Heckmeck + rozšíření

Revival pečených červíků pro novou generaci deskových hráčů.

Rodinné deskovkářství 4kavky přináší na český trh hru Heckmeck. Nejedná se až tak o novinku, hra původně vyšla u MindOku v roce 2008 (dnes již dávno nedostupná), takže je to spíše restart značky. Autorem hry je matador Reiner Knizia (Babylonia, LAMA, Ztracená města, Hra o trůny: Intriky Západozemí).

Tato nová verze se vlastně neliší od té dřívější. A jelikož jsou 4kavky malým vydavatelem a hra je sama o sobě jazykově nezávislá, tak v balení, které obsahuje pravidla ve čtyřech jazycích (němčina, angličtina, francouzština a italština), český materiál nehledejme. 4Kavky to vyřešily jednoduše. Gumičkou k balení hry připojili brožurku s českými pravidly, která nejsou překladem originálu, ale vlastním přeformulováním a přestrukturalizováním.

To je asi první poznatek ze samotné hry. 4kavky si daly práci s napsáním pravidel svými slovy a ve formátu, který je údernější a jednodušší na pochopení dle jejich vlastního přesvědčení. Tím se odlišují jejich produkty od jiných vydavatelů, přístupem k formátu her. Vydání her v původním znění jen s přiloženými pravidly je ekonomicky, ale i ekologicky rozumnější. A přístupnější hráčské veřejnosti.

Heckmeck – základ

Základní hra je komponentně velice nenáročná. Vystačí si s osmi dřevěnými šestibokými kostkami, na nichž najdete čísla od jedné do pěti a místo šestky obrázek červíka. Krom toho už jen šestnáct plastových „dominových“ dílků porcí pečených červíků. Každá destička nese jednoho až tři červíky a k tomu číselnou hodnotu v rozmezí 21–36. Každé číslo je zastoupeno jednou. Grafika je velice jednoduchá až minimalistická. Ono také v tomto množství komponent není moc co vymýšlet. Hra se více soustředí na herní systém, než na komplikované grafické prvky. V jednoduchosti totiž opravdu je síla. Pozornost hráčů potom není rušena od samotné herní partie.

Dominové dílky se rozloží doprostřed stolu vedle sebe vzestupně dle své číselné hodnoty. Pro určení prvního hráče můžete použít buď instrukce v originálních pravidlech, nebo se můžete nechat inspirovat opět 4kavkami, kteří v pravidlech sdílejí odkaz na blog pojednávající o určování startovacího hráče a přikládají i aplikaci, jakou rádi používají. Hráči se střídají v tazích. Ve svém tahu hráč hodí všemi kostkami a dle výsledku si vybere jednu či více kostek shodné hodnoty a dá tyto stranou. S těmi ostatními může pokračovat dalším hodem. Takto pokračuje dále tak dlouho, dokud se nerozhodne skončit, nebo pokud se nedostane do slepé uličky – pokaždé totiž musí vybrat jinou hodnotu než ty, které už odložil stranou. Pokud tedy hodí na zbylých kostkách jen hodnoty, které už má odstavené, je jeho tah téměř u konce, jedná se totiž o „ztrátu“.

Jakmile má hráč na kostkách odloženou porci bodů a alespoň jednu ikonu červíka, a nepokračuje v přehazování, může si vzít ze hry – ze středu stolu či od soupeřů – dominový kámen s odpovídající hodnotou. Není-li takový k dispozici, může si zprostřed stolu vzít nejbližší nižší hodnotu. Takto získaný kámen si položí do své oblasti na předchozí získané kameny – tím se ty pod horním kusem stávají „bezpečně uložené“. Hráči si od ostatních mohou brát pouze ten horní kámen. Pokud však hráčův tah skončil ztrátou nebo hodil méně než jsou hodnoty dostupných kamenů, musí naopak horní ze svých kamenů vrátit a k tomu ještě kámen s nejvyšší hodnotou uprostřed stolu otočit lícem dolů. Tento se stane nedostupným do konce hry. A nově odkrytý kámen, dosud schovaný níže ve sloupečku, rázem již není „v bezpečí“ a může být uzmut soupeři. Hra pokračuje tak dlouho, dokud jsou ve společné oblasti dostupné nějaké herní kameny. Jakmile je vysbíráno a zůstávají maximálně kameny otočené rubem vzhůru, přichází závěrečné vyhodnocení. Hráči si spočtou ikony červíků na svých kamenech, nejvyšší hodnota určuje vítěze. V případě remízy rozhoduje součet hodnot všech kamenů, není-li stále rozhodnuto, vítězství uzme hráč s kamenem nejvyšší hodnoty.

Základní hra je silně založená na vlivu náhody, kdy ji můžete vždy částečně směrovat svými rozhodnutími, ale výsledek hodů kostkami je stěžejním faktorem hry. Kdo tedy patří k „notorickým jedničkářům“ v hodu kostkami, hru si pravděpodobně příliš neužije. Ale náhoda je vrtkavá, takže ani smůla netrvá věčně. A pokud by toto náhodou hráče odradilo, tak si stačí pořídit rozšíření.

Heckmeck – rozšíření

Ani rozšíření nepřichází s převratným množstvím materiálu. V podstatě se jedná o pouhých čtrnáct komponent. Přináší ovšem značnou různorodost a proměnlivost do hry.

Na začátku hry jsou dominové dílky. Zde jsou další dva do hry – s číselnou hodnotou jedenáct a třináct. Fungují ovšem trochu odlišně – jednak je lze získat pouze hozením přesné hodnoty, a poté nemohou být přebrány soupeři. Zároveň chrání veškeré dříve získané kameny. Tyto jsou strategicky důležité právě jako ochrana kamenů, které hráč získal před tímto kamenem. To zároveň vykupuje jejich nízkou bodovou hodnotu. Středobodem rozšíření je pětice speciálních „figurek“. Ty se umístí na předem dané dílky a mohou být získány spolu s kameny. Přinášejí různé výhody, které mají rozdílný dosah i strategické použití. Tyto „figurky“ přináší možnosti, jak ovlivnit element náhody ve hře a naklonit štěstěnu tak trochu svým směrem. Jsou to:

  • Žlutá kostka – extra kostka, kterou vlastník může přidat k ostatním kostkám v hodech ve všech kolech,
  • červený červík – lze použít jako hodnota červíka na kostce (včetně hodnoty pět), pokud hráč nemá kostku s hodnotou červíka odloženou stranou,
  • modrá slepice – ochrana vlastních kamenů, ty tak nemohou být ukradeny ani vráceny, pokud na nich sedí slepice,
  • bílá lasička – dovoluje vlastníkovi jednou přehodit všechny hozené kostky v každém kole,
  • černý havran – jediná figurka, kterou nikdo nezíská, ale kdykoli si některý z hráčů bere kámen pod ním, tak si ještě vezme kulatý žeton s jedním červíkem, následně havrana přesune na jiný dostupný kámen.

Posledním materiálem jsou již zmíněné kulaté žetony s červíkem. Ty hráči získají ze společné zásoby, kdykoli potkají havrana nebo hodí a odloží alespoň dvě kostky s hodnotou jedna. Jakmile jsou žetony (celkem sedm) ze společné zásoby vyčerpány, hráči získávají žeton od jiných hráčů dle svého výběru. Tento element přináší interakci mezi hráči, které je jinak ve hře nemnoho, takže je to rozhodně vítaný přírůstek.

Heckmeck – závěr

Heckmeck je jednoduchá rodinná hra, relativně nenáročná na pravidla a s menším prostorem pro strategii. Vliv náhody je nemalý a hra stojí a padá na hodech kostkami a na hráčských rozhodnutích – zda půjde či nepůjde do většího rizika s vidinou většího zisku. Rozšíření pozvedá hru na zábavnější počin, jelikož přidává možnosti větší interakce mezi hráči, stejně jako možnost „jít štěstí naproti“. S nepočetným materiálem se jedná o menší deskovou hru s rychlým průběhem, která příliš neztrácí na atraktivitě ani ve hře dvou hráčů, ačkoli ve více hráčích (až sedmi!) může jít o větší „bitvu“ o každý kámen, která nutí k většímu riskování.

Jedná se o celkem dobrou hodnotu za svou cenu. Materiálové zpracování je nenáročné, kdy kostky a figurky jsou ze dřeva, zatímco kameny a žetony z odolnějšího plastu. Vydavatelství 4kavky hře otisklo svou tvář tím, že pojali pravidla i celé vydání po svém. Pro porovnání rozhodně neškodí si přečíst pravidla i v originále, ale v české verzi jsou o něco přehlednější a smysluplnější. Asi jediné, co se dá vyloženě „vytknout“, je příběh, který je v pravidlech a na krabičce – včetně ilustrací. On totiž vlastně nemá mnoho společného s mechanismy hry. Červíky samotné najdete na kamenech i žetonech, ale tím to vlastně končí. To ovšem nevadí, jedná se o rodinnou až párty hru pro široké publikum, a v tomto formátu hra funguje velice dobře.

Heckmeck získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 4Kavky.

Hru můžete zakoupit přímo zde.
Rozšíření můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: