Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání

Postavte transgalaktické plavidlo z odpadu a věcí, co budete mít po ruce. Stavte pečlivě! Těžko říct, co se stane během tak dlouhého letu.

V roce 2007 vyšla velice originální hra z rukou Vlaadi Chvátila s názvem Galaxy Trucker. Originální proto, že se dá jen těžko popsat, o jakou se jedná hru. Nese prvky náhody v podobě házení kostek, staví se vesmírné plavidlo z dostupných dílků a to vše v časové tísni tvořené přesýpacími hodinami. Jedná se o kompetitivní záležitost, kdy se hráči snaží alespoň doletět do cíle, a když už se to povede, tak aby doručily alespoň nějaké zboží. Cesty truckerů jsou nevyzpytatelné, plné pirátů, otrokářů a nebezpečných meteorů. Z toho vyplívá, že se nebude jednat o nic jednoduchého. Zvládnou to hráči a blísknou se v očích Společnosti s.r.o.? Můžete se o tom přesvědčit na vlastní kůži! Po čtrnácti letech se vydavatelství CGE rozhodlo, že vydá novou vylepšenou verzi této vesmírné zábavy – Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání (dále GT). O českou distribuci se postaralo vydavatelství Rexhry, jejichž krásné logo můžeme spatřit na krabici. První verzi hry jsem nehrál, a tak nemohu soudit, zda se hra proměnila k lepšímu či horšímu. Pokud by vás ale zajímalo právě toto, můžete mrknout na představení hry přímo od vydavatele na videu níže.

Za herním designem stojí opět Vlaada Chvátil. O ilustrace se postaral pan Tomáš Kučerovský, který se podepsal i pod první vydání, a který s panem Chvátilem spolupracoval třeba i na Krycích jménech. Všechny informace, které se ke mě dostaly, hovoří ve prospěch GT. Prý je to skvělá a zábavná hra. Jak to vidím já se můžete dozvědět, pokud budete pokračovat ve čtení tohoto článku.

Útroby lodi z odpadků

Co na nás mrkne po otevření krabice? Je toho opravdu dost a nutno podotknout, že krabice je na své rozměry velice těžká. Najdeme v ní nespočet kartónových komponentů, nějaké karty a trochu toho plastu. V sekci kartónu nalezneme desky hráčů, které zobrazují celkem tři tvary vesmírných plavidel. Ta jsou také různě veliká podle obtížnosti letu. S letem souvisí i deska letového plánu. Jedná se o oválnou desku, na které se zaznamenává pořadí hráčů během letu, a zároveň slouží jako taková lamakarta. Další kartónové komponenty jsou již poněkud menších rozměrů a jedná se o místní platidlo pojmenované kredit, startovní kajuty hráčů v jejich barvách, truckerské tituly používané během transgalaktického treku a to nejdůležitější – dílky pro stavbu lodi. Těch je neuvěřitelných sto padesát šest kousků. Veškeré komponenty z této sekce jsou velice dobré kvality, šly dobře vyloupat a nijak se netřepí. Vypadá to, že vydrží opravdu hodně. Trochu mám strach, co budou dělat v budoucnu desky hráčů. Jestli nebudou chtít v přehybech praskat. No co, přinejhorším to zachrání izolepa.

Materiálově jsou kartónu nejblíže karty a tak se nyní mrkneme na ně. Jsou standardní kvality a nelze jim nic vytknout. Rozměr letových karet 56 x 87 je běžný, a tak určitě nebude problém sehnat obaly. Každopádně karty se v ruce skoro nedrží, a riziko zničení je tedy minimální. Dalším zástupcem materiálů je plast. Ten zde dal vzniknout malým modelům raketek, mimozemšťanů, kosmonautů a zboží. Zřejmě mezi ně můžeme zařadit i plastové přesýpací hodiny, které můžeme znát i z jiných her. Napadají mě třeba Aktivity. Všechny komponenty jsou na velice slušné úrovni co do provedení, ale moc nechápu tvar raketek. Mají symbolizovat plavidla truckerů, ale ti staví vzhledově něco úplně jiného. Nejspíš to bude tím, že raketka je jasně pochopitelný symbol. Kosmonauti jsou moc hezké figurčičky a viděl jsem pár fotek, kde byli hezky upravení slabým lihovým fixem. Zkrátka stačí na jejich průzory v přilbách nakreslit různé tváře a výrazy. Takové velice jednoduché vylepšení.

Posledními zástupci materiálů jsou dřevo a sklo (alespoň si myslím, že je to sklo). Ten první je zastoupen klasickými šestistěnnými kostkami 16 mm, a ten druhý zelenými bateriemi. Černé kostky jsou naprosto v pohodě a stejné bychom našli v nespočtu dalších her. S bateriemi mám ale trochu problém. Není to kvalita výroby nebo něco podobného, ale jejich velikost. Jsou na mě strašně titěrné a vždycky když na ně mám sáhnout, tak mám strach, že rozbiju celou loď. Stejně tak mi pořád padají. Je sice super, že mají stejnou velikost jako Tic-Tac, ale já bych je uvítal podstatně větší. Asi by se hůř vešli na daný dílek, ale lépe by se s nimi manipulovalo.

Velice důležitá jsou též pravidla, která jsou navíc doplněna krátkým přehledovým listem. Pravidla jsou popsána na dvaceti čtyřech stránkách, a nutno podotknout, že velice vtipně. Jsou prošpikována různými narážkami a vtípky. Díky tomu se velice příjemně čtou a i studium pravidel může být zábavné. Tomu napomáhá též fakt, že GT do vás bude pravidla hrnout postupně. Nejdřív začnete na kartách označených velkým „L“, což je označení pro loďoškolu. Všem je ale podle mě jasné, že je to spíše „L“ jako looser. Postupně vás budou pravidla nutit přidávat další a další komponenty a nová pravidla. Až projdete celá pravidla, zvládnete proletět i transgalaktický trek, což je spojení všech tří letových úrovní v jeden let. Pravidla rozhodně nejsou nijak složitá, složité ale je zjistit, jak všechny ty věcičky fungují. Pravidla jsou tedy jednoduchá, ale vyhrát je celkem těžké. Také jsem v nich nenašel žádné chyby či překlepy. Pokud vás pravidla hry zajímají podrobněji, můžete mrknout na online verzi na stránkách CGE.

Postavit a letět

Krásné komponenty máme za sebou a nyní se můžeme podívat na to, jak že se GT hraje. Je to v podstatě primitivní. Hráči si berou dílky lodi ze společné zásoby a snaží se postavit co nejlepší loď. To vše v časovém presu – pod nadvládou přesýpacích hodin. Tyto hodiny budou naposledy otočeny ve chvíli, kdy první hráč dostaví svou loď. Zbývající hráči mají tedy ještě jedny přesýpací hodiny času na dodělání svých lodí. Jakmile zúžením propadne poslední zrnko písku, je stavba definitivně u konce a hráči se musejí vydat na strastiplný let. Ten je řízen letovými kartami. Ty se po jedné otáčí a vyhodnocují pro všechny hráče v závislosti na pořadí. Jakmile je vyhodnocena poslední karta z připraveného balíčku, je let u konce. Karty mohou přinést nebezpečí v podobě nevyzpytatelných meteorů či krvelačných pirátů. Mohou ale také přinést mnoho dobrého, jako planety plné drahocenného zboží.

Jak vypadá takový běžný let se těžko popisuje a tak si raději projdeme zápisník jednoho z truckerů. Ten zaznamenal jeden takový let a nyní si jeho zápisky můžete přečíst.

  1. den – Zatím pohoda. Loď je plná kamarádů kosmonautů a na loď jsme vzali i spřáteleného mimozemšťana. Přistáli jsme taky na planetě, která byla po cestě, a narvali jsme do lodi tolik zboží co se do ní vešlo. Už se těším, až dorazíme, a Společnost s.r.o. nám vysolí peníze.
  2. den – Těsně za planetou na nás její gravitace vrhla několik meteorů. Ty první byly v poho, protože se tak nějak od lodi odrazily. Poslední ale dopadl opravdu obrovský šutr, který zasáhl křídlo naší lodi. Do prázdnoty vesmíru odputovalo několik baterií, děl a trysek. Pořád ale věřím, že doletíme a něco nám zaplatí.
  3. den – Opuštěná orbitální stanice. Měli jsme dost lidí na prozkoumání, a tak jsme vyrazili ji prozkoumat. Nikde nikdo. Pobrali jsme co šlo a mazali pryč, než si nás někdo všimne.
  4. den – Výhled na volný vesmír. Je třeba zažehnout trysky a uletět konkurenci.
  5. den – Fakt skvělý probuzení! Jen rozloupnu oči a stojí na de mnou pirát, a že prý chce naše zboží. Nalákal jsem ho teda do nákladového prostoru, kde jsme na něj připravili léčku. Vykopli jsme ho z lodi a chtěli co nejrychleji uletět. Začali jsme po nich i střílet, ale měli jsme díky zásahu meteoru malou palebnou sílu. Tím pádem jsme to dostali a přišli o další část lodi. Už máme jen jednu trysku, dvě děla a jednu kajutu. V ní sem zůstal já a všechny ostatní už asi nikdy neuvidím. Snad dostanu nějaké kredity alespoň za tu mojí kajutu.
  6. den – Narazil jsem na další planetu. Ani jsem tam nezastavoval. Nemám kam bych naložil zboží.
  7. den – Nedaleko jsem spatřil opuštěně vypadající loď. Chtěl jsem mrknout dovnitř, ale není tu nikdo, kdo by zatím pohlídal mou loď. Respektive rozsekané torzo mé lodi.
  8. den – Zase ty proklaté meteory! Zničily snad všechno! Zbyla mi akorát jedna tryska, moje kajuta a pár trubek. Přestal jsem být optimistický. Za tohle asi moc kreditů nedostanu. Vyrazil jsem tedy za předákem společnosti Společnost s.r.o. a rozhodl se nesmlouvavě jednat. Řekl, že když zaplatím vzniklou škodu a sám dám výpověď, tak mě nebude žalovat. No nic, kapitán pirátů byl docela fajn. Třeba se nějak domluvíme …

Na cestě k povýšení

Jak se vyšvihnout v očích Společnosti s.r.o.? Toť otázka. GT je do jisté míry ovlivněn náhodou. Ovšem je to dosti specifická náhoda. Dá se totiž dost dobře ovlivnit, ale nebudete na to mít čas. Můžete si prohlédnout letové karty, a zjistit odkud přiletí nebezpečí. Jestli zainvestovat do motorů nebo do děl. Odehráli jsme spoustu partií, a musím říct, že jsem se ani jednou na karty nepodíval. Také bych měl říct, že bylo pořád co objevovat. Ono je to tak, že pravidla jsou dost jednoduchá, ale samotná hra se stává jednoduchou až s rostoucím počtem partií. Postupně jsem zjišťoval, jaké kombinace fungují, kolik děl je třeba a kam je umístit, nebo jaký počet trysek mi bude do cíle stačit. Na a když jsem si vymyslel tu nejlepší strategii, přišel jiný protihráč a přesvědčil mě o tom, že nejlepší zdaleka není. Stále je co se učit a co objevovat, a třeba se po odehrání několika dalších her začnu na ty karty dívat. I přes to by byl GT v podstatě dost průhlednou a jednoduchou hrou, kdyby měli hráči dostatek času na stavbu svých plavidel. Bylo by to také ale o dost pomalejší a především nudnější. Právě časový press dělá z této záležitosti to pravé ořechové. No a jak tedy co nejlépe dosáhnout vítězství? Klíčem bude nejspíš postavení co nejkvalitnější lodě v co nejkratším čase. Loď musí být dostatečně propletená potrubími, aby se nerozpadla při každém zásahu. Vyzbrojením co největším počtem děl také nic nezkazíte, což podle mého úplně neplatí o tryskách. Ty stačí za mě tak dvě až tři. Pokud nějaká dostane zásah, ještě jich pár zůstane. Kam se hnát že? Samozřejmě je tu možnost, že vás někdo předletí a tak vyřadí, ale to chce hodně trysek a není to podle mě moc pravděpodobné. No a nakonec je třeba samozřejmě trocha toho štěstíčka při házení kostkami. I sebelepší loď může dost poškodit zásah z děl, nebo dobře mířený meteor. Jednoho kamaráda, který nás furt porážel jsem se zeptal, co je tedy klíčem k vítězství. Stačilo mu jedno slovo – diverzifikace. Bude na tom dost pravdy. Pak by vás nemělo nic překvapit.

Jeden trucker, druhý trucker, třetí …

No a co konkurence ostatních truckerů? Počet hráčů délku partie v podstatě nijak nemění a tudíž bych řekl, že nejlepší bude v plném počtu hráčů. Rozdíl v počtu hráčů pocítíte především na společné zásobě stavebních dílků. Obzvláště během letů III, kdy jsou lodě opravdu veliké. Je třeba rychle reagovat a ty nejlepší dílky uzmout co nejdříve. Lodě se sice staví z odpadu, ale pokud si nepospíšíte, bude to opravdový odpad a naděje na výhru budou v nedohlednu. Abych to tedy shrnul, čím více hráčů se do hraní pustí, tím větší bude u stolu legrace. Jak dlouho bude tato legrace probíhat je také dosti proměnlivé. Pokud si střihnete jeden let, určitě se do té půlhodinky vejdete. Pokud se ale pustíte do transgalaktického treku, bude to klidně i hodinka. Nejčastěji jsme hráli ve třech a většinou jsme se pustili právě do treku. Všechny jsme proletěli zhruba za tu hodinku. S dětmi se mi nepodařilo hru zahrát, ale myslím si, že těch osm let by mohlo být akorát. Pokud nejdříve odehrají několik jedničkových letů bez přesýpacích hodin, jistě vše snadno pochopí, a budou se moci stát řádnými truckery.

Kosmo… trucker?

Herních komponentů, které se mi v GT líbí je více. Nakonec jsem ale jako nejhezčí komponent zvolil figurky malých kosmonautů, kteří představují truckery. Jedná se o stěžejní postavičku, která je i vyobrazena na titulním obrázku a když se řekne trucker, vybavím si právě tyto malé figurky. Navíc na palubě lodi vypadají opravdu dobře a celkově hře prospívají. Dodávají jí takového osobitého ducha. Právě proto jsem se pro ně rozhodl. Další na řadě by byly nejspíš baterie, ale ty mě štvou svou velikostí. Vkus se samozřejmě liší a možná vidíte nejhezčí komponent jinde. Pokud to tak je, můžete se s námi podělit o názor dole v komentářích. Budeme za něj rádi.

Herní doplňky

Nejprve bych začal pro mě již tradičními a neodmyslitelnými obaly. Karet najdeme v balení šedesát a jsou tradičních rozměrů 56 x 87 – tedy American Standard. V této velikosti je nabídka českého trhu bohatá a je jen na vás, které obaly zvolíte. Já měl doma zbytek obalů Diamond Purple a tak jsem je použil. Kartám sedí skvěle a do krabičky se také vejdou. Menší problém nastal při použití insertu. On to vlastně problém není, karty se tam vejdou, ale je třeba je hodně zmáčknout. Myslím si, že do insertu, který jsem volil by byly vhodnější slabší obaly. Třeba obaly Sapphire mají šedesát mikronů oproti mnou použitým osmdesáti. Díky tomu by měly do slotu lépe padnout, ale zároveň si zachovat slušnou kvalitu. Co se týče insertu, koupil jsem jediný dostupný – ten od Kalkared. Jde o 3D tisk, který se mi hodně líbí a přijde mi dost kvalitní. Nejsem sice odborník na 3D tisk, ale nikde nejsou žádné otřepy a vypadá to fakt dobře. Hodně cool jsou i hexové mřížky na dně jedné části. Nejenže vypadají dobře, ale i šetří materiál a celé to trochu odlehčí. Třešničkou na dortu je vytisknutý návod, podle kterého přesně víte, kam které komponenty patří. Vše padne do svých přihrádek skvěle, stejně jako celý insert do krabice. Tenhle insert se opravdu povedl a jeho koupí jsem skutečně neprohloupil. Naopak. Hned během první hry mi díky setupu došlo, že tady to bez insertu nepůjde. A je to tak. Příprava a následné třídění komponentů je zkrátka poněkud složitější. Díky insertu se zkrátila příprava hry o zhruba minutu a dvacet vteřin. Příprava s insertem trvala minutu a šest vteřin. Bez insertu dvě minuty a dvacet sedm vteřin. Příprava bez insertu je tedy podstatně delší, a navíc to na stole nevypadá tak dobře, jako když jsou komponenty ve slušivých přihrádkách. Však to můžete porovnat na obrázcích níže. K úspoře času je třeba připočíst i úklid. Ten s použitím insertu prakticky neexistuje. Vše se z něj během hraní bere a opět ukládá. Na konci hry tedy stačí jen poklidit stavební dílky a desky hráčů. V součtu je tedy úspora času daleko vyšší než minuta a půl.

PS: Mezi mnou a Kalkared neexistuje žádná spolupráce. Insert se mi prostě líbí a řádně jsem si ho zakoupil.

Přežil jsem let!

Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání pro mě byl moc příjemným překvapením. Tak nějak jsem tušil, že to bude dobré. Že to bude ale až tak dobré, mě tedy nenapadlo. Je to hra rychlá zábavná a plná škodolibé zábavy. Moc se mi líbí rozdělení hry do dvou hlavních sekcí. Tedy nejprve stavba lodi a pak jí prubnout během letu skrz galaxii. Samotná stavba je zábava a bude ještě větší, když k ní přidáte prvek časového limitu. Na stavbě je super i to, že musím sledovat neuvěřitelné množství věcí. Nejen že na sebe dílky musejí pasovat, ale nechci na nich mít otevřené přípojky, chci aby byly co nejvíce provázané, obsahovaly dostatek děl a trysek, měly by mít co nejvíce kajut a baterií, a spousta dalších věcí. Dokonalou loď nejspíš v časovém pressu nikdy nepostavíte, což určitě není špatně. Naopak. Největší zábava přichází právě během letu, kdy lodě začnou bombardovat střely a meteory. To si tak přiletí maličký meteor a trefí otevřenou přípojku. Jeden by si řekl, že nejde o nic závažného. No jo, ale ona mi upadla půlka lodi, protože jsem dílky dostatečně neprovázal. Až let vám ukáže, jak je na tom vaše loď doopravdy. Samozřejmě nemusím sáhodlouze vysvětlovat, jaká je to radost, když se rozpadají lodě vašich soupeřů a vám ne. Skvělá je též znovuhratelnost hry. Pořád se staví z jiných dílků, jiné tvary lodí, můžu hrát čtyři verze jednotlivých letů, transgalaktický trek a nebo kombinace letových karet bude také pokaždé trochu jiná. Různých situací, které mohou nastat je prostě hrozně moc. Hráli jsme i několik hodin vkuse ve stejné partě, a tahle hra nás prostě nepřestala bavit. Tuhle hru zkrátka vždycky rád vytáhnu na stůl. Rychle vysvětlím pravidla, zahrajeme první „L“ let bez hodin, a pak se můžeme naplno pustit do boje o přízeň Společnosti s.r.o.. Velkým pozitivem bude jistě i cena za kterou se GT prodává. Za nějakých sedm set korun dostanete opravdu těžkou krabici našlapanou obsahem. K tomu připočtěte hodiny a hodiny vytříbené zábavy, a jedná se o víc než dobrou koupi.

Rozstřílen meteory

Věcí, kterých se mi na GT nelíbí moc nenajdu. Ta hra je prostě skvěle odladěná a vymazlená. Co by mi ale přeci jen trochu vadilo, je velikost baterií. Jsou zkrátka titěrné a blbě se mi s nimi manipulovalo. Trochu mi chybí i absence nějakého insertu. Hrát si s GT na pytlíčkovanou je opravdu veliká ztráta času. Skládat ty mraky věciček z a do pytlíků je fakt zdlouhavé. Když si střihnete let první úrovně, tak bude trvat asi tak dlouho jako setup a úklid hry. S použitím šikovného insertu je ale hned po problému a vše je otázkou okamžiku. Herně by se dalo jistě pár věcí vytknout, ale já to dělat nebudu. Například nemožnost obrany před velkou střelou. Ano je to blbý, ale je to správně. Tahle hra je prostě zábavná tím, že hráčům hází klacky pod nohy. Když půjdou všechny problémy tohoto rázu eliminovat, bude po zábavě. Jinak řečeno, herně v GT nevidím chybu. Některým hráčům by ale mohla vadit jistá míra škodolibosti. Jakmile některý z efektů způsobí poničení lodi, či úplné vyřazení, přijde jisto jistě salva smíchu. To asi není pro každého, a asi by to někomu mohlo vadit. Také nečekejte přílišnou míru interakce. Tu zaznamenáte v podstatě jen když někdo vezme dílek, který jste měli v merku, nebo když vám naschvál zabere zboží z vyhlídnuté planety. Jinak si většinu času hrajte na SVÉM písečku. Stavíte SVOU loď a pak řešíte efekty letových karet na SVÉ lodi. Interakce spočívá spíše v tom, že ostatní zajímá, jak hodně jste dostali zabrat. No a pak následné komentáře, vtípky a proklínání.

Vítejte v cíli truckere!

Originální a neokoukaný herní design z rukou Vlaadi Chvátila si rozhodně zaslouží ocenění Originální počin. Nejen že jde o originální hru, ale ona je zároveň i perfektně odladěná a hraje se naprosto famózně. Je pravidlově velice přístupná, ale zároveň je velkou výzvou v ní zvítězit. Díky tomu za Galaxy Truckerem: Druhým, vytuněným vydáním putuje další ocenění s názvem Geniální design. Vše co ve hře provádíte dává v daném světě naprostý smysl a vše je hezky tematicky znázorněno. Stavím loď – beru díly lodi a stavím je v jeden celek. Vyzvednu zboží na planetě – musím umístit raketku na planetu a naložit zboží do volných skladů. Chci vystřelit z energeticky náročného děla – musím zaplatit baterii. Takových detailů najdeme v GT mnoho, a právě proto si zaslouží ocenění Propojení tématu a mechanismů. Díky enormnímu obsahu krabice a jeho maximálnímu využití hra disponuje Skvělou znovuhratelností a můžeme o ní říct, že dostaneme Hodně muziky za málo peněz. Díky škodolibé radosti z každého neúspěchu soupeřů a s tím souvisejících absurdních situací, zažijete opravdu Srandy kopec. Abych to tedy shrnul, jedná se o velice originální a zábavnou hru se skvělou cenovkou. Doporučuji jak začínajícím, tak i zkušenějším hráčům. Tady si všichni najdou své.

Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Galaxy Trucker: Druhé, vytuněné vydání”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: