Inferno
Osud, spravedlnost a peklo. Jaké jsou následky našich činů?
Ponořme se do tajemného světa, kde se setkává středověká atmosféra s morálními dilematy a fascinujícími výpravami do neznáma. Téma pekla a posmrtného života je přítomné v umění, literatuře a mytologii po celá staletí a vzbuzuje v nás směsici strachu, zvědavosti a úcty. Peklo v naší představivosti symbolizuje nejen trest, ale také nabízí prostor pro reflexi lidského jednání a jeho následků, které mohou přesahovat pozemský život. Tato tajemná sféra fascinuje svou schopností zkoumat koncepty spravedlnosti, osudu a odpovědnosti. Přemítání o těchto myšlenkách nám ukazuje, jak křehká je hranice mezi dobrem a zlem a jak snadno se mohou role měnit v závislosti na okolnostech a našich rozhodnutích.
A právě tomuto tématu se věnuje desková hra Inferno, která je vynikajícím příkladem toho, jak lze atmosféru literárního díla přenést na hrací plochu. Tato euro hra nás zavádí přímo do pekelných kruhů inspirovaných Dantovou Božskou komedií. Hráči se vžívají do rolí zástupců významných rodin ve Florencii 14. století, usilujících o získání vlivu a nechvalné slávy nejen ve městě, ale také v pekle samotném. Tento jedinečný tematický koncept může být pro nováčky obtížně pochopitelný, neboť propojení mezi pozemským dějem a událostmi v podsvětí působí zprvu jako určité tematické napětí. Právě toto spojení dvou světů však dodává hře její jedinečný charakter a tvoří neopakovatelný herní zážitek.
No a vzhledem k faktu, že tento opravdu nádherný titul přinesla do místních luhů a hájů v našem mateřském jazyce společnost TLAMA Games, určitě stojí za to se hře podívat na zoubek. K jedné partii může usednou jeden až čtyři hráči, s herní dobou čtyřicet pět až sto dvacet minut. V praxi se hra pohybuje spíše okolo dvou hodin a při prvních partiích až ke dvěma a půl hodinám. Doporučený věk od čtrnácti let. Hra rozhodně není ideální volbou pro malé děti nebo rodinné hraní. Je to ideální volba pro zkušenější hráče, hledající něco neotřelého a svým způsobem vybočujícího z běžných titulů.
Nechci zde opisovat pravidla, ale v jednoduchosti vám povím, že hra je rozdělena na dvě fáze: pekelná a florentská. Pekelná fáze spočívá v pohybu duší skrze pekelné kruhy a jejich směřování k cílovému místu, kde hráč, jenž duši na určené místo přivede, získává body. Pohyb duší je ovlivňován dalšími dušemi, a také strážci pekla, jenž mohou hráči pomoci, nebo mu zkomplikovat cestu. Každá pozice v pekle váže na specifické akce, které může hráč provádět ve Florencii, čímž hra získává provázanost mezi těmito dvěma světy. Drachmy, jedna ze dvou herních měn, jsou klíčovým prvkem pro pohyb duší a provádění dalších akcí, ale jsou velmi omezené, což nutí hráče pečlivě zvážit, kdy a jak je využít.
Florentská fáze umožňuje hráčům provádět akce ve městě, jako je umísťování členů rodiny na akční lokace, obviňování ostatních z hříchů, nebo stahování členů rodiny a získávání bonusů. Hráči postupně zvyšují svůj vliv, získávají zdroje a spravují je, aby dosáhli maximálních výhod. Tato fáze kombinuje jednoduché akce, jako je získání nových členů rodiny, či budování rodinných staveb, s komplexnějšími úkoly, jako je ovlivňování pekelných kruhů a správa hříšníků. Ve florentské fázi je klíčové, jak hráči propojují své akce mezi oběma fázemi hry, protože každá akce ve městě je výsledkem a pokračováním akcí probíhajících v pekle.
Pekelná fáze představuje klíčovou mechaniku hry. Hráči musí pečlivě plánovat, jak pohybovat dušemi a jak zablokovat postup soupeřů. Každý pohyb duše, jak jsem již řekl, přímo ovlivňuje akce ve Florencii, což hráče nutí rozhodovat, co je pro ně výhodné, a co může pomoci či uškodit soupeřům. Strážci, jako Medúza nebo Minotaurus, přinášejí do hry jedinečnou dynamiku, protože umožňují vytvářet překážky a zlomyslně ovlivňovat průběh hry. Například Medúza může proměnit duši v kámen a zmařit tak soupeřovy plány, zatímco Minotaurus vytváří labyrinty, které hráči mohou využít ke zrychlení svého postupu. Tyto prvky negativní interakce zvyšují úroveň soupeření mezi hráči a vyžadují důkladné plánování a odhad soupeřových tahů.
Obviňování soupeřů z hříchů je dalším klíčovým prvkem hry. Hráči umisťují lebky na různě barevné stopy a pohybují Dantem určujícím tempo hry a moment, kdy se budou udělovat diplomy za dosažené pozice na stopách. Na konci hry hráči obdrží body za své umístění na jednotlivých stopách, násobené pozicí žetonů na herním plánu, což vytváří napínavý boj o umístění a taktické rozhodování. Tento mechanismus způsobuje, že každá akce má potenciálně velký dopad na celkový výsledek hry.
Jak jsem již nastínil, hra trvá přibližně dvě hodiny, v závislosti na rychlosti herního postupu a počtu hráčů. Ve hře pro dva hráče mají účastníci větší volnost, zatímco ve hře pro tři či více hráčů je situace napjatější a hráči musí být opatrní, aby neumožnili soupeřům získat výhodu. Optimální počet hráčů je tři a více, kdy se herní napětí a konfrontace stupňují. Větší počet hráčů přináší více interakce, což činí hru dynamičtější a zábavnější.
Inferno představuje klasickou euro hru, ale díky svému tematickému zpracování a množství negativní interakce má potenciál zaujmout i ty, jenž obvykle euro hry nevyhledávají. Tematické propojení s pekelnými kruhy, využití strážců a možnost sabotovat soupeře, přináší opravdu jedinečný herní zážitek. Hráči musí nejen pečlivě plánovat své tahy a strategii, ale také reagovat na měnící se situaci a přizpůsobit se akcím soupeřů, což přidává do hry taktický prvek. Každé rozhodnutí může mít dalekosáhlé důsledky, jenž ovlivní celkový vývoj hry, což z Inferna činí výzvu pro ty, kteří rádi přemýšlejí strategicky a nebojí se zkoušet nové přístupy. Ale ano, hrozí, že budete na svůj tah mnohdy dlouho čekat vlivem analytické paralýzy některých jedinců v herní skupině. Ale na to jste asi zvyklí z hraní a dobře víte, koho pozvat na takovou hru a koho raději jen v případě, že vám někdo chybí.
Hráči, kteří se s hrou seznamují, mohou být zpočátku ohromeni její komplexitou, avšak postupně začnou chápat propojení mezi jednotlivými mechanikami a objevovat různé strategie. S každou další hrou se hráči zdokonalují v porozumění herních principů a objevují nové způsoby, jak dosáhnout vítězství. Strážci pekla přinášejí variabilitu a zábavné prvky do každé hry, ať už jde o Medúzino proměňování duší na kámen nebo využití Cerbera k zastrašení ostatních hráčů. Každý strážce má své specifické schopnosti, které mohou hráči využít k získání výhody, což přidává další vrstvu strategie a variace do hry.
Inferno je hra s téměř výhradně negativní interakcí, což ji činí náročnější na pochopení a užívání si, zejména pro méně zkušené hráče. Pokud ale máte rádi konfrontační hry, kde můžete přímo ovlivnit soupeře a sabotovat jejich plány, Inferno rozhodně stojí za vyzkoušení. Pekelný boj o body, taktika při pohybu duší a využívání strážců, poskytují jedinečný zážitek, který ocení ti, kdo se nebojí riskovat a užívat si hru na úkor ostatních. Schopnost strategicky využít všechny dostupné prostředky a správně odhadnout soupeřovy kroky může být klíčovým faktorem pro úspěch ve hře.
Pojďme hodnotit
Pojďme si to tedy shrnout. Inferno nabízí dle mého názoru neopakovatelný herní zážitek, který se odlišuje od ostatních euro her svou tematikou a herními mechanikami. Propojení s pekelnými kruhy a morálními dilematy, v níž se hráči ocitají, přináší hlubokou tematickou vrstvu a vytváří atmosféru, jenž hráče vtáhne. I když hra není snadno přístupná a její pravidla mohou být náročná pro nováčky, přináší pocit uspokojení z plánování a zvládání herních situací. Na druhou stranu pro hardcore hráče jde o jasnou volbu nejen pro nádherné grafické vzezření, tak i pro herní mechaniky. Pokud vás láká téma a mechaniky hry, Inferno si rozhodně užijete, a možná se k němu budete rádi vracet. Hra nabízí dostatek variability a strategického myšlení, aby byla zajímavá i po opakovaném hraní, přičemž každá partie může přinést úplně jiné zážitky a nezapomenutelné okamžiky.
Inferno získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.
Hru můžete zakoupit přímo zde.