Lovecraft ve vlaku
Cestující legendárního Orient Expressu zažijí další opravdu děsivou výpravu.
Temná noc, deštěm zmáčené koleje a nekonečná krajina ponořená do husté mlhy. Ve vagónech starobylého vlaku vládne znepokojivé ticho, které občas naruší jen tlumené šepoty neznámých pasažérů. Každý cestující má svůj příběh, ale v jejich očích lze vyčíst něco víc. Něco, co zneklidňuje a vyvolává podezření. Atmosféra houstne, když se objevují podivné jevy, jenž nikdo nedokáže vysvětlit, a na palubě se začíná odvíjet děsivá záhada. Vlak, který měl bezpečně dovézt své cestující do cíle, se místo toho vydává na nebezpečnou cestu, kde hranice mezi realitou a noční můrou mizí, a kde přežití závisí na odhalení temných sil.
Takto nějak by se dala uvést tematická premisa nově oznámené deskové hry, kterou nám v našem mateřském jazyce přinesou kluci z brněnského vydavatelství REXhry. Jde o hru Horror on the Orient Express představující kooperativní vyšetřovací zážitek, zasazený na palubu ikonického vlaku, směřujícího do Konstantinopole. Vše začíná poměrně poklidně, když se hráči ocitají v roli vyšetřovatelů, jenž cestují tímto luxusním vlakem. Klidná atmosféra však brzy končí, když vlak nečekaně zmizí z reality a vstupuje do říše snů, Dreamlands, kam ho přenesli záhadní kultisté. Ti se nacházejí přímo na palubě a jejich temný rituál má potenciál zničit vše, co hráči znají.
Cílem hry je přežít tuto noční můru, zjistit, kteří pasažéři jsou kultisté, a zabránit jim v dokončení rituálu. Pokud se to nepodaří, vlak se nikdy nedostane do svého cíle a hráči budou odsouzeni k prohře. Hra obsahuje mnoho způsobů, jak mohou hráči selhat, a pouze jeden způsob, jak zvítězit – odhalit správně všechny kultisty a zároveň přežít až do konce cesty. Na první pohled tedy taková další lovecraftovská temná záležitost. Tedy alespoň takto to na první pohled vypadá dle dostupných informací. Pojďme si však říci něco víc o nově oznámené hře Horror on the Orient Express.
Každý hráč ovládá jednu postavu vyšetřovatele, jenž má unikátní schopnosti, díky nimž může lépe reagovat na různá nebezpečí. Například jedna z postav, Katherina, je profesorka chemie, a díky své speciální vlastnosti může manipulovat s okultními tokeny v herním systému, což jí umožňuje lépe kontrolovat průběh rituálů. Další postavou je Bucky Burton, excentrický důchodce a pistolník, specializující se na banishment, tedy schopnost dočasně odstranit monstra ze hry. Pochopitelně finální verze může mít trošku odlišné nebo upravené schopnosti jednotlivých hrdinů nebo samotných herních prvků. Veškeré tyto informace čerpám z dostupných videí šťastlivců, kteří měli tu možnost si vyzkoušet předprodukční vzorek.
Hráči mají během svých tahů k dispozici hlavní a vedlejší akce, které mohou kombinovat. Mezi hlavní akce patří například rozhovory s pasažéry, sloužící k získání informací o kultistech. V každém voze se nacházejí cestující, které hráči mohou oslovit, a ti jim poskytnou různé indicie napomáhající k identifikaci podezřelých. Tito pasažéři mohou být v různých stavech – někteří jsou šťastní, jiní zranění, panikařící či posedlí. Stav pasažérů ovlivňuje jejich chování a ochotu spolupracovat. Rozhovory se odehrávají pomocí žetonů, jenž hráči tahají z pytlíku, a představují úspěchy či neúspěchy, ve snaze zjistit informace. Pokud hráč riskuje příliš mnoho, může rozhovor „selhat“ a pasažér například zpanikaří nebo se rozzuří.
Ve hře se hráči také musí potýkat s monstry, útočícími na vlak zvenčí. Mezi nimi vyniká nesmrtelný upír, jenž postupně přechází mezi vozy a snaží se zabíjet pasažéry. Otevírání a zavírání oken vlakových vozů je důležitým prvkem taktiky, protože upír je méně nebezpečný, pokud jsou okna otevřená a slunce ho oslňuje. Na druhou stranu otevřená okna zvyšují šanci, že pasažéři zahlédnou děsivá monstra venku a jejich stav se zhorší. Na toto jsem osobně moc zvědav, jak bude v praxi fungovat.
Kromě upíra čelí hráči dalším nebezpečím objevujících se na hrací ploše v podobě krajin odhalovaných po posunu vlaku. Jak se vlak pohybuje po herní desce, odhalují se nové krajiny, které obsahují portály, jež mohou vyvolávat nebezpečná monstra nebo přinášet jednorázové události, které hráčům ztěžují život. Na začátku hry je na herní ploše k dispozici omezené množství esence, jenž tyto portály spotřebovávají. Pokud se esence vyčerpá, hra končí prohrou všech hráčů. Proto je důležité pečlivě sledovat stav esence a minimalizovat její spotřebu tím, že hráči odstraňují monstra a portály z aktivní hry.
Během hry hráči pravidelně tahají z pytlíku událostní žetony, spouštějící různé efekty. Tyto efekty zahrnují aktivaci monster, události ovlivňující pasažéry, nebo dokonce rituály posilující kultisty. Každý rituál má vlastní škálu, která se spouští podle síly rituálu, jež je určována počtem posedlých pasažérů a okultních žetonů ve hře. Pokud se rituál stane příliš silným, může způsobit masivní ztráty na straně hráčů.
Hra obsahuje také předměty, které hráči mohou využívat k dosažení svých cílů. Například artefakt s názvem Shining Trapezohedron umožňuje manipulovat s esencí na portálech. V průběhu hry mohou hráči také používat okultní kouzla, jenž jim umožňují řešit krizové situace, ale jejich používání stojí hráče drahocennou duševní sílu, což zvyšuje riziko prohry.
Horror on the Orient Express vypadá na velmi náročnou kooperativní hru, plnou rozhodnutí, v níž hráči musí nejen správně dedukovat, kdo jsou kultisté, ale také efektivně řídit své zdroje. No a na straně druhé to vypadá na titul s pořádnou porcí luckfestu, tedy podílu náhody na úspěchu hráčů. Jsem moc zvědav, jak tento prvek budou moci hráči ovlivnit ve svůj prospěch/neprospěch.
V závěru této novinky si dovolím poskytnou malé historické okénko k onomu ikonickému vlaku. Orient Express byl legendární mezinárodní vlak, který spojoval západní Evropu s východními městy, zejména s Istanbulem (dříve Konstantinopol). Poprvé vyjel 4. října 1883 a provozoval ho belgický podnikatel Georges Nagelmackers prostřednictvím společnosti Compagnie Internationale des Wagons-Lits. Trasa vlaku vedla z Paříže přes města jako Štrasburk, Mnichov, Vídeň, Budapešť a Bukurešť až do Istanbulu.
Orient Express se stal symbolem luxusu a elegance, zejména díky svým bohatě vybaveným vozům, kde se cestující mohli těšit na skvělé jídlo, pohodlné lůžkové vozy a vysoký standard služeb. Vlak si brzy získal pověst nejelegantnějšího způsobu cestování své doby. Jeho klientela byla často složena z evropských aristokratů, diplomatů, obchodníků a cestovatelů. Orient Express se stal inspirací pro řadu literárních a filmových děl, včetně slavného románu Agathy Christie – Vražda v Orient expresu.
V průběhu 20. století se trasa vlaku několikrát měnila v důsledku válečných konfliktů a politických změn v Evropě. Po druhé světové válce začala popularita vlaku klesat s rostoucím rozvojem letecké dopravy. Přesto zůstává Orient Express jedním z nejslavnějších vlaků v historii, a jeho odkaz přetrvává i díky nostalgickým a luxusním replikám, jenž dnes nabízejí výjimečné zážitky na palubě historických vozů.
Osobně jsem tedy moc zvědav, zda se ve hře povede všechny tyto aspekty prosadit, aby hra nabrala na tamější době a atmosféře. Zda budou přístupné všem známé postavy, či se povede samotné grafické zpracování. Na tyto a další otázky se určitě dozvíme odpovědi, jen se obávám, že to nebude hned, a budeme si muset počkat ještě několik měsíců. Horror on the Orient Express bude naskladněn v eshopech až v průběhu příštího roku.