Kroniky Avelu

Rodinná obrana hradu proti Bestii

Kouzelné království Avel.

Zdejší země úpí pod nátlakem nebezpečných příšer, drze se přibližujících stále blíže a blíže ke královskému hradu.

K hradbám se po cestě vrávoravě potácí znavený zvěd. Nese své královně další hroznou zprávu.

Dozvěděl se, že v lese se objevila děsivá hluboká průrva v zemi, ze které má již brzy vylézt strašlivá Bestie.

Čas na přípravu obrany proti hrozivému nepříteli je jen do úplňku Černého měsíce.

Královna Avelu svolává hrdiny do zbraně, aby společně ochránili hrad, bojovali proti služebníkům Černého měsíce a zapudili děsivou Bestii zpět do hlubin.

Zda se jim to povede, záleží na jejich rychlosti budování opevnění a kladení pastí na Bestii, také na jejich vybavení a spolupráci.

Kroniky Avelu zaznamenají jejich hrdinské činy na věky.

Výzvědná služba

V Kronikách Avelu společně s ostatními hráči prozkoumáváte krajinu okolo hradu, pátráte po nebezpečných příšerách, které bez milosti likvidujete, abyste si z jejich doupat mohli odnést kořist v podobě lepšího vybavení. Také vylepšujete opevnění hradu a kladete nástrahy. Snažíte se prostě co nejlépe připravit na příchod strašlivého nepřítele – Bestie, která s pomocí svých nohsledů touží po zničení hradu.

Hru Kroniky Avelu navrhl Przemek Wojtkowiak ve spolupráci s ilustrátorem Bartłomiejem Kordowskim, jehož práci jste mohli obdivovat ve hrách Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka, nebo Flora, či Mozaroller. Původní hru vydalo vydavatelství Rebel, a českou verzi hry oznámilo vydavatelství ADC Blackfire.

Kroniky Avelu mohou hrát jeden až čtyři hrdinové, kteří dosáhli alespoň osmi let věku. Jeden souboj proti Bestii zabere hodinu až hodinu a půl.

Jedná se o kooperativní hru pro celou rodinu. Každý hráč si vytvoří svou postavu, kterou pojmenuje. Poté společně získávají lepší výbavu nákupy na trhu či rabováním doupat příšer, prozkoumávají šestiboké dílky krajiny. Pomocí soubojových kostek, jejichž počet a typ si hráč bere podle výbavy svého hrdiny, poráží příšery kolem hradu a připravují se na rozhodující bitvu s Bestií.

Vykouknutí z hradu

Zdá se mi, že v krabici je poměrně hodně herního materiálu.

Jsou zde herní desky hráčů, s oddělenou vrchní a spodní částí, mezi něž se vkládá list s kresbou postavy z bločku postav. Dále šestiboké kartonové dílky herní ploch, počítadlo měsíce, žetony měsíčních pečetí, pastí, mincí, vybavení, zranění, kráterů a příšer. Je zde spousta kostek hrdinů a kostek příšer pro vzájemné souboje, dřevěné figurky postav a dřevěné žetony životů. Pro žetony vybavení se v krabici nachází plátěný losovací pytlík. Samozřejmě nechybí ani pravidla a také oboustranná mapa souhvězdí sloužící jako inspirace pro pojmenování hrdinů.

Intermezzo I:

Kroniky Avelu jsou rodinnou hrou. Hrou i pro děti. Proto se mi velice líbí nápad, že si děti mohou svého hrdinu libovolně vybarvit a pojmenovat. Je to taková malá drobnost, která dětské hráče jistě vtáhne do hry. Jsem zvědavý, jestli se v bloku nachází nejrůznější postavy, nebo se stále jedná o jednu a tu samou předlohu. Rozbalená hra na mě z obrázků působí hodně barevně, úplná pastva pro oči. I kostky vypadají zdařile. Mají různé barvy podle použití a jednoduché symboly. Díky tomu jistě malí hráči nebudou mít problém s orientací ve hře.

Příprava na boj

Na stůl nejprve položíte počítadlo měsíce – vlastně počítadlo herních kol, která zbývají do finální fáze hry. Do útoku Bestie a zbylých příšer na hrad. Do výřezu v počítadle vložíte destičku hradu a kolem tři startovní dílky mapy. Podle počtu hráčů pak z krabice vyberete ostatní dílky mapy, zamícháte je a položíte lícem dolů ke startovním dílkům. Tím je vytvořena herní krajina, kterou budete postupně objevovat. Na vyhrazený dílek je třeba ještě položit žeton kráteru, odkud se později vynoří ona Bestie.

Vedle plánu se vytvoří hromádky malých a velkých příšer, jen některé z nich se ihned vyloží na herní plán, žetony vybavení se vloží do pytlíku a ostatní žetony a kostky se nechají někde po ruce poblíž herního plánu.

Každý si pak vezme desky hráče a list hrdiny. List si vyzdobí dle své fantazie a vloží mezi dvě části desky hráče. Každý hráč ještě dostane pět žetonů životů a z pytlíku si vylosuje jeden předmět, který vlastní už na počátku hry.

Intermezzo II:

Po prostudování pravidel mě nejvíce nadchla právě mechanika výběru předmětů. Hráč si vždy vylosuje předmět z váčku a díky tomu, že jsou jednotlivé předměty odlišené svým tvarem, může si pohmatem vybrat to, co se mu nejvíce líbí. Jednat však musí rychle, má na to jen pár vteřin, než ostatní hráči poví říkanku: „Ať příšery žijí v děsu, z kouzla, co teď na ně snesu!“ No není to skvěle použitý dětský prvek vložený do hry? Prohrabávání se tajemným obsahem a povídání říkanek? Moc se na to těším.

Vylosovaný předmět pak umístí na obrázek hrdiny, či do svého batohu. Do batůžku také přijde jedna mince.

Intermezzo III:

A je zde další dětská lahůdka. Musíte svou výbavu umístit buď do výřezu na svou postavu, kam přesně pasuje, anebo do batohu. Batoh je však také vlastně jeden veliký nepravidelný výřez a všechny předměty do něj musíte pěkně naskládat. Nevejde-li se předmět do obrysu batohu, máte smůlu a nějaký předmět musíte zahodit. To bude hlavolam, všechno to tam napasovat!

Nakonec si každý umístí svou figurku do hradu a nejstarší hráč se stane začínajícím hráčem a obdrží erb Avelu.

Brožura s pravidly boje

Na rodinnou dětskou hru mi pravidla připadají nezvykle dlouhá. Zabírají celkem dvacet stránek. Jsou však plné obrázků a příkladů, rozkreslený je zde všechen herní materiál a příprava hry. Také je zde spousta nejrůznějších rad a tipů v rámečcích. Hlavně z nich jde hra krásně pochopit a naučit se, neboť hraní kronik Avelu není vůbec těžké. Věřím, že hru děti s pomocí rodičů snadno pochopí.

Boj s časem začíná

Hra se skládá z několika kol podle počtu hráčů. Každý hráč ve svém tahu provede dvě akce. Vybrat si může pohyb, souboj, akci na dílku krajiny anebo odpočinek.

Když si vyberete pohyb, přesunete svou figurku na sousední dílek krajiny, a pokud ještě není otočená lícem vzhůru, učiníte tak a zjistíte, co se na něm skrývá.

Při akci souboj váš hrdina vyzve na boj příšerku na svém dílku krajiny. Souboj se skládá ze tří střetů, kdy váš hrdina i příšerka (v zastoupení škodolibého sousedního hráče) hodí kostkou a porovnají své výsledky. Každá příšerka má na sobě nakreslenou barvu a počet kostek, které využívá a také počet zranění, které je jí třeba zasadit, aby byla odstraněna. Váš hrdina využívá dvě základní zelené kostky. Podle své výbavy však může přidat další kostky navíc. Modrou obranou, žlutou kouzelnou či oranžovou útočnou.

Pokud se vám nepovede příšerku zabít a sami přijdete o všechny životy, nic strašného se neděje. Hra je hodná. Zahodíte jeden ze svých žetonů výbavy a přesunete se do hradu, kde si všechny životy zase obnovíte.

Třetí možností, co lze dělat, je využití akce dílku krajiny. Dílky bez doupat příšer jsou osídleny kupci a řemeslníky. Na jednom z dílků vám druid vyrobí měsíční pečetě, kterými můžete uzavírat doupata příšer, na trhu zase nakupujete a prodáváte vybavení. V kamenolomu vám trpaslíci pomůžou vyrobit hradby, které zdrží příšery před hradem. Elfové zase za úplatu připraví pasti na Bestii. Vhozená mince do jezera přání vám umožní hodit kostkami a získat nějaké penízky, u alchymistů si zase vylepšíte své vybavení. Nakonec můžete zajít do divočiny či opuštěné vesnice a jako náhodou zde najít dvě mince.

Intermezzo IV:

Malinko se mi zdá, že se nám při hraní bude pěkně motat hlava. Tolik možností, co dělat na dílcích, navíc boje s příšerami, a průzkum, no, uvidíme.

Poslední akcí hrdiny je odpočinek. Prostě vynecháte tah a přidáte si dva životy.

Jelikož se jedná o kooperativní hru, můžete si také měnit vybavení s ostatními spoluhráči. Což je docela fajn.

Jakmile všichni hráči dokončí své tahy, je kolo u konce. Začínající hráč posune počítadlo měsíce a zkontroluje symbol na novém políčku. Buď přijdou do krajiny nové příšery, nebo si každý vyléčí život. Hra poté pokračuje dalším kolem.

Pokud počítadlo dospěje k poslednímu symbolu, objeví se na plánu Bestie. Hra dále pokračuje jako doposavad, na konci každého kola se však příšery a Bestie posunou o jedno políčko krajiny blíže k hradu. Pokud se příšerám podaří vstoupit do hradu, prohráli jste. Pokud jim v tom však zabráníte a všechny příšery včetně Bestie porazíte, Avel je zachráněn a vy jste slavně zvítězili.

Závěrečné intermezzo:

Kroniky Avelu jsou kooperativní rodinná hra a jako taková na mě po prostudování pravidel a prohlédnutí obrázků, i působí. Celá rodina se společně připravuje na příchod Bestie, staví opevnění, kladou pasti, odstraňují nestvůry a pečetí jim doupata, vylepšují své vybavení a při tom všem si pomáhají a spolupracují. Vypadá to na krásně strávený čas třeba po nedělním obědě.

Z dostupných aktuálních informací od ADC Blackife by hra měla dorazit na přelomu listopadu a prosince, aby se stihla dostat pod vánoční stromečky.

Předobjednat Kroniky Avelu je možné zde.

Tags:

One Reply to “Kroniky Avelu”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: