Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Hrdina v kostce

„Hrdina umírá jednou, zbabělec tisíckrát.“

Maximilien Robespierre

Hrdina v kostce je český název hry, kterou roku 2016 poslalo do světa vydavatelství Thunderworks Games. Anglický název je tak trochu slovní hříčkou, stejně jako ten český. “Roll” (hodit kostkou) je velice podobné slovíčku “Role” (RPG – hraní role). Takže náš hráč který hází kostkou je velice podobný hráči rolí. Krásné je to, že obojí je pravda. V češtině jsme si tento dvojsmysl tak trochu obhájili. Hrdina v kostce, aneb rychlá tvorba hrdiny, tedy ve zkratce. Na druhé straně smysl našeho hrdiny spočívá v kostkách. Za tímto českým překladem stojí vydavatelství REXhry, které hru vydalo pro 1-4. hráče, ve věku minimálně 10. let. Tvorba hrdiny pak zabere něco mezi 60. a 90. minutami. Za krásnými tematickými ilustracemi stojí pan John Ariosa a designérem tohoto počinu je pan Keith Matejka. Ten přišel s neotřelými herními mechanikami, které kombinují draft karet a jakýsi dice placement. Díky tomu byla hra v roce 2016 nominována na cenu Golden Geek Most Innovative Board Game. U nominace bohužel zůstalo, jelikož kategorii ovládla hra Captain Sonar (2016), ve které se hráči snaží potopit nepřátelskou ponorku, aniž by viděli co dělá soupeř.

Nuzáci v jeskyni

Uprostřed jeskyně, kterou ozařuje jen mihotající se světlo pochodní stojí čtyři postavy. Dvě jsou poněkud menší, než ty zbylé. Vypadají na půlčíka a trpaslici. Dva vyšší neznámí jsou zřejmě elfka a člověk. Ani jeden z nich neví, co zde pohledává a co se od nich čeká. Důvodem, proč zde postávají je neznámý čaroděj, který jim slíbil věčnou slávu a nezměrnou moc. Najednou se uprostřed jejich kroužku znenadání zjeví čtyři hrací kostky. Všichni chvíli váhají, ale nakonec po nich sáhnou a hodí jimi. Elfka hodila největší hodnotu a stala se tak vítězem tohoto kostkového souboje. Na místě, kde se objevily kostky se naprosto stejným způsobem zjeví spousta dalších předmětů. Elfka si nejprve musí vybrat desku hrdiny a má na výběr z několika ras. Samozřejmě si zvolí desku svého národa a pohlaví si také ponechá. Následně hrábne do hromady zlaťáků a vezme si k sobě pět mincí. Na hromadě předmětů je i tajemný chřestící pytlík. Elfka sáhne mezi přehyby látky a vytáhne jednu z kostek. Podle její barvy jí bude určeno povolání a poté jí následuje zbytek osazenstva jeskyně. Jakmile je jí známo její povolání, vylosuje si karty příběhu a přesvědčení, a umístí je na svou desku. Dřevěné kostičky v barvě povolání, které leží na hromadě předmětů nyní položí na kartu povolání a na kartu přesvědčení. Teď se naše čtveřice musí spojit, aby mohli připravit balíček karet nákupu. Tyto karty jsou rozděleny na dvě části. Jedna má v pravém horním rohu dvě tečky, ta druhá pouze jednu tečku. Je třeba je připravit tak, aby se první dobíraly karty s jednou tečkou. Ty obsahují větší poměr zbraní a zbroje oproti svým konkurentkám. Dvojtečky zase naopak obsahují více karet talentů, které se pak více zaměřují na závěrečné bodování. Právě proto je nutné seřadit karty správně a naše čtveřice si na tom nechala opravdu záležet. Z hotového balíčku vyloží o jednu kartu víc, než je jich v jeskyni. Pod ně se následně vyskládá stejný počet karet pořadí. Pro naše čtyři hrdiny na začátku své kariéry to tedy budou čísla 1 až 5 a budou seřazena vzestupně. Na karty, kde je nakreslen symbol zlaťáku se najednou z ničeho nic objeví skutečné zlaťáky. Zdá se, že je téměř vše připraveno. Na hromádce předmětů už zbyl pouze pytlík s kostkami. Elfka se k němu přiblíží a vytáhne z něj 8 kostek a hodí jimi. Následně je musí dle svých preferencí umístit na svou desku hrdiny. Do řádku označeného jako síla vloží kostku s hodnotou 1. Najednou cítí jakési mravenčení na svých pažích. Jako by jí rostly svaly. Najednou se začíná cítit jako by dokázala vše. Zkusí zvednout kámen, a zvedne ho. Kámen, který by v životě nedokázala uzvednout. Nejednou to jí a ostatním dochází. Čím vyšší hodnotu kostky vloží do své desky, tím budou mocnější. Kostku mohou vložit pouze do volného slotu nejvíce vlevo, za každý zaplněný řádek dostanou zlaťák a dva zlaťáky dostanou za vložení zlaté kostky. V této fázi nebudou vyhodnocovat akce oněch řádků. Naše čtveřice se cítí tak, jako nikdy v životě. Jsou mocnější, chytřejší a začínají se čím dál tím víc vzdalovat obyčejným smrtelníkům. To však není vše. Mají před sebou ještě dlouhou cestu za slávou a my se na ni vydáme s nimi.

Jak se stát slavným

Naše čtveřice nakonec našla cestu ven z tajemné kouzelné jeskyně. Nyní před sebou mají dlouhou a trnitou cestu ke slávě. Ta sestává z mnoha dobrodružství, získávání zbraní a zlaťáků. Po cestě zjistí, že mají i na něco talent a dovednosti. Jedná se o strašně složité a pro běžného člověka, elfa, trpaslíka či půlčíka těžce představitelné procesy. Proto se podíváme na jednoduchý návod jak se stát hrdinou. Ten je pochopitelný i pro hrdiny na začátku svých cest a vysvětlil jim ho tajemný čaroděj. Skládá se z těchto čtyř fází:

  1. Fáze házení – Začínající hrdina vytáhne z pytlíku náhodně tolik kostek, kolik je karet pořadí. Následně kostky roztřídí na tyto karty tak, aby na kartě číslo jedna byla kostka s nejnižší hodnotou a další kostky pak řadí vzestupně.
  2. Fáze pořadí – Počínaje začínajícím hrdinou si každý vybere jednu kartu pořadí. Tu si vezme i s kostkou a zlaťákem, pokud na ní leží. Kostku následně umístí do své desky hrdiny a zlaťák si ponechá. Dobrovolně pak může použít akci dané vlastnosti. Například přehození jedné z kostek, či posun na kartě přesvědčení.
  3. Fáze nákupu – Nyní si hrdinové mohou nakoupit vybavení a naučit se novým dovednostem, či osvojit si nový talent. Hrdina, který si vybral nejnižší hodnotu karty pořadí nakupuje první a po něm hrdina s vyšší hodnotou. Pokud na nákup nemá finance, nebo pokud nechce nakupovat, jednu z karet odhodí a vezme si dva zlaťáky.
  4. Fáze úklidu – Nyní se hrdinové potřebují připravit na další výpravu. Odhodí nevyužité žetony charisma, mohou obnovit jednu svou dovednost, uklidí zbylou kostku a zbylé karty nákupu. Poté se doberou nové karty nákupu a rozmístí zlaťáky na karty pořadí. Začínající hrdina předá pytlík s kostkami dalšímu hrdinovi na řadě a ten se stává začínajícím hrdinou.

Takto se bude vše opakovat do té doby, než hrdinové zcela zaplní své desky kostkami. Poté se sečtou body pověsti a slavnější hrdina se stane vítězem. Vítězem pře o to, kdo z naší čtveřice je větším hrdinou.

Hrdina samotář

Jistě mi dáte za pravdu, že možnost hrát vaší oblíbenou hru sólo je velké plus. Je jisté, že společnému hraní se nic nevyrovná, ale při nepřítomnosti protihráčů se může sólo varianta hry hodit. Hrdina v kostce tuto možnost přináší a to velice šikovně. Protihráče simuluje náhoda v podobě zlaté kostky. Hra jednoho hráče je v podstatě shodná se hrou dvou hráčů. Ve hře dvou hráčů vás dokáže soupeř ovlivnit výběrem kostky a tím, že koupí kartu po které toužíte. V sólo hře sice nikdo kostky nekrade, ale karty prodeje mizí právě díky této zlaté kostce. Pokud uzmete kartu pořadí číslo jedna, házet nemusíte a stejně jako v běžné hře máte na výběr ze všech karet. Při výběru druhé karty pořadí už kostkou hodíte. Pořád ale máte šanci 50%, že kartu nákupu nebudete muset odhodit. Hod 1-3 určí kterou kartu odhodíte a pokud hodíte 4-6, nemusíte odhazovat žádnou kartu. Karta pořadí s číslem tři už zaručí, že některou kartu budete muset “spálit” na 100%. Hod 1-2 “spálí” tu vlevo, 3-4 tu uprostřed a 5-6 kartu nákupu úplně vpravo. Náhoda vygenerovaná kostkou velice šikovně nahrazuje protihráče, a hraní sólo se tak opravdu moc neliší od hraní ve dvojici. Jedná se o velice povedené sólo a pokud si rádi zahrajete sami, vřele doporučuji tuto možnost. Jde o celkem rychlou záležitost, kdy se s přípravou i sbalením vejdete do půlhodinky.

Errata

V původním vydání Hrdiny v kostce došlo k nějakým chybkám, ke kterým byla vytvořena errata (viz níže). Nicméně mě se dostalo do rukou vydání, kde tyto chyby už nejsou. Pokud jste majiteli původního vydání, nezoufejte. Chyby na kartách jsou vyřešeny dotiskem, a pokud si objednáte rozšíření Bestiář, měly by být opravné karty jeho součástí. Pokud o rozšíření nemáte zájem, některé specializované obchody nabízejí opravné karty zvlášť a můžete si je přihodit k nějakému jinému nákupu.

Kvalita obsahu krabice

Nejprve bych začal krabicí samotnou. Ta je moc hezky ilustrovaná a má rozměry 317x228x74. U mojí krabice na sebe pasují obě části krabice tak těsně, že je poměrně obtížné ji otevřít. Na druhou stranu tento fakt působí bytelným dojmem a pokud hru omylem uchopíte jen za víko, určitě se vám obsah krabice nevysype. Pod víkem leží pravidla. Ta mají 16 stran a jsou formátu A4. Obsah je díky své velikosti dobře čitelný a pravidla samotná jsou sepsána srozumitelně. Je v nich spousta obrázků a příkladů, které osvětlí ne úplně jasné situace. Líbí se mi i font nadpisů. Jak jsem zmiňoval v předešlém odstavci, nějaké chybky v nich byly, ale po opravě jsem v nich žádnou chybu nenašel. Jediné hluché místo, které jsem našel bylo pravidlo s šipkami na kartách talentu. Pokud si koupím kartu talentu, měl bych se pohnout na kartě přesvědčení. Nikde však není napsáno, zda si ji mohu koupit, pokud se nemohu na kartě přesvědčení pohnout. Na fóru jsem se dočetl, že ji lze koupit i pokud se nemohu pohnout, a tak jsme to takhle hráli. Uvnitř kartonové prohlubně leží bytelný černý pytlík na kostky. Ten se dá zdrhovat silonovou šňůrkou, která poměrně dost klouže. Možná by byl vhodnější bavlněný provázek. Vezmu-li ale v potaz, že se zdrhuje jen při skladování, tak je to určitě dostačující řešení. Uvnitř pytlíku se nachází 73 kostek v sedmi barvách. Jsou plastové, o délce strany 16 mm. Příjemně se s nimi hází a v desce hrdiny vypadají úchvatně. Pro milovníky očíslovaných krychlí jedna velká slast! Bohužel jsem mezi nimi našel dvě v trochu horší kondici. U jedné se nedostalo na nabarvení jedné strany, přičemž zbylé strany jsou naprosto v pořádku. U druhé je jedna strana zkosená a celkově je kostka tak nějak menší. Na druhou stranu za těch pár her, které jsem odehrál, jsem si těchto chyb všiml jen jednou. Není to tedy nic co by kazilo zážitek ze hraní, ale chápu, že to může vlastníkovi zkazit náladu. Další položkou v krabici jsou karty. Ty jsou velice dobré kvality, je jich 101 a mají rozměry 88×63 a 67×44. Nesou moc hezké ilustrace a super jsou i popisky na jejich rubu, které pomohou orientaci v začátcích. Příjemné jsou i flavor texty na některých z nich. Flavor text mi ale tak trochu chybí třeba na kartě přesvědčení. Na tuto kartu se také pokládá jedna z dřevěných kostek. Ty jsou kvalitně zpracované z bukového dřeva a podobné najdeme ve spoustě her. Krabice je téměř prázdná a už v ní zbývá jen karton. Konkrétně zlaté mince, žetony charisma a 6 desek hrdinů. Vše je precizně vyřezáno a těmto komponentám nejde nic vytknout. Desky hrdinů mají rozměry 255×171, vše zpřehledňují a jsou takovým sluncem galaxie, od které se vše odvíjí. Navíc je na nich “MOUCHA!” (MOUdrost a CHArisma – it’s joke). Abych to tedy uzavřel, po stránce produkce je hra naprosto v pořádku. Jedinou vadou na kráse by mohly být ony nešťastné kostky, ale nevím, jestli nejsou pouze v mé sadě kostek.

Co se nepovedlo

Nejprve bych začal začátkem každé hry a to je setup. Ten je poměrně zdlouhavý, ale nebral bych to úplně jako chybu. Jen je to prostě dlouhé a trochu otravné, ale je třeba to udělat, aby přišlo něco hezčího. Je to prostě třeba. Pak je tu podivná fialová barva. Vyfasoval jsem jí v úplně první hře a musím přiznat, že mi dělalo docela problém najít své dřevěné ukazatele. Spíš na mě tak nějak zbyly. Níže přikládám foto, kde je tento rozdíl zachycený. Všechny tři barvy jsou fialového hrdiny. Není to kdovíjaká chyba, ale v začátcích mě to trochu mátlo. Nicméně jakmile se ve hře zorientujete, nemůže vás to už vykolejit. Další věc, která mi vrtá hlavou, se už týká hratelnosti Hrdiny v kostce. Konkrétně jde o znovuhratelnost. I přes mnoho povolání, příběhových karet, a variant her se stále jedná o to samé. Neříkám, že se nejedná o zábavné mechanismy. To vůbec ne. Hra vtáhne a nadchne, ale po několika po sobě jdoucích partiích, kdy v podstatě stále stejným způsobem skládáte kostky na desce hrdiny, to může být trochu nezáživné. Pokud si ale mezi hrami střihnete něco jiného, nebo pár dní, bude to naprosto bez problémů. Snad ze všech stran slyším, že rozšíření Bestiář mělo být součástí základní hry, a že bez něj to není ono. Myslím si, že na tom něco bude, a rozhodně bych někdy toto rozšíření chtěl vyzkoušet. Přeci jen stavět si svého hrdinu, a pak s ním nejít na draka je tak trochu na draka. Tam kde by měl začít epický souboj, přijde konec hry.

Co se povedlo

Teď bych se chtěl trochu rozepsat o tom, co se naopak na Hrdinovi v kostce povedlo. Začnu nejspíš kartami nákupu. Konkrétně pak tečkami, podle kterých se řadí. Jde o hezký detail, který zajišťuje jakousi gradaci trhu. Jinými slovy karty, které jsou na prodej se postupně vyvíjejí a utvrzují hráče v tom, že se blíží konec a že je třeba máknout a zapracovat na výsledném skóre. Nejprve vám karty prodeje nabídnou nějakou zbroj a zbraně. Další várka karet pak začne rozdávat vítězné body za ušetřené peníze, nebo nabídne možnost všelijak upravovat vaše kostky. Zkrátka zezačátku vám karty dají nástroje, které usnadní tvorbu hrdiny, a ke konci vám pomohou k co nejlepšímu výsledku. Určitě se povedli i ilustrace, které jsou opravdu v topu. Vtáhnou do hry a hráči nezbývá než se kochat, co vše se mu podařilo získat, a jaké má krásné vybavení. Krásné jsou rozhodně i kostky, které jsou meritem hry. Díky nim by si jeden řekl, že hra bude mít obrovský vliv náhody. Nicméně není tomu tak. Herní systém nabídne spoustu možností, jak si hodnoty na kostkách upravit. Ať už za pomoci karet získaných nákupem, nebo akcemi vlastností. To ostatní hráči mohou do hry vnést daleko více náhody. Obzvláště pak ve vyšším počtu hráčů. Myslím tím nákup karet. Pokud půjde po vytoužené kostce a vyberete si vyšší kartu pořadí, dost možná na vás nezbyde karta, po které toužíte, nebo vám jí nějaký dobrák schválně odhodí za dva zlaťáky. Ovšem i tento vliv náhody se dá velice snadno snížit. Pokud po některé kartě vyloženě zatoužíte, stačí oželet kostku a vzít si kartu pořadí číslo jedna a můžete si vybrat kartu prodeje jakou chcete. Moc se mi líbí i sólo hraní na hrdinu. Nedávno vyšla první česká sólovka Nebe v plamenech, která je také řešena dice placementem. I ona, stejně jako Hrdina v kostce dokazuje, že jde o skvělý systém pro sólo hraní. Dostanu kostku a začne totální rozbor situace na desce hrdiny, aneb kam s ní. Někdy je to jasné a není o čem, ale někdy je to opravdu zapeklitý rébus. Nejde jen o to dosáhnout nějaké bodové hodnoty. Je třeba sledovat barvy, jakou akci za umístěnou kostku dostanu a jestli ji potřebuji, talenty, zbraně, zlaťáky a nevím co všechno ještě. Někdy se volí jen menší zlo, ale někdy se povede opravdu dobré kombo a vítězné body se jen sypou. Právě díky tomu si myslím, že je Hrdina v kostce super volbou pro sólo hraní. Na desce hrdiny je toho tolik k sledování, že nic jiného nepotřebujete sledovat. Což se projeví i ve hře více hráčů. Občas si všimnete jakou kdo sbírá zbroj a můžete mu zaškodit, ale spíše se budete věnovat jen svému hrdinovi jako při sólo hraní. Zřejmě poslední věcí, o které se v této kapitolce rozepíšu bude “tvář” hrdiny. Volbou povolání, karty příběhu a přesvědčení mohou někdy vzniknout opravdu komické situace. Z půlčíka se tak může stát paladin, který ale bude maniak a nebo z hloupého orka bude kouzelník. Na druhou stranu, někdo to může brát jako broblém. Nás to ale bavilo moc a jeden vždy při přípravě čeká, co z toho zase vypadne.

Shrnutí

Máte rádi RPG a kostkové hry? Pak je pro vás Hrdina v kostce ideální volbou. Hry příjemně ubíhají a tvorba vlastního hrdiny je prostě fajn. Hraní se po čase může stát trochu monotónní, ale to by mohlo vyřešit rozšíření Bestiář, které by mělo dát vašemu hrdinovi smysl života. Pravidla jsou poměrně jednoduchá a jejich nejsložitější částí je příprava hry. Novým hráčům je vysvětlíte velice snadno a velice rychle. Zároveň se jedná o slušný hlavolam, a v každé hře se tak trochu musíte soustředit na něco jiného. Vzhledem k těmto okolnostem si hra zaslouží ocenění Geniální design. Hra byla podle mého nominovaná na nejinovativnější hru právem. Dnes už tomu tak být nemusí, vzhledem k tomu, že jsou k dostání hry s podobným herním designem jako třeba Sagrada (2017). Nicméně v době své největší slávy byla průkopníkem a za to si zaslouží ocenění Originální počin. Další výhodou je rozhodně možnost sólo hraní, které se mi hodně líbí, k plnohodnotné hře nemá vůbec daleko a dojem z celé hry spíše vylepšuje. Rozhodně se nejedná o nějakou vynucenou povinnost, aby se na krabici mohlo napsat, že to jde hrát sólo a šlo to víc na dračku. A pokud ano, pak se to zatraceně povedlo. Díky těmto skutečnostem nemohu jinak, než udělit hrdinovi poslední ocenění Solitérní zážitek. Hrdiny se jen tak nezbavím a najdu mu místo v horní polici, aby byl hezky po ruce.

ROLL PLAYER CHARACTER BUILDER

Zde na stránkách Thunderworks Games si můžete vytvořit svou rasu. Do generátoru nahrajete svůj obrázek, nazvete svou rasu a nastavíte staty. Jakmile bude hotovo, stačí vygenerovat PDF soubor a vytisknout si tabulku. Určitě skvělý nápad, obzvlášť jako překvápko, nebo třeba na party hraní?

Hrdina v kostce získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Hru je možné koupit zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: