Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Království Divů

Tuto situaci poznalo nejedno království

Království Divů již roky skomírá a chudne. Okolní říše si bez rozpaků ukrajují hraniční části panství, cesty jsou plné loupeživých band, šlechta je zpupná a lid zbídačený. Starý král je nemocen a na vladařské povinnosti již nestačí. Nikdo to sice neřekne nahlas, ale všichni toužebně očekávají králův skon. Všichni věří, že se vlády ujme moudrý, schopný a silný dědic, který království opět pozvedne do blahobytu a spravedlnosti.

Na hradě kdesi v severní části říše…

Po dlážděné chodbě rychle běží jeden ze sloužících. Po chvíli zabrzdí u dveří majitele hradu, mocného vévody, a bez rozpaků netrpělivě zabuší na dveře. Nečeká na odpověď a rozráží dveře. Je si jist, že novina, kterou nese, obhájí před pánem jeho neomalené chování.

Pane, král v noci zemřel! Vychrlí ze sebe sluha udýchaně. Vévoda prudce vstane z postele a pátravě se zadívá na svého sluhu: „Víš to jistě? Nevymýšlíš si?“ „Ne pane, před chvílí dorazil královský posel se zprávou,“ chrlí ze sebe dále sluha. „Konečně!“ zvolá hradní pán. „Konečně jsem se dočkal. Jako jediný právoplatný dědic usednu na trůn a zase sjednám pořádek v království. Vybuduji silné vojsko, obnovím staré hranice, zkrotím šlechtu a navrátím království Divů jeho dřívější moc a slávu!“ rozohnil se budoucí vladař. „Ale pane, co váš odvěký rival z jižních plání?“ bázlivě podotkne sluha. Vévoda ho probodne přísným pohledem. „Ten? Ten slaboch? S tím si hravě poradím. Až s ním skoncuji, bude rád, že mu zůstane ta jeho ruina,“ zachechtal se hradní pán.

Na hradě kdesi v jižní části říše…

Po dlážděné chodbě rychle běží jeden ze sloužících. Po chvíli zabrzdí u dveří majitele hradu, mocného vévody, a bez rozpaků netrpělivě zabuší na dveře. Nečeká na odpověď a rozráží dveře. Je si jist, že novina, kterou nese, obhájí před pánem jeho neomalené chování.

Pane, král v noci zemřel! Vychrlí ze sebe sluha udýchaně. Vévoda prudce vstane z postele a pátravě se zadívá na svého sluhu: „Víš to jistě? Nevymýšlíš si?“ „Ne pane, před chvílí dorazil královský posel se zprávou,“ chrlí ze sebe dále sluha. „Konečně!“ zvolá hradní pán. „Konečně jsem se dočkal. Jako jediný právoplatný dědic usednu na trůn a zase sjednám pořádek v království. Vybuduji silné vojsko, obnovím staré hranice, zkrotím šlechtu a navrátím království Divů jeho dřívější moc a slávu!“ rozohnil se budoucí vladař. „Ale pane, co váš odvěký rival ze severních plání?“ bázlivě podotkne sluha. Vévoda ho probodne přísným pohledem. „Ten? Ten slaboch? S tím si hravě poradím. Až s ním skoncuji, bude rád, že mu zůstane ta jeho ruina,“ zachechtá se hradní pán.

Poselství s novinkou

Vydavatelství Tlama Games před nedávnem oznámilo přípravu českého vydání hry It’s a Wonderful Kingdom, pod českým názvem Království divů. Autorem je Frederic Guérard, jež na vývoji hry spolupracoval s Benoit Bannierem. Že jméno autora neslyšíte poprvé? A anglický název hry je vám povědomý? To je možné. Frederic Guérard totiž stojí i za jinou v Česku vydanou hrou It’s a Wonderful World. A stejně jako na předchozím titulu, i na Království divů s ním spolupracoval ilustrátor Anthony Wolf, dále pak Igor Polouchine. Pokud znáte hru It’s a Wonderful World, tak v nové hře Království divů naleznete jisté podobnosti. Hra má podobnou krabici, podobný styl ilustrací, mimochodem moc krásných, a velmi podobné herní mechanismy.

V čem se tedy liší? Inu především Království divů je hra pouze pro dva hráče či pro sólové hraní. Věk obou hráčů má být minimálně čtrnáct let a jedna partie hry by měla zabrat asi tři čtvrtě hodiny.

A hlavně má jiné téma. Opustili jsme moderní svět předchozí hry a ocitli jsme se v skomírajícím království, kde spolu soupeří dva vévodové o uvolněný královský stolec. Každý z nich je přesvědčený, že právě on je právoplatný dědic, a tak se snaží svého soka přemoci lstí i silou. Hráči musí jeden druhému podbízet horší karty rozvoje království a sami se snažit vytvořit co nejúčinnější kombinaci karet, která jim přinese co největší zisk zdrojů a vítězných bodů.

Poselství proviantní

V krabici bychom měli nalézt zvláštně tvarovaný herní plán s vyznačenými místy na společnou zásobu prostředků. Prostředky představují barevné kostky – šedé jsou zdroje, růžové populace, žluté zlato, modré průzkum a červené kostky představují speciální zdroj zvaný krystallium. Dále budou k dispozici žetony vojáků, pastí, zvědů, splněných úkolů a krádeží, desky poslání, počítadlo kol a spousta krásně ilustrovaných karet. Dvě karty představují vévodství hráčů,  další jsou pak karty rozvoje, pokladů, pohrom, hrozeb a rádců. Chybět nebude ani bodovací tabulka se stíratelným fixem.

Poselství audienční

Příprava hry na mě působí jako relativně snadná. Mezi oba vévody se položí herní plán, na něj se vysypou jednotlivé prostředky a vojáci, a na pole s číslem 1 se umístí počitadlo kol určující začínajícího hráče. Pak se vedle plánu vytvoří balíček rozvoje, vzniklý smícháním karet rozvoje a pokladů, a vedle něj se položí balíček pohrom. Každý z hráčů si před sebe položí kartu vévodství, samozřejmě po nezbytné hádce o červenou respektive modrou barvu, a domluví se, jakou stranu karty budou hrát. Zvolit můžou lehčí či složitější zadání. Před samotnou hrou si ještě každý vezme dva žetony pastí a zvolí se jeden z herních modulů, který do hry doplní dodatečnou přípravu a pravidla.

Poselství se zákony

Než vám však prozradím jednotlivé moduly, musíme si povědět něco málo o základních pravidlech.

Jedna partie Království Divů se skládá ze čtyř kol, přičemž každé kolo má tři fáze. První fáze je fáze volby, následuje fáze plánování a kolo je zakončeno fází produkce.

Zákon první, zákon volby

Ve fázi volby si hráči rozdají z balíčku rozvoje sedm karet. Každý se na ně podívá, ale soupeři je neukazuje. K těmto sedmi kartám si ještě každý dobere jednu kartu pohromy. Vlevo a vpravo od herního plánu (tzv. oblasti nabídky) pak vyloží lícem vzhůru jednu kartu z balíčku rozvoje – to je počáteční nabídka karet. Začínající hráč k těmto kartám vyloží opět lícem vzhůru dvě své karty. Může se rozhodnout podle své taktiky, zda obě karty umístí jen do jedné oblasti nabídky, či je rozdělí. Druhý hráč si nejprve vybere jednu oblast nabídky a vezme si k sobě všechny zde vyložené karty. Tyto karty již tvoří jeho balíček do druhé fáze kola – plánování. Nepřidává je tedy k těm původně rozdaným kartám. Pak udělá to, co první hráč. Vezme dvě karty z těch rozdaných na začátku kola, vybere dvě a opět je nabídne protivníkovi. A tímto způsobem se hráči střídají, než nabídnou všechny své karty. To by však bylo snadné. Hráč při vykládání karet do oblasti nabídky může otočit jeden či oba své žetony pastí a potom vyloží jednu či obě karty skrytě, takže protivník nemá tušení, co se na daných kartách nachází.

Intermezzo:

Herní mechanismus, který hra využívá, se jmenuje „nabídni a vyber“. Já osobně jej mám velice rád. Poprvé jsem si jej zahrál ve hře Sedm divů světa, která svého času byla v naší herní skupině neuvěřitelně oblíbená. Mechanismus byl použit i ve hře It’s a Wonderful World, kde však, stejně jako v Sedmi divech světa, si hráč vybírá jednu kartu, kterou si ponechá a ostatní posílá dalšímu hráči. Způsob, jakým autor tento mechanismus poupravil pro dva hráče v království Divů je podle mého názoru brilantní a skrývá neuvěřitelný potenciál. Vše je skryto ve zmíněných žetonech pastí. Hráč otočí past a kartu do nabídky vyloží skrytě. A protihráči se jistě hned začne vařit mozek. „Schoval tam ten kujón pohromu za mínus body, nebo si tam ukryl nějakou super kartu, kterou mi nechce nabídnout?“ Jsem velice zvědavý, jak to při hraní bude fungovat, těším se na to a doufám, že se nezklamu. Taky je zajímavé, že zcela určitě nezískají oba hráči stejný počet karet. Bude lepší nabrat více karet třeba za cenu zisku pohromy, či bude lepší sbírat malé množství karet, ale pohromy přenechat protivníkovi?

Zákon druhý, plánovací

Druhou fází po výběru je plánování. Vybrané karty získané při fázi volby nyní hráč začne využívat. U každé karty se musí rozhodnout, zda ji smění za prostředky, či ji vyloží před sebe a pokusí se zaplatit její stavbu. Na každé kartě jsou vpravo nahoře vyobrazeny barvy kostek, jež hráč získá za její odhození. To je fajn, zahodím kartu a dostanu něco, co potřebuji. Rozhodnutí není však tak jednoduché. Když se rozhodnete kartu zaplatit, bude vás to stát nějaké ty prostředky, ale kartu si pak přesunete ke svým vybudovaným kartám a ona vám bude každé kolo přinášet nějaký ten zisk. A myslím si, že většinou bude výhodnější ji mít postavenou než jednorázově získat prostředky za zahození. Získané karty pokladů musí hráč vždy směnit, nicméně prostředků zde dostane více. Karty pohrom zase směnit nejdou a na konci hry ubírají hráči body. Jakmile se hráči u každé z karet rozhodnou jak ji použijí, končí fáze plánování.

Intermezzo II:

Úplně se vidím. V prvních kolech hromady karet vyhážu abych měl prostředky a mohl vybudovat alespoň nějakou tu kartu. Ale jak se hra bude chýlit ke konci, začne fungovat balíček postavených karet, prostředky se začnou krásně sypat samy a já budu jen stavět a stavět. Teď už jen správně odhadnout, co si ponechat a co zahodit. Na tato rozhodnutí se také velmi těším a jsem zvědavý, jak různorodé budou karty ve hře. Na různorodosti karet totiž bude dozajista záviset míra zábavy při hraní.

Zákon třetí, produkční

Poslední fází kola je fáze produkce. V této fázi oba hráči vyprodukují ze svých postavených karet odpovídající prostředky. Pořadí, v jakém hráči produkují jednotlivé prostředky je pevně stanoveno. První se vyhodnocují šedé zdroje, druhá růžová populace, třetí zlato a nakonec modrý průzkum.

U každého prostředku si nejprve hráči spočítají symboly na svých kartách a vezmou si příslušný počet kostek.

Pak hráči porovnají svůj zisk a ten „bohatší“ obdrží odměnu za převahu. Tou je umístění žetonu vojáka na cvičiště, či vyzvednutí žetonu vycvičeného vojáka a jeho umístění na kartu vévodství.

Nakonec musí hráči všechny získané kostky umístit na rozestavěné karty či na alchymistickou laboratoř na kartě vévodství. Kostky na kartě vévodství již nelze použít na stavbu karet, ale později se přemění na krystallium, což je speciální surovina.

Intermezzo III:

Skvělé je, že když se vám podaří vybudovat některou kartu v průběhu fáze produkce, můžete ji i v tomto kole využít k získání prostředků na kartě vyobrazených, ale ne těch kategorií, co již byly v tomto kole vyprodukovány. Jen těch následujících.

Po čtvrtém kole si protivníci spočítají své body na vystavěných kartách a ten s vyšším skóre se stane panovníkem království Divů.

Poselství modulární

Tak a nyní k herním modulům, které upravují základní pravidla. Ve hře jsou na výběr tři moduly a záleží jen na hráčích, jaký si zrovna zvolí. Modul hrozeb, modul rádců a modul poslání.

U modulu hrozeb si každý z hráčů zvolí jeden z balíčků hrozeb, které se bude snažit uvrhnout na svého soka, nicméně se může stát, že si naběhne a hrozbu dobere sám. Hrozby jsou opravdu výživné. Obří krysy, Ledoví obři, Stíni či Zloději. Vybraný balíček nahrazuje karty pohrom ze základních pravidel. Jediná změna ve hře oproti základním pravidlům je ve fázi volby. Kromě ztráty bodů na konci hry pak vyložené karty hrozeb způsobují hráči škody při fázi produkce. S hrozbami však jde bojovat. Po fázi produkce přibude ještě fáze boje s hrozbami, kde konečně využijete své vojsko.

Modul rádců přivádí hráčům pomocníka, jehož vlastnost mohou při hraní využívat. Rádcové nahrazují karty pokladů v balíčku rozvoje. Lze si je tedy pořídit ve fázi volby.

V modulu poslání zase hráči plní kroky vedoucí ke splnění jejich velkého životního poslání. Poslání se skládá z několika kroků, které hráči společně plní. Ke splnění jednotlivých kroků využíváte své prostředky a za splněné části poslání získávají hráči odměny.

Poselství solitérní

Ještě mi zbývá jeden úkol, představit vám sólovou hru. V této hře si vždy kromě jednoho z modulů vybíráte ještě scénář, jež budete hrát. Každý scénář vám dá nějaký úkol, který je třeba do konce hry splnit. Pokud jej splníte, zvítězíte, pokud ne, prohráváte. Také se při hře upravují základní pravidla ve fázi volby. Připravuje se navíc balíček nebezpečí, kde je více karet pohrom. Samozřejmě se nepoužívají žetony pastí, místo nich má hráč zvědy, pomocí nichž může nahlédnout na tři karty v oblasti nabídky, jednu si nechat a dvě odhodit. Jinak je hra podobná. Hráč sólista si vybere jednu stranu nabídky a vezme si všechny karty k sobě. Pak vyloží jednu kartu z nového balíčku nebezpečí lícem dolů do oblasti nabídky, ve kterém zbyly karty a dvě karty z balíčku rozvoje lícem vzhůru do oblasti, kde karty nejsou. A to opakuje celkem čtyřikrát.

Poselství těšící

No nevím, jak vy, čtenáři, ale mě hra Království Divů zaujala a jsem moc zvědavý, jak všechny na papíře zajímavě vypadající mechaniky budou při hraní fungovat. Myslím, že to může být velmi, velmi zajímavá dvojkovka. Tak počkejme do podzimu, kdy by hru Království Divů mělo vydavatelství Tlama Games vydat.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: