Taktizování o šesti barvách

Úvod

Za sypáním barevných písků s vidinou co nejvíce bodů namísto zformování chaosu v harmonii stojí dvojice autorů Trevor Benjamin a Brett J. Gilbert.

Mezi nejznámější Gilbertovy hry patří rodinná kooperační Ďábelský profesor a Citadela času a antická strategie Elysium, které obě navrhl s Matthew Dunstanem. Benjamin je spolu s Davidem Thompsonem, autorem stalingradského Pavlov’s House, podepsán pod sérií her Odhodlaní, která sleduje boj jednotek napříč bojišti 2. světové války. Může být tedy překvapením, že tito autoři zabrousili do vod abstraktních her. Mandalu vydaly Lookout Spiele v roce 2019, v češtině za ni vděčíme MINDOKU. Hru minimalisticky ilustroval Klemens Franz známý pro svůj kresbopis v Isle of Skye, Caverna, či Orleáns.

Seznámení s hrou

Malá krabice v sobě skrývá 110 čtvercových karet, krátká pravidla a herní plán v podobě potištěné látky. Vedle dvou nápovědních karet zde najdete karty písků šesti barev po osmnácti kusech. Nic víc není třeba.

Herní plán je tvořen dvěma mandalami ve středu plánu a řekou s pohárem na stranách obou hráčů. Mandaly jsou rozděleny na bílý středový pás a dvě černá pole hráčů.

Během hry sypete a po dokončení rozebíráte jednotlivé mandaly. Činíte tak společně se svým soupeřem. Proto se během sypací přípravy na vyhodnocení snažíte umisťovat karty na herní plán natolik efektivně, aby zrovna vám vyhodnocení přineslo více bodů či lepší kombinační pozici pro další mandaly. K vyhodnocení dochází tehdy, když v dané mandale jsou zahrány karty všech šesti písků. Ve svém tahu se tak hráč rozhoduje, kam který písek v jakém množství nasype.

Akce v tahu hráče

Při přípravě hry oba hráči dostanou šest karet do ruky a dvě karty do poháru. Po dvou kartách je umístěno i do středů obou mandal. Hráči se střídají pravidelně po zahrání jedné akce. Ve svém tahu hráč vybírá ze tří akcí, které může provést. Akce smí celou hru provádět v obou mandalách, je pouze na něm, kde svou jednu akci zahraje.

  1. Zahrát 1 kartu do středu mandaly a dobrat si až 3 karty do ruky. V ruce smí držet maximálně 8 karet.
  2. Vyložit 1 či více karet stejné barvy na jedno ze svých polí, ale karty nedobírat. V ruce musí držet minimálně 1 kartu.
  3. Odhodit 1 či více karet stejné barvy a dobrat si ze společného dobíracího balíčku stejné množství karet.

Při tvorbě mandaly se hráči rozhodují, zda kartu či karty zahrají do středu, či do svého černého okružního pole. Musí se řídit pravidlem, že v mandale (tedy jejích třech částech) se jedna barva nachází pouze na jednom poli. Zkrátka když váš soupeř zahraje do středu červený písek, nesmíte již ve stejné mandale umístit červený písek na hráčské pole ani vy ani váš soupeř. Smíte ovšem přiložit kartu červeného písku do středu.

Jakmile je v obou polích a ve středu obsaženo šest barev, dochází k rozebrání mandaly. Hráč, který má na svém hráčském poli více karet, si vybere ze středu všechny karty jedné barvy. První kartu branné barvy umístí do své řeky na nejnižší možnou příčku, zbytek sebraných karet umístí lícem dolů do svého poháru. V našem příkladu, pokud jsou ve středu tři červené karty a jedna černá, tak příslušný hráč zkontroluje svou řeku a rozhodne se pro červenou barvu. Pokud by dříve červené karty bral, umístil by současné tři do svého poháru. Jelikož se však jedná o první mandalu ve hře a žádné karty ještě nebyly přerozděleny, tak umístí červenou kartu na příčku s číslem 1 a zbylé dvě do poháru. Na jeho soupeře zbude jedna černá karta, kterou musí umístit do své řeky, neboť tam ještě žádnou černou nemá. Do svého poháru neumístí žádnou, neboť mu žádná nezbyla. Karty hráčů z obou jejich polí se odhodí.

Do středu prázdné mandaly se umístí z balíčku dvě karty jako na začátku hry a celý koloběh může začít nanovo.

Konec hry nastává tehdy, když jeden z hráčů umístí šestou kartu (poslední scházející barvu) do své řeky, případně při dobrání balíčku. Oba hráči nejprve dokončí rozebírání mandaly. Poté si pod jednotlivé stupně řeky přiřadí příslušné barvy. Číslo stupně se násobí s kusy dané barvy ve vašem poháru. Pokud tedy máte na čtvrtém stupni oranžovou kartu a ve svém poháru tři oranžové karty, obdržíte 12 bodů.

Zní to složitě? Stačí si zahrát jedno dvě kola a vše pochopíte. Hru lze nastudovat během pár minut. Je pouze na vaší taktice, jak dlouho hra bude trvat, ale obvykle se do půl hodiny vejdete. Hra bývá spíše rychlejší.

Zhodnocení

Mandala při svých jednoduchých komponentech nabízí skvělou zábavu. Její znovuhratelnost je zaručena náhodným pořadím karet v balíčku, což vás a vašeho soupeře každou hru povede ke zcela jiným taktickým rozhodnutím. Neustále se rozhodujete, kdy karty umístit bez nároku na dobrání dalších karet a kdy umístit jednu jedinou kartu, dobrat si karty nové a doufat, že zrovna vám přijde ta barva, kterou vy i váš soupeř postrádáte. Přemýšlíte, zda investovat karty do jedné mandaly a posílení středového zisku, či hrát na obou frontách a pojistit si hraním karet do svého pole, že váš soupeř mandalu nedokončí bez vás. Pokud byste ve svém hráčské poli neměli ani jednu kartu, pak při rozebírání mandaly nedostanete žádné body. Rázem vše vyřeší váš soupeř, kdy dokončí jednu z mandal a vy můžete začít sypat nanovo. No a kdy co umístit za barvu do řeky? To patří mezi ty nejzábavnější úvahy, které určí všechny vaše kroky stavby i rozebírání mandal, pokud si tedy uhájíte pozice, že si vždy vybíráte pouze z barev, které vám neruinují dosavadní taktiku.   

Karty se drží dobře, čtvercový formát jim svědčí. To, že mandaly jsou kruhové, byť obvykle se jejich obrazy pro snadnější rámování malují na čtverec, je drobný detail.

Sypání barevných písků za účelem vytváření mandal se ve volném čase věnuji. Byl jsem proto před dvěma roky při českém vydání zvědavý a skeptický, jak může hra na toto téma fungovat. Díky Anet z Deskofobie jsem se rozhodl dát hře šanci a tak vám doporučuji, dejte jí i vy.

Karty písků a na nich zobrazených mandal by mohly být mnohem lepší. Mandala z obálky hry je to nejhezčí, co ve hře naleznete. Jedná se o hru abstraktní postavenou na set collection, a tak zde nelze moc hovořit o propojení mechanismů s tématem. Přesto i zde se najde výjimka. Herně musím pochválit ústřední mechanismus umisťování karet a názvoslovím následné rozebírání mandaly. Jsem rád, že vyšla další hra, jež svůj herní plán svěřila látce a nikoliv papíru. Ikonografie pomocných karet je zcela srozumitelná a její užití v pravidlech je namístě.

Co se týká řeky a poháru, čekal jsem, že umisťování do těchto částí herního plánu a s ním spjaté obodování bude krapet složitější. Nicméně hra funguje, tak nač si stěžovat.

Mandala drží na Board Game Geeku 9. příčku mezi abstraktními hrami. Ještě zajímavější je, že z první desítky abstraktních her pak MINDOK česky lokalizoval sedm.

Jste-li doma dva, hledáte-li snadnou a v rozhodování zábavnou hru či kousek snadno sbalitelný na cesty, pak Mandala by mohla být ta správná volba.

No, a pokud byste rádi zkusili tvoření ze skutečných barevných písků, na jejich strouhání si netroufáte a rádi byste si své výtvory namísto zničení ponechali, pak i pro vás tu mám jeden tip.

Tak ať vám to sype!

Mandala získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MINDOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Mandala”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: