Krvavý trůn

Během říjnového Albi Game Festu byla představena a ukázána v akci řada her – asi největším lákadlem bylo představení malého velkého Gloomhaven s podtitulem Lví chřtán, ale o tom někdy příště. Jedním z oznámených titulů byla karetní hra, jejíž původ je ze země galského kohouta, nesoucí v originále název Oriflamme. Na pultech v českých luzích a hájích ji hledejme jako Krvavý trůn. Za herním designem stojí Adrien a Axel Heslingovi, a o ilustrace se postaral velmi známý matador Tomasz Jadruszek. Vydání hry je naplánováno na březen. Než se tak stane, pojďme se v našem krátkém preview podívat na to, co můžeme od této taktické záležitosti očekávat.

V Krvavém trůnu se ocitneme uprostřed středověkého období, v době po úmrtí krále. Tedy v boji o korunu a vládu nad celou zemí. Co by hlava jedné z vlivných rodin usilujících o moc se budete snažit porazit ostatní hráče všemi možnými dostupnými prostředky. A abyste byli úspěšní, budete muset sáhnout i k nelichotivým činům, u nichž si rozhodně ušpiníte ruce nejedním mordem. Inu, po cestě ke slávě bude prolita krev.

Pro doplnění základních informací zmíním, že titul je určen pro 3 až 5 hráčů, s přibližnou délkou jedné partie 20 minut a s doporučeným věkem od 10 let. Ačkoliv historicky mohou (a mohly) tyto střety být významnými událostmi v učebnicích dějepisu, v případě této karetní záležitosti jde spíše o takovou rychlovku.

Ani velikost krabice nebude nikterak opulentní ale spíše kapesní záležitostí, kterou budeme moci dát do baťohu a kamkoliv přenést. Však posuďte sami: pod víkem nalezneme 50 karet – přesněji řečeno 10 karet pro každého hráče. Liší se pouze svojí barvou, jinak jsou všechny totožné. Což je po stránce karet vše, tedy až na přehledové karty.  Dále v balení najdeme už jen 70 žetonů vlivu, žeton prvního hráče a žeton určující směr hraní. Pochopitelně nebudou chybět česká pravidla. A toť vše, vážení přátelé.

Ale jak tento středověký střet rozhýbat? Každý hráč si vezme svých 10 karet, náhodně 3 odhodí a se zbylými 7 kartami hraje. Všichni si ještě uzmou jeden žeton vlivu a postupně odehrají 6 kol, skládajících se vždy ze dvou fází. No a kdo bude mít na konci nejvíce bodů, může usednout na trůn a ujmout se vlády.

V první fázi každý hráč vyloží lícem dolů jednu kartu tak, aby se utvořila postupná linie. Každý další hráč může vyložit svoji kartu jen na začátek nebo konec této řady, tedy „vměstnat“ svůj záměr mezi ostatní nelze. V druhé fázi se od konce řady, až po první kartu v řadě, postupně vyhodnocuje. Majitel má dvě možnosti: buď na kartu vloží žeton vlivu a bude si jej moci vzít až v dalších kolech, až kartu otočí a vyhodnotí efekt dané karty, což je vlastně druhá možnost, jak se v dané situaci zachovat. Je tedy určitě zapotřebí si pamatovat, jakou kartu jste kam umístili. Ano, po prvním kole vám to přijde snadné, možná i po druhém, ale věřte mi, že po čtvrtém, pátém kole už to tak snadné nebude. Mimochodem ke konci partie 4 nebo 5 hráčů budete potřebovat zatraceně dloooooouhý stůl, protože ona řada se pěkně natáhne.

Nicméně, zas na druhou stranu bude trochu redukována, protože otočením karet nastanou pořádně horké chvíle pro všechny hráče. Třeba takový válečník může automaticky zlikvidovat vedlejší kartu, což může leckdo schytat. Zas na druhou stranu se to může stát osudným pro majitele tohoto příslušníka armády, protože pokud je onou vedlejší kartou nástraha, nejen že to válečník odskáče, ale 4 body vlivu obdrží majitel této nástrahy. Příchod dědice zase může přinést 2 body, tedy ale jen za předpokladu, že žádný jiný dědic není aktuálně odhalen v daném kole. Taktéž je možnost vyslat do boje o trůn špiona, který umí uzmout 1 žeton vlivu majiteli sousední karty. Pokud se někomu povede na neodhalené kartě mít více žetonů vlivu, může to naznačovat, že po jejím otočení se dozvíme o spiknutí přinášejícím majiteli dvojnásobek těchto žetonů, proto by bylo dobré tuto kartu zlikvidovat, což zase může někoho nalákat do výše zmíněné nástrahy.

Jak jsem zmiňoval, každý hráč má k dispozici 10 těchto karet (při hraní tedy jen 7) a záleží jen na vás, jak dokážete prohlédnout strategii ostatních hráčů, rozpoznat intriky a nenechat se do nich vlákat. Pro úspěch je nutné vnímat, které karty už daný hráč prozradil použitím nebo svým chováním při vkládání do řady, a hlavně během rozhodování se, co chce s danými kartami provést.

Myslím, že Krvavý trůn bude ideálním titulem pro všechny milovníky deduktivních her – s drobnou špetkou toho napětí. Vzhledem k délce jedné partie se dá očekávat, že může jít o filler vhodný pro vyplnění chvíle mezi vesmírnou bitvou o nadvládu nad celou galaxií a budováním nové civilizace. I v plném počtu hráčů nebude mít nikdo prostor se nudit, protože všichni musí neustále sledovat, co se děje. Titul je sice určen pro 3 až 5 hráčů, ale upravením pravidel se dá ke stolu zasednout i ve 2 hráčích.

Takhle na papíře to nevypadá vůbec špatně. Otázkou však je, jak tomu bude až si hru zahrajeme. Do té doby nám nezbývá než se jen těšit. Společnost Albi Krvavý trůn vydá v březnu, a doporučená maloobchodní cenovka by měla být nastavená na částku 450 Kč (tedy pokud nedošlo od Albi Game Festu k nějaké zásadní úpravě ceny). Takže milovníci střetů, intrik a napětí, poznačte si tento titul do deníčku.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: