbu nové tratě. Takové město musí být v dosahu dané společnosti, což znamená že na desce správy majetku je dostatek vláčků. Hráč totiž postaví trať umístěním mašinky na políčko. Pokud je tedy město vzdálené tři pole, musí umístit tři vláčky. V nabídce tedy v tomto případě musejí být alespoň tři vláčky. Další podmínkou je, že se musí jednat o políčko nového trhu. Jinak řečeno, na daném políčku nesmí být již postavena trať stejné barvy. Poslední podmínkou je obsazenost města. Každé z měst má určitou kapacitu pro stavbu tratí, a ta je znázorněna barevným rámečkem daného políčka. Zlatá políčka pojmou až tři tratě, stříbrná dvě a černá jednu trať. Je třeba také pamatovat na to, že trať musí být stavěna nejkratší možnou cestou. Poslední částí akce stavba trati je úprava žetonů na všemožných stupnicích a nabídkách. Pokud hráč umístí vláček na políčko, kde už stojí jiný vláček, jako kompenzaci umístí jeden vláček ze zásoby na desku správy majetku. Co se týče ukazatelů, pak se bude pohybovat tím co znázorňuje délku trati. konkrétně se posune o tolik polí, kolik se zastavilo dílků krajiny. Žeton se pošoupne i na ukazateli vlivu hráče v daných společností. To provede v závislosti na žetonech poptávky v dobytém městě. Na tomto žetonu jsou vždy dva symboly společností. Hráč si tedy zvýší svůj vliv v zobrazených společnostech o jedna. Pokud jsou symboly společností na žetonu stejné, zvýší si vliv v této společnosti o dva. Je zde i možnost, že na žetonu bude jeden symbol společnosti a jeden „žolíkový“ symbol. V tomto případě si hráč přidá vliv v zobrazené společnosti a jeden další vliv v libovolné společnosti.

V těchto akcích se hráči střídají do té doby, než bude splněna podmínka pro konec hry. Tou je vybrání akcií dvou společností. Jakmile tedy hráči vyberou všechny žetony akcií u dvou společností, dohraje se toto kolo a po něm následuje závěrečné bodování.

Kolik dostane hráč VB, určují hned tři faktory. Prvním je pozice jeho ukazatele vlivu na stupnici dané společnosti. Druhým pak pozice žetonu délky tratě, a posledním počet získaných akcií. Na první pohled vypadá bodování složitě, ale jakmile ho jednou člověk pochopí, o nic těžkého nejde. Například červený hráč je nejvlivnějším magnátem ocelářské společnosti šedé barvy. Tento poznatek je důležitý pro pravý sloupeček, kde je umístěn ukazatel délky tratě. Šedé nádražíčko je na pozici pět, které dává prvnímu hráči šest bodů, druhému čtyři a zbylým hráčům po dvou bodech za akci. Červený hráč během hry získal tři akcie ocelářské společnosti, ve společnosti má největší vliv, a podle délky trati má akcie hodnotu šesti bodů. Za tyto akcie tedy červený hráč získá osmnáct VB. V hnědém sloupečku skončil červený hráč na druhém místě a za to získává sedm bodů na akcii. V bílém sloupečku se umístil poslední a tak získá pouze tři body.

Myslím si, že jde o zajímavý systém bodování především proto, že zase o trochu přidá možnému překvapení. Do poslední chvíle by nemělo být jasné kdo zvítězí. Hodnoty ze stupnice délky trati jsou proměnlivé a hráči dostanou pokaždé trochu jiný počet bodů. Právě proto si myslím, že ještě pár kol před koncem hry nebude jasné kdo zvítězí. Tím odpadá určitá frustrace hráčů z beznadějné prohry a zároveň se stupňuje nadšení z výhry.

Mašinfíra samotář

Mini Express přináší i možnost sólo hraní. Ta je postavena na automatickém hráči, kterého řídí náhoda v podobě tahání žetonů z pytlíku.

Sólová varianta hry je koncipována jako hra dvou hráčů, s tím, že druhého hráče zastupuje Mašinfíra. Mašinfíra je onen automatický hráč a jeho kroky řídí kartonové destičky nazývající se žetony Mašinfíry. Jen pro objasnění, Mašinfíra je výraz pro strojvedoucího. Nevím, jak hodně je to zaběhlé označení, ale už jsem se setkal s tím, že ho někteří lidé neznají. Výrazivo kolem vláčků je stejně krásné, stejně jako čeština. Můžeme tedy ve vlaku také potkat Štíplístka (průvodčí) nebo na nádraží spatřit Šotouše (fotograf vláčků), Datla (výpravčí – červená čepice) a Koloťuka. Koloťuk má své jméno odvozené od kladívka na dlouhé tyči, kterým kontroluje stav kol železničního podvozku, a oficiální název Koloťuka je Vozmistr.

Koloťuk | FotoAparát.cz

Jestli znáte další slangový výraz pro někoho, kdo se pohybuje kolem vlaků, můžete se o něj s námi podělit v komentářích pod článkem.

Každopádně teď se musíme vrátit k našemu Mašinfírovi a jeho automatickým tahům. Když je Mašinfíra na tahu, sáhne hráč do pytlíčku a vytáhne jeden z jeho žetonů. Na něm jsou znázorněné hned dvě informace. V horní části destičky je znázorněno, o kolik polí se pohne ukazatel cílového města. Ten se pohybuje podle přesných pravidel, tedy od shora dolů a poté opět odshora dolů. K tomu navíc platí, že se pohybuje z východu na západ. Ukazatel cílového města bude cestovat tak dlouho, dokud nedorazí na konec, kde zůstane až do konce hry. Mašinfírův úkol tedy zní jasně. Stavět trať do svého cílového města.

Podle mého jde v podstatě o to, aby z nabídky mizely vláčky v náhodných počtech a barvách. Zároveň je třeba vyřadit některá města postavením trati. To vše perfektně ovládá právě Mašinfíra a to díky svým automatickým tahům. Můj názor je takový, že sólo varianty hry by měly být hodně složité, aby pro hráče představovaly výzvu a nenudil se. Jakmile poražení automatického protihráče bude „zívačka“ , nebude ho to bavit. Ale možná se mýlím. Každopádně se s tímto problémem dá dále pracovat, viz úprava obtížnosti níže.

Ve spodní části žetonu Mašinfíry pak spatříme, o kolik se pohne značka zvolené společnosti. Ta je umístěna na desce správy majetku, a pohybuje se zleva doprava, a když dorazí na konec tak se přesune opět úplně vlevo. Z pytlíčku může hráč také vytáhnout žeton obnovení, který zapříčiní návrat všech vylosovaných žetonů zpět do pytlíčku. Kterou akci z dvou možných Mašinfíra provede, rozhoduje počet vláčků v zásobě u vybrané společnosti. Pravidla jsou trochu složitější, ale pro ilustraci bude stačit, když vám sdělím, že do dvou vláčků bude kupovat akcii a tři a více vláčků zapříčiní stavbu trati. Konec hry nastane stejným způsobem jako v běžné hře. Bodování proběhne téměř stejně, až na to že se nepočítá sloupec „1st“. Hráč s vyšším vlivem u dané společnosti získá body ze sloupečku „2nd“ a druhý hráč z posledního možného sloupečku. Na závěr jen doplním, že sólo hraní nabízí také pět různých obtížností hraní, a běžná pravidla počítejme jako lehkou obtížnost.:

  • Cestující: lehké
  • Turista: normální
  • Šotouš: těžká
  • Průvodčí: brutální
  • Ajznboňák: ultimátní

Zlatý hřeb

Mini Express nabízí i spoustu dalších herních variant. Jde o hru dvou hráčů, která pro ně bude o dost intenzivnější. Hráči musí v této variantě provést dvě akce namísto jedné, avšak každou musí provést u jiné společnosti. Je na nich, které akce to budou. Mohou zahrát dvě stejné nebo každou jinou. Vždy se ale akce musejí týkat rozdílných společností. Další herní variantou je snazší dvojkovka. Snazší proto, že se v podstatě hraje ve třech hráčích, s tím že třetím hráčem je Mašinfíra. Ten se chová stejně jako v sólo módu a začíná hru jako třetí hráč. Dalšími herními variantami jsou jakési mini rozšíření, které jsou součástí základní hry. Jmenují se Zlatý hřeb a Přístavy. Zlatý hřeb v podobě speciálního kartonového žetonu se umístí na město Omaha. Jakmile k tomuto poli bude postavena trať, započne budování transkontinentální železnice. Mašinka společnosti, která vystavěla tuto trať, se umístí na Zlatý hřeb a přesunou se mimo herní plán. Tato společnost nyní provozuje východní větev transkontinentální železnice. Hráči pak také umístí po jedné mašince zbývajících železnic na pole San Francisco, a tím vytvoří novou počáteční lokaci těchto společností. Jejich úkolem pak je spojit Omahu a San Francisco a následně mohou z této skutečnosti profitovat. Tato železnice se skutečně stavěla, a to mezi lety 1863 až 1869. Za těchto šest let dokázaly tři soukromé společnosti postavit neuvěřitelných 3 077 kilometrů železnice. Největší část trati pak postavila známá společnost Union Pacific Railroad. Stavba sama o sobě byla velice obtížnou záležitostí. Navíc je třeba si představit, kolik lidí na takovou stavbu bylo zapotřebí, a k tomu kolik toho asi potřebovali sníst a vypít. Celá stavba musela být neuvěřitelně náročná na organizaci, ale také svým dopadem na okolí. Velká část trati totiž vedla přes indiánská území, což tamní domorodci tak úplně neocenili. Když pak hladoví dělníci začali lovit bizony, aby měli co do úst, vše vyústilo v jakousi nevyhlášenou válku, ve které zemřely spousty lidí na obou stranách. Bohužel pro indiány to nedopadlo úplně dobře, jelikož se stavba dokončila tak jako tak.

Varianta Přístavy pracuje s políčky na mapě Evropy, které jsou označeny ikonkou kotvičky, a je jich na herním plánu celkem pět. Jejich efekt se spouští v okamžiku, kdy se postaví trať do města s žolíkovým žetonem. Na tomto žetonu je druhým symbolem jedna ze společností. Hráč vezme jednu z mašinek v barvě právě této společnosti a umístí ji na libovolný přístav, z kterého se tak stane nová počáteční lokace společnosti.

Konečná … vystupovat!

Vláčkové hry mám moc rád. Je dobře, že už máme na výběr i v našem rodném jazyce. Nyní přibude další taková a navíc tak hezká. Produkce Mini Expressu vypadá opravdu skvěle a jakmile se hra rozloží na stole, jistě každého na první pohled zaujme. Majitelé této vlakové strategie se budou moci pyšnit krásnými dřevěnými vláčky a slušným herním plánem. Navíc také poměrně jednoduchými pravidly, díky kterým by se hra mohla stát velice dostupnou. BoardBros si rozhodně vybrali do svého portfolia zajímavou hru a nám nezbývá, než čekat, až se objeví na pultech našich prodejců.

Mini Express | The Opinionated Gamers
Tags:

2 Replies to “Mini Express”

    • Dobrý den, řešil jsem tu samou věc. Na BGG je to přesně jak říkáte. Nicméně pokud se podívám na stránky BoardBros a podívám se na krabici, je tam uveden věk 15 +. Rozhodl jsem se preferovat údaj z české krabice.

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: