Malé velké galaxie: Do neznáma

Ještě výš a ještě dál pro slávu vlastního impéria.

Vesmír. Nekonečný prostor bez hranic. Bez hranic? Hranicí je technologie, jež nás neumí poslat dál. Impéria již obsadila prakticky celý známý vesmír a o každou novou planetku se vedou strašlivé boje. Co takhle posunout hranici známého vesmíru dál? Impériu, jemuž se povede najít způsob, jak se dostat za hranice známého vesmíru, se otevřou obrovské možnosti. Proto všechny vlády sypou hromady peněz do vývoje nových vesmírných plavidel a výcviku heroických posádek.

V jednom nejmenovaném impériu…

Malý chlapec peláší až k plotu ukrývajícímu vojenskou základnu. Vytahuje prazvláštní kapesní nožík Menger, vysune z něj malý vrták a stiskne knoflík na rukojeti. Chlapec nožík přiloží k plotu a za tichého vrčení vyvrtá v plotě malinkou dírku. Jakmile skončí, hned zvědavě přitiskne k novému otvoru oko. Za plotem se mezi hangáry majestátně tyčí obrovské vesmírné plavidlo. Na první pohled vypadá jako bezpočet starých korábů, které hoch viděl dříve, ale přeci jen jsou na ní jisté odlišnosti. Namísto širokých ocasních motorů je zde jeden zúžený do špičky a také zaoblená ocasní křídla jsou nyní úzká a rovná. Horní část trupu již není úzce vypouklá a špičatá, nene, je mnohem větší a vypouklejší. Na trupu lodi lze ve třpytu obou sluncí přečíst slovo INTREPID.

„Ale, ale, kohopak to tu máme, snad ne špeha?“ ozvalo se najednou za chlapcem, který se leknutím v mžiku posadil do trávy vedle plotu. Bázlivě pohlédl na sklánějící se postavu. Byla to vysoká paní s hnědými dlouhými vlasy chycenými čelenkou. V červených šatech s obrovským výstřihem vypadala, jako by se právě vracela z plesu.

S pobaveným úsměvem na rtech odstrčila stranou chlapce, jenž se jí tak krásně lekl, a sama se podívala do vyvrtané díry v plotě. Hned se zase narovnala a pohlédla na chlapce. „Líbí se ti?“ pravila a mírně pokynula hlavou někam přes plot. Hoch nesměle přikývl. „To je Intrepid, má nová loď. Sloužím na ní impériu jako kapitánka,“ pravila žena a hned s nadšením pokračovala, „je úplně nová, navržená tak, aby dolétla až za okraj nám známého vesmíru. Kdoví, co tam nalezneme!“ Chlapec ji mlčky poslouchal, pak si dodal odvahy a zeptal se: „A ty se nebojíš?“ Žena překvapeně pohlédla na chlapce. Aniž by mu odpověděla, pravila: „Pojď, půjdeme se na ni podívat.“ Ale její oči odpověď prozradily: „To víš, že se bojím.“

Chlapec si s kapitánkou prolezl celou loď, dokonce mu dovolila sedět v jejím velitelském křesle na můstku. To bylo něco. Pak se rozloučili u brány a hoch utíkal domů. O den později sledoval, jak jeho nová kamarádka odlétá v nádherné úžasné lodi vstříc temnému vesmíru. Co zde nalezne? A vrátí se někdy?

krabice hry

Informační brožurka nového pilota

Před nedávnem jsem vám představil skvělou hru z edice Malých velkých her. Tou hrou byly Malé velké galaxie, které já osobně považuji za velice vydařené. Na konci článku jsem se zmínil o rozšíření Malé velké galaxie: Do neznáma. A právě toto rozšíření bych vám dnes rád představil. Stejně jako základní hru nám i rozšíření na český trh přivezlo vydavatelství Rexhry. Rozšíření vymyslel autor základní hry Scott Almes, ale obrázky a grafiku má tentokrát na svědomí Naomi Robinson. Malé velké galaxie s rozšířením Do neznáma si opět může zahrát jeden až pět vůdců impérií majících alespoň čtrnáct let zkušeností v řízení galaktického impéria. Hra se rozšířením ani příliš neprotáhne. Podle počtu hráčů kolem stolu ji odehrajete v rozpětí půl hodiny u solitérní partie, až po asi hodinu a půl při plném počtu hráčů.

herní prvky

Výbava a výstroj

Pod víkem krabičky jsem objevil netradiční kulaté karty průzkumu, karty pilotů, nové karty tajných misí a nové karty planet. Každý hráč zde pak má svou flotilu nových lodí, bodovací žeton ve své barvě a kartu hangáru pro tyto lodě.  Dále je zde karta neprozkoumaného vesmíru a měla zde být také bodovací karta. Žel bohu v mém balení místo ní byla chybně natisknutá nová karta hangáru. Snad je to jen omyl v mé krabičce, a ne problém celé dodávky z továrny. Vyjma pravidel je v krabičce ještě podivný papírový „asi-stojan“ na umístění krabice hry do poličky.

Intermezzo I:

Materiálově a graficky si rozšíření Do neznáma s ničím nezadá se základní hrou. Karty jsou pevné, kvalitní a krásné. Zastavím se nejprve u karet nových planet. Na první pohled jsou úplně stejné jako ty ze základní hry. Vpravo nahoře je symbol kultury či energie, kterou hráč získává, pokud je se svou lodí na orbitě planety, či na ní přistál. Vlevo nahoře je název planety a nad ním je symbol rozšíření, aby se daly karty po hře případně roztřídit. Uprostřed karty je ilustrace planety s dráhou orbity pro kolonizaci a dole je akce, kterou hráč může po přistání na planetě či po její kolonizaci využít. Také je zde počet bodů za kolonizování planety. Také karty tajných misí jsou shodné s těmi ze základní hry, jen mají samozřejmě jiné znění úkolu. Je fajn, že mají vlevo nahoře opět symbol rozšíření a jdou tak odlišit od misí základní hry.

nové planety

Co mě ale zajímalo nejvíc, jsou samozřejmě ty nové karty, které v základní hře nebyly a měly by dávat partiím nový rozměr. V prvé řadě to jsou karty pilotů. Moc se mi líbí, zejména proto, že si autoři dali práci a každá karta má, stejně jako karty planet, svou originální ilustraci. A paní ilustrátorka své fantazii hodně popustila uzdu. Kromě relativně lidsky vypadajících osob, třeba tlumočnice vypadající jako by zrovna došla z nějakého plesu, jsou zde i hodně bizardní bytosti. Třeba pilot knihomol. Bytost se čtyřma rukama a podivnou hlavou připomínající sumce. Nebo magnát, to je skoro vodník z českých pohádek. Moc mě bavilo listovat kartami a prohlížet je. Ale karty jsou zároveň přehledné. Napravo je vyobrazení lodí, které daný pilot může pilotovat a dole vlastnost, kterou pilot přináší k dispozici hráči, který ho najmul. Úplně dole jsou pak symboly vyznamenání pilota za průzkum, ty přinášejí hráčům vítězné body na konci hry, o tom ale až později.

Posledními kartami jsou kulaté karty průzkumu. Ty mě taky zaujaly a těšil jsem se, až je vyzkouším při hraní. Jsou zelené, pokud přináší dobrou událost, a červené pokud špatnou. Co se událo při průzkumu, se hráč dozví hned po otočení karty, neboť, jak to je v Malých velkých galaxiích zvykem, vše je na kartě přehledně popsáno. Úplně dole jsou pak opět symboly vyznamenání. Jestli ještě vydržíte, rád bych se zmínil o figurkách lodí. Jsou ze dřeva, v barvách hráčů a každá ze čtyř nových lodí je jiná. To se mi moc líbí, v každé partii mě to nutí dostat je všechny do hry a vyměnit je za ty ze základní hry, protože na stole to vypadá prostě skvěle.

nové vesmírné lodě

Přípravy na let

Malé velké galaxie s rozšířením Do neznáma nezaberou zas tak moc času na přípravu, ale rozhodně vám zaberou místo na stole. Karty tajných planet a tajných misí z rozšíření se vmíchají do příslušných balíčků základní hry. Jako v základní hře se pak vykládají karty planet, v počtu o dvě víc, než je hráčů.  Pak se ale navíc nad řadu planet vyloží stejný počet karet pilotů, které tvoří nabídku pilotů k najmutí. Nad piloty se ještě umístí karta průzkumu vzdáleného vesmíru a na ni se položí zamíchaný balíček karet průzkumu. Na stole pak ještě musíte najít místo na bodovací kartu, na kterou každý hráč položí žeton své barvy. Každý hráč si pak navíc vezme k sobě kartu hangáru a na ni položí čtyři nové lodě.

připravená hra

Intermezzo II:

Příprava je snadná, ale při první hře mě překvapilo, kolik je potřeba navíc místa na stole. Málem jsme se tam všichni nevešli. To je ale milé překvapení, a ne nevýhoda hry. V původní hře vlastně své lodě vysíláte jen k planetám. Ve hře s rozšířením Do neznáma ještě létáte na průzkum vzdáleného vesmíru a vykládáte na stůl vedle desky průzkumu kulaté karty průzkumu. Ty můžou být až tři vedle sebe. Navíc jsou zde piloti bez práce, které si můžu najmout. Říkáte si, však toho na stole není zas až tolik – tři řady karet. No jo, ale každý hráč má ještě svou desku impéria, pod níž si vykládá karty kolonizovaných planet a nově je zde také karta hangáru, kolem níž se vykládají piloti. Zkrátka až budete Malé velké galaxie hrát, sedněte si k pořádnému stolu.

nové tajné mise

Letový plán

Než se podíváme, jak se hra změní s využitím rozšíření Do neznáma, zastavím se u sešitku pravidel. Ty jsou opravdu tenoučká a jsou psaná stejným stylem jako pravidla základní hry. Přečtení mi zabralo jen chvilku. V podstatě je třeba se naučit jen dvě věci navíc. Najímání pilotů a průzkum vzdáleného vesmíru. Každá z těchto částí zabírá dvě stránky formátu A6.

Imperiální boj o galaxie

Tak, jdeme na to. Akční kostky můžete tedy využít novým způsobem. Tím prvním je utracení dvou akčních kostek za najmutí pilota. Jen je potřeba mít kostky s předepsanými symboly a přesvědčit se, zda může řídit právě tuto loď. Každý z pilotů má totiž na kartě symboly těch lodí, které smí pilotovat. Jakmile si hráč pilota najme, přiloží ho k rohu hangáru u lodi, kterou pilot řídí a jednu svou základní loď nahradí touto speciální. Když pak hráč táhne touto speciální lodí, smí zároveň využít schopnost pilota. Hráč vždy může mít jen čtyři piloty, jednoho u každé lodi. Lze si samozřejmě pořídit i další piloty, nový však musí nahradit jednoho z původních.

ukázka pilotů

Intermezzo III:

Nevěřili byste, kolik zábavy do hry piloti přinesou. Kolik nových možností a kombinací se před vámi objeví. Akce pilotů jsou docela silné. Některé pomáhají hráči v postupu na orbitě planety, jiné mu umožní získat nové zdroje, další pomáhají při průzkumu. A další škodí ostatním. Pokud bylo na Malých velkých galaxiích něco špatného, byla to nemožnost škodit ostatním. To ale už neplatí. Piloti kradou energii i kulturu, vrací lodě hráčů po orbitě zpět, zkrátka mezigalaktické imperiální soupeření nabralo úplně jiný a zajímavý rozměr.

Další novou možností je využití pohybu lodi k přesunu na kartu průzkumu, kde jsou dvě možnosti co dělat. Buď si lze vzít jednu z dříve vyložených karet průzkumu, anebo si lze táhnout kartu z balíčku. Pokud se hráči nelíbí, může ji položit vedle balíčku a táhnout znovu. Ale. Karty jsou dvojího druhu. Jsou zde zelené, které přinesou hráči výhodu v podobě zisku kultury, energie či bodu, anebo červené, ty už nejsou tak super a hráče většinou potká nějaká nepříjemnost. Buď se mu loď zdrží v dalekém vesmíru, a on musí projít dráhu podobně jako orbitu planety, nebo musí předat své zdroje zvolenému hráči, či zdroje prostě jen ztratí. Takovou špatnou červenou událost si hráč vždy musí vzít.

karty průzkumu

Intermezzo IV:

Prozkoumávání hlubin vesmíru je druhým skvělým nápadem autorů, jak Malé velké galaxie ozvláštnit a učinit je ještě lepšími. Moc rád vysílám své lodě na průzkum. Jedná se sice o prvek náhody, ale tematicky do hry patří. Navíc vždycky něco získám. U kladných, zelených událostí je to snadné, získám zdroje a je vymalováno. U těch záporných většinou zdroje ztratím, nebo v horším je někomu musím přenechat, ale získám sem tam nějaký bod navíc, no a při velké smůle jen symboly vyznamenání za průzkum vesmíru. Ani to však není špatné, protože na červených kartách jich je víc než na zelených. Symbolů jsou čtyři typy a ten, kdo má v každé kategorii nastřádaných nejvíc těchto symbolů, získá na konci hry dva body navíc. A to není úplně zanedbatelné.

Hra opět končí v kole, kdy někdo získá dvacátý první bod, ale oproti základní hře lze nyní získat mnohem víc bodů v závěrečném bodování.

rozehraná hra

Zpráva o letu

Z již tak skvělé hry, jakou Malé velké galaxie jsou, dělá rozšíření Do neznáma hru ještě lepší. Tematicky doplněné funkce pilotů a průzkumu vesmíru umožňují hráčům využívat mnohem více možností jak hrát a také zlepšují možnost kombinace a řetězení vlastností pilotů a planet, čímž jsou akce ještě zajímavější a silnější. Také se roztříští zájem hráčů do více možností. Původně se vlastně jen soupeřilo o nabídku planet. To teď není tak jednoznačné. Hráči se můžou rozhodnout omezit planety, sbírat jen ty s méně body a získávat body z dalekého vesmíru.

Rozšíření Do neznáma si proto zaslouží OCENĚNÍ ŘÍŠE HER: PERFEKTNÍ ROZŠÍŘENÍ.

Do neznáma však také zvyšuje variabilitu hry díky novým možnostem a přidaným kartám úkolů a planet. Proto jsem se rozhodl udělit rozšíření Do neznáma také OCENĚNÍ ŘÍŠE HER: SKVĚLÁ ZNOVUHRATELNOST.

S cenovkou kolem pětistovky přináší rozšíření Do neznáma do Malých velkých galaxií hodně zábavy a rozhodně o něm lze říci, že je to HODNĚ MUZIKY ZA MÁLO PENĚZ, proto hra získává i toto ocenění.

Malé velké galaxie: Do neznáma získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry .

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: