Imperium: Dějiny/Legendy

Obávaní protivníci se šikují na obzoru. Tvůj lid je připraven. Vyslyš volání dějin.

Osud nejslavnějších národů dějin leží ve tvých rukou. Přes neustávající hrozbu napadení musíš dobývat nová území, stát v čele vědeckého a kulturního pokroku a provést svůj lid branami věku impéria. Příliš rychlý rozvoj vyústí v nepokoje, které srazí tvou civilizaci na kolena; příliš pomalým budováním se však do historických pramenů zapíšeš jen jako bezvýznamná poznámka pod čarou.

úvodní flavor text pravidel

V srpnu jsme vás v této novince informovali o lokalizaci her Impérium: Dějiny a Legendy. Oba kompetitivní deck-buildingy jsou postaveny na stejném herním systému a mají dokonce i stejná pravidla. Pokud bych měl charakterizovat hlavní rozdíly obou her, nejspíš to budou obtížnost a původ v historii. V krabici Dějiny jsou národy, které skutečně existovaly a tyto národy jsou i celkově lehčí obtížnosti hraní. Pokud si tedy chcete trochu zafantazírovat a potrápit o něco víc mozkové buňky, pak pro vás bude lepší volbou krabice Legendy. Její úroveň obtížnosti je podstatně vyšší a přináší smyšlené národy z legend a bájí. Nutnost výběru ovšem platí pouze za okolnosti, že si můžete dovolit pouze jednu z oněch krabic. Ideální je vlastnit obě a mít možnost je kombinovat.

Od srpna už uteklo v potoce hodně vody, a nyní jsou obě krabice téměř na dohled. Nyní se s vámi chceme podělit o naše postřehy ohledně her Impérium: Dějiny a Legendy v této preview. Tento deck-building od pana Nigela Bucklea si prošel téměř desetiletým vývojem. Na úplném začátku byl herní design dokonce postaven jako dvojkovka, která nabízela pouze dva možné souboje. Hráči se mohli ocitnout v kůži Římanů bojujících proti Kartagincům, nebo postavit Peršany proti Řekům. Postupem času začal autor přidávat do hry více národů, kdy byl každý přidán stejným způsobem. Přidání spočívalo v nalezení sympatického národa, následném průzkumu jeho historie a vývoji herní strategie unikátní pro každý národ. Poté už jen stačilo národ zakomponovat do hry. Cílem bylo vytvořit co nejvíce asymetrické balíčky. Bohužel vše má své hranice a uvážíme-li, že každý národ je tvořen zhruba pětadvaceti kartami, je poměrně nelehký úkol do tak málo karet nacpat charakteristiku celého národa. Každý národ také vyžaduje jinou taktiku hraní, a co fungovalo s Římany, nemusí fungovat například s Kelty. Podle pár posledních stránek v pravidlech můžeme zjistit, že hra za různé národy přináší i různé obtížnosti. Bude různě obtížné hrát za ten nebo onen národ. Obtížnost hraní za patřičné národy je uvedena pěti hvězdičkovou stupnicí. Nejjednodušší bude hrát za národ s jednou hvězdičkou, kterým jsou například Makedoňané. Kdežto národ s pěti hvězdičkami by měl být opravdovým oříškem, a jako zástupce mohu jmenovat třeba Artušovce. Stupnice obtížnosti bude nejspíš naznačovat, jak obtížné bude vymyslet herní strategii a kolik cest k vítězství povede. S nejlehčí obtížností by tedy taktika měla vyplout na povrch sama a hra by vám měla v podstatě říkat co je nejlepší. V opačném případě by měla být možnost vymýšlet všelijaké taktiky a kombinace karet.

Podle pana Bucklea má spousta civilizačních her tendenci točit se kolem národů napojených na Středozemní moře – tedy Řím, Kartágo a Egypt. Z těchto zajetých kolejí se chtěl vymanit a tak se vydal dál za toto moře. Díky tomu můžeme ve hře najít národy například až z Asie. Je to krok logický, uvážíme-li, že chtěl do hry zakomponovat co nejvíce národů. Větší plocha znamená větší rozmanitost. Dalším kritériem byla i časová osa, díky které jsou upraveny počty některých karet v balíčku. Právě proto mají Egypťané, jako jeden z nejstarších národů, nejméně karet v balíčku národa a nejvíc karet v balíčku budování. Naproti tomu takoví Vikingové jsou na časové ose nejblíže a jsou tak „nejmladším“ národem a nikdy nemohou projít přerodem v říši. Pokud bychom měli tuto časovou osu vymezit, pak proti proudu času sahá nějakých tři tisíce let před naším letopočtem. Na druhé straně končí neúspěšnou invazí Vikingů do Británie roku 1066. Národy z krabice Legendy nejsou nijak pevně zakořeněny v historii a tak se s nimi dalo lépe pracovat. Například Atlanťané byli přidáni jako taková výzva hráčům. Autor chtěl vložit do hry národ, který by začínal jako říše, což znamenalo národ starší než jsou Egypťané. Ten těžko hledat a tak přišel nápad s Atlantidou. Pan Buckle navíc došel k názoru, že fiktivní národ přináší obrovskou volnost v tvoření a nemusí se držet historických mantinelů. Během jednoho z jednání s vydavatelstvím Osprey došlo na diskuzi ohledně počtu balíčků národů v krabici. Odstraňovat je nechtěla ani jedna ze stran a tak bylo třeba najít logické rozdělení do dvou krabic. Nabízela se možnost vytvoření balíčků reálných národů a těch legendárních inspirovaných Atlantidou. Nyní tedy mohl pan Buckle začít makat na nových smyšlených národech, o kterých zjistil, kolik prostoru ke tvoření nabízí.

Nigel Buckle vlastně původně vůbec neplánoval hru vydat. Sloužila pouze jako jeho osobní výzva, kdy chtěl vytvořit deck-buildingovou hru pro svou herní skupinu. Té se ale hra tak zalíbila, že ho přesvědčili aby zkusil hru vydat. Oslovil tedy několik vydavatelů, ale bohužel neúspěšně. Nabídka přišla až od vydavatelství NSKN (nyní Board&Dice) v roce 2014. Nicméně v plánu měli nejprve vydání spousty jiných her. Impérium se tedy dostalo na řadu až v roce 2018 v kickstarterové kampani. Byla v celku neúspěšná a tak byla hra stažena. NSKN vrátilo hru Buckleovi a Turczimu, který se k Nigelovi během čekání na kampaň přidal. Kampaň na kickstarteru tedy nedopadla dobře, na druhou stranu alespoň přinesla panu Buckleovi nového parťáka, který se nejvíce zasadil o systém sólo hraní. Z kampaně také vzešlo video, které přikládám níže, a na kterém můžeme vidět původní odlišný vizuál.

No a pan Nigel Buckle a pan Dávid Turczi tvořil tak dlouho, dokud s vydavatelstvím Osprey Games v loňském roce nevydali dvě sesterské hry Impérium: Classics a Legends. Tyto hry nejspíš zaujaly jedno z českých vydavatelství, které zřejmě stálo o zařazení hry do svého portfolia, a tak se hru rozhodli vydat. Jedná se o vydavatelství s liščí oháňkou ve znaku – Fox in the Box.

Prostředky k získání moci

V této části textu bych se chtěl trochu rozepsat o tom, co nabízí hra Impérium za vaše peníze. Anglická verze se dá nyní koupit za nějakých tisíc korun. Cena české verze zatím není známá, ale typoval bych to na nějakých osm set korun. Uvidíme s jakou cenou nakonec Liška v krabici přijde. Prozatím se tedy můžeme podívat na to, co se skrývá v krabici.

Pravidla

Sešit s pravidly popisuje přípravu hry, herní mechanismy a komponenty na dvaceti čtyř stránkách. Nečekejte v nich nějaké tematické obrázky. Obrázky pravidla obsahují, ale pouze ilustrační, především v seznamu komponent a jako ukázky přípravy her. Graficky jsou zpracovaná velice přehledně a popsaná pravidla působí pevně, srozumitelně a zároveň stručně. Nenajdeme v nich ani příklady ve stylu: „Petr je na tahu a rozhodne se zahrát to a to, protože … naproti tomu Jana zahraje …“. Nečekejte tedy pravidla přístupná masám se spoustou obrázků. Myslím si, že to ale vůbec ničemu nevadí, a že takováto pravidla v Impériu ani nikdo nečekal. Každý dotaz je zodpovězen skálopevnými pravidly. Nepodařilo se mi najít žádné hluché místo, natož gramatickou chybu či překlep. Pravidla jsou zkrátka zpracovaná precizně a možná je to i dílem toho, že jsou součástí obou her. Pravidla obsahují i poměrně obsáhlý slovník použitého herního výraziva, který definitivně smaže veškeré pochyby a nejasnosti.

Úložiště

Pod pravidly nalezneme insert z čirého plastu. Ještě jsem ho osobně neviděl, ale dle dostupných obrázků by měl poskytovat útočiště každému z osmi národů včetně společných karet. Podle toho co jsem odkoukal, by měl insert bez problémů pojmout i obalené karty, což ale u deck-buildingů bývá běžné. Insert rozděluje karty do dvou řad, mezi kterými je prostor pro všechny žetony a ukazatel nabídky rozdělený na tři kusy. Úložný prostor nechybí ani nepostradatelné šestistěnné kostce. Vypadá to, že po přiklopení veškerého herního materiálu pravidly by vše mělo hezky zůstat na svém místě.

Karty a …

… poměrně dost kartonu. Kartonové komponenty představují především žetony a ukazatel nabídky karet, které si hráči mohou pořídit při budování svých balíčků. Zbylý karton tvoří 162 žetonů na krabici. Pokud si tedy pořídíte obě krabice, budete vlastnit úctyhodných 324 žetonů. Konkrétně se jedná o červené čtverečky s křížkem, které představují žetony vyčerpání. Ty se používají jako platidlo za použití akce „aktivuj“. Další čtverečky jsou zlaté a představují žetony akcí, bez kterých nejde vykonat žádnou akci. Mezi čtvercovými žetony můžeme najít i ty tmavě šedé se žlutou šipkou, které představují rozvoj, za který dostane hráč na konci hry VB. Dále jsou ve hře žetony pozic, popsané číslicemi. Posledními jsou kulaté žetony materiálu a osmiúhelníkové žetony populace. Oba tyto druhy jsou hodnot jedna, pět a deset, což je znázorněno malými barevnými tečkami na žetonech. Nesmíme také zapomenout na náhodu, kterou prezentuje šestistěnná hrací kostka bílé barvy.

562 karet pod drobnohledem

V horní části karty, mezi dvěma symboly, můžeme najít název karty. V našem příkladu se jedná o Římskou rozpínavost a Metropoli. Ony dva symboly představují možnost zahrání karty. Symbol nekonečna označuje připnuté karty, které zůstávají vyložené. Karty se symbolem bílého meče na černém poli označují karty, s jejichž pomocí lze zaútočit na soupeře. Rádoby nevýznamně působí barevný pruh pod názvem karty. Tato barva koresponduje s ikonkou ve spodní části karty. V našem případě jde o kartu Metropole, kde je ikonka civilizovaného balíčku. Pokud karta na tomto místě ikonku nemá, pak je pruh pod názvem šedý jako v případě Římské rozpínavosti. Pod názvem visí buď modré nebo červené vlaječky. Ty modré představují říši a červené se sekyrami představují barbary. Určují, zda hráč může kartu zahrát v závislosti na jeho stavové kartě. Stavovou kartu umístí hráč do své herní plochy během přípravy a ve většině případů začíná jako barbar. Přímo pod názvem se může nacházet oválná ikonka, která představuje typ karty nebo typ území. Oba tyto typy nemají samy o sobě nějaký účinek, ale během hry se na ně mohou odkazovat jiné karty.

V pravém dolním rohu karty mohou být zlaťáky, které představují vítězné body, které za tyto karty hráč obdrží na konci hry. Mince mohou být i minusové. Na našem příkladu hráč na konci hry získá dva VB. Pokud na zlaťáku bude „-2“, o dva body na konci hry přijde. Na zlaťácích mohou být i symboly „*“ a „?“. Tyto zlaťáky přinesou proměnlivou hodnotu VB v závislosti na splnění daných podmínek uvedených na kartě. Ve stejné úrovni, ale na druhé straně karty lze spatřit jakýsi podivný číselně-písmenný kód. Vypadá hrozně složitě, ale s patřičným klíčem je to velmi jednoduché. V podstatě jde pouze o pomůcku k zařazení karet. Na naší Římské rozpínavosti je kód „1ROM21/23“. Jednička na začátku představuje kartu z krabice Dějiny a dvojka představuje Legendy. ROM představuje národ – tedy Římany. Číslo na konci představuje číslo karty a kolik karet balíček Římanů obsahuje. Římská rozpínavost je tedy dvacátou první kartou Římanů z celkových dvaceti tří. Úplně vlevo, tedy ještě dál než číslo karty, se nachází barevný růžek. Tato barva slouží k lepší orientaci a vždy náleží jednomu z národů. Na našich příkladech můžeme vidět červenou, která značí Římany. Dále zde máme olméckou šedou a zelené Artušovce. Na těchto barevných růžcích si můžeme všimnout i dalších symbolů, které určují ve kterém balíčku budou karty během přípravy hry. Šipka značí balíček nepokojů a hvězdička balíček budování. Posledním údajem ve spodní části karty je jeden ze symbolů, který souvisí s barvou pruhu pod názvem, jak již bylo řečeno. Tyto symboly jsou důležité především během přípravy hry. Později se na ně opět mohou odkazovat jiné karty a jejich efekty.

Na kartě Nepokoje, můžeme ve spodní části karty vidět panďuláčka s číslicí. Tato informace určuje které karty se použijí v různých počtech hráčů. Karty, kde je u panáčka uvedeno „4“, se použijí pouze ve hře čtyř hráčů. Vedle panďuláčka můžeme najít také údaj „+3“. Tyto karty se použijí ve hře tří i čtyř hráčů. Tento údaj podepírá hlavní text karty nazvaný účinek. Jak je zřejmé, zde je uvedena schopnost karty, nebo co dělá když je zahrána. Účinek může obsahovat i cenu za vybudování, která se nachází na kartách budování. V našem případě je na kartě Tres Zapotes cena za vybudování stanovena na čtyři jednotky materiálu a dvě jednotky populace.

Tím jsme si prošli veškeré možné údaje, které na kartách lze najít. Karty jsem v ruce ještě nedržel, ale věřím že budou dobré kvality. Co ale vím je, že karty jsou rozměrů 63,5×88 – tedy rozměr American Standard. V krabici jich najdeme 281 a to v Dějinách i v Legendách. Pokud si tedy pořídíte obě krabice, budete mít k dispozici 16 národů a 562 karet. To už je slušná hromádka karet že?

Líbily se vám obrázky herního materiálu, respektive art jako celek? Nejsou vám obrázky poněkud povědomé? Možná je to tím, že za grafickou podobou Impéria stojí velice plodný ilustrátor. Ilustrátor, z jehož ateliéru vzešly legendy jako Architekti západního království se všemi svými odnožemi nebo třeba karetka Trůn. Tímto kreslířem není nikdo jiný než Mihajlo Dimitrievski aka Mico.

Připravme se na vznik mocných říší

V následujícím textu se můžete dozvědět, jak připravit hru k samotnému hraní. Vězte, že příprava se skládá z přípravy každého hráče a zároveň musí proběhnout i příprava společná. První věcí, kterou hráč musí provést, je výběr národa. Následně si vezme veškerý herní materiál onoho národa a přidá si ho do své herní oblasti. Následně vezme svou kartu mocnosti a vyloží ji nalevo od odhazovacího balíčku. Zároveň se musí rozhodnout, kterou stranou otočí kartu vzhůru. Tuto volbu již nemůže během hry měnit, a pro začínající hráče je doporučena strana „B“. Nyní je třeba umístit kartu přerodu, označenou v levém dolním rohu puntíkem, nad kartu kartu mocnosti. Tuto kartu poté zatíží balíček všech karet označených půlměsícem, které představují balíček národa. Karty označené hvězdičkou se umisťují vlevo od balíčku národa a jde o karty budování. Nutností je i nastavení stavové karty na počáteční hodnotu. Krom Atlanťanů začínají všechny národy jako barbaři a tuto kartu tedy otočí červenou stranou navrch. Karty zvoleného národa, označené v levém dolním rohu šipečkou, umístí hráč mezi společné karty. Zbylé karty se jednoduše zamíchají a vytvoří tak dobírací balíček. Ten se umístí vedle karty mocnosti a hráč si z něj dobere pět počátečních karet. Tím končí příprava hráče a pro snazší pochopení můžete mrknout na ilustrační obrázek níže.

Příprava hráče.

Nyní se podíváme na společnou přípravu, jedinou část hry, kdy budou hráči spolupracovat. Nejprve připraví společné zásoby žetonů a každý si vezme své počáteční žetony. Po žetonech jsou na řadě společné karty, které se rozdělí podle barevných pruhů pod názvem karty, také jinak podle symbolů ve spodní části karty. Červené karty se symbolem ohně se kompletně položí pod ukazatel nabídky lícem nahoru. Jde o balíček nepokojů. Fialové karty s vavřínovými listy se položí na kartu Král králů, a vytvoří tak balíček věhlasu. Zbylé karty se vždy zamíchají v rámci symbolů a umístí se na patřičné místo nad ukazatelem nabídky. Jedná se o žlutý balíček území, zelený necivilizovaný balíček, bílý civilizovaný balíček a zbylé karty utvoří hlavní balíček. Následně se vyloží nabídka pod ukazatelem nabídky, pod některé karty se zasunou karty nepokojů a na každou civilizovanou kartu kde není necivilizovaný symbol se umístí žeton rozvoje. Posledním krokem je umístění karty slunovratu mezi dva náhodně vybrané hráče. Hráč nalevo od této karty se tím stává začínajícím hráčem, čímž končí veškeré přípravy, a hráči mohou započít s budováním svých národů.

Společná příprava.

3 … 2 … 1 … budujeme!

Impérium je hrou, která se hraje na kola a hráči se postupně střídají na tahu. Tedy nic neobvyklého. Tah hráče se skládá z provedení jedné ze tří možností a úklidu. Možnosti hráče jsou:

  • Aktivace – provedení libovolných akcí a použití aktivační schopnosti. Akce se provádějí za pomoci karet, které má hráč na ruce, a danou akci provede vyložením karty. Tu buď nechá vyloženou ve své oblasti, nebo za její pomoci zaútočí na soupeře. Hráč si také musí hlídat symboly říše a barbarů, aby kartu vůbec mohl zahrát. Aktivační schopnost je vždy uvozena slovem „Aktivuj“, a pro její zahrání je třeba mít v zásobě žetony vyčerpání. Tento žeton musí hráč zaplatit za zahrání účinku „Aktivuj“, a smí ho vzít pouze ze své stavové karty. Pokud nemá žetony v zásobě, nebo pokud už na kartě žeton leží, nemůže aktivační schopnost zahrát.
  • Inovace – tato možnost poskytuje hráči draftovat nové karty. Ze všeho nejdřív musí odhodit všechny karty na ruce a poté učiní průlom. To znamená, že bude draftovat jednu z karet v nabídce podle unikátních pravidel každého balíčku.
  • Vzdorování – nyní se může hráč zbavit libovolného počtu karet nepokojů a vrátí je do balíčku nepokojů.

Tah hráče je vždy ukončen Úklidem. Hráč začne tím, že umístí jeden žeton rozvoje na libovolnou kartu v nabídce. Pote se navrátí všechny žetony akcí a vyčerpání zpět na stavovou kartu. Hráč se zamyslí, zda se mu líbí karty na ruce, a může se rozhodnout jestli nechce nějakou odhodit. Úklid zakončí dobráním karet do plného počtu – tedy pět karet.

Takto se hráči střídají ve svých tazích dokud nenastane konec kola. Ten spustí konec tahu hráče napravo od karty slunovratu. Hráč nalevo od karty už tedy svůj tah nezačíná a je třeba vyhodnotit všechny karty kde je uvedeno heslo „slunovrat“. V jakém pořadí je hráči vyhodnotí je čistě na nich. Po vyhodnocení všech karet s heslem „slunovrat“ začíná nové kolo. Takto se hráči střídají, dokud nenastane konec hry. Ten nastane buď provedením bodování nebo kolapsem. Proces bodování se spustí jednou z následujících možností:

  1. Dojdou karty v hlavním balíčku.
  2. Vybudování poslední karty budování z balíčku hráče.
  3. Karta Král králů je otočená lícem dolů.
  4. Viking přesune kartu Harald Hardrada na svůj odhazovací balíček.
  5. Artušovec zahraje Grál.
  6. Utopista spustí efekt karty Šangri-La.

Kolaps je o něco jednoduší, jelikož nastane v okamžiku, kdy dojdou karty v balíčku nepokojů. Pokud dojde ke konci hry díky kolapsu, vítězí hráč s nejmenším počtem karet nepokojů. Pokud konec hry nastane díky jednomu z šesti spouštěčů bodování, dohrají hráči aktuální kolo. Poté zahrají poslední kolo a přejdou k samotnému bodování. V tom získají VB za získané žetony rozvoje a za symboly zlaťáků na kartách. Některé symboly jsou i záporných hodnot, a tak mohou hráči o body i přijít. Vítězí hráč, který získá nejvíce VB. V případě shodného počtu VB hráči vítězství sdílejí.

Jistě vás zajímají pravidla a herní mechanismy více dopodrobna. Za tímto účelem přikládám níže skvělý gameplay z youtube kanálu Nithrania. Někdy zkrátka video a pohled na samotné hraní řeknou víc než text.

Civilizace u konce

Impérium: Dějiny a Legendy se zdají být hrou s velice propracovaným herním systémem, vyladěným i pro ty nejnáročnější hráče. Myslím si, že Braňo z Nithranie to řekl ve videu krásně, a tak si dovolím použít jeho myšlenku. Impérium je deck-buliding, který nepřichází s něčím převratným. Hra funguje jako klasický deck-building, ale funguje dobře! S názorem, že se jedná o nejlepší deck-building vůbec, nemohu prozatím souhlasit či nesouhlasit. Ještě jsem neměl to štěstí si Impérium zahrát. Podle ohlasů na internetech to tak ale opravdu vypadá. Tato budovatelská zábava jistě potěší i svou znovuhratelností. Hráč si může vybrat jeden z osmi národů, a pokud si pořídí obě krabice, tak si bude vybírat dokonce z šestnácti. Každý národ by navíc měl být opravdu asymetrický. To už je hodně slušná nabídka. Vzhledem k herní době kolem dvou hodin bude trvat, než zcela objevíte každý jednotlivý národ. Myslím si tedy, že za své peníze dostanete opravdu velké množství zábavy a odehraného času. Nevím jak vám, ale mě se obě hry moc líbí. Už se nemůžu dočkat na jejich naskladnění a na to jak budu obalovat karty a vylupovat žetony. Doufejme, že to bude co nejdřív, a děkuji vydavatelství Fox in the Box za další parádní výběr hry k lokalizaci.

Tags:

2 Replies to “Imperium: Dějiny/Legendy”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: