Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Máte rádi blbé nápady? Okrást Temného pána je blbý nápad…

Lotři Rigora Mortise je novinka od vydavatelství Blackfire. Zapadá do světa temného pána Rigora Mortise, v níž se odehrávají již další dvě hry – Kragmortha a Aye, Dark Overlord. Ani jedna z nich v češtině nevyšla, ale třeba se to tímto změní (obě hry však mají již více než deset let). S relativně krátkým hracím časem a možností zapojit až šestici hráčů do partie cílí spíše na segment párty her protkaných temnou a zábavnou fantasy.

Seznamte se, Temný pán

Na pravidla si nemusíte nechávat moc času. Sešítek vypadá náročnější díky svým 16 stranám, ale přečtete jej za pár minut a ihned všechno pochopíte. Po této stránce se opravdu jedná o hru, do které není těžké zapojit a zasvětit nově příchozí, a to (povětšinou) ani v lehce podroušeném stavu, v němž bude hra určitě ještě zábavnější.

Krom pravidel v kompaktní krabičce čeká balíček karet, zásoba žetonů a šestice drobných vrhacích kostek ve fialové barvě se standardními hodnotami 1-6 vyjádřenými tečkami. Žetony jsou dvou druhů: srdce značící životy jednotlivých lotrů (42 kusů) a mince značící ukradené části pokladu (36 kusů). V balíčku karet čeká na každého hráče nápovědní karta popisující tahy hráčů v kolech; dále čtveřice karet, jež dohromady dává podobiznu Temného pána, a karty kočičích Lotrů ve dvou kopiích od každého – celkem 60 kusů.

Lotři: temná mňaufie

Tvůrci si potrpěli na zábavné formě pravidel, ta jsou protkána hláškami a doplňujícími komentáři, vtipně popisujícími herní mechanismy i ze strany samotných postav. Stejně tak je tato snaha patrná i v případě kartiček a jmen postaviček Lotrů. Následující jména snad mluví sama za sebe: krysí královna Písktorie II. a král Kvíktor, čaroděj Mňaudalf a alchymista Ngrmňauler, nepodařený experiment Bžlink, samuraj Mňaugoki či pán upírů Mňáukula.

Premisa je jednoduchá: Rigor Mortis (aka Temný pán) má velký poklad a taky má velký problém. Jeho poklad se zmenšuje, a to pokaždé, když opustí svou Věž černé magie. V podzemním Bludišti šílených myší mezitím provádí děsivé experimenty. A výpary z temné magie nakazily všudypřítomné myši. Ty zase nakazily kočky, které Rigor Mortis vydržuje, aby zatočily s hlodavci. Z koček se stali Lotři, jež se se zvrácenou inteligencí a důmyslem pokoušejí Temného pána okrádat. A svou příležitost k přilepšení určitě nepropásnou ani hlídači, kteří byli Rigorem pověřeni ke strážení pokladu v jeho nepřítomnosti.

Asi již tušíte, že té temnoty je povícero. Temnota, alchymie a úskoky Vás budou provázet na každém kroku. Hráči se střídají na tazích a každý odehraje své čtyři kroky dříve, než přijde na řadu další hráč. Jedná se o dost rychlé kroky ve sledu verbování, akce sklepení, opět verbování a úklid (obětování). Během verbování si buď dolíznete kartu z balíčku nebo vyložíte jednu z těch, jež držíte v ruce. Akce sklepení znamená, že každou postavu vyloženou před sebou můžete využít k nějaké aktivitě. Ty jsou k dispozici tři – hledání pokladu, útok a aktivace speciální dovednosti.

Seber prachy a vypadni

Hledání i útok probíhají podobně – vyberete postavu, ohlásíte akci (v případě útoku určíte i obránce – buď ze soupeřových postav či z těch svých), zjistíte počet životů své postavy a použijete stejný počet kostek. Všechny kostky, jejichž výsledek je nižší či stejný jako síla Vaší postavy, znamenají úspěch. V případě hledání získáte takové množství mincí, při útoku uberete tolik životů obránce. Ten se nijak aktivně nebrání.

Speciální schopnosti – ty, které zahrajete ve fází sklepení – jsou označeny klíčovým slovem Aktivace. Postava tím využije svou přednost. Ostatní klíčová slova (Verbování, Poslední přání, Obětování, Krádež či Výsměch) přicházejí na řadu v určitých momentech hry a přinášejí “automatické” výhody či akce, jež nespotřebovávají aktivity během fáze sklepení.

Poslední fází je obětování, též fáze úklidu. Na konci svého tahu totiž musíte odstranit karty, jež jsou přes limit. Ten činí 3 pro vyložené a 10 pro držené karty. V průběhu tahu, zvláště ve fázi sklepení, se naopak hodí mít více než 3 Lotry před sebou, přebytečné však na konci svého tahu musíte obětovat.

Samotná herní partie trvá tak dlouho, dokud se Rigor Mortis nevrátí zpět (všechny 4 jeho karty jsou odhaleny) nebo než někdo z hráčů nenasbírá počet mincí nutný k výhře. Nejvyšší počet mincí tedy značí vítěze. V případě remíz je to trochu složitější, ale to už Vám prozrazovat nebudu, ať máte taky nějaké překvapení po pořízení hry.

Velká kočičí loupež

Lotři jsou (asi ne moc překvapivě) zábavnější ve více hráčích než jen v páru. Ačkoli by se mohlo zdát, že stačí obětovat všechny akce na hledání pokladu, tak Vás soupeři rychle vyvedou z omylu použitím těch správných donucovacích prostředků, díky nimž budete chtít více útočit. Dokonce i na vlastní postavy, protože Vás mohou nemile zablokovat. Díky tomu je zaručena různorodost i nevyzpytatelnost každé partie.

Tvůrci se vyřádili nejen na samotných akcích Lotrů, ale i na kresbách postaviček na kartách. Vše je žánrově kompaktní, zábavné a prosycené špetkou temnoty a magie, jak už správná fantasy hra být musí. Lotři jsou tedy rovnocennou alternativou třeba k další karetce, Sabotérovi. Dokonce i převládající míra vlivu náhody je adekvátní žánru a zaměření hry.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: