Krev a písek ve stínu pyramid

Kemet (neboli ‘km.t‘) znamená ve staroegyptštině „černá země“ a ačkoliv jde o narážku na černé úrodné bahno, přinášené každoročními záplavami Nilu a nepostradatelné pro tehdejší zemědělství, v obecné rovině se jednalo o dobový název celé země, který si zvolili sami Egypťané.

Název Kemet by ale neměl být nepovědomý nejen egyptologům, ale i hráčům – v roce 2012 spatřila světlo světa deskovka nesoucí totožný název a ve své době se jednalo v zásadě o pecku, která si našla spoustu příznivců a o které se dost mluvilo: svým původem, vzhledem i tematickým provedením se odkazovala na veleúspěšné Kyklady (Cyclades) a opět šlo o tehdy (a koneckonců i dnes) populární mix „ameritrashe“ (plast, figurky, přímý koflikt a nemilosrdný boj) a „eurovky“ (budování, management zdrojů, vylepšování technologií), byť důraz byl kladen spíše na boj, ze kterého získával body pouze útočník (na rozdíl od Kyklad, kde jádrem byla netradiční dražba o přízeň bohů).

Po necelých deseti letech se Kemet dočkal nového vydání, které se na naše stoly dostane díky vydavatelství Fox in the Box (FitB) v kompletní nikoliv pouze české, nýbrž rovnou česko-slovenské lokalizaci (toto „pan-slovanské“ vydání bude obsahovat i polskou lokalizaci). Nejedná se tak docela o novou hru, tedy jakýsi „Kemet 2“, ale spíše o verzi 1.5 nesoucí název „Kemet – Krev a písek“. Opět tedy půjde o area-control hru s mikromanagementem zdrojů a především značnou dávkou přímého konfliktu mezi hráči. Navzdory tomu je zde ovšem „euroidní“ rozumná míra náhody, kdy v jednotlivých bitvách nerozhodují o výsledku kostky, nýbrž se bojující jednotky vždy podpoří vyložením jedné z osmi karet boje; současně s tím je další karta pak vždy odhozena a po čtyřech bitvách se tak znovu celý balíček bojových karet zrecykluje – ve spojení se zapamatováním odehraných karet má tak hráč výrazně vyšší kontrolu.

Nová verze přichází s přepracovanou grafikou, vylepšenými komponentami, perfektním insertem a vůbec promyšleným komplexním úložným systémem na všechny komponenty, mírně vylepšenými pravidly (kam byly zahrnuty i připomínky a náměty vzešlé z deskoherní komunity na BGG) a především obsahuje i původní první rozšíření rovnou v základní krabici. Půjde tedy téměř o luxusní bohaté vydání nacpané nejen vylepšenými komponenty: např. namísto čtyřstěnných kostek (které v prvním vydání představovaly rozestavěné pyramidy) rovnou najdeme skládací stohovatelné modely pyramid, detailnější a propracovanější modely figurek představující mytická stvoření egyptského pantheonu (příznivci barvení a malování figurek tak dostanou další příležitost pozměnit svým umem figurky směrem k vizuální dokonalosti), ale rovněž větší a výtvarně i funkčně propracovanější herní plán.

Dále potěší stále populárnější provedení hráčských desek ve formě dvouvrstvého kartonu (tj. včetně příslušných otvorů pro jednotlivé herní komponenty) i kvalitně zpracované herní přehledy, kde jsou rovnou zahrnuté komponenty z plánovaných rozšíření (první rozšíření rovněž vyjde v české, resp. „pan-slovanské“ lokalizaci) – tohle je vynikající nápad a je škoda, že jej výrobci nepoužívají častěji.

Hra je určena pro dva až pět hráčů od čtrnácti let a měla by být dohratelná do devadesáti minut; původní Kemet se obvykle hrál kolem dvou hodin, uvidíme tedy, zda se reálná herní doba opravdu zkrátí o slibovaných 25 %. Těšit se můžeme už příští měsíc (hra by se měla objevit v distribuci během srpna 2021); předobjednávky na FitB zatím spuštěny nebyly. Do té doby nezbývá než ukrátit netrpělivé očekávání „prosvištěním“ egyptské mytologie a pořízením příslušných barev a štětečků pro budoucí zkrášlení už v základu pěkných figurek.

Tags:

One Reply to “Krev a písek ve stínu pyramid”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: