Karak: Goblin

Staří známí jsou zpět. Tentokrát se vydávají do gobliních jeskyní.

Pokud se Vám líbil Karak, originální česká hra, která je vhodná i pro děti od 8 let a zavedla hráče do labyritnu katakomb v kůži fantasy hrdinů, kteří sváděli boj s nestvůrami, hledali předměty a vybavení a hlavně poklady, zatímco bloudili “naslepo” chodbami, tak Vás jistě zaujme, že se celý svět Karak opět rozšiřuje.

Po rozšíření s názvem Regent, s dalšími figurkami a novými hrdiny, přichází malý samostatný titul Goblin se starými známými hrdiny a novými dobrodružstvími. Tentokrát se jedná o čistě karetní hru, ve které nenajdete krom karet již vůbec nic.

Vítejte v gobliních jeskyních

V první řadě se vrací šestice hrdinů z původní hry. Každý z nich má vlastní kartu a k tomu počáteční balíček šesti akčních karet, pro každého hrdinu odlišný. Ze zásoby si každý vezme pět karet životů z celkových 20 oboustranných karet se srdcem na jedné straně a lebkou na straně druhé. S touto výbavou se hráči vydají za dobrodružstvím.

Na stůl se vyloží karty jednotlivých pater podzemí pod sebe – I, II, III a X (patro vládce). Pro I, II a III se před tuto kartu položí balíček karet překážek (celkem 20, 20 a 24). Z balíčků se do každého patra vyloží pět karet jako dostupné překážky a vedle toho balíček pětice klíčníků daného patra. Pro patro vládce (X) se vybere jeden z trojice vládců.

Nad to se vyloží karta obchodníka a vedle ní balíčky čtyř karet od každého ze trojice lektvarů – síly, léčení a ochrany, a následně karta vetešnictví.

Karty se po grafické stránce drží své deskoherní předlohy. Hrdinové jsou stejní, ikony a ilustrace vycházejí z původní hry a pokud jste měli čest si zahrát Karak, tak se v kartách Goblina rozhodně neztratíte. Prostě rozšíření světa Karak v kabátu, který se nezapře.

Vzhůru na gobliny!

Hráči se na tahu střídají a vždy si mohou vybrat ze tří možností – boj s nestvůrou, nákup u obchodníka či oživení. Poslední jmenované je logicky dostupné pouze, pokud hráčův hrdina padl v boji.

Nákup u obchodníka nabízí možnost pořídit si některý z lektvarů za cenu jedné karty ze své ruky, kterou odhodí na vetešnictví. Lektvarů si může pořídit i více, ale smí vlastnit pouze jeden od každého druhu. Zároveň si může z vetešnictví koupit jakoukoli jednu kartu, opět za cenu jedné karty.

Lektvary nabízejí možnosti, jak si jednorázově pomoci ve hře. Lektvar síly použije hráč během boje, kdy jím může zdvojnásobit útočnou či obrannou hodnotu jedné vybrané karty; lektvar léčení použít k okamžitému vyléčení všech dosud ztracených životů (nelze použít, padl-li hrdina již v boji); lektvar ochrany umožní zrušit jednu kletbu z karty protivníka.

Poslední možnou akcí je boj s nestvůrou. Vybere si soka z patra, do něhož má přístup a označí ji svou kartou hrdiny. V počátku hry mají hráči přístup pouze do patra I, po získání klíče daného patra má přístup i do následující úrovně II, podobně je to následně s dalšími poschodími. Kdykoli se však může vrátit i do dřívějších pater.

Následně hráč vykládá karty z ruky. První karta může být kterákoli, ty následné musí navazovat barvou na ty, jež jsou indikované na již vyložené kartě. Tímto může hráč řetězit karty i nad rámec těch dostupných v ruce. Každá karta totiž nese jeden či více efektů. Buď přináší útočnou či obranou hodnotu, či léči jedno zranění nebo dovolí hráči dobrat jednu kartu.

Jakmile se hráč rozhodne ukončit vykládání, ověří, zda jej nestvůra zraní a následně – přežije-li – zaútočí. K obojímu sečte své hodnoty na vyložených kartách a svém vybavení a porovná s hodnotami na kartě vybraného nepřítele.

Pokud nestvůru porazí, získá jeho kartu. Z druhé strany se skrývá buď akční karta, jež si přidá na vrch dobíracího balíčku, nebo karta vybavení. Ta jsou dvě – zbraně a zbroje. Od každého druhu může hráč využívat pouze jednu, jež má vyloženu na stole před sebou. Případné další karty odhazuje na balíček vetešnictví.

Díky možnosti výběru protivníka z otevřené nabídky a za znalosti karet na své ruce, není risk tak velký, jako byl v případě boje s nepřáteli v základní hře. A dobírací balíček není tak velký, aby se hráč nedopracoval k těm hlavním “trumfům”. Díky tomu bude první cca polovina partie relativně jednoduchá a bez riskování pro většinu účastníků. Pro ty následující už je třeba jít občas do rizika, ale to není až tak veliké a ani případný neúspěch neznamená konec světa, dokonce ani konec hry.

Jak obstojí Golbin v Karak univerzu?

Goblin krásně navazuje vizuálně i tématicky na původní hru, je určen pro stejně staré publikum, tedy nejen dospělé hráče, ale i rodiny s menšími dětmi od 7 let. Jeho partie se vejde do půlhodinky, což je obzvláště pro menší hráče výhoda. A částečně eliminuje element náhody otevřeným výběrem protivníka (téměř) bez neznámých.

Karak: Goblin tedy pěkně zapadá do tohoto českého univerza. Zároveň přináší princip deck-buildingu a v malém měřítku jej představuje i těm menším hráčům. Právě díky nízkému množství karet tedy seznámí s mechanismem, ale neodradí dlouhým čekáním na ty silné, nové karty. A stejně jako originál může být atraktivní i pro dospělé, pokročilé hráče. Jen škoda těch drobných nedostatků v pravidlech, jež mohou trochu zamotat hlavu v počátku.

Karak: Goblin získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Albi.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Albi.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Mohlo by Vás zajímat také: