Hrdina v kostce: Bestiář

Tak hrdinu jsme postavili, teď je třeba zabít nějakou potvoru

Máte to štěstí a vlastníte kostkový počin Hrdina v kostce? Pak vás možná napadlo, že vašemu hrdinovi tak trochu něco schází. Že tak nějak jeho život postrádá smysl, když ho nemůžete vzít na bojovou výpravu. Na výpravu proti těm nejděsivějším nestvůrám co kdy svět spatřil. Proti nestvůrám, před kterými se všichni ostatní třesou strachy, ale vy si je dáte k snídani. Přesně tuto možnost do hry přináší rozšíření Bestiář. To vypadlo z rukou panu Keithovi Matejkovi, stejně tak jako základní hra. Ovšem v týmu grafiků došlo k drobným změnám. Slečna JJ Ariosa a pan Luis Francisco přizvali na pomoc pana Lucase Ribeiro. Stejně jako základní hru, i rozšíření vydalo Thunderworks Games a lokalizovalo REXhry. O Hrdinovi v kostce se dost často povídá, že bez Bestiáře to není ono. Že určitě býval součástí základní hry, a autor se rozhodl ho odtrhnout za účelem většího zisku. Možná také proto, že v jedné krabici by toho bylo opravdu hodně. V následujícím textu se podíváme na to, jak velkým přínosem je Bestiář pro Hrdinu v kostce.

Co je pod kůží té bestie?

Po otevření krabice, která je stejných rozměrů jako základ, lze najít hodně herního materiálu. I přes to, že se jedná pouze o rozšíření, je ho opravdu dost. Pořizovací cena Bestiáře je tedy podle mého víc než fair. Rozšiřuje komponenty které můžeme znát už ze základní hry, ale i přináší úplně nové mechaniky. Především jde o boj s nestvůrami a monstry. Zde je možná na místě vysvětlit rozdíl. Monstrum je podstatně mocnější a hráči se s ním utkají na konci hry. Nestvůry mohou hrdinové porážet během hry a za to získat nějakou odměnu či radu jak porazit monstrum. S tím souvisejí i nové žetony dobrodružství, zranění, vyznamenání, kostičky zkušeností a dvacet pět oranžových bojových kostek.

Monstra jsou vypodobněna na kartách tarotové velikosti, tedy 70×120. Materiálu nelze nic vytknout. Co bych jim ale vytkl je jejich rozlišení. Karty monster jsou zkrátka takové trochu rozmazané, a to bohužel všechny. K monstrům náleží i karty dobrodružství. Jsou rozměrů 44×68, stejně jako karty přesvědčení. Karty dobrodružství slouží jako jakási pomoc při boji s monstrem. Pokud hráč porazí nestvůru a získá ji jako trofej, může se za odměnu podívat na jednu z karet dobrodružství. Na kartě bude uvedeno, co musí splnit aby získal více bojových kostek do závěrečného boje s monstrem. Karty nestvůr jsou stejných rozměrů jako karty nákupů – tedy 63,5×88. Jsou i stejně kvalitní a liší se rubem, na kterém je vyobrazena malá lebka. Tato lebka se však zalíbila i tiskařským šotkům a tak ji můžeme najít i na několika nových kartách nákupu. Ty se rozrostly o třicet pět kousků a to jak s jednou, tak s dvěma tečkami. Mezi kartami nákupu se objevila také jedna novinka. Tou jsou svitky, které přinášejí okamžitý zisk či efekt.

Žetony dobrodružství, zranění a vyznamenání je třeba vyloupat ze slotů pro kostky. Jsou tedy stejných rozměrů jako žetony charisma a jsou i stejně skvělé kvality. Ikonky na žetonech dobrodružství jsou intuitivní a není tedy problém se v nich vyznat. Z ilustrací na žetonech zranění a vyznamenání je také hned jasné, zda hráči přinesou něco dobrého či špatného. Kartonové žetony nám uzavírá padesát nových mincí, které jsou identické s těmi původními, a opět jsou k vyloupání u desky hrdiny. Vzhledem k názvu hry, tedy Hrdina v kostce, je hned každému jasné, o co v této hře půjde. Půjde hlavně o kostky. Bestiář přináší sedm kostek vlastností v původních barvách, ale také nové čiré kostky posílení. Ty jsou trochu atypické, jelikož na sobě nesou hodnoty tři až osm. Umisťují se stejně jako kostky vlastností, ale mohou hrdinovi pomoci snáze dosáhnout vysokých cílových hodnot vlastností. Nové bojové kostky jsou o trochu menší než kostky vlastností. Konkrétně mají stranu o délce 14 mm a jsou z průhledného oranžového plastu. Jsou slušné kvality a nepodařilo se mi na nich najít ani jednu chybičku či kaz. Poslední novinkové kostky neslouží k házení, ale k zaznamenávání získaných bodů zkušenosti (ZK). Jsou to maličké, průhledné a modré kostičky se stranou o délce 8 mm. Jsou moc hezké, ale pořád mi v prstech kloužou a vyskakují z nich. Myslím si ale, že to nebude těmi kostičkami ….

Do hry přibyl i dřevěný žeton začínajícího hráče. Je to taková červená dřevěná bustička, která slouží k zpřehlednění tahů hráčů. Pokud se vám povede svého hrdinu hodně dobře vypimpit, můžete si tento úspěch zaznamenat do nově přiloženého zápisníku. Za dlouhých zimních večerů pak můžete prohlížet tyto záznamy a vzpomínat jaké to tehdy bylo. Pominu-li nějaké ty nové lamakarty, pak původní herní materiál rozšiřuje i šest karet povolání, tři karty pořadí, dvanáct karet přesvědčení, a dvanáct karet příběhu. Jsou logicky stejných rozměrů jako ty původní a jsou i stejné kvality. Nedá se jim nic vytknout. Zkrátka hezky pasují mezi své družky. Pokud je pro vás důležitá rozmanitost v deskách hrdinů, jistě vás potěší informace, že v Bestiáři jich najdete celkem šest. Jde o neokoukané rasy, jako jsou Mechanové, Mínotauři, Temní elfové, Gnómové, Bastetové a Démoni. Jsou stejného formátu a grafiky jako desky hráčů ze základní hry a opět jsou oboustranné. Na jedné straně najdeme něžné pohlaví a na druhé to hrubé?

Na úplný konec jsem si nechal pravidla. Vysvětlená jsou na jedenácti stránkách formátu A4. Jsou hezky přehledná a pěkně popisují nové komponenty. Novým hráčům, kteří už znají původní pravidla je vysvětlíte v mžiku. Díky ikonkám na kartách nestvůr a obsáhlých textech na kartách nákupu, se dá vše snadno vydedukovat, a tak se noví hráči naučí pravidla opravdu rychle. Bohužel je ale nějaká ta chybka neminula. Jedná se o drobné překlepy, které ani nestojí za řeč. Nejslabší místo je ale podle mého v pravidlech pro sólo hru. Pokud si vyberu kostku z třetí karty pořadí, nebudu vědět co mám dělat. V pravidlech je pokyn pro výběr karty pořadí „3“ uveden také dvojkou. Vím, je to banalita, ale chvíli mi trvalo, než mi to docvaklo.

Dále je v pravidlech pro jednoho hráče popsáno, které karty nákupu je třeba odstranit ze hry. Jde o Diplomacii, Knihu kouzel a Magickou obranu. Myslím si, že by se měla odstranit i karta Vzkříšení, která nese popis: „Hrdina ihned provede efekt na libovolné kartě svitku jiného hráče“. Právě onoho jiného hráče v sólo módu trochu postrádám. Poslední výtka k pravidlům sólo hry směřuje k nestvůrám. Konkrétně k stavbě jejich balíčku. Myslím si, že by se mělo odebrat na začátku více karet než standardních sedm. Odeberu-li sedm karet, pořád budu muset porazit sedm jedničkových nestvůr, než přijdou dvojkové. Díky většímu počtu jedničkových nestvůr, které tahá pouze jeden hráč se na dvojky ani nemusí dostat. Vše pak bude záležet na hodech kostkami virtuálního hráče, nebo se hráč nedoplatí za odhazování karet pomocí zlaťáků.

Tak kde máte to monstrum

Naše elfka z Hrdiny v kostce se stala tou nejmocnější hrdinkou, ale stále necítí to, co by chtěla cítit. Postrádá ve svém dosavadním konání nějaký smysl. K čemu jí je, že je nejslavnější a nejmocnější hrdinkou, když toho nemůže nějak využít. Opravdu nemůže? Co kdyby se objevila možnost využít svou sílu v boji za dobro. V boji proti nestvůrám a monstrům, jež se všichni obávají. Ta možnost tu je, a tak se elfka může vydat na další dobrodružství. Ve dvou se to táhne lépe a tak si přizve na pomoc gnómku, kterou potkala na svých cestách. Gnómka je prozatím amatérka a tak před ní stojí dlouhá cesta za mocí a slávou. Těch dosáhne stejně jako její družka v boji. Postupným získáváním kostek vlastností vystaví svůj charakter a schopnosti do co nejlepších hodnot. Na rozdíl od její elfské kolegyně má však menší výhodu. Může využívat kostky posílení, které představují skryté fyzické, mentální nebo magické vlohy. Každou chvíli bude gnómka stát před rozhodnutím co dál. Může buď běžně nakoupit některou kartu, nebo některou odhodit za dva zlaté. Nově ale také může vyrazit do boje s nestvůrami. Vezme si jednu bojovou kostku, a případně další dle popisu na kartě nestvůry. Může si také najmout na pomoc v boji žoldáky. Každý ji bude stát tři zkušenosti nebo pět zlatých. Jakmile sesbírá veškerou svou moc a sílu, hodí kostkami a vyhodnotí výsledek. Pokud se jí některý hod nelíbí, může kostku přehodit, po zaplacení jedné ZK. Nestvůra má tři stupně, které musí hrdina překonat aby ji porazil na plné čáře. Pokud dosáhne některého z nižších stupňů, vyvázne z boje se zraněním a minimální odměnou. Pokud ale nestvůru porazí na plné čáře, získá ji jako trofej a navíc získá vyznamenání. Další odměnou za trofej je nahlédnutí do prastarých spisů, které naší hrdince napoví, kde se skrývá mocné monstrum. Zároveň se dozví, co musí splnit, aby měla nad monstrem výhodu. Většinou jde o zisk bojové kostky. tu může získat například za alespoň dvě své karty dovedností, nebo za každou fialovou kostku v řádku „MOU“. Za další trofeje se dozví, jaké jsou na cestě k monstru překážky a nakonec jaký proti ní monstrum použije útok. Jakmile se stane mocnou a zkušenou hrdinkou, vydá se do boje proti nejstrašnějšímu monstru. Podle toho jak moc bude úspěšná v závěrečném boji, získá patřičný počet bodů pověsti. Pokud se jí útok nezdaří a na monstrum se dostatečně nepřipraví, pak jistojistě zemře. Po zisku bodů pověsti se vyhodnotí deska hrdiny jako v základní hře a celkový součet získaných bodů určí nejlepšího a nejváženějšího hrdinu všech dob.

Cesta ke slávě

Zaručená cesta k vítězství podle mého v této hře není. Vše opravdu hodně ovlivňuje náhoda a tak budou možnosti v každé hře úplně jiné. Nepřijde dobrá kostka, nepřijde dobrá karta nákupu nebo nestvůry a je třeba trochu pozměnit taktiku. Zkrátka je třeba se neustále operativně rozhodovat a pracovat s tím, co je. Díky tomu se nedá říct, jak zaručeně vyhrát. Naproti tomu se dá říct, že díky tomu má hra skvělou znovuhratelnost. Velké množství ras, karet nákupů, nestvůr, povolání, příběhů a karet monster zaručí pokaždé trochu jinou hru.

Kolik nás půjde? A jak dlouho?

V jakém počtu hráčů bude Bestiář nejlepší? Podle mého ve třech, možná i ve čtyřech hráčích. Hrdina má svá specifická kola, kdy se krásně prostřídají všichni hráči, aniž by nějak dlouho čekali na svůj tah. Dva jsou málo a ve třech hra stále hezky odsýpá. Díky vyššímu počtu hráčů se objeví i více karet nákupů a protočí se více nestvůr. Za mě je skvělá i sólo hra. Není to nějaká přidaná věc, která by nalákala více kupců, ale plnohodnotná akce. Sólo hra zabere nějakých dvacet až třicet minut. Dalo by se počítat s touto herní dobou na každého dalšího hráče. V plném počtu hráčů se tedy může herní doba opravdu přiblížit dvěma hodinám. Hráči, kteří už mají se hrou nějaké zkušenosti ji odehrají rychleji.

Bestiář v blátě bojiště

Pokud bych měl být hnidopich, postěžoval bych si na lamakarty týkající se získávání zlaťáků a utrácení ZK. Na kartách je napsáno ať hrdina některou z věcí „odloží“. Nějak mi to tam nesedí a viděl bych tam spíše „odhodí“. Je to hloupost, ale praštilo mě to do očí. V předchozích řádcích jsem také zmiňoval nějaké chyby v tisku, slabší pravidla u sólo hry a nějaké zádrhely kolem ní. Nebudu se tedy k nim dál vracet a budu pokračovat dalšími věcmi, které se mi tak úplně nelíbí. Rozhodně jich není mnoho, ale jednou z těchto věcí je závěrečný boj s monstrem. Celou hru musí hráč čelit náporu nestvůr, aby byl co nejlépe připravený na boj se závěrečným monstrem. To je v pořádku, a je to zábavné. Získávání výhod, zkušeností a žetonů vyznamenání je opravdu super. Pak ale přijde boj s „Bossem” a je po nadšení. Stačí si nakoupit kostky navíc, nechat si nějaké ty ZK na přehození a hodit. Pak se to nějak posčítá, přičte a zaznamená na ukazateli bodů pověsti. No a je to. Navíc by mi dávalo větší smysl, kdyby se do souboje daly nějakým způsobem zapojit staty hrdiny. Je v podstatě jedno, jak dobrého hrdinu hráč vystavěl. Důležité je jen kolik se mu povede dostat kostek do souboje a kolik nahází. Zkrátka jsem asi čekal od finálního souboje trochu víc.

Bestiář na piedestalu

Bestiář je přesně tím rozšířením, které mám rád. Přináší mraky nového herního materiálu s minimálními změnami pravidel. Jinak řečeno roste znovuhratelnost, aniž by hra výrazně měnila svůj charakter. Navíc boj s monstry a nestvůrami dává hrdinovi smysl života. Kdybych měl říct, co se mi na Bestiáři líbí nejvíc, pak to bude boj s nestvůrami. Mám k tomu mnoho důvodů. Jedním může být fakt, že když se v nabídce sejdou špatné karty, nebo je vyberou ostatní hráči, stále se dá dělat něco konstruktivního – bojovat s nestvůrami. Navíc se na souboji dá celkem slušně vydělat a připravit se na zisk bodů pověsti bojem s monstrem. O výsledku boje sice rozhoduje náhoda v podobě hodu kostkami, ale pokud se hrdina dobře připraví, může náhodu poměrně slušně ovlivnit. Druhým důvodem by mohla být tematičnost. Jak jinak se hrdina stane věhlasným a mocným, než získáváním zkušeností v soubojích s nepřáteli. Posledním důvodem, který bych jmenoval je nepatrný detail ohledně výsledku boje s nestvůrami. Pokud na nestvůru hrdina nebude stačit, dostane nakládačku v podobě žetonu zranění, a navíc nestvůra zdrhne a neposlouží tak jako trofej. Dostane však i ZK, protože i prohraný souboj je zkušenost. Když se hrdinovi podaří nestvůru takřka zesměšnit, dostane navíc žeton vyznamenání. Nevím, jak to máte vy, ale já mám tyto detaily moc rád. Novinkou jsou též svitky, které jsou příjemným osvěžením karet nákupů. Mají dle mého velice dobrý poměr cena/výkon. Za pár zlatých se dají koupit velice silné karty s okamžitým efektem. Líbí se mi i to, že některé pracují s ukazatelem příčetnosti. Například pokud zahraje hráč Kamennou kůži, ztratí nebo získá zlaťáky odpovídající dvojnásobku hodnoty na kartě přesvědčení. Pokud je tedy aktuální přesvědčení na hodnotě tři, může hrdina získat šest zlatých a cena této karty je jeden zlatý. Zisk pěti zlatých rozhodně není k zahození.

Dobojováno jest

Pořízením rozšíření Hrdina v kostce: Bestiář rozhodně neprohloupíte. Naopak! Myslím si, že jde o „must-have“ rozšíření, bez kterého už pro mě není Hrdina kompletní. Dává mému hrdinovi smysl života a boj s nestvůrami je prostě skvělým oživením. Nemohu jinak, než udělit Bestiáři ocenění Říše her Perfektní rozšíření.

Především díky novým herním komponentům jako jsou karty dobrodružství, nové karty nákupů či dostatečné množství monster uděluji ocenění Skvělá znovuhratelnost.

Stejně jako základní hra, tak i Bestiář si udržel vysoký standard sólo hraní. Považuji tuto variantu hraní za plnohodnotnou a ani jednou jsem se u ní nenudil. Díky tomu uděluji poslední ocenění Solitérní zážitek.

Hrdina v kostce: Bestiář získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Hrdina v kostce: Bestiář”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: