Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Medvěd Wrr: Poprask na kolejích

Vlak plný popletených pohádkových knih míří do světa a pokud Wrr nezasáhne, žádná pohádka už nebude jako dřív.

Kdo by neznal medvěda Wrr! Před čtyřmi lety zabránil bandě zlotřilých pirátů, která utekla z jedné nezavřené knihy, aby se zmocnila tiskařského stroje a poškodila jím všechny konce pohádek, jak je známe. Původní příběh z per a barev Michala Širokého a Jaromíra Štejnara se stal knižním hitem (z plánovaného vydání 500 ks se stalo 10 000 ks), na který navázala neméně úspěšná karetní hra Michala Ekrta. Karetka hezky pracovala s knižním příběhem i jeho kouzelnými ilustracemi a hráči si díky ní mohli část zápletky prožít na vlastní kůži.

Knihu s piráty, kam se zlořádi na konci prvního příběhu nedobrovolně vrátili, zřejmě nikdo nezamknul. A asi ji ani pořádně nehlídal, protože loni pirátská cháska opět utelka a vyrazila škodit, jak o tom vypráví druhá medvědí kniha Wrr: Zachraň knižní svět. Dobrou zprávou je, že hráči u toho mohou být znovu taky díky nové deskovce Medvěd Wrr: Poprask na kolejích, jejímž autorem je opět Michal Ekrt.

Motiv knihy Wrr: Zachraň knižní svět, ze kterého hra čerpá inspiraci

Zápletka se tentokrát točí okolo zlomyslného vynálezce Crocse, který chce svět zaplnit knihami, v jejichž příbězích piráti pomíchali pohádkové postavy. Crocs s vlakem plným pokažených knih míří do světa, ale Wrr je naštěstí u toho a zkusí vše napravit dřív, než vlak zabrzdí v cílové stanici.

Medvědem Wrr se mohou stát dva až čtyři hráči, kteří budou závodit, komu se rychleji podaří dát knihy v jednotlivých vagónech do pořádku. Poprvé v dějinách Wrr nemá postava medvěda jen svou charakteristickou černou barvu, ale také červenou, zelenou a modrou, aby si hráči svého Wrr bezpečně poznali.

Figurky medvědů Wrr a Crocse
Zdroj: boardgamegeek.com

Cíl hry

V příběhu medvěd Wrr prochází jednotlivými vagony s knihami, vstupuje do knížek a vrací pohádkové hrdiny, kam patří. I ve hře hráči navštěvují vagony, snaží se v nich splnit podmínky a symbolicky tak dávat pohádky do pořádku. Pokud uspějí, mohou uspořádaný vagon přidat do své sbírky. Cílem hry je totiž sbírat barevné karty vagonů a vytvořit vítěznou barevnou kombinaci. Vzorových kombinací vagonů existuje celkem šest, ale během hry jsou viditelné a vítězné vždy jen tři. Aby to nebylo tak jednoduché, mohou se tyto vítězné kombinace v průběhu partie změnit. Hráč, který dosáhne kterékoli z nich jako první, vítězí a hru ukončuje.

Průběh hry

Herní plán přestavují karty lokomotivy a posledního vagonu, mezi něž se z dobíracího balíčku vloží barevné karty vagonů v počtu o jeden vyšším, než je počet hráčů. Vagony existují v pěti barvách, od každé barvy je ve hře stejný počet kusů. Hráči postaví své figurky medvědů do posledního vagonu a do lokomotivy nastoupí figurka strojvedoucího Crocse. Vlak vyjíždí.

Takto bude hra vypadat na stole
Zdroj: boardgamegeek.com

Ve svém tahu mohou hráči provést jednu z akcí – posunout svého medvěda na políčko volného barevného vagonu nebo se pokusit pomocí kostek splnit podmínky vagonu, na kterém jejich figurka Wrr stojí a získat jej do sbírky. Princip získávání vagonů je variací mechanismů známých z her Kulišák a Moje zlato. Každý vagon má ve spodní části uvedenou kombinaci nebo počet symbolů, říkejme jim „zadání“, které je potřeba na kostkách hodit, aby bylo možné vagon získat. Hráč hází pěti kostkami a vždy, když se kostky shodují se zadáním, libovolné množství takových kostek odloží až do chvíle, kdy splní všechny podmínky. Kartu si pak bere k sobě, nahradí ji kartou nového vagonu z dobíracího balíčku a svou figurku medvěda vrátí na konec vlaku.

Pokud na kostkách nepadne nic, co by se shodovalo se zadáním, hráč jednu kostku vyřadí a takto pokračuje opakovaně dál. Neuspěje-li, nejen, že nezíská kartu vagonu, ale navíc vyruší Crocse, který přispěchá do tohoto vagonu na kontrolu. Figurka smolaře musí utéct do posledního vagonu a hráč od příštího tahu ovládá kromě svého Wrr ještě i Crocse. Strojvedoucí se v každém tahu hráče posouvá o jeden vagon směrem k lokomotivě a komplikuje hru ostatním Wrr, protože kam vkročí Crocs, tam se Wrr nesmí ani hnout (tj. nesmí házet kostkami), dokud Crocs neodejde.

Hru dále ozvláštňují bonusové žetony, které lze získat jen po útěku před Crocsem. Žetony mohou majiteli pomáhat, umí doplit chybějící symbol po hodu kostkami nebo umožní přehození posledního hodu. Ale také jimi hráč může škodit ostatním, záleží na něm, kterou ze dvou funkcí si vybere. Na žetonech jsou ilustrace starých známých škodolibých pirátů. Krysy odpojují vagony, umí vyměnit libovolný barevný vagon za nový z balíčku. Gorila přehazuje výhybu, obrátí jednu oboustrannou kartu výherní kombinace a tím ji změní na jinou. Crabson bojuje s černými pasažéry a způsobí prohození pozic figurek Wrr mezi hráči. Kromě žetonů je součástí hry i minirozšíření Zlatý vagon, které zvyšuje variabilitu a znovuhratelnost deskovky.

Produkční vzorek insertu
Zdroj: boardgamegeek.com

V naší rodině se Wrr úspěšně zabydlel. Kluci šest a osm let jeho příběhy milují, nad knihami i první karetkou jsme strávili nepočítaně času. Když kluci zjistili, že si prohlížím novou hru, byli nadšení. Všechno dohromady vypadá opět nadmíru krásně, zajímavě a originálně a nám nezbývá než se těšit, až si budeme hru moci sami vyzkoušet. A tak držíme palce, aby vlak s Wrr a oblíbenými postavami dorazil do Čech ještě před Vánoci, jak to má naplánováno v jízdním řádu. Nedočkavci mohou kliknout sem.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: