Hra o trůny: Spiknutí

Návrat do známého univerza Písně ledu a ohně od G.R.R. Martina

Ačkoli od konce seriálu (nechvalně proslulého a proklínaného konce) už uběhlo relativně dost času a nové knížky se na pultech knihkupectví neobjevily, tak se na Hru o trůny a na Píseň ledu a ohně autora G.R.R. Martina nezapomnělo. Těsně před Vánocemi se na trhu objevila nová hra s podtitulem Spiknutí. Malá krabička s karetní hrou navazuje na mnoho dřívějších titulů využívajících toho, že je toto fantasy univerzum na výsluní. Po některých z nich však už fanoušek přistupuje k novým titulům se skepsí, již je ale občas dobré odhodit a vyzkoušet novinku. Třeba Spiknutí má zrovna potenciál překvapit.

Další vstup do známého světa

V menší krabici nacházíme hlavně zásobu karet – celkem 174. Počínaje 9 kartami vůdců, za něž budou hráči vystupovat, 36 kartami vlivu vůdců (4 pro každého), přes 50 karet spojenců a 62 běžných karet vlivu, až po 11 karet událostí a 6 přehledových. K tomu žetony – žeton prvního hráče, žeton kola, ukazatel ročního období a 54 žetonů moci v hodnotě 1 až 3. Průběh hry bude odměřovat tabulka ukazatele času. Příjemně strukturovaná pravidla přibližují hru od počátečních partií přes hned několik herních módů a modifikací, které slibují slušnou znovuhratelnost.

Hra se nesnaží navázat vizuálem na seriál. Kresby a ilustrace jsou shodné s těmi, které se objevily u knižního titulu nebo třeba u velké Hry o trůny: deskové hry. Ne náhodou obě pocházejí z dílny FFG (Fantasy Flight Games).

Mezi hlavními postavami se shledáváme se starými známými: Jon Sníh, Daenerys, Euron, Eddard, Melisandra, Cersei, Tyrion, Doran či Olenna. V rolích spojenců pak čeká dlouhá řada dalších postav, z nichž většinu budou znát i fanoušci seriálu, kteří knihy nikdy nečetli. Co je nutné říct už na začátek: už jen listování kartami přinese pozitivní pocit očekávání. Podle popisku jednotlivých postav si totiž tvůrci dali slušnou práci, aby schopnosti spojenců ve hře dávaly smysl vzhledem k tomu, jak se chovají v samotné knižní předloze. Propracovanost těchto aspektů a jejich provázanost na mechaniky hry opravdu dávají tušit, že hru jen tak neodložíme.

Mezi dvěma: ledem a ohněm

Jak již titulek napovídá, Hra o trůny se zde setkává s mechanismem “mezi dvěma“, použitým ve hrách Mezi dvěma zámky šíleného krále Ludvíka či Mezi dvěma městy. Samozřejmě nechybí nějaký twist v podobě zrad a lstí. Každý hráč se svou postavou buduje dvě své rady, každou z nich sdílí s hráčem vedle sebe – jednu s tím po své pravici, druhou po levici. Do jisté míry je tedy nutná kooperace, protože z výsledného stavu “profitují” obě strany.

Každý hráč dostane před začátkem kola 10 karet událostí, které má k dispozici pro celé kolo/období (léto, podzim, zima). S těmi musí hospodařit, když jimi bude přihazovat do souboje o spojence, kteří přijdou do hry. Těch bude v každém kole 4 až 7 v závislosti na počtu hráčů. Každá karta události má nějakou schopnost a hodnotu. Schopnosti se vyhodnocují ihned po vyložení (případně na konci tahu, je-li to řečeno na kartě), hodnoty se sčítají. Hráči přihazují postupně tak dlouho, dokud všichni nepasují. Hráč s nejvyšším součtem hodnot získává nového spojence, jehož může přidat do jedné ze svých rad. Zároveň s tím získá i jeden žeton vlivu, který může též umístit – nezávisle na kartě spojence.

Tímto způsobem se budou po dobu dvou až tří ročních období budovat jednotlivé rady, v nichž budou viditelně vyložené karty spojenců se svými hodnotami, spolu se zakrytě přiloženými žetony vlivu. Teprve na konci posledního období budou žetony otočeny a jednotlivé rady budou vyhodnoceny. O vítězi rozhodne u každého hráče ta z rad, jež má nižší hodnotu, a z těchto se stane novým panovníkem na Železném trůnu ten, jehož slabší rada bude nejsilnější.

Chytré je použití mechanismu “mezi dvěma”, kdy hráči budují dvě rady a sdílí je se sousedy. Snaží se je udržovat co nejvíce vyrovnané, protože budovat jednu silnou radu znamená, že hráčova druhá rada bude velice slabá a neobstojí v konkurenci. Mísení kooperace se soupeři a zároveň určitý vliv náhody určený zakrytými žetony vlivu znamená, že každá partie bude napínavá.

Každý turnaj bude jiný

Pravidla myslí na obzvláštnění partií, na různé režimy, vychytávky i dodatečné aspekty. Těm jsou ostatně určeny celkem dvě stránky. Hru můžete například začít draftováním karet vlivu, během něhož si z počátečních 10 karet každý vezme jednu vybranou kartu a ostatní pošle určitým směrem kolem stolu. Takto si hráči rozdají karty mezi sebe částečně dle své volby a mohou tak ovlivnit obsah své ruky.

Pokročilými elementy hry jsou dva nové typy karet. Karty jednotlivých vůdců, celkem 4 pro každého vůdce, jsou přiděleny svým majitelům. Během rozdávání nových karet vlivu dostanou hráči pouze devět karet a tu desátou si náhodně doberou ze svých karet vůdce. Každá taková karta je jedinečná a šitá na míru dané postavě, takže přináší značně personifikované triky a výhody. Vedle toho jsou ještě karty událostí, jež mohou být přidány do balíčku karet vlivu a přinášejí element jedinečných událostí, které zpestří hru a přitom se jinak hrají jako ostatní karty vlivu.

Dalšími módy jsou možnosti urychlit/zkrátit partii zkrácením herního času a počtu kol. Nebo hrou s odkrytými spojenci, kdy všichni hráči budou mít přehled o pořadí budoucích spojenců, jež přijdou do hry a budou k dispozici k dražbě. Stejně tak lze jednotlivé varianty míchat, například použít draftování karet vlivu, a to včetně karet událostí a karet jednotlivých vůdců vmíchaných do balíčku karet.

Jak blízko k Trůnu se dostaneme?

Už jen tím, jak jsou zapracované postavy do karet spojenců, si hra zaslouží pozornost. Ono to tím však zdaleka nekončí. Hra je totiž opravdu zábavná a napínavá, mechanismy jsou chytře dotažené a zkombinované a jednotlivé akce událostí i spojenců činí hru velice nevyzpytatelnou. Díky dalším módům hry se otevírá prostor pro větší znovuhratelnost bez ztráty atraktivity. Jediná škoda je, že hra svým tématem asi nepřiláká ty z hráčů, které seriál nebo kniha nezaujala, ale s tím už musí výrobce počítat v případě použití licence takto profláknuté předlohy.

Z mého vlastního pohledu musím hru hodnotit velice pozitivně. Dokonce bych řekl, že patří k těm nejlepším, které se ve spojení s Hrou o trůny na našem trhu objevily. Jediným takto vydařeným kouskem snad byla jen velká desková hra Hra o trůny, která však trpěla neduhem velice komplikovaných a komplexních pravidel a tuze dlouhou herní dobou. Ani jeden z těchto neduhů této hře nehrozí.

Hra o trůny: Spiknutí získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru je možné pořídit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: