Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je říše her

Pes, který naučil lidi žít

Rodinných her není nikdy dost. Přeci jen současná restriktivní opatření úplně nahrávají trávit společně čas při hraní deskových her. A jestli už máte vše ohrané a rádi byste zkusili něco nového, pojďme se společně podívat, zda by se vám mohla líbit hra Gump – pes, který naučil lidi žít. Že už jste někde název slyšeli? Není divu. Předlohou je stejnojmenná kniha Filipa Rožka, která se již brzy dočká i své premiéry ve filmovém zpracováním. Pokud však netušíte, vězte, že jde o poutavý, srdceryvný příběh vyprávěný očima čtyřnohého tuláka Gumpíka, který na cestě za svým pánečkem Béďou musí překonat spousty překážek, a přitom neztratil chuť lidem pomáhat.

To vše lze najít v kooperativní deskové hře Gump – pes, který naučil lidi žít, jež je vhodná pro 2 až 5 hráčů, s přibližnou délkou jedné partie 30 minut a doporučený věk je od 8 let. Určitě stojí za zmínku, že na pulty obchodů hru přináší společnost Dino Toys. Jedná se o českou autorskou hru, jejímž autorem je Štěpán Peterka, který vymyslel celý mechanismus herního designu.

Na světě je spousta zajímavých míst, jež v nás mohou zanechat řadu krásných ale i nepříjemných vzpomínek. Kouzlo je v tom, že očima každého tvora budou vnímána jinak. Pro člověka může být návštěva veteriny pohodovým zážitkem, zatímco pro hafana strastiplným místem. To samé můžeme říct třeba o cestování: tam, kde člověk potřebuje vlak, tam zase pejskovi stačí se podhrabat (neřešme vzdálenost). A stejně tak můžeme pokračovat o sympatiích k jiným lidem apod. Jasné však je, že na jednom konci je Béďa hledající svého čtyřnohého přítele a na opačné straně se nachází náš roztomilý tulák toužící skočit do náruče svého páníčka.

To je startovní premisa a vašim společným úkolem je tyto dvě bytůstky dostat k sobě a naplnit jejich pouto, protože oni věří, že se jim to určitě povede navzdory všem nepříjemnostem. Oni to nikdy nevzdají. Jedinou příznivou věcí, která jim bude napomáhat a dodá jim jiskru naděje, je váš zápal pro spolupráci. Není to hra, kde byste si škodili. Dokonce nevlastníte ani jednu postavičku. Ve svých tazích můžete ovládat jak Béďu, tak Gumpa a dostat je k sobě. Když se vám to nepovede, prohrajete všichni, ale jestli nastane opak, můžete se společně radovat.

Než se však pustíme do popisu toho, jak „rozpohybovat“ toto dobrodružství, pojďme si říci, co se nachází pod víkem krabice o velikosti 20x20x5 centimetrů. Pochopitelně nechybí osmistránková česká pravidla, která jsou velmi srozumitelná. Leckdo by jim mohl vytknout, že neobsahují názorné příklady, nicméně na obranu autorů nejsou zapotřebí, protože herní mechanismy jsou pochopitelné a přístupné pro každého. Nenarazil jsem na nic, co by mě zavedlo do slepé uličky, kde bych přemýšlel, jak se v dané situaci zachovat. Hlavní věcí, kterou budete mít rozloženou uprostřed stolu, je čtvercový herní plán obsahující 6×6 políček, jež jsou názorně graficky propojeny různými cestami – taktéž i za jakých podmínek je možné z jedné lokace přejít na druhou, ale o tom ještě později. Na tato políčka se umístí 24 žetonů (z toho 18 žetonů lokací a 6 žetonů s kometou). Zbývajících 6 políček je tvořeno startovními pozicemi pro Gumpa a Béďu, vlakem apod. Dále v krabici najdete 49 akčních karet pomáhajících našim hrdinům provádět řadu speciálních akcí, spojovat jiné hledající se dvojice a zároveň slouží jako „počítadlo času“, který zbývá k úspěšnému splnění hry. Poslední věcí jsou standees figurky Bédi a Gumpa (pochopitelně mají plastové stojánky) a dvě klasické šestihranné kostky.

Kvalita použitého materiálu je vzhledem k doporučené maloobchodní ceně okolo 350 Kč (dá se sehnat i levněji) naprosto dostačující. Jasně, možná by akčním kartám slušela větší gramáž, aby nedocházelo k pomačkání po několika odehraných partiích, ale to by cena hry musela být nastavená na vyšší hodnotě. Grafické ilustrace těchto karet a žetonů, za nimiž stojí Irena „Kaori“ Hynková, jsou velmi líbivé a zapadají do kontextu nastíněné příběhové situace.

Pojďme se vrátit zpět na stůl a dostat naše dva hrdiny k sobě. Stačí doprostřed stolu rozložit herní desku, umístit náhodně všechny žetony lokací lícem dolů, na 6 polí s kometami položit náhodné žetony komet a na své startovní lokace umístit figurku Gumpa a Bédi. Posléze již stačí zamíchat balíček karet, každému hráči dát 3 karty a další 3 karty umístit lícem vzhůru vedle herní desky na dosah všech, aby byla utvořena společná nabídka. Ze zbylých karet se vytvoří dobírací balíček. Nyní stačí zvolit prvního hráče a můžeme začít.

Hráči se postupně střídají ve směru hodinových ručiček a ve svém tahu provedou povinné a nepovinné akce. Co to v praxi znamená? Stačí hodit dvěma kostkami, vybrat si jednu z figurek a pohnout s ní na jinou lokaci. To jsou dvě základní a povinné akce. Vtip je v tom, že pohyb mezi jednotlivými lokacemi vyžaduje, aby výsledná hodnota spadala do intervalu, který je vyžadován při cestě mezi těmito lokacemi. Není vždy zapotřebí, aby vám padly dvě šestky, protože možný interval k přesunu je mezi hodnotami 2 až 6. Cesty mezi těmito lokacemi jsou nakresleny na herním plánu i se zmíněným intervalem. Někdy je na výběr z více cest, jindy máte možnost cestovat jen jedním směrem. Někdy jste už téměř na dosah se setkat, ale cestu vám mohou blokovat lokace s umístěnými žetony komety, na něž není možné vstoupit, dokud se vám je nepovede nějakým dobrým skutkem odstranit.

Povedlo se nám tedy přesunout na novou lokaci, tzn. je možné ji otočit lícem vzhůru. Nyní víme, že Gumpík je kupříkladu na lokaci zvané Křižovatka – chudák zmatený, kudy teď. Co to pro něj znamená? Pokud by se měl v dalším tahu pohybovat, bude mu automaticky odečtena od výsledného hodu hodnota 2. Jenže nám se to zrovna nehodí, tak co s tím? Na řadu přichází „odpočet času“ v podobě akčních karet, které můžeme buď zahrát z ruky a vyhodnotit její efekty nebo si jednu kartu vyměnit z ruky z veřejné nabídky. A tím se nám do rukou dostává nástroj skýtající spousty možností. Některé karty se specializují na přičítání/odečítání k výsledné hodnotě, jindy zase můžete změnit hodnotu na jedné kostce na konkrétní hodnotu. Nejde však jen o „kejkle“ s výslednou hodnotou, ale i o hrátky s kartami v ruce a dobíracím balíčkem. To vše je umocněno zahráním karet na určité lokaci. Kupříkladu karta Peníze vám dovoluje si vzít jednu kartu z dobíracího balíčku, ale pokud stojíte na lokaci Obchod, můžete si vzít rovnou dvě. Nebo již nastíněná situace, kdy Béďa stojí na lokaci s Vlakem a zahraje stejnojmennou kartu, může se přesunout na téměř druhou stranu herní mapy.

A tím to nekončí, můžete díky kartě Mapa odhalit dva libovolné dílky na herním plánu, Psí srdce zase umí odstranit zlé postavy anebo když se vám povede spojit osamělého psa s jeho vyvoleným páníčkem, dovolí vám to odstranit žeton komety v příslušné barvě a tímto dobrým skutkem si proklestit cestu. Možností je opravdu bezpočet a díky šikovným a zřetelným ikonkám na všech žetonech a kartách intuitivně tušíte, co se bude dít.

Díky náhodnému rozložení žetonů na herním plánu, je každá hra jiná. Rozmístění lokací vám může pomoci, ale i vystavět před vás svět, kdy se naši dva samotáři nemají téměř šanci setkat. Po odehrání řady partií se však spíše kloním k první variantě, tedy povětšinou jsme vyhráli. Prohra nastala snad jen v jednom případě. Náročnost není tedy nastavena na ultimátní úroveň, ale spíše přístupnou pro rodinné hraní, kdy si jen chcete zahrát a věříte ve společné vítězství.

Náhodné rozmístění žetonů lokací a hody kostkami mohou být pro milovníky komplexních strategií odrazující. Ne každý preferuje napětí v podobě náhody, ale spíše preferuje propracovanou akci, kterou dokázal vymyslet a pečlivě naplnit. No ale, komu to nevadí, a příjme náhodu jako plnohodnotný herní mechanismus způsobující napětí, myslím, že Gump – pes, který naučil lidi žít, ji nabízí v rozumné míře, kterou můžete ovlivňovat akčními kartami, tedy za předpokladu, že je budete mít v ruce.

Díky tomu, že si v každém tahu můžeme vybrat, kterou postavu přemístíme na jinou lokaci, což ovlivňuje všechny hráče, je hra zajímavá v jakémkoliv počtu hráčů a nenastávají situace, kdy bychom se nudili nebo si v hlavě přehrávali poslední tiskovou konferenci při čekání na náš tah. Je to dáno tím, že všichni účastníci mají společný cíl a zajímá je, jak bude příběh dál pokračovat.

Většiny partií se účastnil i můj syn, kterému bylo nedávno 6 let. Ačkoliv je na přebalu hry uvedeno od 8 let, neměl s hraním jakýkoliv problém a hodně mu pomáhaly zmiňované ikonky (především během prvních partií). Pochopitelně se tohoto dobrodružství chtěla účastnit i 3letá princezna, ale herní mechanismy, ačkoliv jsou jakkoliv primitivní, ještě nezvládala. Což však nebránilo tomu, aby nám pomáhala a byla „u toho“. Při vyprávění příběhového pozadí se naše ratolesti chtěli dozvědět více, tzn. nezbylo nám nic jiného než si pořídit knihu.

Závěrečné shrnutí

Gump – pes, který naučil lidi žít je rodinnou deskovou hrou, jejíž předlohou je stejnojmenná kniha od Filipa Rožka, kde je hlavní příběhovou zápletkou shledání čtyřnohého tuláka Gumpa a jeho páníčka Bédi. Přenesením na stůl do vašich obýváků si užijete příjemnou půlhodinku, kdy se budete společně snažit tyto dva samotáře dostat na jedno políčko na herním plánu. Cesta však není jednoduchá, protože kostky vám mohou přisoudit hodnotu, která vámi zvolenou postavu vyšle úplně jiným směrem, než byste chtěli. Naštěstí máte možnost tuto skutečnost ovlivnit akčními kartami a díky tomu si trochu pomoci, a usnadnit si hru. Určitě se nemusíte bát, že byste často prohrávali, protože náročnost není nikterak veliká a autoři si jednoznačně přejí, aby vše dopadlo dobře v téměř každé hře. Deskoherní fanatiky Gump – pes, který naučil lidi žít nejspíše nenadchne, ale rodiny s dětmi budou nadšené obzvláště díky příznivé ceně.

Gump – Pes, který naučil lidi žít získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Dino Toys.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Dino-1004x1024.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: