Maškarní bál

Pohádková říše se probudila do nového prosluněného dne. Všichni si užívali života a věnovali se svým předurčeným scénářům, z per jejich autorů. Až jednoho po druhém „vyrušil“ holoubek nesoucí zprávu pro pár vybraných šťastlivců. Zvíře z hradu dnes večer pořádá speciální maškarní bál, na nějž se mohou dostavit a strávit příjemný večer. „Vymanit“ se tak z kolejí, jež jim předurčili tvůrci. Jeníček nebude trávit noc s ježibabou v Perníkové chaloupce, Šípková Růženka se pro dnešní večer probudí z hlubokého spánku a Popelka? Půjde tentokrát na jiný “mejdan”, než je zvyklá. Večer nadešel a hosté se sjíždí k místu konání. Při průchodu začarovanou bránou se stane něco divotvorného. Najednou se hosté promění v někoho úplně jiného a odpolední čas strávený při výběru vhodné róby a zkrášlování před zrcadlem je ztracen. To zní jako začátek opravdu pořádně poblázněného maškarního bálu.

To je překrásná startovní premisa rodinné, fantasy, blafovací hry od společnosti MindOk – Maškarní bál. Záležitost je vhodná pro 2 až 5 hráčů (optimální je však hrát s minimálně třemi účastníky). Ve dvou je zapotřebí brát v potaz krapet odlišná pravidla. S doporučeným věkem od 8 let na přibližně 40 minut. Pochopitelně některé partie se dají zvládnout i rychleji, ale povětšinou se čas strávený při radovánkách s převleky trochu protáhne k jedné hodince. Což je dle mého názoru únosný čas.

Před pár dny jsme vám přinesli článek ukazující, co vše se nachází pod víkem krabice hry Maškarní bál. Pokud byste si jej chtěli přečíst celý, můžete zde. Nicméně pro úplnost se můžete těšit na: herní plán, se všemi postavami zobrazující své oblíbené a zatracované předměty, 6 rozbitých zrcadel používané pro zakrývání postav na herním plánu již prozrazených účastníků bálu a 8 herní postav (můžete se ujmout: od Jeníčka, Velkého zlého vlka, přes Popelku, Červenou karkulku, až po Rumplcimpcampra). Dále, pod víkem najdeme: jednu desku „Vím, kdo jste!“, 7 karet akcí (pro běžné hraní je zapotřebí oddělat akci „Nikomu ani muk“), 35 žetonů důkazů (pro každého hráče 7), 48 karet předmětů (nalezneme 8 předmětů v šesti kopiích) a žetony růží nebo kytic. Asi nikoho nepřekvapí, že v krabici nalezneme Česká pravidla a ulehčující věc v podobě sedmi pomocných karet.

Vcelku slušná nálož, nemyslíte? A vězte, že to není vše. Tyto všechny vyřčené komponenty jsou pro standardní verzi hry. Pokud by vás omrzela, tak si pro nás autoři připravili další libůstky navíc, jež mají za cíl hru obzvláštnit – možná lépe řečeno zpestřit. Konkrétně se tak činí pomocí žetonů šperkovnic a karet: sázek a dovedností.

Dost rozbalování a pojďme se vydat na nezapomenutelný večer plný klamu, zábavy, tance a vůbec pátrání po tom, kdo je kdo. Asi nikoho nepřekvapí, že připravíme herní plán, desku „Vím, kdo jste!“ a dvě náhodné karty akcí. Vybereme si jednu svoji postavu, jež nikomu neukážeme a pečlivě uschováme (v ideálním případě si ji zapamatujeme – jednou se mi stalo, že jsem zapomněl, koho vlastně reprezentuji). Do startu si vezmeme nějaký ten předmět (položíme jej vedle postavy lícem vzhůru) a žetony důkazů. Zbylou hromadu karet předmětů, žetony růží necháme po ruce všem přítomným.

Sálem se linou důmyslné tóny hudby, které všechny hosty nutí ke všeobecnému hodování. Nikoho tedy nepřekvapí, že holoubek sledující vše z povzdálí, vidí plný taneční parket, radující se muzikanty, stoly plné jídla a pití. Nicméně, co není úplně na první pohled zřejmé, je nervozita hostů, kteří netuší, kdo je kdo. A to musí každý hráč u stolu zjistit. Pochopitelně obezřetně, aby neprozradil, koho reprezentuje.

Jak jsem naznačil, každá postava má oblíbený a nenáviděný předmět. Příkladem může být třeba Popelka, která hledá svůj střevíček, a přitom by nejraději neviděla hodiny odečítající její čas do půlnoci. Tyto předměty si berete sami nebo je někomu přidělujete – děje se velmi jednoduše, když ve svém tahu si líznete z hromádky předmětů postupně dvě karty (ne zaráz, postupně) – jednu si můžete vzít vy a druhou přidělíte jinému hostovi (nebo v obráceném pořadí).

Tyto předměty před sebou „skladujete“, a když se vám jich nakupí vícero kopií od jednoho předmětu a nemají s vámi nic společného, musíte s pravdou ven. Například máte Šípkovou Růženku a dvě karty Kotle, dáte žeton důkazu na herní plán k Velkému zlému vlkovi a tím dáte najevo, že jím nejste. Tím však hrozí, že si všichni budou myslet, že jste Jeníček čekající na třetí kopii této karty, aby toto kolo hry vyhrál. Jenže, co když chcete, aby si tohle ostatní jen mysleli? A přitom pomaloučku a nenápadně všechny uvádíte v omyl a v roli Královny macechy spřádáte plány, jak získat tři předměty Koruny a přitom zjistit identitu ostatních? To je přesně oč tu běží.

To vám může přinést žetony růží. Jen pozor na to, když na někoho ukážete (pomocí desky „Vím, kdo jste!“) a vyřknete své přesvědčení o tom, že na druhé straně stolu sedí Červená karkulka a on to je přitom… no prostě, někdo jiný. Tím nic nezískáte, jen dopřejete jednu růžičku této tajuplné osobě. Aby vše nebylo tak jednoduché, můžete během svého tahu využít i ony dvě karty akcí, jež vám dovolí nahlédnout do „zákulisních“ informací – například nahlédnutím do seznamu nepřítomných hostů v podobě nevybraných postav v dané partii apod.

Jakmile si hráči v partii rozkryjí své identity, vítěz kola si uzme žeton květiny. Tyto pukety jsou tři, což znamená, že nás čekají tři kola. V prvním kole má žeton květiny hodnotu jednoho bodu, v druhém kole tři body a v posledním kole již pěti bodů. Zcela logicky, ten hráč, jenž na konci hry “uvije” největší kytici růží (jak pomocí růžiček, tak pomocí žetonu květiny) vyhrává. Je tedy neustále potřeba sledovat, jakou strategii mají spoluhráči a snažit se ji nabourávat vašim pečlivým deduktivním myšlením.

Zní to velmi jednoduše, ale úplně snadné to není. Nemyslím na pochopení, ale spíše ona dedukce a způsoby blafování mohou být pro mladší publikum náročnější. Doporučený věk od 8 let je zde opravdu na místě. Osobně jsem se zkoušel “účastnit” Maškarního bálu s mými ratolestmi (3 a 5 let) a fakt to moc nešlo. Nakonec jsme si hru upravili na rozšířenější pexeso, kde každý hledal oblíbený předmět postupným otáčením kartiček předmětů. Což vedlo ke spoustě otázek, proč Šípková Růženka nemá ráda Kolovrat? Proč Popelka potřebuje střevíček? Co vám budu povídat – krom spousty partií, to skončilo u zhlednutí asi čtyř pohádek (pochopitelně ne v kuse).

Pokud však najdete starší publikum, určitě si titul užijete. Musíte však bedlivě vážit každý krok s přidělováním předmětů a sledovat reakce spoluhráčů. Skoro jako u pokeru – přeci jen letmý úsměv na tváři může prozradit ledacos. A když byste si Maškarní bál trošku vylepšili, můžete využít šperkovnice plnící roli „žolíka“ pro doplnění jakéhokoliv předmětu. Pokud vaše identita byla odhalena a čekáte na rozuzlení, můžete si tipnout na vítěze pomocí karty sázek, a přitom získat stejné množství růží jako on. Což mě přijde sice fajn, ale osobně to na mě působí trošku nespravedlivě, ale to je věc názoru a navíc, tyto karty sázek můžete taky nechat navždy uzavřené v krabici. Poslední možností, jak si hru okořenit, je pomocí karet dovedností, které vám přidávají speciální schopnosti – například: pokud máš ve sbírce 5 různých předmětů, vyhráváš kolo, nebo pokud na začátku tahu nemáš ve sbírce žádnou dvojici předmětů, můžeš si 1 předmět dobrat a nechat nebo předat. Tyto karty mně přijdou opravdu parádní a dodávají hře na mnohem větší dynamičnosti. Navíc, tato tři různá zpestření se dají všemožně kombinovat a vytvořit si tak pořádný magický maškarní bál.

Hodnocení – 4 z 5

Na Maškarní bál nás společnost MindOk pozvala věru zajímavým a nápaditým způsobem v podobě blafovací karetní hry. Jednotlivé postavy jsou v českých luzích a hájích známé téměř všem, a pokud náhodou ne, tak mohou ty nejmenší přimět k tomu, aby se s nimi seznámili díky pohádkám – jak se tomu stalo u mých ratolestí (nicméně s těmi jsem si hru velmi zjednodušil a vytvořil specifické pexeso). Pro ten pravý maškarní bál je zapotřebí opravdu splňovat alespoň doporučený věk osmi let. Ne, že by herní mechanismy byly natolik náročné, ba naopak, jsou jednoduché a vše je přímočaré, ale autoři po nás vyžadují maximální soustředění v deduktivním „rozplétání“ tajemství identit pozvaných hostů za pomoci oblíbených a nenáviděných předmětů jednotlivých postav. Pochopitelně, to se budete snažit ostatním ztížit blafováním. Myslíte, že na to přijdou? Zkuste to!

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOk.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Maškarní bál”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: