Hannibal & Hamilkar: Řím proti Kartágu

„Ostatně soudím, že Kartágo musí být zničeno.“ Tuto větu pronášel v římském senátu od Třetí punské války opakovaně Marcus Porcius Cato, a dones je symbolem až zoufalého naléhání na určitou věc. Byť Římané první dvě války proti Kartágu vždy nakonec vyhráli, odpor Kartaginců pod vedením Hamilkara a později Hannibala a bohatství samotného Kartága v nich vzbuzovaly obavy z dalších možných konfliktů, které by nemusely nutně skončit úspěchem Říma. Na konci Třetí punské války tak bylo Kartágo skutečně zničeno: město bylo srovnáno se zemí a jeho obyvatelé bylo prodáni do otroctví. Ve hře Hannibal & Hamilkar budete mít možnost sehrát všechny významné bitvy punských válek.

Hru Hannibal & Hamilcar: Řím proti Kartágu autora Marka Simonitche (na aktuální vydání se podílel také Jaro Andruszkiewicz) vydalo v roce 2018 vydavatelství Phalanx Games a v roce 2019 byla nabízena jako volitelná součást kickstarteru hry Successors. České lokalizace obou her se již na Kickstarteru ujal Fox in the Box. Hra právě přichází českým backerům a ti, kteří Hannibala na Kickstarteru nepodopořili, si ji již nyní mohou na českém trhu pořídit.

Mapa je oboustranná. Zde je vidět strana pro Hannibala, na opačné straně se nachází mapa pro hru Hamilkar.

Hra Hannibal & Hamilkar: Řím proti Kartágu je kartami řízená hra o politice a boji pro dva hráče od 14 let a její herní doba se pohybuje od 60 do 120 minut (podle zvoleného scénáře). Mnohé její mechanismy připomínají Successors: například pokládání žetonů politického vlivu, fungování velitelů, pohyb po mapě a reakce protivníka nebo obléhání opevněných měst. Hra má ale zcela jiný unikátní bojový systém a mnoho prvků známých ze Successors je zde využito alespoň částečně jinak. Hráčům Successors bude tak Hannibal povědomý a rozhodně se ho budou rychleji učit, nicméně i je dokáže překvapit a hra bude probíhat jinak. Hamilkar je samostatná hra s vlastními pravidly, která přináší námořní bitvy a opět pozměněný systém boje. Hannibal bývá často označován za jednu z nejlepších válečně-politických her vůbec a vyhrál celou řadu ocenění.

Rozehraný Hannibal. Figurky velitelů jsou v barvách soupeřících stran: modré pro Kartágo a červené pro Řím. To je sice praktické, ale my si je určitě nabarvíme stylem “kamenných soch” jako u Successors. V červené a modré nám budou stačit čísla.

Hannibal & Hamilkar nabízí celkem 14 scénářů (13 scénářů z Druhé punské války pro Hannibala a 1 scénář, První punskou válku, pro Hamilkara). Kniha scénářů udává počáteční rozložení sil na mapě, instrukce k odstranění některých karet a vojevůdců ze hry, instrukce pro přípravu hry, pokyny pro příchod posil obou stran, případně další úpravy pravidel a vždy také vítězné podmínky nad rámec obecných podmínek vítězství uvedených v pravidlech. Jelikož se jedná o historickou hru, nejsou některé z posledních scénářů zcela vyvážené, nicméně to je u daného scénáře vždy uvedeno.

Strategické karty. Hodnota je uvedena na barevném pozadí: modré karty může jako událost hrát pouze Kartágo, červené Řím. Jsou-li na pozadí obě barvy, může událost hrát kdokoli. Loď u hodnoty karty ukazuje, že je kartu možno zahrát při námořním přesunu. Zkřížené meče označují karty, které lze zahrát na začátku bitvy.

Neuvádí-li scénář jinak a nejsou-li dříve splněny podmínky okamžitého vítězství jedné se stran, hraje se Hannibal na 9 kol. Každé kolo má pět fázíFáze posil se v prvním kole nehraje, v těch dalších získají oba hráči posily dle pokynů scénáře. Ve fázi strategie si oba hráči doberou strategické karty (jejich počet závisí na aktuálním herním kole) a počínaje hráčem určeným kartaginskou stranou je postupně po jedné hrají buď jako akce (pokud barva pole,  němž se nachází hodnota karty, odpovídá barvě strany aktivního hráče) nebo využijí jejich operační body (k aktivaci vojevůdce stejné nebo nižší strategické úrovně než je hodnota karty, k umístění žetonů politické nadvlády (tolik žetonů, kolik je hodnota karty, na jakékoli volné místo na mapě), nebo k verbování vojáků (pro naverbování 1 bojové jednotky je nutno využít kartu hodnoty 3). Nepotřebné nebo nehratelné karty hráči odhodí, hráč, který nemá na ruce žádnou kartu, pasuje. V následující fázi dochází ke ztenčení stavu v důsledku zimy: oba hráči hodí kostkou na ztenčeni stavu pro každé uskupení jednotek, které se nachází na poli s nepřátelským žetonem politického vlivu nebo na poli ovládaném nepřátelským kmenem. Ve fázi politické izolace musí hráči z mapy odstranit všechny žetony politického vlivu, které nejsou spojeny cestou s alespoň jednou vlastní bojovou jednotkou, spřáteleným kmenem nebo daným hráčem ovládaným přístavem či opevněným městem, přičemž cesta nesmí procházet přes nepřátelské bojové jednotky nebo pole ovládané nepřítelem (s žetonem jeho politického vlivu). V poslední fázi kontroly vítězných podmínek si oba hráči spočítají, kolik ovládají politicky významných provincií. Hráč, který jich ovládá méně, musí z mapy odstranit tolik žetonů svého politického vlivu, kolik činí rozdíl mezi počtem jím ovládaných provincií a počtem provincií ovládaných protihráčem. Pokud není schopen odstranit dostatečný počet žetonů, okamžitě prohrává. Jinak hra pokračuje novým kolem.  

Ukázka bojových karet. Text u “oboustranného obchvatu” a “čelního útoku” udává způsob vyhodnocování ztrát při ústupu, byla-li tato karta zahrána jako poslední.

Boj je v Hannibalovi řešen úplně jinak než v Successors. Dojde k němu tehdy, kdy se na jednom poli střetnou bojové jednotky obou stran, tedy v rámci fáze strategie. Nejprve je nutné vyhodnotit přípravy před bitvou: kartaginský hráč může vyhodnotit hod kostkou na změnu římského velení (účastní-li se bitvy více než jeden římský velitel), nejprve útočník a poté obránce může zahrát strategické karty vztahující se k pozemní bitvě (budou jim ovšem chybět ve zbytku fáze strategie), následně může kartaginský hráč vyhodnotit útok válečných slonů, jsou-li součástí bitvy. Ten se řeší hodem kostkou proti bitevní úrovni římského vrchního velitele. Sloni mohou římského hráče připravit o několik bojových karet, ale v případě, že se splaší, dobere si o bojovou kartu méně kartaginský hráč.

Sloni jsou obecně nespolehlivé bojové jednotky. Vzpomínám si na jednu hru Successors, v niž jsme slonům začali říkat čivavy: kdykoli se měli účastnit boje, zatroubili, ustoupili a všechno pěkně v klidu pozorovali z dálky. I v Hannibalovi vám splašení sloni mohou zhatit plány…

Hráči bojují pomocí bojových karet, které si na začátku bitvy doberou (základní klíč je jedna karta za bojovou jednotku a bitvě + za každou bitevní úroveň vrchního vojevůdce, nicméně tyto základní počty jsou nadále modifikovány). Ve hře je celkem 48 bojových karet: 12 karet čelního útoku, po 9 kartách obchvatu zleva a zprava, 8 karet hledání slabin, 6 karet oboustranného obchvatu a 4 karty nasazení záloh (které slouží jako žolík). Bitvu zahajuje útočník zahráním jedné ze svých bojových karet. Obránce má možnost kontrovat – zahrát shodnou bojovou kartu nebo „žolíka“ – nasazení záloh. Pokud obránce takto odrazí útok, má možnost pokusit se převzít iniciativu (a stát se útočníkem) – k tomu potřebuje na šestistěnné kostce podhodit bitevní úroveň svého velitele. Pokud se mu to podaří, vynáší v následujícím kole katu útoku, pokud je neúspěšný, pokračuje ve vynášení karet původní útočník. Útočník může zaútočit nasazením záloh, přičemž při vynesení této karty musí oznámit, jaký typ útoku představuje. Takto bitva pokračuje, dokud nedojde k jedné z následujících situací: útočník se úspěšně odpoutá od nepřítele (pomocí hodu kostkou), obránce nemůže kontrovat útočníkovu kartu (nemá ani shodnou kartu, ani nasazení záloh; obránce prohrává), útočník nemá na začátku kola žádnou kartu (v tomto případě útočník prohrává boj i tehdy, pokud kartu již nemá ani obránce). V každém z těchto případů se vyhodnocují oboustranné ztráty v pozemní bitvě. Počet jednotek, které každá strana ztratí, se odvozuje od délky bitvy, tedy od počtu zahraných karet. Proto může být pro obě strany někdy výhodnější ukončit bitvu předčasně. Pokud navíc nedošlo k odpoutání útočníka, musí poražená strana navíc ustoupit, vyhodnotit ztráty při ústupu a nést politické následky porážky (přijde o určitý počet žetonů politické nadvlády na mapě).  

Konec hry nastává po konci 9. kola (podle podmínek určených scénářem) nebo okamžiku, kdy jedna ze stran splní podmínky okamžitého vítězství: protivník má v určitém okamžiku odstranit větší počet žetonu politické nadvlády, než kolik jich aktuálně má na mapě; Řím ovládá Kartágo; Kartágo ovládá Řím; Kartágo ovládá ve fázi kontroly vítězných podmínek všechny provincie v Itálii kromě Latia.  

Hannibal je mnohem komplexnější, než jsme v pár odstavcích představili, ale pravidla působí přehledně a nejsou nijak překombinovaná. Byť si je bude muset přečíst každý, budou mít hráči Successors velkou výhodu – alespoň rámcově budou mít množství základních pravidel již zažité. Boj je úplně nový a dá se, že bude nabízet velké množství strategických rozhodnutí: zaútočit nebo se stáhnout, převzít iniciativu, ještě kontrovat nebo bitvu raději ukončit? Na hraní Hannibala se moc těším a nemyslím, že bude problém hru rozchodit, ale vyhrát ji, to už bude pěkný oříšek.  

Miniexpanze – generálové pro Hannibala a Hamilkara.

https://foxinthebox.cz/hannibalDvě rozšíření, která jsou rovněž lokalizována od Lišky, Makedonské slunce a Cena za neúspěch, přinášejí jednoho nového generála pro Hannibala a jednoho pro Hamilkara. S objednávkou u Lišky je můžete získat zdarma. 

Ujmete se role Hannibala a vyrazíte se slony proti Římu? Nebo se raději pokusíte vymazat Kartágo z povrchu zemského? Punské války začínají…

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: