6 barev, 6 stran, 6 her. Tímto ďábelsky úderným minimalistickým podtitulem láká poslední počin českého autora her Oldy Rejla s názvem Hex up!, který vychází pod hlavičkou vydavatelství Dino Toys. Opravdu se v tak malé krabičce může ukrývat šest různých her? A budou vynikat hratelností stejně ďábelskou jako zní podtitul hry? Dokáže Hex up! zaujmout v současném širokém výběru abstraktních her? Tím vším se budeme zabývat v dnešní recenzi.

„Revele secreta tua, satanas!“ aneb co najdeme uvnitř krabice

Po otevření krabičky asi na první pohled zaujme „bazmek“ vypadající jako hypertrofovaná podpěrka do krabice s pizzou, jedná se však o stojánek na hexové (šestiúhelníkové) karty, kterých zde najdeme rovných 46. Karty na první pohled zaujmou perforací (kromě té základní obsahuje každá karta několik kruhových otvorů) a také nízkou gramáží, o které ještě bude řeč. Z kartonových plat potom vylámeme 60 bodovacích žetonů, tzv. „coinů“ a 12 barevných žetonů, tzv. „chipů“. Kromě českých a slovenských pravidel výrobce přibalil rovněž plastové uzavíratelné sáčky na žetony a karty. Po vylámání kartonových žetonů se seznámíme s pravidly. Ta jsou pěkně strukturována – na každé dvojstraně jsou srozumitelně, přehledně a jednoduše uvedena pravidla vždy jedné z celkových šesti her, na straně první pak nalezneme úvod s přehledem všech komponent a seznámíme se s herní terminologií.

Kromě již zmíněných „coinů“ a „chipů“ se tak dozvíme, že základní karta bez otvorů se jmenuje „base“, ostatní karty  s otvory jsou „hexy“ a spojením dvou hexů způsobem, aby byly viditelné alespoň 3 barvy, vytvoříme kombo nesoucí název hry, tedy „hex up“. Rovněž každá z šesti her nese z neznámého důvodu anglický název. Osobně se nepovažuji za češtinářského puristu, nejsem proti přejatým výrazům, jsou-li na místě, ale tedy mně s přihlédnutím k předpokládané cílové skupině hráčů zvolený slovník nepřijde nejšťastnější – působí zbytečně „frikulínským“ dojmem a k české hře od českého  autora se  hodí stejně  jako latinská jména kapitol k této recenzi. A teď už si pojďme postupně popsat a představit všechny hry, které si můžeme v Hex up! zahrát.

„Sarcina“ aneb „Pack“ aneb hrajeme první hru

Pack je postřehová hra, ve které se hráči nestřídají v tazích, ale hrají všichni současně a pokud možno rychle, chtějí-li si přijít na nějaké ty body. Ve stojánku je umístěna základní karta „base“ se všemi barvami, ostatní hexy jsou poházeny kolem stojánku lícem vzhůru. Hráči se snaží co nejrychleji vybírat a přikládat hexy do stojánku tak, aby vždy bylo viditelných všech šest barev. Pokud se jim to podaří pomocí jediné karty, získávají bod („coin“), pokud se jim totéž podaří vytvořit přiložením „hex upu“, získávají body tři. Za chybně vloženou kartu či karty jsou hráči penalizování ztrátou bodu.

U Packu se bohužel projevila ne zcela optimální kvalita komponent. Stojánek je vcelku rigidní a nemá příliš vůli, karty se tedy musí vkládat pečlivě (jinak zkrátka nezapadnou nebo se odírají a ničí), což je u hry, ve které rozhoduje postřeh a rychlost, poněkud nešťastné. S tím je spojeno i to, že  samotné karty  jsou zhotoveny z materiálu s nízkou  gramáží a jejich opotřebení ve formě otrhaných reverzů bylo znatelné už po první partii Packu. Škoda, že na karty nebyl použit stejný materiál jako na žetony a že stojánek nemá aspoň o milimetr větší rozteče.

Samotný mechanismus připomíná jednu z herních fází hry Galaxy Trucker, kde byl však součástí komplexnější hratelnosti. Hra samotná není špatná, pokud vás baví postřehové hry a máte rychlé reflexy. Určitě může posloužit jako cvičení na rychlost a představivost v rámci rozvoje dětí. Pokud jste však spíše pomalejší a hloubavější, možná vás spíše zaujme:

„Terra“ aneb „Land“ aneb hrajeme druhou hru

Land je strategická, resp. taktická hra, ve které hráči během svých tahů přikládají k základní kartě „base“ (či dalším již položeným kartám) vždy jednu ze třech karet na ruce způsobem, aby přiložená karta sousedila k již vyloženým kartám stranou a aby vždy vzájemně odpovídaly sousední barvy v rozích šestiúhelníků. Za každou utvořenou dvojici získává hráč bod. Počet dvojic se dá zvýšit překrytím barvy či otvoru v kartě barevným žetonem, tj. „chipem“.

Land působí spíše jako hra do počtu magických šesti. Rozhodně neurazí, ale ani příliš nezaujme. Prostoru pro taktizování příliš nenaskýtá, náhody ve formě tažených karet je až příliš a nějaké ty body vyinkasujete vždycky. Stejně jako u předchozího Packu si dovedu Land představit jako dětskou hru kladoucí si cíl především procvičování představivosti, kombinačních a plánovacích dovedností. Chtělo by to nějak oživit, říkáme si, a naše přání se nám plní neskutečnou rychlostí!

„Velocitas“ aneb „Speed“ aneb hrajeme třetí hru

Opět se jedná o postřehovou hru – tentokrát využívá stejného mechanismu jako známý Dobble, Duch atp. Hráči současně vyloží náhodně utvořený „hex up“ a poté musí co nejrychleji určit, která se všech šesti barev na vyložených kartách schází (pokud neschází žádná barva, musí co nejrychleji udeřit pěstí do vyložené základní karty „base“).

Zde je hodnocení v zásadě stejné jako u Packu – pokud máte rádi postřehové hry výše uvedeného typu, bude vás Speed bavit. Na rozdíl od Packu je Speed čistá přehlídka střelhbitých reflexů, kde se nezdržujete „hňoupáním“ karet do stojánku, ale jak už název napovídá, zkrátka frčíte.

„Subitus“ aneb „Bluff“ aneb hrajeme čtvrtou hru

Jak už název napovídá, budeme blafovat. Nebo nebudeme? Záleží jen na nás. Hráči si z neustále doplňované veřejné nabídky tří karet postupně vkládají karty do dlaně (tak, aby je ostatní hráči neviděli) s cílem mít na ruce všech šest možných barev. V takovém okamžiku hlásí hráč „barva“ a získává bod. Vtip je ale v tom, že hráč může „barvu“ ohlásit a bod inkasovat i v případě, že potřebnou kombinaci v ruce nemá – tedy blafuje. Je pak na ostatních, zda hlášku akceptují nebo vyzvou – v takovém případě ohlašovatel „barvy“ odkrývá ruku. Pokud ohlašoval poctivě, vyzyvatel mu odevzdává jeden ze svých bodů a naopak, pokud blafoval a byl vyzyvatelem odhalen, jeden ze svých bodů odevzdá vyzyvateli.

Jde s přehledem o nejzábavnější hru celého Hex up! a pokud máte rádi blafovací mechanismy z ostatních her, jistě si ji rovněž oblíbíte. Je chytrá, rychle odsýpá a pokud máte dobrou paměť na tažené karty a odhad, můžete velmi dobře poznat, zda ostatní blafují a naopak – pokud dokážete bez mrknutí oka a náznaku zardění popřít vlastní narození, můžete chytrým blafováním dospět k rychlé výhře. Bluff si dovedu představit i jako dobrou party hru či fajn zábavu do hospody.

„Cogite“ aneb „Think“ aneb hrajeme pátou hru

Jak jste na tom s pamětí? U hry Think se o tom přesvědčíte. Hráči se nejprve rozdělí na týmy: první tým nejprve připraví určitý počet „hex upů“, druhý tým pak má celou minutu, aby si zapamatoval rozmístění barev na jednotlivých kartách. Po uplynutí časomíry hráči z druhého týmu zavírají oči, kdežto hráči týmu prvního zakryjí jednu z vyložených karet, resp. „hex upů“. Hráči z druhého týmu pak získávají bod za každou správně uhodnutou barvu na zakrytém „hex upu“. Poté se role týmů přehazují. Hraje se na tři kola, přičemž v každém dalším kole se zvyšuje počet vykládaných „hex upů“.

Jak vidno, Think je hra, která potrápí krátkodobou paměť. Určitě tedy bude bodovat u dětí, ale setkala se s úspěchem i v naší herní skupině – paměťové hry jsou ovšem specifické a stejně jako hry postřehové či blafovací nemusí vyhovovat každému. Osobně však řadím Think na druhé místo těsně za Bluff.

„Lex“ aneb „Code“ aneb hrajeme šestou a poslední hru

V Code si nejprve hráči náhodně zvolí tři různé barevné žetony („chipy“), které budou tvořit jejich tajný osobní kód. Ve svém tahu pak každý hráč umístí do stojánku jednu ze tří karet, které má na ruce. Pokud se ve stojánku objeví barevná kombinace, která odpovídá barvám hráčova osobního kódu, hráč zahlásí „kód“ a inkasuje jeden bod, tedy „coin“. Vtip je v tom, že „kód“ hlásit nemusí, aby snížil pravděpodobnost odhalení svého kódu soupeřem. V okamžiku, kdy soupeřův kód vydedukujete, můžete totiž schválně hrát karty tak, abyste taktickým překrýváním barev cizího kódu bránili soupeři v inkasování bodů.

Code považuji z hlediska herního designu za nejzajímavější hru z celého Hex up!, bohužel však zcela nenaplňuje svůj vlastní potenciál. Na rozdíl od Bluffu, který je postaven na blafování, zde mohou hráči hlásit „kód“ i nepoctivě bez nějakého postihu či možnosti zpětného ověření. Také odhalení soupeřova kódu by se jistě dalo mnohem zajímavěji implementovat do herních mechanik. Určitě ale Code řadím mezi ty zdařilejší hry, které si z nabídky Hex up“ můžeme zahrát.

„Iudicivm et commendaticis“ aneb verdikt a doporučení

Spravedlivě  zhodnotit a ohodnotit Hex  up! není lehký  úkol. Ačkoliv  je zde vidět obdivuhodná  designerská práce a nemálo překvapí, jak rozdílné hry s natolik odlišnými herními mechanismy se s tak malým počtem komponent podařilo vytvořit, je nutno hodnotit hru jako celek (tedy asambláž šesti malých her) s tím, že ne všechny jsou nadprůměrné a jen těžko se všechny budou líbit všem.

Nadto se jedná hru naprosto abstraktní, zcela bez náznaku jakéhokoliv tématu i příběhu. I pokud patříte mezi příznivce abstraktních her, v této kategorii bohužel Hex up! naráží na tvrdou konkurenci nejen starších abstraktek typu GIPF projektu, ale hlavně těch moderních a populárních jako jsou Azul, Sagrada či Nova Luna – ty sice nabízejí ve svých krabicích jen jednu hru, zato však propracovanější, s luxusním a kvalitním provedením komponent a najdeme zde i téma. Hex-up! však nabízí jedinečný trumf ve formě bezkonkurenčně nejnižší ceny ze všech jmenovaných her, konkrétně se může jednat o méně než třetinu a pokud máte třeba k Sagradě či Azulu nějaká ta rozšíření, vězte, že Hex up! vás vyjde zhruba na 10÷15 % jejich pořizovacích nákladů. Nehledě na to, že ušetříte další stokoruny za postřehové hry typu Dobble či blafovací party hry. A jak říká Horst, to už se vyplatí!

Hodnocení – 3 z 5

Komu je tedy Hex-up! vlastně určen? Úplně si nedovedu představit, že osloví náročnější hráče, ale může posloužit těm začínajícím jako jakási ochutnávka nejrůznějších mechanismů s přístupnými pravidly i pořizovací cenou. Jako optimální herní skupinu si dovedu představit děti, kde může hra skvěle posloužit k rozvoji kognitivních funkcí a abstraktního uvažování a stejně tak seniory, kde může najít využití jako pomůcka trénování paměti. Pokud tedy výše uvedené skupiny překousnou anglickou terminologii a spojí se dohromady, může být Hex up! skvělou a finančně dostupnou sadou pravidlově nenáročných rodinných miniher, které si rádi zahrají babička či děda s menšími vnoučaty.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dino Toys.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: