Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Kluci! Holky! Pojďte ven! Postavíme bunkr!

V brzké době by se na českém trhu měla objevit lokalizace karetní hry Fort. Konkrétně jde o deck-bulding, který původně vydalo Leder Games, a o lokalizaci se postaralo Fox in the Box.

Při prvním pohledu na graficky vymazlenou krabici mě napadá hned několik věcí. Tou první je, že mi styl ilustrace připomíná jinou hru od Fox in the Box. Možná je to tím, že tuto hru kreslil stejný ilustrátor. Jmenuje se Kyle Ferrin a ona hra se nejmenuje jinak než Root (2018). Ovšem pod Fort se podepsal jiný herní designér. Je to Grant Rodiek a pokud bych měl jmenovat další jeho hru, byla by to nejspíš strategie Cry Havoc (2016). Další pocit, který mám při pohledu na krabici je čirá radost. Dětská radost, kterou jsem kdysi také zažíval, která je bezelstná, bez starostí a problémů dospěláků. Vzhledem ke svému věku už se jí zřejmě nikdy nedočkám. Možná až na stará kolena, kdy se opět stanu dítětem. To už ale asi nebudu lézt po stromech a stavět na nich bunkry. No a právě kolem bunkrů se bude, jak už název Fort napovídá, vše točit. Jako každé správné dítě si budete chtít postavit vlastní bunkr, přejídat se v něm pizzou, natahat do něj hromadu hraček a trávit v něm co nejvíc času se svými kamarády. Kamarádům se ale musíte dostatečně věnovat! Jinak je přestanete bavit a připojí se k jinému kamarádovi. No a poslední věcí, která mě napadá při pohledu na krabici je to, že bych si jí strašně moc chtěl zahrát a alespoň ve hře se vypravit zpět do dětství. Tato výprava je pro 2-4 kamarády od 10. let a zabaví je na 20-40 minut.

Karta podrobně

Nyní bych se chtěl zaměřit na to, co je meritem karetní hry, tedy na karty. Těch je v krabici 94. Konkrétně se jedná o 68 karet kamarádů (88 x 63,5) a 22 dalších různých karet (68 x 44). Nyní se podíváme podrobněji na kartu kamaráda. V tomto případě se jedná o nejlepšího kamaráda, což je znázorněno hvězdičkou u jeho přezdívky. Ta je vespodu karty v bílém rámečku a náš kamarád z příkladu má přezdívku ESO. Nejspíš proto, že s sebou pořád tahá nějaké karty. V horní části najdeme dva velké bílé rámečky, které znázorňují dvě akce. Spodní akce je uvozena symbolem smějícího se panáčka. To znamená, že tuto akci může využít pouze hráč, který tuto kartu zahrál. Symbol této akce pak znamená, že hráč může zničit jednu z karet na své ruce, nebo z odhazovacího balíčku. Jednoduše řečeno jde o čistící kartu, která vás zbaví plevelící karty vašeho decku.

Druhý horní rámeček již není uvozen žádným symbolem, protože tyto horní akce jsou vždy veřejné. Díky tomu ji mohou ostatní hráči následovat, a pokud odhodí z ruky kartu se stejným symbolem, mohou tuto akci zkopírovat. V tomto příkladu se jedná o akci získání dvou surovin. Ty se nesmějí míchat, takže si hráč bude muset vybrat buď dvě pizzy, nebo dvě hračky. Poslední neobjasněnou věcí na kartě kamaráda je symbol v levém horním rohu. Symbolů je na kartách celkem 7 a každý má svou barvu. Skateboard, lopatka, lepidlo, pistolka, koruna, knížka a žolík, který zastane všechny barvy. Vše krásně dokresluje unikátní obrázek našeho kamaráda.

Deska hráče podrobně

Když chcete vyrazit ven za kamarády, je dobré vzít si bágl. Dost se toho do něj vejde a máte volné ruce na lezení po stromě, nebo pro jízdu na kole. I na desce hráče se jeden takový nachází a můžete si do něj schovat nějaké ty suroviny. Suroviny se jinak umísťují na skrýš a ta pojme čtyři hračky a čtyři pizzy. Ve spodní části desky najdeme stupnici úrovně bunkru. Čím vyšší budete mít úroveň bunkru, tím vyšší budete mít kapacitu hlídky a báglu, a na konci hry dostanete více vítězných bodů. Mezi jednotlivými úrovněmi bunkru pak můžeme vidět cenu, kterou je nutné zaplatit za postup na další úroveň. Modré hexy jsou hračky, oranžové pizza a ty bílé jsou libovolná surovina. Pro tyto suroviny můžete sahat do báglu a do skrýše. Dále jsou na stupnici zavěšenými vlaječkami označené bonusy. Konkrétně na úrovních jedna, dva a pět. Po dosažení těchto milníků obdržíte bonusové karty. V horní části desky můžeme najít také symbol stromu. Ten symbolizuje hlídku a je doplněn výřezem. Tento výřez slouží k tomu, aby byl vidět pouze symbol karty, kterou na hlídku vyložíte. Tento symbol pak můžete použít při některých zahraných akcích. Poslední lokací na desce hráče je dvorek. Sem vyložíte na konci tahu nepoužité karty, které si může draftovat jiný hráč během fáze lanaření.

Na desce je super i to, že na zadní straně jsou vyobrazeni nejlepší kamarádi daného hráče. Navíc k tomu se o nich můžete něco dozvědět v kratičkém flavor textu. Co do technického provedení je zajímavé to, že ji tvoří dva kusy kartonu. Díky tomu jsou v ní výřezy na suroviny, výřezy ve stupnici úrovně bunkru a v batohu. Pokud si tedy nechtěně drknete do stolu, můžete být v klidu, protože vše zůstane na svém místě. Otázkou tak zůstává, co by se s deskami hráčů stalo, kdyby se dostaly do rukou dětem ze hry Fort. …

Příprava hry

Nejprve vyberte prvního hráče a přidělte mu jeho kartu. Dále připravte společnou zásobu žetonů hraček a pizzy, zásobu všech druhů karet a v neposlední řadě i stupnici vítězství. Také vytvořte vyložením tří karet kamarádů “park” a zbylé karty budou balíčkem parku. Poté si každý z hráčů připraví osobní herní materiál. Tedy desku hráče, dvě karty nejlepších kamarádů a ukazatele, které umístí na počáteční pole s hodnotou “0”. Následně si každý z hráčů dobere 8 karet z balíčku parku a přidá k nim své dva nejlepší kamarády. Těchto deset karet zamíchá a vytvoří tak svůj dobírací balíček, ze kterého si lízne 5 karet a může se začít hrát.

Příprava je podle mého v celku jednoduchá a určitě zabere jen chviličku. V pravidlech je navíc uvedena pokročilá příprava pravidel. Ta je pro zkušenější hráče a spočívá v tom, že si stejně jako v základní přípravě na začátku doberete osm karet do ruky. Ovšem nyní se podíváte na všech osm karet a jednu z nich vyberete. Vybranou kartu položíte před sebe na stůl a zbylé karty pošlete hráči po levici. Takto se budou výměny opakovat, dokud před vámi nebude ležet osm karet. Jedná se o hezkou mechaniku, díky kterému si můžete tak trochu vylepšit balíček už před začátkem hry a nemusíte ho pak během hry kompletně překopat.

zdroj: ledergames.com

Jak se to hraje?

Karetka Fort se hraje na tahy a každý tah se skládá z pěti fází. Těmi jsou úklid, hra, lanaření, odhození a dobírání. Rozebereme si je tedy hezky pohromadě. První fází je tedy úklid.

Vím zní to divně že? Většinou bývá úklid na konci tahu. V tomto případě tomu tak ale není, protože karty vyložené nad deskou hráče představují kamarády, se kterými si daný hráč během svého tahu nehrál. Jsou tedy na dvorku a po dobu tahů ostatních hráčů jsou jim k dispozici a mohou vám kamaráda přebrat. Proto se tedy úklid provádí po odehrání kola, tedy na začátku vašeho tahu.

Úklid provedete tak, že vezmete karty ležící na vašem dvorku a odhodíte je na svůj odhazovací balíček. Po úklidu můžeme přejít do druhé fáze pojmenované hra. V té, pokud chcete, zahrajete jednu z karet kamarádů a provedete jednu nebo obě akce. Zároveň platí, že alespoň jednu z akcí musíte provést celou. Pokud tedy jedna z akcí bude zisk dvou surovin a vy máte slot jen na jednu surovinu, můžete si vzít pouze jednu surovinu, ale jinou akci musíte zahrát celou. Dále můžete některé akce vylepšit přidáním symbolu na kartách. Tyto symboly můžete vyložit buď z ruky, nebo použít ty uložené na hlídce. Symboly se používají hlavně při akcích, kde je uvedené mezi symboly “X”. Například symbol suroviny krát lepidlo. Dostanete tedy tolik surovin, kolik zahrajete symbolů lepidla. Žolík v tomto případě zastupuje jakýkoliv symbol.

Díky této mechanice si zachráníte své karty. Tím, že je zahrajete si hrajete se svými kamarády a mohou putovat na odhazovací balíček a tak se vám vrátí zpět na ruku. Pokud je během hraní akcí nevyužijete, budou putovat na dvorek, kde jim může pochlebovat jeden z vašich soupeřů a tak vás o ně připravit. Je tedy důležité na to myslet při draftu karet do svého balíčku. Karty by spolu ideálně měly co nejvíce ladit, aby se vám dobře combily. Ale to už je podstatou deck-buildingů a zřejmě zbytečnou poznámkou.

Po vyhodnocení zahraných akcí mohou hráče na tahu vystřídat ostatní hráči. Nebudou sice hrát plnohodnotně, ale budou takzvaně následovat. Následovat mohou veřejnou akci a to tak, že vyloží z ruky potřebný symbol. Vyložit mohou pouze jednu kartu, pouze z ruky a akci musí provést celou. Navíc jsou omezeni volbou. Jinými slovy, pokud si aktivní hráč vybere jako surovinu pizzu, musí si ji vybrat i následovník.

Opět hezká mechanika která zaručí pozornost všech hráčů u stolu a také jim podstatně ulehčí čekání na svůj další tah. Hráči tak tedy musejí neustále sledovat co se děje na stole a to jistě přispěje k atmosféře u stolu a ke snaze vytěžit maximum z každé zahrané karty. Jediné, co by vás mohlo během následování omezit jsou vaše karty. Pokud vám na ruce dojdou ty správné symboly, bohužel nebudete moci následovat. Pokud se vám naopak povede využít následování u každé zahrané karty, na svůj tah vám jich moc nezbude. Opět je tedy důležité si pořádně promyslet, která karta za to stojí.

Nyní se můžeme pustit do třetí fáze která se věnuje lanaření. Nyní si budete muset v parku najít nového kamaráda nebo ho někomu přebrat z jeho dvorku. V této fázi zkrátka musíte zlanařit (tedy získat) novou kartu kamaráda a jak bývá zvykem, umístit ji na svůj odhazovací balíček. Kartu si vezmete buď z parku, z balíčku parku, nebo z dvorku jednoho ze soupeřů.

Právě v této fázi dochází k draftu nových karet do vašeho balíčku a je třeba pořádně vybírat. Můžete tedy vybrat úplně novou kartu z parku, nebo táhnout “překvapení” z balíčku parku. Pak je tu možnost, která svádí i ke škodění, a sebrat jednu z karet vašemu soupeři. Tím oslabíte jeho deck a vám může skvěle padnout do toho vašeho. Jde o část hry s poměrně velkou konfrontací a jistě bude plná emocí. Možná i těch ošklivých.

Nyní následuje fáze, ve které odhodíte všechny nepoužité karty. Pokud bych se měl vyjádřit jinak, pak bych řekl, že vezmete zahrané karty, ty k nim přidané a nezahrané karty nejlepších kamarádů a odhodíte je na svůj odhazovací balíček. Ty které vám zbudou na ruce musejí bohužel putovat na dvorek, kde je vystavíte lanaření vašich soupeřů. díky této fázi máte najednou prázdné ruce, a proto je třeba přejít k další fázi. Tou je poslední a pátá fáze pojmenovaná dobírání. V ní si doberete na ruku 5 nových karet a předáte pomyslnou štafetu dalšímu hráči.

První a poslední fáze perfektně spolupracují na tom, abyste vždy měli na ruce maximálně pět karet. Zároveň díky fázi odhození nebudete mít na ruce stále stejné karty, ale budete je pořád točit. V některých případech se to hodí, v jiných zase ne. To už jsou krásy a strasti deck-buildingu. V tomto případě navíc přibyla zajímavá fáze lanaření, kdy vás může soupeř o vaše karty obrat a tak škodit vašemu decku, který standardně bývá v jiných hrách pro ostatní hráče nedotknutelný.

Ve svých tazích se střídáte do té doby, než nenastane jedna z podmínek pro ukončení hry. Těmito podmínkami jsou:

  1. někdo dosáhne 25. bodů na stupnici vítězství
  2. někdo dosáhne 5. úrovně bunkru
  3. v balíčku parku není žádná karta

Jakmile nastane jedna z těchto podmínek, je třeba dohrát kolo. Jinak řečeno, aby každý z hráčů měl odehraný stejný počet tahů. Pokud tedy jednu z těchto podmínek splní první hráč, každý z následujících hráčů má poslední tah. Pokud podmínku splní jako první poslední hráč, hra je okamžitě u konce. Následuje sečtení vítězných bodů a hráč, který jich získal nejvíce, se stává vítězem.

Za co se dají získat vítězné body?

Abych to vzal hezky popořadě a podle pravidel, nejdříve je třeba zjistit počet bodů na stupnici vítězství. Tyto body získáváte během hry za akce z karet. Jejich hodnotu zaznamenáváte na stupnici pomocí ukazatele. Následně zjistíte, kolik dostanete bodů za úroveň bunkru, a tato hodnota je vždy uvedena mezi vavřínovými listy nad danou úrovní bunkru. Dalším krokem je vyhodnocení karty švindlování, za kterou dostanete body podle zadání.

Kartu švindlování dostanete za dosažení první úrovně bunkru. Tuto kartu nikomu neukazujete a položíte si ji vedle své desky hráče. Na kartě je některý z úkolů, který se budete snažit plnit po zbytek hry. Jako příklad bych uvedl kartu švindlování s názvem Náramek přátelství. Díky této kartě dostanete za každý druh symbolu který vlastníte jeden vítězný bod. Žolík se nepočítá a pokud posbíráte všech šest symbolů, získáte další bod navíc. To znamená, že pro zisk co nejvíce vítězných bodů, musíte zaměřit svou strategii stavby decku tímto směrem. Karet švindlování je jedenáct a tak by mohly výrazně zlepšit znovuhratelnost. K zisku vítězných bodů vám také může pomoci karta výhod. Tu získáte za dosažení druhé úrovně bunkru a je veřejná. Přináší jakési vylepšení vaší postavy. Například karta výhody Krosna umožní jejímu držiteli umístit do báglu o dvě suroviny navíc. Karet výhod je devět a mnohdy poměrně značně upravují vaši strategii, a díky tomu je další znovuhratelnost zase o krapet lepší.

Poslední možností, jak získat vítězné body, je zisk karty Hrad z kolínek. Tu dostane hráč, který jako první dostane svůj bunkr na úroveň 5.

Je to v podstatě taková trofej za prvenství ve stavění bunkru. Za Hrad z kolínek dostanete čtyři body, což není úplně k zahození.

Pokud tedy sečtete všechny takto získané body, dostanete finální číslo, které rozhodne o vítězi celé partie. Pokud by došlo k bodové shodě, vyhrává hráč s vyšší úrovní pevnosti. Pokud remíza přetrvává i tak, musejí se o prvenství rozdělit.

Závěrem

Fort vypadá po produkční stránce velice dobře. Karty jsou plné originálních kreseb a všechny komponenty vypadají kvalitně a díky výřezům v desce hráče i funkčně. Deck-building přináší sám o sobě díky své variabilitě velice dobrou znovuhratelnost, která je zde ještě vylepšena kartami švindlování a výhod. U hry by neměla vládnout nuda a zahálka, vzhledem k hraní hráčů mimo svůj tah. Téma se podle mého týká každého a je velice silné. Navíc si myslím, že hra bude opravdu tematická. Jen tak se poflakuji venku, sháním ňaminky, hračky a hlavním úkolem je stavění pevnosti. Pořádného bunkru, který mi přinese slávu mezi kamarády. Na hlídku můžu poslat kamarády, kteří mi budou nápomocni, když bude třeba. Pokud se ale svým kamarádům nebudu věnovat a nechám je poflakovat se na dvorku, zřejmě si je tam najde jiný leader a přetáhne mi je na svou stranu. Dětské dobrodružství skryté v karetní hře. Pokud bude hra fungovat tak jak se tváří v pravidlech a na obrázcích, bude to skvělý zážitek. Už se nemůžu dočkat jejího českého vydání a těším se, jak se u ní se svými kamarády z dětství opět vrátíme do dětství.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: