Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Medvěd Wrr: Poprask na kolejích

Tak jsme se dočkali! S lehkým zpožděním, které není na železnici ničím neobvyklým, přijíždí na druhé nástupiště vlak a v něm udatný medvěd Wrr. Ale počkat, vypadá to, že není sám! Že by měl s sebou i bráchy…nebo snad ségry? No to bude poprask!

Je to tak, nová deskovka z pera a pastelek Michala Ekrta, Michala Širokého a Jaromíra Štejnara je konečně v Česku. Vánoce sice nestihla, ale tento týden mají děti pololetní vysvědčení, takže dorazila právě včas. Konec konců, důvod pro pořízení deskovky s vláčky se najde vždycky.

Údaje na krabičce předesílají herní dobu patnáct minut, zábavu pro dva až čtyři hráče a doporučený věk od sedmi let. Na první pohled je patrné, že cílovou skupinou budou hlavně děti, a proto dám v následujících řádcích občas slovo i šestiletému Matymu, se kterým jsem prozatím odehrál nejvíce partií. Na svůj věk je Maty docela zkušeným deskohráčem, zvládá i hry pro starší děti, co je ale hlavní: miluje příběhy medvěda Wrr.

Příběh

Dobrodružství a svět medvěda Wrr jsem pospal už v preview, takže jen krátce. Desková hra Medvěd Wrr: Poprask na kolejích navazuje na druhou dětskou knihu původní české série o medvědovi Wrr s podtitulem Zachraň knižní svět. Hra pokrývá úsek příběhu, kdy škodolibý vynálezce Crocs s pomocí zlotřilých pirátů řídí vlak plný pohádkových knížek, v nichž byly úmyslně přeházeny postavy.

Popletené příběhy se mají dostat do světa a způsobit v pohádkách zmatek. Medvěd Wrr se ve vlaku nachází také a snaží se nepozorovaně pohádkové hrdiny vrátit tam, kam patří. Pro hraní či pochopení hry není nutné příběh znát, pokud ovšem knížku máte, hra ji hezky doplňuje a prodlužuje dobu, kterou mohou děti v originálním světě medvěda Wrr strávit.

M: „Tati, podívej, tady jsou na vagónech některé postavičky, co znám z knížky!”
T: „Počkej, Maty, ještě jsem nenapsal, že v krabici se hrou nějaké vagónky vůbec jsou.”

Zpracování

Tady nemohu než chválit. Hezky ilustrovaná krabička s parciálním lakem vypadá luxusně. Co je vidět na titulním obrázku, to se v nějaké podobě objeví i ve hře (pro dospěláky možná nepodstatné, ale děti si všímají a když něco nesedí, pak se zklamaně vyptávají). Uvnitř překvapí poctivě zpracovaný insert, takže všechny komponenty mají své dané místo a nikde nic nelítá. Milovníci pořádku v krabicích, třikrát hurá!

Jednotlivé součásti tvoří:

  • balíček karet s lokomotivou, vagóny, výherními kombinacemi a Crocsem
  • pět hracích kostek se symboly plácačky výpravčího, olejničky, píšťalky a jedné až tří tlapek
  • 12 kartonových žetonů záchranné brzdy
  • čtyři dřevěné figurky medvědů Wrr
  • jedna (asi dřevěná?) figurka Crocse
  • tři kusy návodu (český, slovenský, anglický)

M: „Jééé, to se mi líbí, ta figurka Wrr má opravdu nakousnuté ucho!”

Ano, každá část hry jako by byla vyrobena s nebývalým smyslem pro detail. Figurky medvídků mají rozkošně nakousnuté uši (čtenáři příběhů vědí), Crocs je hezky vytvarovaný i vybarvený, žetony a karty mají slušnou gramáž, na kartách je zřejmě nějaký lesklý lak, který by mohl vydržet i případný střet s tekutinou.

Nezkoušel jsem karty vložit do ochranných obalů, myslím, že by se pak nevešly do insertu. Ale vzhledem k tomu, že hráči nemají důvod je držet v ruce, je obalování zanedbatelné.

Ilustrace na kartách vychází z knižní předlohy, ale nejsou jen kopiemi již publikovaných obrázků. Například karty vagónků mají nově různé barvy a navíc je na nich vidět, kdo z pohádkových tvorů v nich cestuje.

Kompletní vagónový park Poprasku na kolejích

Návod je záležitostí několika málo minut. Když pominu úvodní ilustraci a soupis herních komponent, zabírá samotný návod šest stránek formátu menšího než A5. Text je chronologicky rozělen do několika kapitol, které doprovází názorné obrázky, takže zorientovat se v přípravě hry i jejím průběhu je snadné a rychlé.

Karta Crocse, která je v průběhy hry zapotřebí, má na své zadní straně stručnou nápovědu, takže není nutné neustále nakukovat do pravidel.

Pokud bych krabici novinky porovnal s předchozí karetní hrou Wrr, pak je krabice Poprasku téměř jednou tolik velká než její starší karetní sestra.

Novinka oproti staršímu sourozenci trochu povyrostla.

Medvědí patrolo do akce!

Znalci příběhu ví, že Wrr je jen jeden a má černou barvu. Ve hře je tomu trošku jinak, ale to už se dostáváme k herním mechanikám a průběhu hry. Kdybychom se zeptali dětí, kdo chce hrát za medvěda Wrr, je nad slunce jasné, že každý. Autoři nechtěli děti rozesmutnit, a tak umožnili, aby mohli v medvědí kůži hrát všichni. Z tohoto důvodu mají tři postavičky Wrr „nekanonické” barvy, což ale vůbec nevadí. A kdo ví, jestli se s nějakými barevnými Wrr nesetkáme v některém z dalších příběhů.

M: „Já budu hrát stejně za černého. Jen on je ten správný Wrr.”

Na začátku hry se do prostoru mezi hráče umístí karta lokomotivy a šedivého vagónu. Podle počtu hráčů se mezi lokošku a vagón vloží další karty vagónů, a to vždy o jeden více, než je počet hráčů. Ze zbývajících karet vagónů se vytvoří dobírací balíček.

Takto je hra připravena pro dva hráče

Na kartu lokomotivy se postaví figurka strojvůdce Crocse, do posledního vagónku se vměstnají figurky Wrr všech hráčů.

Cílem hry je nasbírat vítěznou kombinaci karet vagónů. Tři vítězné kombinace jsou zveřejněny na zvláštních kartách před začátkem hry, hráči je vidí a ví, o co ve hře usilovat. Vagóny mají pět barev a od každé barvy je v balíčku sedm kusů. Kombinace může vypadat například: tři vagóny jedné barvy plus dva vagóny druhé. Nebo pět vagónů rozličných barev. Nebo pět vagónů stejných barev atd. Jakmile někdo z hráčů splní kteroukoli platnou vítěznou kombinaci, stává se vítězem.

Karty vítězných kombinací. Ve spodí části je vidět,
jaká vítězná kombinace je na druhé straně karty.

Začíná nejmladší hráč, pokud ovšem mezi hráči nesedí někdo, kdo četl knihu o medvědovi Wrr jako poslední, v takovém případě by začínal on. Každý hráč si ve svém tahu vybírá ze dvou akcí: pohyb nebo hod kostkami. Hráči se v tazích střídají po směru hodinových ručiček.

Akce Pohyb

Při akci Pohyb smí hráč přesunout svou figurku Wrr na libovolný vagón, který není obsazen jiným hráčem nebo Crocsem. Může se i vrátit na výchozí vagón, kde je povoleno, že jedině tam může být více medvědů ve stejnou dobu.

Akce Hod kostkami

Akci Hod kostkami je možné provést jen tehdy, pokud je figurka hráče na některém z barevných vagónů. Každý barevný vagón má ve spodní části karty nějaké zadání symbolů, které je potřeba naházet kostkami, aby došlo „k úklidu pohádkových postav do správných knížek”. Tato zadání se liší i u vagónů stejné barvy.

Podmínky získání vagónů jsou uvedeny ve spodní části karty.

Hází se pěti kostkami, pokud se hráči podaří splnit zadání, může si vagón vzít do své sbírky a nahradit jej novým z dobíracího balíčku. Vždy, když na kostkách padne nějaký symbol, který hráč potřebuje pro splnění zadání, musí si alespoň jednu kostku vzít a položit ji na vagón, což znamená, že tento symbol splnil. Pak hází dál zbylými kostkami a pokouší se splnit celé zadání. Je to podobný princip, jaký se objevil ve hrách Kulišák, Moje zlato nebo nejnověji v soubojovém systému Kronik Avelu.

Pokud hráči na kostkách padnou jen symboly, které pro aktuální zadání nepotřebuje, musí vždy odložit bokem jednu kostku a házet zbylými kostkami znovu (a tak stále dokola, při každém neúspěchu přijde o jednu kostku). Nepovede-li se mu během tahu splnit zadání, způsobil ve vagónu hluk a přilákal sem Crocse.

Neúspěšný hráč položí figurku Crocse na vagón, který se pokoušel získat. Vezme si před sebe také kartu Crocse, aby věděl, že až bude na řadě, musí před svým tahem pohnout Crocsem o jednu pozici směrem zpátky k lokomotivě.

Svou figurku Wrr pak přesune na startovní vagón. Ani neúspěch zde není tak zlý, protože ze zásoby žetonů Záchranné brzdy si může smolař náhodně vybrat jeden, který určitě pomůže v dalších tazích.

Dokud se Crocs nevrátí do lokomotivy (nebo dokud smůla nesedne na jiného házejícího hráče a ten přivolá Crocse do jiného vagónu), musí jej hráč s kartou Crocse vždy před svým tahem posunout o jednu pozici směrem k lokomotivě.

Crocs nemá pro medvědy Wrr žádné pochopení, takže pokud se stane, že při svém návratu do lokomotivy Crocs potká v některém vagónu nějakého medvěda Wrr, znamená to pro tohoto majitele Wrr stopku na jedno kolo. Jeho Wrr se totiž ve vagónu schovává, aby jej Crocs nenašel.

Záchranná brzda

Žetony záchranné brzdy mají dva efekty. Dá se jimi vylepšit vlastní hod nebo uškodit někomu jinému. V prvním případě je možné žetony nahradit některý ze symbolů, který se hráči nepodařilo naházet kostkami a získat tak kartu vagónu. Žetony mají v levém rohu uvedeno, který symbol nahrazují. Některé žetony umožňují také nový hod kostkami, kterými se házelo naposledy.

Parta pirátských Škodíků: Krysy, Crabson a Gorila

M: „Já budu hrát jenom Škodíky, abys nevyhrál.”
T: „A že se tomu vůbec nedivím.”

Pokud se hráč rozhodne žeton využít škodícím způsobem, pak to nesmí být v průběhu házení kostkami ani po neúspěšném hodu. Podle druhu žetonu se liší i efekt škození. A samozřejmě, kde se škodí, tam nemohou chybět staří známí piráti z medvědího příběhu. Krysy umí nahradit libovolný barevný vagón za lokomotivou novým vagónem z dobíracího balíčku. To se může hodit, když soupeři chybí k vítězství konkrétní barva vagónu.

Crabson vyhazuje černé pasažéry, což znamená, že hráč může prohodit pozice libovolných dvou figurek Wrr.

Gorila přehazuje výhybku a působí zmatek. V praxi to znamená, že ten, kdo použije tohoto Škodíka, může otočit jednu ze tří karet vítězných zadání, takže jedno přestane platit a místo něj se objeví nové. Na kartičkách vítězných zadání je dole znázorněno, jaké zadání je na druhé straně, takže je možné s tím počítat a taktizovat. Pokud hráč vlastní žeton Gorily, může nenápadně plnit neplatnou výherní kombinaci a pak najednou udělat z neplatné kombinace platnou a vyhrát hru.

Hráč smí vlastnit v jednu chvíli maximálně tři žetony Záchranné brzdy, pokud by získal čtvrtý, musí jeden ze svých žetonů odhodit bez efektu.

M: „Tati, ještě jsi jim neřekl o zlatém vagónu. Ten je nejlepší.”
T: „Už se na to chystám…”

Minirozšíření Zlatý vagón

Součástí hry je i kartička se zlatým vagónem. Není nutné ji do hry zařadit hned od počátku, aby hru nekomplikovala, ale zkušenější hráči z ní budou mít radost.

M: „Nezapomeň jim říct, že je opravdu ze zlata.

Ano, ta kartička je opravdu moc krásná, protože má na sobě části nabarvené zlatou barvou, takže celá září a leskne se. Prý si tam takový vagónek vyloženě přál mít jeden z autorů hry – Míra. Splnilo se mu to a teď je údajně moc spokojený. A spokojení budou i hráči Poprasku.

To je ON. Mého srdce šampi-vagón.

Zlatý vagón se přimíchá na začátku hry do dobíracího balíčku. Pokud jej někdo získá, funguje jako žolík – umí nahradit jakoukoli barvu, takže se s ním snadno plní vítězné kombinace.

Jakmile se tento vagón objeví ve hře, mohou se na něj současně přesunout všechny figurky Wrr (pokud je právě neblokuje ve vagónu Crocs). Pak všichni hráči ve zlatém vagónu hází pěti kostkami a komu se podaří jediným hodem nasbírat nejvíce symbolů tlapek (mají na kostkách varianty 1, 2 a 3 tlapek), stává se majitelem zlatého vagónu. Všechny figurky, které se účastnily soupeření, pak zamíří do startovacího vagónu a hra pokračuje tahem hráčem, který měl být na řadě, než se objevil zlatý vagón.

Zážitky z vlaku

Tahle jízda může trvat patnáct, ale klidně i dvacet pět minut. Délka hry se liší podle počtu hráčů a podle toho, jakou má náladu paní Štěstěna. V menším počtu hra odsýpá rychle, v plném počtu je potřeba čekat na tahy spoluhráčů. V průměru se ale hra do čtvrhodinky vejde.

Štěstěna je vrtkavá, někdy to prostě nepadá a je jedno, jestli hrajeme Kroniky Avelu, Kulišáka nebo Moje zlato. Zatímco v ostatních jmenovaných hrách zůstávají jen oči pro pláč, Poprask na kolejích smolaře odměňuje alespoň žetonem Záchranné brzdy, díky němuž může uspět v příštím házení. Ale i tady jsem občas tiše trpěl, protože jako naschvál v příštím hodu nebyl zrovna symbol na mém žetonu zapotřebí. Asi mi chybí superschopnost „uspokojivé házení kostkami”.

Crocs blokující prostřední vagón

S tím souvisí i výběr vagónu, o který hodlá hráč usilovat, zvláště pokud má v ruce některý z žetonů záchranné brzdy. V nabídce je vagónů vždy o jeden více, než je hráčů, což vypadá na první pohled dost. Jenže ve chvíli, kdy do hry vstoupí Crocs a některý z vagónů zablokuje, hráči občas nezbyde než přejít figurkou na jediný neobsazený vagón z nabídky bez ohledu na to, jaký má v ruce žeton s pomocným symbolem. Nebo jedno kolo počkat ve startovním vagónu a doufat, že příště bude výběr vagónů lepší.

Čekat ve stratovním vagónu se vyplatí i ve chvíli, kdy je pravděpodobné, že do volného vagónu v příštím tahu vstoupí Crocs, který se vrací do lokomotivy.

Závěrečné shrnutí

Mám radost, že i u nás mohla vzniknout hezká a originální hra na motivy původního příběhu. Dobrodružství medvěda Wrr se dětem líbí, naši kluci si knížky nechávají číst pravidelně. Starší osmileťák si vzal nedávno zrovna druhý díl s sebou do školy jako ukázku své první knížky, kterou přečetl úplně sám. Proto je moc fajn, že příběhy knihami nekončí a děti mají možnost prožít si část dobrodružství na vlastní kůži. Medvědí knihy i Poprask na kolejích míří na stejnou cílovku, což jsou děti a jejich rodiče či prarodiče. Pravidla jsou jednoduchá a snadno naučitelná, délka a mechaniky hry dokáží děti zaujmout a zároveň nezničí dospěláky jako jiné letité a přesto stále rozšířené (…prý „nezlob se) tituly.

Myslím, že je Poprask o něco jednodušší než předchozí Wrr karetka, takže ji zvládnou i děti mladší sedmi let, třeba od pěti, záleží na tom, co už mají odehráno. Pořád jde ale o hru kompetitivní, takže na konci zvítězí jen jeden hráč, což nemusí být drobotině po chuti. Ve finále však mohou být spokojení všichni, protože úkol zněl jasně: Zastavit krokodýla s černým kloboukem. A to se povedlo.

Pro zajímavost – u nás většinu partií vyhrál někdo z dětí, nejčastějí Maty. Asi mám holt štěstí v něčem jiném.

M: „Tati, mě neporazíš!
T: „Já možná ne. Ale vzpomeň si, v neděli nás oba vyklepnul dědeček.
M: „Budeme trénovat a příště mu to oplatíme.

Ostřílení mladí padawani, kteří si svůj úspěch míchají důvtipem a mazaností, přičemž osud bláhově nesvěřují kostkám, nechť zamíří do oddělení pokročilejších titulů.

A deskohráči rodiče? Pokud nejste nezdravě soutěživí a k Poprasku na kolejích přistoupíte jako k relaxační záležitosti, budete spokojení. Hra je poctivě udělaná, není x-tou variací něčeho, co už znáte nebo máte, vypadá hezky, snadno ji naučíte děti i prarodiče…a řídí ji kostky. Takže stačí přepnout do odpočinkového režimu a patnáct minut s dětmi uteče jako nic.

Medvěd Wrr: Poprask na kolejích získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme WRRčákům.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: