Karak: Regent

Už je to nějakou dobu, co jsme společně navštívili prokletý hrad Karak, skrývající ve svých spletitých katakombách nestvůry, ukryté truhly pokladů a draka, který je střeží. Názor jste si přednedávnem mohli udělat sami na základě naší recenze této výtečné rodinné hry na hrdiny od dvojice českých autorů Petra Mikše a Romana Hladíka, o jejíž výrobu a distribuci se úspěšně postarala společnost Albi. Obliba titulu byla a je natolik stálá, že se na pultech obchodů v roce 2019 objevilo i rozšíření Karaku nesoucí podtitul Regent. A právě na něj se dnes podíváme blíže.

Hned na úvod je nutno zmínit, že pokud byste si chtěli zakoupit toto rozšíření, je zapotřebí mít i základní verzi hry Karak, protože bez něj byste si nezahráli. Takže co Regent přináší nového? Možná začnu od konce. Pozadí příběhu bylo rozšířeno informací o objevení tajemných svitků zmiňujících krutého krále, jenž tak tyranizoval celou zemi, že se jej skupina statečných hrdinů pokusila na hradě Karak zneškodnit. Nikdo o nich už nikdy neslyšel, ale se svým nesnadným úkolem uspěli a pán Karaku tak byl uvězněn na rozhraní mezi životem a smrtí, kde trpělivě čeká na svůj návrat do světa živých.

Takto dramaticky je uvedena volitelné verze hry zvaná Pán Karaku. V balení Regenta najdete krásnou kartu tohoto „superhrdiny“ a odpovídající standees figurku. Tohoto hrdinu si ale nemůžete zvolit při výběru hrdinů na počátku partie. Pán Karaku se do hry dostane automaticky hned po objevení 5. komnaty Pána Karaku, což jsou nové červeně označené místnosti zahrnující Bojové arény nebo Prokleté komnaty. V této chvíli Pán Karaku posedne nejslabšího hráče, což je ten, který má nejméně truhel s pokladem, a nahradí jeho hrdinu. Kromě toho, že si vyléčí všechny životy a zbaví se případného prokletí, získá veškeré schopností zbývajících hráčů dohromady. Schopnosti původního hrdiny se zároveň ztrácejí. Tímto získává novou šanci na vítězství hráč, který mohl mít prostě jen smůlu při soubojích s nepřáteli a alespoň trochu se tak vybalancovává náhoda obsažená v házení kostkami. Trochu může zamrzet, že cíl pro vítězství hráče s Pánem Karaku zůstává stejný jako u ostatních hráčů, tedy vlastnit co nejvíce truhel s pokladem v době, kdy je zabit drak. Myslím si, že autoři mohli využít potenciál pěkně připraveného příběhu i zajímavějším způsobem – například postavit Pána Karaku po bok draka proti ostatním hráčům, kteří by tak museli vzájemně spolupracovat na porážce mocného nepřítele a podobně. Ostatně už vznikly nebo vznikají fanouškovské úpravy pravidel v tomto duchu.

Pod víkem krabice rozšíření Regent objevíte celkem 18 nových destiček katakomb – 8 klasických místností, 4 červené Prokleté komnaty, při jejichž návštěvě si házíte kostkou, zda budete prokleti či nikoliv, a 6 červených Bojových arén, které vás donutí při jejich objevení vyzvat některého jiného hrdinu na souboj. V praxi to funguje tak, že zvolený protějšek přivoláte na toto pole a oba hráči zohlední své schopnosti a hodí si kostkami, připočtou sílu zbraní a případně použitá kouzla. Vítěz si může od poraženého vzít libovolnou zbraň, svitek nebo poklad a poražený navíc přijde o jeden život. Poprvé tak do hry vstupuje přímé soupeření mezi hrdiny, protože tento herní mechanismus v základní hře chybí. Může to být příjemným zpestřením hry přinášejícím více napětí, ale na druhou stranu vás dokáže pořádně naštvat, když prohrajete a sok vám uzme poklad, čímž vás připraví o výhru. Zvláště děti tento herní prvek často nijak zvlášť neocení.

Co by to ale bylo za rozšíření bez přidaných příšer? Nově se objeví dvě: Obří netopýři o síle 6 a Ledoví mágové o síle 11. Odměnou za poražení netopýra je svitek s Trnem temnoty, který vám umožní odebrat jeden život některému ze soupeřů, zatímco Ledový mág ukrývá svitek Ledové pěsti, což je kouzlo přidávající +2 k síle v souboji. Pokud hrajete za Čaroděje, který smí kouzla používat opakovaně, může vám to přinést nezanedbatelnou výhodu.

Že se vám toho zdá pořád málo? Jako třešničku na dortu tady máme 4 nové hrdiny, díky nimž bude hra opět o něco variabilnější. Začnu mým oblíbencem – Bojovým mágem, pro kterého vlastnictví meče zvýší sílu rovnou o +3 namísto obvyklých +2 a navíc se umí teleportovat na jakékoliv již objevené monstrum kdekoli v katakombách, se kterým může rovnou bojovat. Pokud tedy už někdo objevil a neporazil draka, nic vám nebrání v tom, abyste se s ním rovnou utkali, ať se právě nacházíte kdekoliv. Další hrdinkou je Hraničářka, které se všechny jedničky na kostkách počítají jako 6 a k tomu umí naslouchat, což v praxi znamená, že místo jednoho pohybu dokáže zjistit, co se nachází v nově objevené místnosti, aniž by do ní vstoupila. Akrobatka je zase natolik hbitá, že místo celého svého tahu dokáže proběhnout až 8 už objevených políček labyrintu a svou sílu může navíc zvýšit o maximálně 3 dýky, které smí umístit na políčka určená pro kouzla. A už nám zbývá jen poslední Barbar. Čím méně má životů, tím má větší sílu (kupříkladu se zbývajícími 2 nebo 1 životem si přičte v souboji +2 ke své síle) a pokud si po poražení nestvůry nevezme její vybavení, může normálně pokračovat dále v prozkoumávání hradního podzemí.

Hodnocení – 4 z 5

A to je vážení přátelé vše, co nám rozšíření Regent pro hru Karak přináší. Za něco málo přes 300 korun dostanete slušnou porci nové zábavy. Shrnuto a podtrženo: 4 noví hrdinové, 2 druhy nových nepřátel, 2 nové typy místností přinášejících mj. přímé konflikty mezi hráči v bojových arénách, kde hrdinové vzájemně změří své síly. Navíc nový svitek kouzla může protihráčům kdykoliv uštědřit zranění. Moc se mi líbí i rozšíření příběhového pozadí o Pána Karaku s volitelnou variantou hry snažící se zlepšit šance nejslabšího hráče. Pokud Karak milujete, myslím, že rozšíření Regent bude pro vás jasnou volbou, která vaši hru o něco okoření na další dlouhé hodiny.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

3 Replies to “Karak: Regent”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: