Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Feelinks

Emočním bludištěm v eco-friendly deskovce

Feelinks je kooperativní deskový počin, který si klade za cíl pomoci hráčům s orientací v emočním bludišti dnešní informacemi přehlcené doby. Jedná se již o několikátou verzi hry. Rozdíly mezi nimi nejsou nijak markantní, častěji jsou spíše v grafickém zpracování. Jedná se – řekněme – o párty hru z toho pohledu, že ji lze hrát ve větším počtu účastníků, kteří spolupracují, zodpovídají dotazy a snaží se odhadnout odpovědi spoluhráčů.

Hra se na český trh dostává v distribuci firmy Pygmalino a pochází z hlav francouzských autorů Vincenta Bidaulta (Revelations) a Jean-Louise Roubiry (Dixit, Stella, Fabula) a grafiků Francka Chalarda a Willa Terryho. Herní čas v základu je kolem půlhodinky, ale lze jej případně upravit použitím jiného počtu karet s otázkami. Doporučený věk je od osmi let, ale pro mnohé otázky bych to směřoval více mezi děti starší deseti let.

Obsah hry

Základem hry jsou otázky. Tedy karty s otázkami. Na každé kartě jsou tři otázky či situace. Karet je celkem sto padesát šest a jsou rozděleny do čtyř základních kategorií – Jako rodina (o rodinném životě), Ve škole (o životě ve škole a školním kolektivu), Mezi přáteli (na rozličná témata) – (každá po čtyřiceti kartách), plus Ve společnosti (o společenských otázkách, třicet šest karet), jež je následně dělena ještě do podkategorií: Zdraví, Digitální svět, Ekologie, Rodičovství, Vzdělání, Společný život.

Středobodem herní oblasti je šestiúhelníková deska, uprostřed níž je „počítadlo úspěchů“ účastníků. Kolem ní se vyloží šestice karet emocí, vždy tři a tři z balíčků „pozitivních a negativních“ emocí. Každý z těchto balíčků obsahuje devět karet, jež se budou postupně střídat v herní oblasti. Jako ukazatel na počítadle úspěchů je použit malý dřevěný kolíček. Každý hráč dostane balíček šesti karet s šesti různými symboly, kterými bude označovat svou odpověď. A v neposlední řadě zde máme čtyři bodovací karty, na nichž si vyhodnotíte své skóre na konci hry dle ušlé vzdálenosti na počítadle a počtu hráčů.

Jednoduchá grafika karet neruší od hlavní náplně hry – situačních otázek. Karty emocí poté mají celkem povedené ilustrace doplňující slovní označení daných pocitů. Vše je vyvedeno v neinvazivních a příjemných barvách. A hlavně, vše je vyrobeno z ekologických zdrojů. Žádný plast. Papír, inkoust, dokonce i obalový materiál, vše je rostlinného původu, pochází z Evropy a je ekologicky rozložitelné.

Náplň hry

Každé kolo hry začíná u střídajícího se počátečního hráče. Ten nejdříve nahradí jednu z emocí (dle svého výběru) u středové herní desky jinou ze stejného balíčku. Následně si vezme situační karty a ze tří natištěných otázek přečte tu, o níž bude dané kolo. Všichni hráči (včetně začínajícího) si připraví skrytě kartu ze svého balíčku, jejíž symbol odpovídá emoci, kterou v nich situace probouzí. Jakmile mají všichni vybráno, počáteční hráč si vybere jednoho z dalších hráčů a pokouší se odhadnout jeho odpověď. Pokud se mu to podaří, posune figurku po spirále úspěchů o políčko dále.

Pokračuje hráč, jehož odpověď hádal začínající hráč. Ten si opět vybere z ostatních hráčů jednoho a pokouší se odhalit jeho emoční reakci na stejnou situaci. Takto hráči pokračují až do chvíle, kdy už je zakryta pouze odpovědní karta začínajícího hráče. Jeho odpověď zkouší odhadnout poslední z hráčů v řadě. V případě jakékoli správné odpovědi hráči posouvají svou společnou figurku po spirále. Všichni hrají za jeden tým a počítá se každý jejich úspěch.

Takto hra pokračuje po osm kol, po kterých si hráči zhodnotí své snažení. Dle počtu hráčů a dosaženého skóre se dostanou k jedné ze čtyř variant vyhodnocení. Zde je každé hodnocení pozitivně pojato. Ale nejde tolik o samotné hodnocení či zisk určitého počtu bodů. Hra Feelinks je o něčem trochu jiném. Jednotlivá kola staví hráče před situace, které mohli či nemohli potkat v reálném životě, ale které určitě někdy nastat mohou. Prvním efektem hry je zaobírání se vlastními emocemi, přicházení na to, jak dané situace na mne samotného působí. Jakmile si hráči odpoví na tuto otázku, stojí před výzvou přijít na to, jak stejná situace působí na jeho spoluhráče. Hra je hodně o pocitech a jejich identifikaci, stejně jako o poznání svých přátel, kamarádů či příbuzných.

Neexistuje špatný nebo horší počet hráčů. Daleko důležitější je, zda hráči mají zájem být otevření a chtějí se zaobírat danými situacemi. Každé kolo klidně může být ukončeno otevřenou debatou. Některá témata mohou dokonce lákat ke konfrontacím. Ale i o tom je hraní deskových her. Je to o komunikaci, o poznání spoluhráčů, o využití společného času k něčemu kreativnímu a obohacujícímu. Zároveň je to i o kooperaci. Hráči se nesnaží házet klacky pod nohy soupeřům tím, že vymýšlí vtipné, originální či drastické odpovědi na situace, ale snaží se odpovídat dle svého svědomí. Jen takovým způsobem se hráči poznají a jen takovým způsobem budou také postupovat po spirálové stupnici úspěchů.

Souhrn hry

Feelinks je produktem dnešní doby. Počínaje balením, výrobou a použitými materiály, přes důraz na kooperativní hraní a práci s vlastními emocemi v reakci na otázky a situace, kterým dnes čelí převážně školní mládež. Ne že by si Feelinks nemohli zahrát i rodiče nebo jiní dospělí, ale přece jen je hra cílená převážně na školní či středoškolní mládež. Tím způsobem jsou cílené otázky, které pro starší generaci nemusí být vždy relevantní či důležité. Hra samozřejmě pracuje s otevřeností a korektností současnosti. Právě pro mládež se bude jednat o produkt, který si jejich pozornost zaslouží. A to i v případě, že nejsou fanoušky deskových her, protože se jedná primárně o počin naučný a poučný, bez velkých nároků na pravidlové znalosti či deskoherní zdatnost.

Feelinks získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Pygmalino.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: