God of War: Karetní hra

V pozměněných Řeckých bájích a pověstech by o něm byla zmínka mnohem větším písmem. Psalo by se o něm, jako o nemilosrdném bojovníkovi, který zvrhl z Pantheonu všechny řecké bohy. Zuřivost tohoto bijce byla umocněna skonáním jeho ženy a dcery (jak skonaly zde spoilerovat nebudu). Není nic, čeho by se bál – žádná nestvůra, bytost, s kterou by nezkřížil cestu. Nemilosrdný a rozzuřený válečník Kratos. Všichni ti, co mají doma herní konzoli PlayStation určitě vědí, že jde o jednu z legendárních sérii nesoucí název God of War. Poslední díl na PlayStation 4 byl označen hrou desetiletí – zcela popravu. Nejen kvůli brutálnímu ztvárnění krvavých lázních bojových vřav v epických bitvách, ale taktéž kvůli dechberoucímu příběhu. V tomto díle Krat odchází z Řecka do Norska, aby si odpočinul a užil si “důchod”. Ovšem, ne vše se vyvíjí dle jeho představ. Tajemstvím určitě není, že zde potká svého syna Atreuse, o nějž pečuje svým svébytným způsobem. Ukazuje mu, jak přežít, jak si obstarat jídlo, … jak zabít. A přitom zažijí dobrodružství okrášlené o norskou mytologií v mrazivém prostředí.

Omlouvám se, že jsem se nechal unést v úvodu této recenze, ale vzpomínka na desítky hodin strávených u videoherní série God of War je příliš silná. Když došlo k oznámení karetní hry na motivy této legendární videohry, byl jsem naplněn velkým očekáváním. Za tímto počinem stojí tvůrci ze společnosti CMON a o kompletní lokalizaci se postarala společnost ADC Blackfire, za což jim patří určitě velké díky. Titul se na pultech obchodů “povaluje” už nějaký ten pátek a nám se poštěstilo, a nyní se můžeme vydat na toto epické dobrodružství u stolu s kamarády nebo sami. Ano, God of War, je navržen pro jednoho až čtyři hráče.

Samotné sousloví God of War zní monumentálně. Nicméně nemusíte se bát, že by vám dorazila monstrózní krabice. Jde o průměrnou krabici o velikosti cca 30 x 30 cm. Úplně v pohodě ji zvládnete přinést na jakýkoliv deskoherní večírek. Co se nachází pod víkem jsme vám ukázali v samostatném článku, nicméně pro shrnutí: 5 velkých karet hrdinů a k tomu příslušné standees figurky s plastovými stojánky, 10 karet úkolů, ke kterým přísluší 92 karet scén, hromada žetonů (zuřivosti, zdraví, smrti, limitu ruky, univerzálních žetonů, omráčení a žeton prvního hráče), česká pravidla, šestihranná kostka, a bezmála 190 karet točících se na stole při hraní (startovacích, vylepšujících, stavových atd.). Vybadá to na spousty komponent a karet, ale musím tvůrce pochválit za parádní insert, díky kterému jste připravení k hraní a sklizení během pár minut.

Rozbaleno a pojďme se to naučit. Pravidla mají 16 stránek a jejich pochopení není nikterak náročné – počítejte, že do půl hodinky můžete začít hrát. Rád bych však upozornil, že na všechny otázky jsem nenašel odpověď v pravidlech a musel jsem hledat na internetu.

Ale zpět do nelehkého světa God of War. Jestliže byla videoherní předloha opředena vynikajícím příběhem, tak karetní hra si “vypůjčuje” spíše tu drsnou stránku hry – ohromující souboje v malebných scenériích. K dispozici jich je deset (6 běžných úkolů a 4 úkoly s bossy), ale během jedné partie si projdete dva běžné a jeden scénář s bossem. V praxi to znamená, že si na počátku partie vylosujete tři běžné úkoly a tři úkoly s bossy a utvoříte z nich obrácenou pyramidu.

Bohužel si nemohu odpustit jednu výtku k autorům. Po úspěšném splnění prvního úkolu si vybíráte jeden ze dvou úkolů, který chcete absolvovat. Kartu úkolu, jenž si nevyberete, otočíte a obdržíte “trest” napsaný na kartě. To samé platí po druhém splněném úkolu, tedy zvolíte jeden kartu úkolu z bossy a zbylé dvě karty vám určí handicap pro zbytek klání. Jinými slovy jsem se při hraní cítil tak, že za úspěch musím zaplatit. Něco ve stylu, když dítě donese jedničku ze školy, tak za odměnu obdrží facku.

Každý úkol má na sebe navázaný obraz, či scenérii – říkejme tomu, jak chcete. jenž je vytvořena z karet scén. Povětšinou je složena z osmi až dvanácti karet, tak, že je rozložíme do dvou řádků a čtyř až šesti sloupců. Tyto karty scén jsou oboustranné a reagují na aktuální dění ve hře, které můžete svým počínáním ovlivňovat. Tento systém je hezky vymyšlen, protože se před vámi odehrává živý souboj, jako kdybyste se dívali na film.

Na nelehkou cestu jsou pro vás připravena pětice hrdinů. Vybrat si pochopitelně můžete Krata, jeho syna Atrea, čarodějnici Freyu, bratry Broka se Sindrim (jeden hráč ovládá obě tyto postavy) a hlavu Mimira (tato “postava” plní roli supportu pro spojence, přeci jen, sama hlava o sobě by nic nezmohla, že?).

Pokud budete hrát sami, tak je možné zvolit pouze Krata, kterého bude doprovázet Atreus a Mimir. Rád pochválil autory za velkou rozmanitost hrdinů. S každým se hraje opravdu jinak. Kratos je klasicky “drtič”, který i hodně vydrží, zatímco taková čarodějka Fryia zase umí očarovat spojence k ustání útoku nepřátel. Hrát za Mimira je kapitola sama o sobě. Ať se vaše družina poskládá jakkoliv, budete se muset vhodně doplňovat a spolupracovat. Čekají na vás střetnutí s nemrtvými v Helheimu, nelehké zápolení s mrazivým a ohnivým trollem, určitě vás potrápí Thorovi potomci – Magnin a Modim nebo neskutečný masakr s drakem Hraezlyrem.

Sice během jedné partie projdete jen tři z deseti úkolů, ale po pár hrách se vám jednotlivé scénáře ohrají a už víte, jaká je nejoptimálnější strategie. Zatímco, když hrajete poprvé, vůbec netušíte, co je na druhé straně jednotlivých karet scenérií, kdo bude nejoptimálnějším terčem pro start apod. Prostě, to napětí, jenž prožíváte během prvních her zmizí a stane se efektivní rutinou.

Máme připravené úkoly, vybrané hrdiny (každý si k hrdinovy vezme příslušný startovací karty akcí), určíme si prvního hráče (uzme si ikonickou kartonovou sekeru), připravenou scenerii k prvnímu úkolu, bokem si položíme hromadu karet vylepšení a karty stavů. Umístíme standees figurky pod některý ze sloupců scenérie a jdeme na věc. Mimochodem to je jediné místo, kde se s hrdiny budete pohybovat, tedy pod jednotlivými sloupci.

Ve své podstatě je herní mechanismus navrhnut nesmírně šikovně a partie probíhá ve svižném tempu. Asi chápete, že tato recenze nemá za úkol substituovat pravidla hry, ale nedá mi to, abych nezmínil základní nástin.

Každé kolo se dělí do čtyř částí. V první fázi si každý hráč vezme ze svého balíčku sedm karet do ruky (pokud vám hra neurčí jiný počet karet). Ve druhé fázi se můžete jednou pohnout, zahrát karty z ruky (k útoku, léčení atd.), použít speciální schopnost hrdiny (za předpokladu, že zuřivost dosáhla maxima), reagovat na dění na scenerii (kupříkladu, když se objeví tři runy, je splněna podmínka na jedné z karet scény, pro otočení a ejhle – odměna v podobě možnosti mít dvě karty v ruce navíc je na světě). Posléze otočíte jednu z karet vylepšení lícem vzhůru a tím může “rozpohybovat” scenérii. Počítejte s tím, že nepřátelé vám půjdou tvrdě po krku, ať už stojíte kdekoliv a vaší jedinou šancí je mít dostatek karet obrany. Všichni spoluhráči absolvují tuto fází a aby toho nebylo málo, následuje třetí fáze nesoucí příhodný název – Extra aktivace scény. To znamená, že otočíte na stůl další kartu vylepšení a přichází další vlna útoku na vaše hrdiny. Pro pořádek: pokud hrajeme ve třech, máme nyní otočené čtyři karty vylepšení.

Z nich si mohou všichni hráči vybrat po jedné a dodat je do svého balíčku pro dobírání karet. Tyto karty jsou mnohdy silnější než startovací karty akcí daného hrdiny. Tímto způsobem si během hraní vyladíte balíček tak, abyste byli schopni obstát v úkolech s bossy. V závěrečné fázi už jen zahodíte všechny karty, co máte v ruce a jedeme znovu, dokud nenastane naplnění vize Norny o zkáze nebo v lepším případě se vzepřete osudu a přežijete Ragnarök.

U čeho bych se rád pozastavil je chytře navržen způsob útoku (na dálku a blízko) nebo obrany. Zjednodušeně řečeno: celé kombo musíme nastartovat kartou s příslušnou ikonou útoku na dálku, blízko či obranou a následně přikládáme jen karty s číselnou hodnotou. Tímto způsobem vymýšlíte smrtící rány, klidně o hodnotě 25. Někteří protivníci mají na svoji obranu ještě brnění a musíte jej jedinou ránou překonat, abyste začali snižovat jejich zdraví. Fakt chytré a nesmírně efektivní. Pochopitelně jsou i víceúčelové karty, kde si můžete vybrat, zda ji využijete pro nastartování komba nebo doložením pro kombinaci díky číselné hodnotě.

Co bych rád ještě vyzdvihl je parádní grafické ztvárnění jednotlivých scenérií. Dávají mně tak vzpomenout na časy strávené u videoherní předlohy. Vyobrazení všech “neřádů”, dodává na autenticitě prožitku během hraní a vy se můžete cítit, jako ti největší hrdinové při soubojích z nepřemožitelnými. A tím slůvkem: „vy“ myslím, ať už hrajete jako solitéři nebo početnější skupina. Každý způsob hraní má své ojedinělé kouzlo. Když jsem hrál sám, užíval jsem si God of War, jako jeden jediný válečník, zatímco při více hráčích byla naprosto důležitá spolupráce, bez níž bychom nepřešli ani přes prvního běžného nepřítele. Každý hráč si musí uvědomit, jakou má roli a plně ji využívat, protože všichni ostatní ji budou potřebovat. Nemůžete postavit hru na tom, že se všichni vrhnete bezhlavě do útočení. Musíte myslet na to, aby vás někdo léčil, zabraňoval útokům nepřátel apod. Nemohu říct, že God of War je obtížnou hrou na její úspěšné dohrání, ale umí vás rozhodně potrápit. Ano, můžete mít velkou smůlu a prvek náhody vám nebude nakloněn. Můžete nadávat do všemožných nebes, že vám nepřišlá žádná karta vylepšení doplňující vhodně váš balíček. Můžete nadávat, když nepřítel hozením kostkou odrazí většinu vašeho útoku. Ale rozhodně převládá vhodné načasování, skladba balíčku karet, a hlavně šikovné kombinace útoků, pohybu, obrany a speciálních schopností.

Hodnocení – 4 z 5

God of War je karetní hrou vhodná pro začínající deskovkáře. Umožní vám snadný přístup díky uchopitelným pravidlům a svižným tempem hry. Ti největší fajnšmekři deskových her se dočkají titulu, během kterého si mohou odpočinout od všech těch 4X, 18X a dalších komplexních a náročných her nad kterými stráví celý den. Obrovskou devízou je nádherné ztvárnění grafického provedení odpovídající videoherní předloze. Ano, God of War: Karetní hra má své mouchy, například: při opakovaném hraní již se nedostavuje pocit napětí a jde spíše o naučenou rutinu.. Nicméně herní mechanismy jsou navrženy velmi chytlavě a efektivně. Jestli patří univerzum God of War mezi vaše oblíbené, potom je tato karetní hra nutností. V případě, že vydařenou exkluzivitu pro PlayStation neznáte, dočkáte se řady epických bitev, na které budete dlouhou vzpomínat, ať si hru rozděláte u stolu sami nebo si pozvete kamarády.

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tags:

One Reply to “God of War: Karetní hra”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: