Řev motorů na závodních okruzích, napětí ve vzduchu by se dalo krájet…

Heat je nová hra, kterou nám do češtiny přináší ADC Blackfire. Představí nám svět závodních aut a okruhů, více možností hry, od jednotlivých základních závodů, přes různá rozšíření a obohacení, až po celý šampionát. To vše už v základním balení. Autory hry jsou Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen, kteří spolu již vytvořili několik her, například i Příběhy pirátů.

Před startem…

Balení obsahuje pravidla hry, čtyři různé závodní okruhy na dvou oboustranných herních plochách: USA, Velkou Británii, Francii a Itálii. Každý okruh přináší jinou kombinaci počtu zatáček i možností strategie. Na každého z až šesti hráčů čeká plastová formule, řadící páka a herní podložka. Řadící páka patří na podložku, formule představuje vůz přímo na okruhu.

Každý z hráčů má svůj základní balíček dvanácti karet se třemi kartami počátečního vylepšení. Tyto balíčky jsou pro všechny stejné, doplněné budou ještě o několik karet Napětí. Takto se vytvoří počáteční balíček, který je umístěn vlevo na herní podložce; na pravé straně je místo pro odhazovací balíček; uprostřed je místo pro balíček karet Heat. Počet karet Napětí a Heat je určen zvoleným závodním okruhem.

Pro pokročilejší varianty hry jsou potom k dispozici ještě další komponenty: v první řadě druhý sešit Pravidel pokročilé hry a systému šampionátu; pro modul Garáž 34 karet základních a 62 pokročilých vylepšení; pro modul Počasí a stav dráhy 6 žetonů počasí a 12 žetonů stavu dráhy. Modul Legendy přichází s desítkou karet a jednou herní podložkou; díky těmto materiálům můžete vstoupit buď do sólo módu hry nebo do svých závodů zařadit až čtyři automatické soupeře. Nakonec je zde ještě Systém šampionátu, ten přichází s další herní podložkou, 2 kartonovými stojánky tiskových koutů, 10 kartami událostí, 4 kartami tratí, 35 sponzorskými kartami a sešítkem s bodovací tabulkou. Figurky formulí působí poněkud křehkým dojmem, ale nakonec to vypadá, že vydrží více, než by se zdálo. Jejich použití vylepšuje dojem ze hry, figurky – ať už klasické či kartonové – by působily laciněji. Stejné je to s kartami, které působí kvalitně a příjemně sedí do ruky. Ilustrace na komponentech jsou atraktivní a odpovídají tématice hry. Závodní okruhy jsou potom značně propracované, i co se týče okolí samotných tratí.

Připravit, pozor, teď!

Jakmile si hráči připraví své herní podložky, nastaví řadící páku, připraví balíčky karet a doberou prvních sedm karet do rukou a formule se náhodně seřadí na startu, je vše připraveno k samotnému závodu. Nejprve všichni mohou přeřadit rychlost, čímž si nastaví limit počtu karet, jež mohou zahrát. Následně si tento počet karet připraví. Tato část kola probíhá pro všechny hráče souběžně. Dále dle pořadí vozů na začátku každého kola přistupují jednotliví hráči od prvního ke svému tahu: otočí připravené karty a sečtou jejich hodnotu. O stejný počet políček následně posunou svůj závodní stroj po okruhu. Je-li mezi kartami nějaká bez hodnoty (primárně karty Napětí), značí to, že za každou takovou hráč otáčí karty z balíčku do doby, než najde kartu s hodnotou. Všechny mezitím vyložené karty putují rovnou na odhazovací balíček.

Další možnosti akcí během tahu jsou volitelné. Patří mezi ně:

  • Adrenalin – je-li hráčův vůz poslední v pořadí, má nárok na jedno Ochlazení a bonus plus jedna při použití Boostu,
  • Reakce – možnost využití bonusů ze zařazené rychlosti, díky Adrenalinu, využitím Boostu nebo ze symbolů na zahraných kartách (pouze při pokročilé hře),
    • Ochlazení (viz dále),
    • Boost je možnost zrychlení – vyložení extra karty s hodnotou z balíčku, tato akce stojí kartu Heat,
  • Větrný pytel – pokud hráč dokončí tah vedle nebo ihned za jiným vozem, může využít posunu o extra dvě políčka (tato akce nezvyšuje rychlost pro potřeby Ověření zatáčky),
  • Ověření zatáčky – při průjezdu zatáčkou je třeba zkontrolovat, zda byla dodržena rychlost stanovená zatáčkou přímo na herní desce, je-li tato překročená, je třeba rozdíl zaplatit kartami Heat; není-li možné doplatit, vrací se auto před zatáčku a hráč si bere extra kartu/y Napětí z balíčku vedle herní plochy do ruky,
  • Odhození – hráč se může rozhodnout odhodit karty s hodnotou ze své ruky, karty Napětí či Heat takto odhodit nelze.

Hráč nakonec dokončí tah tím, že si dobere do ruky do sedmi karet.

Kartami Heat lze platit za zrychlení (Boost), za překročení rychlosti v zatáčkách či za přeřazení rychlosti o více než jeden stupeň. Platí se tak, že hráč přesune příslušný počet Heat karet z prostředního balíčku na odhazovací. To značí opotřebení či přehřívání vozu, karty Heat se následně dostanou do dobíracího balíčku a dále do ruky, ze které nemohou být odhozeny ani vyloženy a zabírají tak místo v ruce.

Jediný způsob, jak se karet Heat z ruky zbavit, je Ochlazení. Má-li na něj hráč nárok, může daný počet karet Heat ze své ruky odložit na prostřední hromádku. Tím je motor jeho vozu ochlazen a připraven podávat opět adekvátní výkon. Je to tento drobný mechanismus hry, který rozhoduje o vítězi. To, jak hráči dokáží využívat možností karet Heat, svědčí o jejich závodnických dovednostech. Ve hře vyhrává ten, kdo jako první projede cílem po tolika dokončených okruzích, kolik jich je určeno tratí. Projede-li ve stejném kole více aut, vyhrává ten, kdo se dostal nejdále za cílovou čáru. Za cílovou čárou už se nehlídají žádné rychlostní limity, takže je často důležité mít k dispozici kartu Heat na poslední Boost.

Vstup do opravdových automobilových závodů

Následující moduly doplňují svými pravidly a rozšířeními základní pravidla i průběh hry. Hráči by se měli nejdříve seznámit se základní hrou, než se pustí do jejich implementace. Moduly je možné mezi sebou i kombinovat. Těmi jsou:

  • Modul Garáž – zapojením karet základního a/nebo Pokročilého vylepšení lze modifikovat vlastní vozy; tyto karty jsou po získání zamíchány do základních balíčků hráčů, naopak nejsou použity karty Počátečních vylepšení; k dispozici je slušná porce karet Vylepšení, které přinesou nejen vyšší rychlost, ale i jiné bonusy do hry, v některých případech za určitou cenu.
  • Modul Legendy – dovoluje zapojení jednoho až čtyř automatických závodníků, jež jsou řízeny kartami Legend na samostatné podložce; tímto způsobem je možné si Heat zahrát i v sólo módu.
  • Modul Počasí a stav dráhy – kdo někdy sledoval motoristický sport, ví, že počasí i stav dráhy mají nemalý vliv na samotný závod. Počasí zde definuje náhodný žeton počasí vybraný během přípravy hry. Tento má vliv na celý závod, jak na přípravu, tak i na průběh. Stav dráhy určí náhodně přidělené žetony stavu dráhy ke každé zatáčce okruhu, tyto mají následně vliv na zatáčku nebo přilehlý sektor a tento vliv může být pozitivní nebo negativní.

Zatímco Garáž může rozhodit rovnováhu mezi hráči, pokud některý získá příliš silnou kartu, což je však většinou vykoupeno nějakou cenou za zahrání. Zároveň zvyšuje atraktivitu samotného závodu. Počasí a stav dráhy přidává venkovní faktor, který ovlivňuje všechny závodníky a je třeba si jej pohlídat. Legendy dovolují jednak hrát i samotnému hráči, ale i při použití s více hráči dává smysl. Pokud by hráči jezdili příliš opatrně, Legendy je rychle vyvedou z omylu. Působí jako motivace k tomu vyždímat ze svého motoru a svých karet maximum, riskovat a častěji sahat po kartách Heat. Všechny tři moduly přináší vítané zpestření do už tak zábavné základní hry. Nepřináší nutně přidaný faktor náhody, ale možnosti vypracování vlastní strategie pro hráče.

Posledním „rozšířením“ je Systém šampionátu. Zde již nejde o jednotlivé závody, ale o celou sezonu. Do začátku jsou připravené sezóny 1961, 1962 a 1963 se třemi, nebo třemi a čtyřmi závody na pevně stanovených okruzích a za daných podmínek. Do hry opět vstoupí karty Vylepšení, žetony Počasí a Stavu vozovky, ale i další, dosud nevyužité karty, které budou organizované na dodatečné podložce. K zaznamenávání postupu v šampionátu je použita záznamová tabulka.

Na kartě Události pro daný závod je uvedeno vše podstatné – jaká trať, jaká událost, použití karet Vylepšení a žetonů Počasí a Stavu dráhy. Dále partii ovlivní i použití karet Sponzorství, které přinášejí hráčům jednorázové výhody, a stojánků Tiskových koutů, jež představují dodatečnou výzvu ve stanovených zatáčkách. Toto jsou další dva faktory, které hráčům umožní se zlepšovat a posouvat své limity během závodů.

Všechna tato rozšíření přináší faktory, jimiž lze okořenit samotné závody, plus rovnou rozjet „kampaň“ – tedy šampionát. A jednotlivé komponenty je možno využít k vytvoření vlastních sezón šampionátu použitím náhodné kombinace karet. Znovuhratelnost hry se tímto opět znatelně zvyšuje, a to vše již v základní verzi hry, což je velice vítaný bonus.

Poslední okruh

Hra trpí jedním z neduhů, jímž jsou nedotažená pravidla. Obsahují několik šedých zón, které by se jistě daly lépe prezentovat, aby hry od první partie probíhaly plynule a nebyly rušeny dohledáváním některých pravidel na internetových fórech.

Na druhou stranu je však nutné říct, že hra je zábavně zpracována. Po dřívější závodní hře Rivalové, která hráčům představuje podobný svět závodních motorů a okruhů, jsem se obával, jestli může Heat přijít s něčím novým a zajímavým. A rychle jsem si mohl odpovědět, že může. K tématu se staví z úplně jiného pohledu, využívá jiných mechanismů a přináší značně odlišné herní zážitky. Těžko obě porovnat, Heat je o něco složitější ve své plné verzi. Každá hra si jistě najde své fanoušky. Neznamená to, že líbí-li se někomu jedna, bude či nebude mít rád i tu druhou. Jsou zkrátka odlišné, ale obě podobně zábavné i hratelné. K Heat bude radost se vracet.

Heat získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

4 Replies to “Heat”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: