Jak na Kickstarter

Můj dnešní článek bude od ostatních trochu odlišný. Nebudu psát recenzi na hru ani popis novinky z Kickstarteru, i když s tímto tématem článek trochu souvisí. Mnoho čtenářů na webu se ve zpětné vazbě a v komentářích dotazovalo na to, co to vlastně Kickstarter je a jakým způsobem funguje. Dnes se vám tedy pokusím vysvětlit o co jde, jaké jsou alternativy, proč by lidé měli nebo neměli kupovat deskovky přes Kickstarter, popřípadě proč herní studia a designéři využívají tuto platformu pro své nově vznikající hry. Řekneme si, na co dávat pozor, na jaké problémy můžete při nákupu her touto formou narazit, jestli je tento nástroj pro vás vhodný a zda je to vůbec výhodné. Pojďme se na to podívat.

Crowdfunding

Abychom správně pochopili Kickstarter, je třeba nejprve vyjasnit pojem crowdfunding. Crowdfunding je proces získávání peněz k určitému účelu (projekt, založení firmy, produkt, sbírka pro charitu) od obvykle velkého množství cizích lidí buď výměnou za určitou odměnu, podíl na zisku nebo formou dobrovolného příspěvku. Nejedná se nutně vždy jen o deskové hry, můžete takto přispívat na projekt z mnoha oblastí jako je například umění, technologie, móda, filmy, hudba, počítačové hry atd. Žadatelům o zdroje obvykle stačí založit stránku, kde lidem popíšete svůj produkt, proč a kolik peněz na něj potřebujete a co za to mohou na oplátku získat. V případě deskových her je pak obvykle odměnou samotný produkt – vývojář vám po dokončení projektu pošle hru.

Kickstarter je jednou z platforem pro využití crowdfundingu. Vznikl v Americe (New York) v roce 2009 a základní myšlenkou bylo získat peníze pro spuštění (nakopnutí) nového projektu. Úspěšné projekty by měly být kreativní, aby zaujaly širokou veřejnost a vybral se na ně dostatek peněz. Nelze zde vybírat na charitu a ani nelze jako přispěvatel získat podíl na zisku. Pokud se nevybere cílová částka, peníze se přispěvatelům vůbec nestrhnou z účtu a projekt nezačne – je zrušen. Úspěšné projekty ale naopak mohou vybrat mnohonásobně vyšší částku, než byl původní požadavek, a k těmto účelům se často objevují určité přídavky za dosažení vyšších částek (pokud vybereme dalších 100 000, přiděláme do hry 2 extra postavy, novou herní frakci a kostky nebudou dřevěné, ale mramorované atd..). K přilákání přispěvatelů slouží i další nástroje – například Early Bird – kdo přispěje první den, dostane do hry něco extra nebo jeho jméno bude uvedeno na konci v pravidlech v seznamu čestných přispěvovatelů. Některé stretch goals (viz slovníček na konci článku) se nemusí vázat na vybranou částku, ale například na počet followerů projektu na sociální síti. Zájemci o projekt pak v touze po větším množství obsahu obvykle začnou Kickstarterovou kampaň sdílet, šířit, dělat jí tak reklamu, čímž přilákají další přispěvatele, a peníze se jenom hrnou..

Kromě Kickstarteru funguje ještě mnoho dalších platforem jako IndieGoGo, CircleUp, Crowdfunder nebo Gamefound – poslednímu jmenovanému bych věnoval obzvlášť pozornost, jelikož se zaměřuje na deskové hry a získává na čím dál větší popularitě.

Když to tedy zjednodušíme a vtáhneme do světa deskových her, představte si, že jako běžný smrtelník máte nápad na parádní deskovku. Chcete ji dostat na trh, ale to je spojeno s mnoha náklady (testy, výroba, distribuce). Museli byste tedy utratit balík peněz, které nemáte. Naštěstí za pomoci crowdfundingu máte možnost získat požadované zdroje ještě předtím, než bude hra vyrobena. Stačí vám jen přesvědčit dostatečně velkou komunitu lidí, aby vám přispěli.

Motivace vývojářů vydávat přes Kickstarter

Jaké jsou vlastně výhody vydání hry přes Kickstarter? Kromě toho, že tvůrci obdrží potřebné zdroje s předstihem, lze vyjmenovat mnoho dalších výhod. Kickstarter spojuje vývojáře s hráčskou komunitou. Vydavatel obvykle pravidelně informuje hráče o vývoji kampaně a získává od hráčů cennou zpětnou vazbu. Stránky s kampaní obsahují chat, kde mohou hráči s vývojáři sdílet různé názory, připomínky, pokládat dotazy. Hráči (přispěvovatelé) tím pádem mají možnost hru ovlivňovat již během vývoje. Existují například kampaně, které dávají přispěvovatelům možnost hlasovat, jakým směrem se má vývoj ubírat (například jaký národ má vývojář do hry přidat).

Další výhodou je zajištění odbytu pro svůj produkt. Tvůrci už vlastně dopředu vědí, že dostanou za svůj projekt dostatek peněz, aby se jim vyplatil. Nemusí nést riziko, že vydají hru, která se pak nebude prodávat a z obchodního hlediska to bude fiasko spojené s velkými ztrátami. Některé projekty pak vlastně po Kickstarterové kampani ani nejdou do retailu (do obchodů) a jedinou možností, jak hru získat je právě backnutím (příspěvkem) na Kickstarteru. Zde bych se možná pozastavil nad morální stránkou věci. Původní myšlenkou Kickstarteru bylo podpořit malé nezávislé designery, aby mohli vytvořit originální hru. Kickstarter ale čím dál více ovládají obrovská vývojářská studia, která si z platformy udělala neskutečný byznys. Samozřejmě, že Kickstarter si z každého projektu „ukousne“ nemalé procento peněz, ale přesto se těmto studiím vyplatí touto cestou jít a vydávat zde jednu hru za druhou. O originalitě těchto her nebo snaze studií aktivně komunikovat s hráči, přijímat zpětnou vazbu a poskytovat dostatek informací lze pak polemizovat… Hry vydávané těmito studii (obzvlášť těmi s bohatými zkušenostmi a vyhlášenými designery) jsou sice áčkové tituly, které jsou na žebříčcích deskových her na vysokých pozicích, ale velmi zastiňují právě hry od malých nezávislých vývojářů. U těchto malých vývojařů je často vidět velké nadšení a snaha s hráči a přispěvateli komunikovat a celkově spolupracovat na vývoji jejich vysněné hry.

Další výhodou je to, že vám obvykle hráči kromě příspěvku zaplatí poštovné a balné – hru si objednávají přímo ze třetích zemí světa, kde se hry ve většině případů vyrábějí. A rozhodně se nejedná o malé částky, naopak tato položka nezřídka může převýšit i cenu samotné hry. Poštovnému a balnému se ale budu věnovat v článku později.

Výhody a nevýhody pro hráče – proč nakupovat přes Kickstarter

Všem, kdo tuto možnost zvažují, bych doporučil hned na začátku si uvědomit, že Kickstarter není obchod! Nekupujete hotovou věc – přispíváte a podílíte se na vývoji něčeho, co nakonec nemusí dopadnout úplně dle vašich představ. Každý termín je vlastně jenom příslib, někdy si můžete na svou odměnu počkat i několik let a výsledek může být velmi odlišný od toho, co jste si představovali.

Co je pro mě jako pro hráče největší motivací backovat hru? Jednak existují hry, které jinak, než na KS neseženete. V KS verzi hry obvykle naleznete dodatečný obsah, komponenty nebo addony, které v obchodě ke hře nedostanete. Hru byste také měli obdržet dříve, než kdybyste čekali až se dostane do obchodů. Častokrát si hru „vyladíte“ podle sebe – objednáte si ji ve variantě a s addony a rozšířeními které chcete. Můžete získat bonusy za backnutí první den kampaně nebo tzv. stretch goaly – bonusový obsah, který obdrží všichni přispěvovatelé při dosažení určité částky nebo počtu followerů na sociálních sítích. Stretch goaly mohou být čistě KS Exlusive – nelze je získat jinak než přes KS. Další výhodou je již zmíněná možnost komunikace přímo s tvůrci. Přiznám se, že já osobně se na backnutou hru mnohem více těším, když bedlivě pozoruji každý nový update ve vývoji hry, komentáře autorů, probíhající chaty s hráči nebo jakékoli zprávy o expedici atd.

Jaké to má nevýhody? Nebudu vám lhát, je jich mnoho. Předně poštovné a balné za hry je opravdu vysoké. Často tak moc, že si lidé na fórech hledají skupiny, které backnou více kopií najednou, aby mohli náklady na dopravu rozdělit mezi více lidí. Když už jsme u dopravy, je potřeba i zmínit rizika poškození při přepravě (naštěstí tvůrci s tím často počítají a designují balení tak, aby toto riziko minimalizovali) nebo záměně produktu – například dostanete jinou jazykovou verzi, než jste si objednali nebo dostanete jiné addony. Hra vám také může přijít s chybami tisku. Obsahu je někdy tolik a vyvíjí se postupně, takže vám hra chodí ve vlnách (dostanete třeba základní hru a rozšíření vám přijdou za rok).

Další nevýhodou jsou zpoždění. Je to naprosto běžná skutečnost – tvůrci neodhadnou dobu vývoje, narazí na problémy, celosvětové krize (obzvlášť v posledních letech covid způsobil na celém KS trhu ohromná zpoždění) a vy se tak dočkáte hry, která se vám líbila třeba za 2-3 roky, kdy už můžete mít rádi úplně jiný žánr her. Často jsem viděl v komentářích, že lidé po pár letech čekání na hru nakonec požadovali vrácení peněz, protože založili rodinu a na deskové hry už nemají čas:).

Co také zvážit, je fakt, zda vás kampaň dostatečně přesvědčila a zda ji lze věřit. Nabízené hry jsou v ranné fázi vývoje. Nenajdete na ně žádné recenze, doporučení nebo odrazování od kritiků. Lehce nadneseně bych řekl, že kupujete zajíce v pytli. Lidé jsou po obdržení hry často nespokojeni s kvalitou a zpracováním hry, komponenty nemusejí odpovídat kvalitě, kterou očekávali. Zboží může přijít poškozené a výměna je složitější, než kdybyste hru pořídili v kamenném obchodě. Čím méně zkušenější studio na projektu pracuje, a čím má za sebou méně úspěšných projetků, tím je větší riziko, že nemusíte být s výsledkem vůbec spokojeni.

Hráči z České Republiky by také měli zvážit, zda nepočkat na lokalizovanou českou verzi v obchodech. Hry na Kickstarteru sice nabízejí různé jazykové verze, ale nabídka češtiny je poměrně vzácná. Pokud je ale hra úspěšná, může se lokalizovat a přijít do obchodů počeštěná. Je pak jen na vašem zvážení, zda dáte přednost češtině, nebo Kickstarterovým bonusům.

Poslední „nevýhodou“, která mě napadá, ačkoli se jedná čistě o záležitost osobního nastavení, je syndrom kompletářství. Uvedu praktický příklad (který se mi skutečně stal). Hned první den kampaně jsem backnul hru, která se mi žánrem, zasazením i příběhem neskutečně líbila. Přihodil jsem si ke hře veškeré addony (krásné mramorované kostky, plastové komponenty jako pasti, truhly, dveře – které nahrazovaly původní kartonové žetony). Celé mě to i s poštovným vyšlo na cca 4500kč, což tak nějak odpovídalo tomu, co jsem byl ochoten za takovou hru dát. Nadšeně jsem sledoval, jak naskakují stretch goaly a přibývají přispěvovatelé. O hře jsem si přečetl veškeré dostupné informace a říkal si, jak ten rok a půl čekání na hru vydržím. Po týdnu kampaně ale autoři přidali addon, šlo o rozšíření s mnoha novými postavami a kampaněmi. Samozřejmě, že jsem nechtěl hru mít nekompletní, tak jsem přihodil dalších 1500kč. Za pár dní se objevil ale další addon s rozšířením a dalších několik mini-rozšíření. Zkrátím to, za hru, do které jsem chtěl původně vrazit maximálně 5000kč, jsem vypláznul téměř 10 000kč jen proto, že jsem ji chtěl mít kompletní. Hra mi před 2 roky (s ročním zpožděním) dorazila, sice jsem s ní maximálně spokojen, ale popravdě – rozbalil jsem a hrál jen základní krabici + stretch goaly a „kosmetické přídavky“ jako kostky a dodatečné postavy. Obsahu bylo tak ohromné množství, že mi dodnes leží v krabici, ve které hra přišla, asi 5 dosud nerozbalených expanzí ve fólii. Ani nevím, zda se k jejich hraní vůbec někdy dostanu. Kdyby v té době byla hra v obchodě, koupil bych si základní hru a po vyzkoušení postupně dokupoval další rozšíření, až pokud bych chtěl více obsahu.

Jak to všechno chodí?

Chcete si něco backnout a nevíte jak na to? Je to vlastně velice jednoduché. Nejprve se musíte na Kickstarteru zaregistrovat. Poté si vyhledáte stránku projektu, o který máte zájem. Doporučuji si podrobně pročíst kampaň, updaty od autorů, komentáře přispěvovatelů, kouknout kolik lidí už přispívá a jaká je cílová částka projektu (vidíte i z kolika % je již vybráno). Pokud jste o projektu přesvědčeni a chcete přispět, klepnete na tlačítko Back the Project.

Můžete si zvolit výši svého příspěvku. Běžně máte na výběr z několika kategorií (Pledge). Častokrát se setkáte s tím, že první varianta je pledge za 1 dolar – tím na projekt přispějete, můžete ho sledovat a dovolí vám pozdější přístup do Pledge Managera (vysvětlím dále). Ostatní pledge jsou cenově odstupňované různé varianty hry (normální edice s meeplama, edice s figurkama, deluxe edice atd..). Své rozhodnutí máte možnost do ukončení kampaně měnit. Jakmile ale kampaň skončí, peníze jsou vám odečteny z účtu a závazně jste si objednali vybranou pledge. Následně vám autoři otevřou přístup do pledge managera, kde si můžete za příplatek navolit požadované addony.

Slovníček pojmů

Pledge manager – software do kterého dostanete přístup, jakmile je projekt úspěšně podpořen a odstartován. Jakmile se do něj zaregistrujete – vyplňujete formulář s informacemi typu dodací adresa, doprava a navolit si dodatečné přídavky (addony) které budou účtovány navíc.

Add-ons – doplňky, které si můžete přidat po skončení kampaně v pledge manageru. Tímto způsobem může být někdy účtována i doprava.

Kickstarter Exklusive – tato položka je sehnatelná pouze backnutím na Kickstarteru. Autoři zaručují, že se nikdy do běžného prodeje v obchodech nedostane. Může to být třeba extra postava do hry, jiný materiál tokenů, některé promo věci. Sběratelsky velmi ceněné.

Kickstarter Promo – bonus dostupný backerům za podporu projektu, ale lze jej získat i jiným způsobem v rámci promotion projektu (veletrhy, přídavek k jiné hře)

Stretch goal – přídavky, které hráči získají po splnění určitého počtu vybraných peněz, likeů na sociálních sítích apod. Tyto doplňky se mohou a nemusí dostat do obchodů.

Zajímavé odkazy

Na Youtube můžete nalézt mnoho kanálů, které poskytují zajímavé hodnocení, upozornění nebo upoutávky na Kickstarterové kampaně. Některé zajímavé tipy:

Boardgameco – kanál s různými review, top10, diskuzemi a vším co se týká KS kampaní deskových her. Čistě anglicky.

Quackalope – opět anglicky, velmi zajímavý, zábavný a vtipný kanál poskytující review o hrách.

Lazy – Cat – BG – kanál v češtině zaměřený hlavně na hraní deskových her (v sólo módu) a Crowfunding. V rámci tohoto článku doporučuji především videa – Crowfundingová Středa, který pravidelně informuje o novinkách na Crowfundingových platformách.

www.kicktraq.com – Stránka se žebříčkem Hot Kickstarter projektů. Pokud to s backováním myslíte vážně, neměla by vás minout. V angličtině.

Tags:

One Reply to “Jak na Kickstarter”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: