Kingdom Rush: Trhlina v čase

Oblíbená strategická hra Kingdom Rush vystupuje z monitorů, telefonů a tabletů a míří na deskoherní stoly. V žilách jí koluje stejná DNA jako jejím digitálním sestrám a to herní princip “tower defence”. Obecně jde o kategorii her, kdy se jeden či více hráčů snaží společně zastavit valící se hordy nepřátel pomocí obranných věží. Nepřátelé se objevují v jednom nebo více výchozích bodech a spěchají do cíle. Nejsou-li cestou poraženi, hráči ztratí životy.

Na začátku zpravidla nebývá těžké nepřátele pokořit. V průběhu hry ale přicházejí stále tužší monstra, která kromě brnění disponují zvláštními schopnostmi jako létáním nebo rezistencí vůči střelám, sečným zbraním či magii, takže vítězství rozhodně nebývá zadarmo.

Jde o hru strategickou, protože je nutné věže chytře rozmístit a také vylepšovat, aby měly vyšší sílu útoku a větší dosah. Nic však není zadarmo, startovní kapitál spolknou první stavby a pak už zbývá jen efektivně porážet útočníky, za jejichž pořážku hráči získávají zdroje pro další stavbu a vylepšování.

Zatímco je digitální verze Kingdom Rush fernetickou smrští, ve které jsou hráči pod časovým tlakem, deskovka nabídne spíše přemýšlivější zážitek pro jednoho až čtyři spolupracující hráče v délce 45 až 90 minut. Doporučený věk na krabici je od 12 let, herní komunita na BGG tuto laťku snižuje na 10+.

Kingdom Rush přetavený na deskovou hru
Zdroj: Lucky Duck Games

Kingdom Rush na stole

Grafické zpracování hry vychází z digitálních sourozenců, takže se budou e-hráči alespoň po vizuální stránce cítit jako doma. Po stránce herní je to už trochu jiné kafe, pařani i deskovkáři budou mít startovní laťku stejně vysoko, což je způsobeno převodem herního zážitku z reálného času do tahové strategie.

Hráči si ze sešitu scénářů vyberou jeden a připraví hru podle příslušných pokynů. Ty se skládají ze složení dílků herního plánu, označení míst, odkud budou přicházet nepřátelé, namíchání karet balíčků nepřátel pro každé místo jejich příchodu a také rozparcelování mapy podle počtu hráčů. Scénáře také obsahuji upřesňující pravidla – např. omezení stavby určité úrovně věží apod. Hráči mají každý svou barvu a na mapě je pomocí průhledných barevných fólií předem stanoveno, na kterých polích může která barva (hráč) stavět své věže. Stejně jako ve videohře mají hráči “k ruce” kromě věží také figurku unikátního hrdiny. Ti se liší rychlostí pohybu, útokem, zvláštními schopnostmi a také základní sadou karet věží, kterou má hráč na začátku hry k dispozici. Každý hrdina má vlastní figurku, kartu a také desku, kde je počítadlo životů, pole pro aktivování schopností a také popis průběhu kola.

Místa příchodu nepřátel na herní plán jsou podle pořadí označena žetony. U každého místa příchodu se z balíčku karet nepřátel otočí horní karta a umístí se ji do plastové podložky a ta pak na herní pole s cestou. Tyto podložky jsou praktickou pomůckou, díky nimž je možné snadno přesouvat karty hord včetně žetonů a figurek, které se na kartách během hraní nasbírají.

Vzhůru do boje!

Herní kolo se skládá ze šestí fází/kroků:

  1. Příchod nových hord
  2. Hraní karet věží a hrdinů
  3. Porážení karet hord
  4. Pohyb karet hord
  5. Odebrání karet věží a hrdinů
  6. Utrácení krystalů – nakupování karet věží

1) Příchod nových hord
Herní kolo (kromě prvního) začíná příchodem nových hord, které se vykládají na pole cesty v sousedství žetonů příchodu nepřátel. Pokud je již takové pole obsazeno hordou z předchozí potyčky (hráči hordy dostatečně rychle nelikvidují), obsazuje nová horda prázdné pole blíž a blíže k východu z lokace, takže je pro ni snadnější proniknout do království.

Čtyři typy věží a jejich úrovně
Dílky střel různých tvarů a figurky vojáků

2) Hraní karet věží a hrdinů
Hráči spolupracují, hrají současně a provádějí tolik akcí, kolik jim povolí jejich karty v ruce. S kartami lze:

  • postavit na svém poli jeden ze čtyř typů věží:
    – věž vojáků se sečnými zbraněmi
    – věž střelci
    – věž čarodějů
    – věž kanonýrů
  • Každý typ věže má stanovený směr a vzdálenost útoku, typ útoku (fyzický/magický/univerzální) a také tvar útoku. To zní trochu zvláštně, ale stačí si útok věží představit jako dílky tetrisu. Karta nepřátel je jakousi mřížkou na jejichž polích jsou vyobrazena monstra. Pokud útok věže tato monstra na mřízce zakryje, jsou poražena. Důležité je tyto “dílky” chytře rozložit, aby na kartě nepřátel v ideálním případě nikdo nepřežil. Není to vždy snadné, protože dílky útoku se navzájem nesmí překrývat a některé věže neumožnějí rotaci projektilů, pouze je vymrští v určeném směru. Další komplikaci představují nepřátelé odolní vůči některým typům útoků – v takovém případě je zásahem, vůči němuž jsou odolní, překrýt nelze.
  • Věže s vojáky střílet neumí, ale mají figurky, které svými podstavci také překryjí pole nepřátel a navíc dokážou kartu hordy zadržet na místě, takže nedojde k jejímu pohybu směrem k východu. Tady se hra od digitální verze liší, protože vojenskou věž je možné zahrát/postavit i na svou kartu jiné věže a jiná věž může být položena na kartu vojáků. V obou případech dojde k zesílení útoku (střelecký/magický + boj na blízko). Jiné typy věží kombinovat nelze.
  • Ve většině scénářů je kromě zadržení hord cílem také zničit všechny portály, přesněji karty portálů. Každý portál má uvedenou hodnotu, která stanovuje, jak silná věž na něj může útočit. Hráči proto musí nejprve své věže vylepšit na potřebnou úroveň a pak zaútočit. Jde o velmi mocné magické portály, takže není divu, že po takovém útoku na konci kola o všechny věže, které útočily na portál, hráči přichází a pro další útok na portál musí vybudovat nové.
  • předat karty věží jinému hráči
    Pokud má hráč v ruce kartu věže a ve svém tahu ji nepostaví, může ji předat spoluhráči. Tím docílí vylepšení věže (vrátí původní kartu do zásoby a vymění ji za věž stejného zaměření, ale o úroveň vyšší)
  • hrát kartu svého hrdiny
    Kartu svého hrdiny má každý hráč na ruce. Ve chvíli, kdy ji vyloží na desku hrdiny, dojde k aktivaci hrdiny. Figurky hrdinů se mohou nejprve pohybovat, pokud jejich pohyb skončí na poli hordy, zapojí se do boje. Během boje hrdinové využívají svůj základní útok nebo zvláštní schopnosti, které jsou popsány na několika žetonech. Při aktivaci schopnosti je žeton schopnosti otočen lícem dolů, jeho další použítí bude možné až poté, co hráč využije akci Odpočinek. Ta resetuje použité schopnosti a také doplní zdraví hrdiny. V souboji hrdina rovněž inkasuje zranění, což znázorňují žetony života. Je-li hrdina poražen, je nutné ho následně oživit, což ho zdrží na jedno kolo hry.
Ukázka rozdílných vlastností hrdinů

3) Porážení karet hord
Pokud jsou všechna monstra na kartě překryta střelami nebo figurkami hrdinů či vojáků, hráči odstraní takovou kartu z mapy. Na rubové straně této karty je uvedena odměna v krystalech, kterou hráči získají do společné zásoby.

4) Pohyb karet hord
Hordy, které se hráčům nepodařilo porazit či zdržet, postupují směrem k východu z mapy rychlostí o jedno nebo o dvě pole podle uvedené rychlosti hordy. Když během svého pohybu horda narazí na jinou kartu hordy, přeskočí ji a pokračuje dále. Pokud jsou ve hře nějaké karty portálu nebo figurky bossů, posouvají se také. Hráči si s nimi musí včas poradit, protože kdyby portál nebo boss dosáhl cíle, hra okamžite končí porážkou obránců.

5) Odebírání karet věží a hrdinů
Tohle je výrazná odchylka od digitální verze, kde se s věžemi během kola moc nehýbá. Každý hráč si v tomto krokru vezme zpět do ruky kartu hrdiny, karty všech svých věží ze svých stavebních míst a přidá k nim i karty věží, které mu předali ostatní hráči. Pokud některou věží útočil na portál, je tato věž zničena a její karta se vrátí do společné zásoby.

6) Utrácení krystalů
V poslední fázi kola se hráči dohodnou, jaké nové karty věží nakoupí a kdo z hráčů je dostane na ruku. Za společné krystaly mohou nakupovat levnější věže první úrovně nebo dražší věže druhé úrovně.

Mapa úkolů se samolepkami
Zdroj: Allegro.pl

Plnění scénářů a úkolů

I deskový Kingdom Rush nabídne po vzoru digitálních sourozenců hezkou mapu, na které mohou hráči zaznamenávat svůj postup a úspěchy. Poslouží jim k tomu samolepky erbů a hvězdiček, takže bude na každém bojišti vidět, jak zde obránci pořídili.

Z návodu, videí a zahraničního hodnocení na internetu to vypadá, že se můžeme těšit na zajímavou a hezky zpracovanou kooperativní hru. Jestli nebude trpět syndromem alfa hráče a zda bude zábavnější než její digitální podoba, si budeme moci vyzkoušet už letos v březnu. O českou lokalizaci se postarala společnost REXhry. Dostupnost hry je možné si pohlídat TADY.

Reklama na deskovku Kingdom Rush: Rift in Time
Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: