Marvel United: X-Men

Do Marvel United dorazili X-meni, kteří vyladili hratelnost a rozmanitost staršího sourozence k dokonalosti.

Je to už rok, kdy jsem se rozplýval nad originální rodinnou Marvelovkou Marvel United (dále jen MU). Mix jednoduchých pravidel, rozumné herní doby a pěkného vizuálu naší domácí herní partu opravdu bavil, takže jsme si pořídili i obě česká rozšíření (Enter the Spider-Verse a Guardians of the Galaxy Remix). Těšili jsme se i na X-Mení „odbočku“ v podobě samostatně hratelné základní hry kombinovatelné se vším, co kdy v MU vyšlo a vyjde. Díky ADC Blackfire jsme se dočkali a… stojí to za to, dokonce je to ještě lepší, než jsme čekali!

V Marvel United: X-Men se jeden až čtyři hráči stanou hrdiny, kteří společně bojují se zločinci, zachraňují civilisty a hlavě kazí ničemné plány některého z padouchů. Pokud je hráčů pět, nemusí smutnit, protože nově lze hrát i za padoucha, takže je hra určena až pěti hráčům. Doporučený věk na krabici opět klame, protože vychází z amerických norem, takže od čtrnácti s klidným svědomím odečtěme šest let. Hru jsem bez problémů testoval s dětmi sedm a devět let (oba měli nahráno MU). Délka herní doby závisí na počtu hráčů, strategii i štěstí a většinou se pohybovala od třiceti do šedesáti minut.

Sluší se dodat, že proslulé herní autory Erica M. Langa (Ankh, Blood Rage, Rising Sun…) a Andrea Chiarvesia (série Munchkin) u X-Menů nově doplnil Francesco Rugerfred Sedda (Cyberpunk 2077).

Obsah krabice aneb copak je tu nového?

Po otevření krabice vykoukne návod v češtině a dva kartony se žetony k vyloupání. Návod je přehledný, logicky strukturovaný a s názornými ilustracemi. Ačkoli jsou pravidla skoro stejná jako u MU, chválím drobné úpravy textů, díky kterým jsou X-Meni ještě lépe srozumitelní a hráči se nedopustí zbytečných chyb. Vstřebání návodu zabere něco mezi deseti a patnácti minutami. Absolventi starších MU si mohou z času deset minut odečíst a zbývajících pár minut věnovat nastudování novinek (tři strany), kterými jsou varianta Super padouch, kdy padoucha místo automy ovládá živý hráč a měří síly s až čtyřmi hrdiny, a varianta Xavierova hra jednoho hráče, kde jsou v sólo hře také drobné změny.

Vylupování žetonů šlo snadno, tloušťka kartonu je správně silná, povrchová úprava lesklá, celkově spokojenost. Pod kartony je plastový insert s průhledným krytem, který chrání další obsah: desky lokací, desky padouchů, přehled misí, balíčky karet a figurky.

Mezi žetony je i několik úplně nových kousků, které v původních MU nebyly.

Insert sice vypadá hezky a funkčně, ale tloušťka plastu je stejně jako u MU velice tenká. Stačí náraz krabice během transportu a plast pod váhou karet praskne. Doporučuji přihrádky zespodu zpěvnit třeba lepicí páskou. Také se hodí pořídit si několik uzavíratelných sáčků na žetony, protože X-Mení insert na ně nemá narozdíl od MU pod kartami „mističky“. Důvodem je zřejmě vyšší počet karet v balení, které by se nevešly do přihrádek. Karty mají standardní rozměr 63×88 mm a do insertu se vejdou i s obaly.

Pro stříbrnou kostičku, která je součásti balení, jsme nenašli uplatnění.
Asi slouží jako alternativa k modré kostičce z původních MU, nebo najde využití u případných rozšíření této základní hry.

Na první pohled zaujmou detailně vymodelované figurky hrdinů a padouchů z univerza X-menů. Líbí se mi jejich stylizace, která není kopií ilustrací komiksů (jako třeba ve Splendor Marvel), ale byla vytvořena speciálně pro tuto hru. Díky tomu postavičky vypadají jednotně, nezávadně pro rodinné hraní (tohle není Mortal Kombat) a přitom pořád cool, aby se o ně u stolu strhla mezi mladšími hráči mela.

Srovnání obsahu krabic MU: X-Men a MU.

Figurek je celkem deset, stejně jako ve starším sourozenci MU. Padouši mají červenou barvu, hrdinové modrou. Novinkou jsou fialové figurky antihrdinů, které mohou bojovat na obou stranách zákona, což je moc fajn, protože to zvedá variabilitu a znovuhratelnost hry. Hrdiny reprezentují Wolverine, Cyclops, Storm, Jean Grey, Beast a Profesor X. Proti nim stojí padouši Sabretooth a Juggernaut. Antihrdinové Magneto a Mystique mohou být padouchy i spolubojovníky hrdinů (buď a nebo).

Ke každé postavě patří balíček karet. Klaďasové mají každý dvanáct hrdinských karet, záporáci dvanáct karet spiknutí a šest karet hrozeb.

Připraveno ke hře třech hráčů.

Příprava hry

Série MU proslula jednoduchými pravidly, stavebnicovým systémem a rozmanitými výzvami v podobě padouchů. Odbočka X-men na tom není jinak.

Osm desek lokací zvyšuje variabilitu, protože pro každou partii je potřeba jen šest lokací.

Na začátku hry se z osmi desek lokací náhodně vybere šest a rozloží se do kruhu. Do každé lokace se rozmístí žetony civilistů a zločinců tak, aby odpovídaly nakreslenému vzoru (ten platí jen při startu hry, pak už nemá význam). Každý hráč si zvolí hrdinu, vezme si jeho figurku a balíček karet, jimiž se hrdina ovládá. V balíčcích některých hrdinů je u X-menů novinka v podobě karet označených jako počáteční karta. Takové karty se po zamíchání dají na vrch balíčku, takže s nimi hráč může od začátku počítat. Pak si každý hráč dobere do ruky tři karty. Figurky hrdinů hráči umístí před začátkem hry všechny do stejné lokace.

Následně si hráči vyberou jednoho padoucha, kterého se pokusí vyřídit. Desku padoucha umístí doprostřed mezi lokace a podle počtu hráčů na ni položí předepsaný počet životů. Figurku padoucha umístí do lokace, která je naproti lokaci s hrdiny.

Ukazatele misí

Pod desku padoucha se umístí deska přehledu misí a na ni vyloží tři ukazatele misí. Když hráči v některé lokaci porazí zločince, umístí jeho žeton na červený ukazatel mise. Když zachrání civilistu, jeho žeton putuje na modrou desku mise. A pokud odstraní z lokace hrozbu, smí naplnit jedním žetonem fialový ukazatel. V X-menech je jeden nový typ misí – Cerebro, který přichází do hry s padouchem Magnetem a nahrazuje mise záchrany civilistů. Drobná změna, ale hráče to potěší a hru osvěží.

Každý padouch má dva sety karet: hrozby a spiknutí.

Padouch Magneto: nahoře karty spiknutí, dole karty hrozeb

Karet hrozeb je šest, zamíchají se a položí po jedné do spodní části všech desek lokací (u některých padouchů však mohou být jiná pravidla). Hrozby představují nepříjemnost, která hrdinům na daném místě komplikuje boj, pohyb nebo je ohrožuje na životě. Jejich negativní efekt mohou hrdinové zrušit, pokud splní stanovenou podmínku – vykonají několik hrdinských činů, porazí poskoka padoucha… Když je hrozba na lokaci odstraněna, mohou hráči využívat efekt této lokace – třeba přesunout svého hrdinu jinam, dobrat si karty, získat bonusové žetony, zachránit civilistu navíc a jiné efekty.

Magnetovi poskoci na čtyřech kartách hrozeb

Karet spiknutí je dvanáct (stejný počet, jako má ve svém balíčku každý hrdina). Balíček padouchových karet spiknutí se zamíchá a vždy, když je padouch na tahu, hráči odhalí jednu kartu z jeho balíčku. Tahy hráčů a padoucha se pravidelně střídají a vytváří souvislou příběhovou linku.

Začátek příběhové linky ve hře tří hráčů.

Hrdinové mají k dispozici karty se čtyřmi druhy symbolů ve spodním poli karet: útok, hrdinský čin/záchrana civilisty, pohyb a žolík (nahradí cokoli z předchozího). Začínají s třemi kartami na ruce, na začátku tahu si jednu kartu doberou, pak jednu kartu zahrají a vyhodnotí symboly. A protože jsou tým, mohou si k symbolům na své kartě přičíst ještě symboly z karty svého parťáka nalevo v příběhové lince. Bez používání akcí spolubojovníků by snad ani nebylo možné hru vyhrát, proto je důležité komunikovat a tahy si předem promyslet.

Balíček karet Jean Grey.

Kromě symbolů má každý hrdina na několika kartách ještě svou super schopnost (nezranitelnost, extra útok…), která mu dává výhodu navíc, jeho parťáci ji ale zopakovat (použít znovu) nemohou. Hrdinové se navzájem liší právě svými superschopnostmi a také celkovým počtem jednotlivých symbolů/akcí. Na každého padoucha platí něco jiného, takže i volba optimální kombinace hrdinů představuje část strategie, na které by si měli hráči dát záležet. My si z X-mení party oblíbili Wolverina a Beasta, kterým se díky regeneračnímu efektu obnovuje zdraví. A to už se dostávám k životům hrdinů.

Balíček karet Wolverina.

Karty v ruce hráče totiž představují zároveň počet životů hrdiny. Když je hrdina zraněn, musí hráč odložit jednu kartu z ruky dospod svého balíčku. Pokud mu karty v ruce dojdou, je hrdina K.O., což většinou nahraje padouchovi a přivolá negativní důsledky na jeho parťáky. Pak se hrdina oklepe a pokračuje s plným zdravím (třemi kartami) dál.

Supermela začíná

Hru vždy zahajuje padouch. Hráči odhalí padouchovu kartu spiknutí, položí ji na začátek příběhové linky a vyhodnotí její důsledky. Většinou jde o pohyb figurky padoucha, pak o útok označený komiksovým BAM! (často zraní hrdiny v okolí, aktivuje útoky poskoků či jiné nepříjemnosti na kartách hrozeb) a případně nějakou speciální akci. Poté se dostávají ke slovu tři hráči a jejich hrdinové. Ti postupně zahrají a vyhodnotí své karty hrdinů a po nich znovu „hraje“ padouch. Následuje čtvrtý hráč a pak opět první, druhý… A zase padouch. V menším počtu hráčů se hráči střídají častěji.

Příběhová linka hezky narůstá.

Vzorec, kdy padouch udeří vždy po třech tazích hráčů, se změní, jakmile hrdinové naplní ukazatel jedné ze tří misí. V ten moment začne padouch útočit co dva tahy hráčů. Aby mohli hrdinové záporáka zranit, musí mít splněny dvě ze tří misí. Po splnění druhé mise je potřeba zloducha mydlit hlava nehlava a připravit jej o všechny žetony zdraví. Pokud by totiž došly karty spiknutí v padouchově balíčku dřív, než by byl K.O., znamenalo by to pro hrdiny porážku.

Smutný konec hry nastane ve chvíli, kdy se padouchovi podaří naplnit jeho Ničemný plán. Každý záporák jej má jiný. Obecně jde o naplnění nějaké podmínky – např. padouch vyhraje ve chvíli, kdy v lokacích není žádný žeton civilistů. Hráči proto musí hlídat i toto.

Nevesele končívají rovněž partie, kdy dojdou karty hrdinům. Po vyčerpání balíčku si už žádné další dobrat nemohou a musí padoucha udolat kartami, co jim zbyly na ruce, anebo vyčerpaně padnout.

Novinkou X-Menů je kooperace týmu (nebo jeden na jednoho) proti živému padouchovi. Hra proti živému hráči nabízí další vrstvu zábavy – jednak je možné zapojit o jednoho hráče víc, ale hlavní rozdíl je ve strategičtějších možnostech padoucha. Ten má na ruce více karet spiknutí a vybírá si, jak hrdinům v daný moment co nejvíce uškodit. Padouch i hrdinové navíc disponují omezeným množstvím nových karet superhrdinů a superpadoucha, které pokud jsou zahrány ve správný moment, dokáží značně ovlivnit stav hry. Do jedné partie se superkaret dostane z celkového množství jen několik, což opět zvyšuje variabilitu a chuť si hru zahrát znovu, protože příště budou superkarty jiné a s nimi jiná i hra.

Stejně jako MU lze i MU: X-Men hrát v sólo režimu, kdy se hráč vžije do role profesora Xaviera a koordinuje akce mutantů. Xavier si namíchá karty třech hrdinů a startuje proti padouchovi s pěti kartami/životy v ruce. Během hry platí stejný vzorec příběhové linky. Zajímavé ale je, že mohou jít po sobě i karty stejného hrdiny. V takovém případě hrdina nesmí znovu využít svou superschopnost. Také je potřeba si hlídat počet životů, protože K.O. hrdinů v této variantě znamená konec hry.

Mutantem v rodině i mezi deskobijci

Hra je navržena tak, aby se dala snadno vysvětlit a bez frustrace vyhrát při rodinném hraní s dětmi, ale také tak, aby uměla zatopit i zkušeným stratégům. Právě u mladších hráčů zřejmě zvítězí oblíbenost některého hrdiny nad strategií a srovnáváním schopností hrdinů. Při základní obtížnosti to nevadí, protože když nastane infarktová situace, většinou ji někdo z ostatních hráčů ještě dokáže zachránit. I na základní obtížnost ale není vítězství úplně zadarmo, bez spolupráce a komunikace se dá prohrát raz dva.

Komunikace na druhou stranu svádí k roli alfa hráče, který diktuje tahy ostatním, což může hru otrávit. V naší partě se snažím, aby kluci přemýšleli sami za sebe a chybami se učili. Přináší to ovoce, protože už několikrát navrhli efektivnější tah, než byl můj první záměr, a to mi dělá radost.

Zkušenější hráči si mohou hru ztížit volbou střední, těžké nebo hrdinské obtížnosti, ve kterých už chyby bolí mnohem víc.

Hráčům, kteří rádi plánují přesnou strategii, může vadit výrazný podíl štěstí v podobě náhodně dobíraných karet do ruky (někdy ne a ne přijít karta s potřebným symbolem). Občas zase umí nepříjemně zatopit padouch, jehož osudná sekvence karet spiknutí spustí sled událostí, se kterými si hrdinové neporadí. Beru to ale jako malou daň za celkovou přístupnost hry.

MU: X-Men nabízí čtyři obtížnosti. Základní je popsána v návodu,
vyšší se pak řídí drobnými úpravami pravidel uvedenými na kartách obtížností.

Své úspěchy ve hře si mohou hráči zaznamenávat do listu výzev, který je k dispozici zdarma na stránkách vydavatelství CMON.

Tipy pro vítězství

Závěrem recenze si dovolím nabídnout několik tipů, které se nám osvědčily v cestě za vítězstvím:

  • Někteří hrdinové spolupracují lépe než jiní, vhodná kombinace může značně usnadnit hru.
  • Komunikace je základem úspěchu, hrdinové by si měli kartami nahrávat a konzultovat strategii a postup.
  • Je prozíravé nechat padoucha útočit co nejdéle v základním vzorci „co tři tahy hráčů“ a nespěchat se splněním první mise. Lepší je počkat do chvíle, kdy budou první i druhá mise splněny naráz nebo krátce po sobě, takže padouch nebude mít šanci dlouhodobě útočit v režimu „co dva tahy hráčů“. Zahraje tak méně karet, natropí méně škody a hlavně bude rychleji zranitelným.
Ve dvou hráčích nám lov na Sabretootha netrval nijak dlouho. Snadno jsme se dohodli na postupu, vyčkali jsme se splněním první mise až do chvíle, kdy bylo možné mít hotové dvě mise najednou… A za chvíli bylo po padouchovi.

Jak si hru vizuálně vylepšit?

Hračičkové a fanoušci Marvelu si mohou hru opět vytunit o misky na žetony, držáky karet nebo si nechat vytisknout téměř metrový kulatý herní plán, na kterém hra vypadá hezky a také přehledněji (to se hodí zvláště u některých hrdinů, jejichž schopnost se odvolává na předchozí zahrané karty). Mé tipy k vylepšení MU najdete v předposledním odstavci ZDE.

Nově jsem objevil polského výrobce (neplatí se clo a DPH je už součástí ceny), který nabízí neoficiální neoprenovou podložku s protiskluzovou úpravou za něco přes 50 EUR a poštovným 12 EUR. Na polském Allegru jsem pak narazil na totéž za 159 zlotých plus 19 zlotých poštovné, což je celkem akceptovatelných cca 900 Kč. Jen pozor, chce to větší stůl (podložka má 91,5 x 91,5 cm).

Neoriginální podložka k sérii MU (velmi podobná té originální z Kickstarteru).

Hodnocení

MU: X-men je nenáročnou kooperativní hrou, kterou směle doporučuji marvel-pozitivním rodinám a začínajícím hráčům. Co může být víc než v rodinné partě eliminovat někoho z ultra-padouchů, zachránit svět a jít spát s pocitem dobře udělané práce?

Nad jednoduchými principy a přístupností hry zároveň nemusí ohrnovat nos zkušení hráči, protože rozmanité vlastnosti a schopnosti padouchů hře dodávají překvapivou hloubku a prostor pro různé strategie.

Kdybych se měl rozhodnout mezi MU nebo MU: X-men, byla by to těžká volba. Z herního hlediska se mi X-meni líbí víc pro jejich větší variabilitu, několik nových mechanik a zábavnější padouchy. Jenže v nich nejsou hrdinové jako Iron Man, Hulk nebo Cpt. Amerika, které naši kluci považují za slavnější či oblíbenější. Takže využiji stavebnicového systému MU, namíchám krabice, lokace, hrdiny i padouchy a zahrajeme si tu nejlepší hru přesně podle našeho gusta. A příště to promícháme zase a úplně jinak. V tomhle je série MU geniální.

Marvel United: X-men získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Marvel United: X-Men”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: