Messina 1347

Zachraň, zaměstnej, zabydli

Úvod

Když roku 1347 dorazily janovské galéry do messinského přístavu, tak s sebou nepřivezly pouze uprchlíky a zbytky luxusního zboží ze starých dobrých časů, ale z Černomoří dorazila také černá smrt. Město Feodosija na Krymském poloostrově bylo již několik let obléháno Mongoly a ti si zase přivlekli mor z Dálné Číny. Nu, a když už máte těla nakažená morem, proč je nekatapultovat přes hradby? Voilá, a biologická zbraň byla na světě. A tak Mongolové vyštvali Janovany z Krymu. S návratem vyhnanců domů se přes Sicílii rozšířil mor do západní Evropy.

Díváte se přes hradby a vidíte jak další a další lodě doráží ke břehu. Městem se začíná šířit jakási nemoc. Je čas všeho zanechat a uprchnout na venkov. Vezměte to nejnutnější s sebou a pomozte se evakuovat i dalším lidem. Musíte se nyní zaměřit na venkov a zvýšit své příjmy tam. A kdo ví. Možná, když to ve zdraví přečkáte, vrátíte se do města silnější, a s větší politickou mocí, než když jste ho opouštěli. Za morový management vděčíme Raúlovi Fernándezovi Apariciovi a Vladimíru Suchému, známého pro Podmořská města či nedávný euro epos Praga Caput Regni. Malbou Messinu 1347 doprovodil Michal Peichl, který jako ilustrátor a zároveň jako designér stojí za hrami Divočina či Prokletá stezka. Za hrou stojí Delicious Games Vladimíra a Katky Suchých ve spolupráci s Fox in the Box.

Pod víkem

V krabici bez insertu najdete 8 kartonových plat s deskami panství jednotlivých hráčů, žetony mincí a ohně, vylepšenými karanténními domky, dílnami, žetony měšťanů tří stavů (šlechtic, jeptiška, řemeslník), janovskými galérami, destičkami pro určení kotviště, samotnými čtyřmi kotvišti, destičkami pro sólovou hru a velkými hexagony – messinskými čtvrtěmi. Zásoba dřevěných žetonů je složena z kostek moru, krys, dřeva, dále pak na každého hráče čeká v jeho barvě osm disků, pět figurek služebníků a tři kostičky privilegií. Tři z disků je potřeba upravit samolepkami a učinit z nich správce vašeho panství. Najdete tu jednu dřevěnou kostičku ukazatele kola a dlouhou kartonovou desku se stupnicemi úspěchu. Poslední zásadní částí je dvoudílný mechanismus (složený z dvou vrstev kartonu a plastového nýtku) pro určení rozmístění moru a měšťanů v každém kole. Výseč tohoto mechanismu zobrazuje jednu ze tří krys a tři ze čtyř barev. Každý hex oplývá jedním krysím symbolem a jednou barvou.

Na začátku tohoto kola dáte kostky moru na všechny hexy s krysou hledící doprava. Na ruměné hexy umístěte jeptišky, na oranžové řemeslníky a na krémové šlechtice. Na modré hexy v tomto kole nepřijde žádné měšťanstvo.

Pravidla

Na počátku hry je pořadí hráčů rozlosováno, každé další kolo je určeno vedoucím hráčem na jedné ze stupnic. Vedle stupnice pro zaznamenávání bodů na hlavní desce naleznete modrou stupnici pro boj s morem, červenou stupnici městských záznamů a hnědou stupnici církevních záznamů. Každý z hráčů obdrží tři figurky služebníků. Dle počtu hráčů je sestaven hrací plán z hexagonů a po jeho okrajích jsou umístěny destičky kotvišť a následně k jednomu z nich připluje loď. Určete rozmístění moru a měšťanů pro první kolo a jste připraveni začít.

Hra je rozdělena na šest kol, každé kolo pak na fázi umisťování/pohybu služebníků a fázi produkce, kdy přijde čas využít získané měšťany. Ve svém tahu hráč vyšle jednoho ze svých tří služebníků na jakýkoliv hexagon. (Na každém může být pouze jeden služebník, takže lze takto vytlačit přítomného ještě neaktivního služebníka soupeře či hex pro něj zkrátka zablokovat.) Pokud je na hexu měšťan, služebník ho zachrání. Pokud je na hexagonu i mor, musí měšťan do karantény, v opačném případě putuje na hlavní desku panství. Poté, disponujete-li ohněm, můžete případný mor na stávajícím či i sousedním hexagonu spálit. Za každou zničenou morovou kostku si popojdete na modré stupnici. Pokud mor nezničíte, obdržíte krysu, která vás poškodí na konci hry mínusovými body. Na závěr svého tahu na hexagonu vykonáte akci či obdržíte zobrazené zdroje. Můžete získat minci, oheň, dřevo, postoupit si na stupnici městských či církevních záznamů, pohnout správcem, vykonat stavbu.

Existují dva druhy ohně. Jednoduchý spálí mor na stávajícím hexu, kde stojí váš služebník, velký dvojplamenný oheň může zničit i mor na sousedním hexu. Mince a dřevo zaplatíte při stavbě či při znovu osidlování Messiny. Vykonáním stavby můžete postavit karanténní domek, abyste měli užitek z dočasně izolovaných zachráněných jedinců, dílnu pro zdravé jedince, kteří vás obohacují v rámci fáze produkce, či vůz, abyste se za určitých podmínek vzdali svých konkrétních měšťanů (vrátili je do obecné zásoby) a na oplátku získali mnoho bodů. Pohybem po stupnici městských záznamů můžete získat čtvrtého a pátého služebníka, postupem po stupnici církevních záznamů můžete vylepšit své správce, takže při jejich aktivaci dostanete možnost provést vícero akcí skrze spuštění efektů více přítomných měšťanů. Obě stupnice vám také nabízí mnoho bodů, přiblížíte-li se k jejich konci. Nesmíme nechat bez povšimnutí možnost zaplatit si za postup po těchto dvou stupnicích. Pohyb o každé políčko vás však bude stát množství vašich služebníků v mincích – tedy na začátku hry tři.

O tom, jak přesně funguje pohyb správcem a jím získané výhody, připlouvání lodí, archiv privilegií či znovuosidlování se dozvíte v návodu od Braňa.

Principem hry je postavit si šlapající engine, kdy kombinujete jednoduché (a ve své podstatě drahé) akce na hexech pomocí několika málo služebníků a pohyby správců (označených disků) po vaší desce panství. Ti vytěžují zachráněné měšťany a dávají vám mnohem více zdrojů a možností. Měšťany také vytěžujete mimo hlavní desku panství ve vylepšených karanténních domcích a dílnách. Cílem hry je skrze nejlepší kombinace a dlouhé řetězce akcí vydobýt si nejvíce bodů věhlasu. Je jen na vás, zda budete zachraňovat měšťany a pro ně stavět dílny, pohybovat se správcem, zachraňovat lodě, kombinovat cokoliv z toho s postupem na privilegiích či převážet měšťany zpět do Messiny a tu zabydlovat.

Sólová varianta

Dle pravidel se sólová hra zdá být v krabici jen do počtu a po vyzkoušení mi to skutečně tak přijde. Automu tu není jak přímo porazit, její vstupy do hry pouze ztěžují živému hráči umisťování svých služebníků a získávání staveb dle své volby. Automa postupem kol získá čtvrtého i pátého služebníka. Sama pak funguje klasicky na otáčení svých řídících destiček. Destička zobrazuje hex, který automa zabere služebníkem a vykoná dle destičky svou alternativní akci – vezme si k sobě, tedy zablokuje pro živého hráče, vůz, dílnu či všechny tři dostupné vylepšení karanténních domků. Obvykle však nic nedělá. Živému hráči jde zkrátka o to dosáhnout co nejlepšího vlastního výsledku za ztížených podmínek. Automa při umístění služebníka vrací měšťany do obecné zásoby a mor nelikviduje. Ten se tak hromadí a je ztíženo vykonávání akcí na zamořených hexech všude kol hráčových služebníků. Dle pravidel je slušným výsledkem 130 – 140 bodů. Zatímco v prvních dvou klasických partiích jsem dosáhl výsledku 84 a 96 bodů, v sólové variantě to bylo pouze 54. Přestože automa téměř nic nedělá, je soustředění a údržba hry pro jednoho člověka náročná a partie zabere okolo jedné hodiny.

Zhodnocení

Pokud si vzpomenete na některé hry Vládi Suchého jako legendární Šestiměstí, Klub ztroskotanců, Podmořská města či Praga Caput Regni a řeknete si, hm, dobré euro, ale možná až moc suché, tak vězte, že Messina 1347 je svěží šlapající hra pro rodiny i pro zkušené stratégy.

Dřevěné komponenty jsou dostatečně velké a neštípou se, kartonové části jsou tlusté, nevlní se, nerozlepují. Jenom nebyly řezány nejostřejším nožem, tak si při vylamování dávejte pozor, ať si neodtrhnete i vrchní křídovou vrstvu žetonu měšťanů či jiné destičky. U komponentů bych zmínil zejména velikost mapových hexagonů, které jsou dostatečně velké a přehledné – o průměru 7 cm a hraně 4 cm. Originálními jsou žetony krys, které ale zase tolik nevyužijete a slouží pouze jako připomínka vašich minusových bodů na konci hry. Ikonografie je naprosto srozumitelná, stejně tak nápovědní karty (pro ty, co si pravidla sami přečetli). Ilustrace jsou opravdu pěkné, mě nejvíce těší pohled na karanténní domky na hlavní desce panství a detaily ztvárněných různých období, stejně tak doprovodné a stylem vybočující trojúhelníkové úložiště zdrojů kolem kruhového panství.

Deska panství žlutého hráče na konci hry. Vybudoval tři dílny napravo, panství postrádá několik přestěhovaných měšťanů. Vlevo nahoře je vidět jeden vylepšený karanténní domek. Hráči se povedlo nashromáždit všech šest lodí, a vlevo dole na privilegiích dosáhnout maxima bodů za lodě – nyní mu každá loď přinese navíc 6 bodů.

Jaká je hra samotná?

Odsýpá, má jednoduchá pravidla, přesto umožňuje zvolit nespočet kombinací a strategií. Vysvětlíte ji do 20 minut se vším všudy a kdo si jednou zahraje, už nezapomene. Jakmile ji dohrajete, chcete hrát znovu. Musíte počítat jen s náročností přípravy a sklízení, kdy obojí může jednomu člověku zabrat 5 až 10 minut (podle zkušenosti a úložnému systému v krabici). Pravidla jsou napsaná dostatečně strukturovaně a čtivě, takže si hru umíte představit a na všechny vyvstávající otázky se postupně dočtete i odpovědi.

Zásadní pro zábavu i přehlednost je propojení tématu s mechanismy. Vyšlete svého služebníka do ulic Messiny, ten zachrání lidi, spálí mor, provede akci dané lokace. Z morových částí jdou messinští občané do karantény, zdraví rovnou na vaše panství, a následně jsou rozřazování do dílen. Nakonec můžete vašimi občany znovu osídlit zachráněné město. Nic si nemusíte pamatovat, nic se neodkládá. Jakmile dosáhnete možnosti zisku nové akce v rámci svého tahu, hned ji vykonáte. Navíc tu existuje benevolence v tom, že když během jednoho svého tahu máte vykonat vícero věcí, můžete si zvolit pořadí. Hra vás nijak neomezuje a nenutí vás si něco pamatovat. Osobně jsem se cítil hrou (tematicky i mechanicky) omezen pouze tehdy, když jsem potřeboval stavět a mně najednou do celé strategie chyběl služebník či pohyb správcem pro aktivaci akce stavba. Zkrátka, že nestačí pouhá přítomnost řemeslníků na vašem panství. Když se vám to jednou dvakrát stane, tak si již budete dávat pozor a přestanete podceňovat pole s pilou, které vám nedává okamžité zdroje/zisky, ale pouze umožňuje vykonat potřebnou akci, za kterou naopak zdroji musíte platit. Vyjma tohoto kontrastu vám celá hra svým plynutím a nastavením rozdává možnosti a zdroje. Je jen na vás, jak je zkombinujete a zda vám pro uspokojivý pocit stačí hrát na své desce svou strategii, anebo sledujete pečlivě i ostatní, případně jim škodíte a snažíte se vše spočítat tak, abyste je o pár bodů předběhli. Téma se odráží i při přípravě kola, kdy kostky moru, jichž je omezené množství, jsou prve umisťovány na galéry a teprve zbývající se šíří do města.

Messině jsou všechny části natolik propojeny, že se nedá říci, která je hlavní, na které nejvíce záleží. Mě nejvíce zaujalo pojetí desky panství s pohybem správců, kdy si hráč rozhodne, jakou oblast si zaplní měšťany a kudy zvolí pohyb správcem vzdávaje se tím možnosti těžit bonusy z oblasti druhé. Stejně tak si užívám pohyb po všech třech stupnicích. Stupnice jsou zde totiž navrženy tak, že další pole s odměnou je vždy na dosah a láká vás k dalšímu postupu. Všechny tři stupnice jsou důležit a obecně lze v Messině dojít do konce stanoveného cíle – konce stupnice, správcovské konečné, postavit dostatek dílen, vozů, obydlit vícero čtvrtí či dosáhnout maxima bonusových bodů na privilegiích. Jen zkrátka nemůžete dosáhnout všeho, byť vše je na dosah.

Není mnoho her, které tematicky věrně a mechanicky originálně zpracovávají život na středověkém panství. Mezi mé nejoblíbenější hry vůbec patří Kronika panství (Village), která vyhrála cenu Spiel des Jahres v roce 2011. Messina 1347 je jejím důstojným následníkem a pro mě osobně za posledních několik let přístupnou komplexní hrou s čistým designem, přitom zábavným a originálním, navíc pro hráče napříč spektrem.  

Messina 1347 získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Messina 1347”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: