Ecos: První kontinent
Zahrajte si na hodinku na bohy a buďte u stvoření světa.
Ecos: První kontinent je hra od Johna D. Claira (Sázky, prosím!, Space Base, Mystic Vale) s grafikou Sabriny Miramon (Quadropolis, Naše osada), kterou do našich luhů a hájů přináší vydavatelství TTGames. Přináší zábavu na cca hodinku pro dva až šest hráčů, disponuje jednoduchými pravidly a neokoukanými mechanismy. Díky nárokům na strategii a nutnosti čtení textů na kartách je hra doporučená od čtrnácti let, ale zkusit to můžete i s mladšími.
Na začátku byla… krabice
Po otevření velké krabice standardních „kalaxových“ rozměrů, čeká řada kartonových vymačkávacích archů, z nichž vzejdou nejen jednotlivé žetony zvířat, ale dokonce i krabičky na jejich uložení. Tímto krokem jako by chtěl výrobce eliminovat prostřední článek deskoherního řetězce, výrobce insertů, protože základ komponent umístíte buď právě do těchto krabiček, nebo do látkového sáčku. V něm se budou nacházet dřevěné kameny elementů – čtyřicet kusů s osmi různými znaky v různých počtech od dvou po deset. Dvě vytvořené kartonové krabičky budou sloužit k uložení žetonů zvířat – těch je v podobě kulatých kartonových žetonků celkem sto dva, v různém počtu na druh zvířat; třetí je určena na šedesát šest dřevěných kostek energie. Všechny tři krabičky můžete použít i jako pořadače během hry, což je velice povedený produkční bonus samotné hry.
Krom tohoto v balení naleznete celkem sto pět karet pro hráče, skládací kartonovou bodovou stupnici, pro každého hráče kostičku ukazatele bodů a ve stejných barvách čtvercové kartonové žetony postupu hráčů. Základ herní plochy bude tvořit mapa budovaná z celkem sedmdesáti pěti hexových dílů mapy – buď vodních ploch, nebo pevnin (oboustranné – z jedné strany pouště, z druhé pastviny). Celkem nenápadné, ale o to sympatičtější je použití dvou tlouštěk kartonu, díky nimž jsou vodní dílky o kousíček nižší, než ty pevninské. Posledními komponenty jsou dřevěné „figurky“ stromů (dvacet pět) a hor (patnáct).
Samozřejmě nechybí ani pravidla. Sešit je prostorově celkem velkorysý, pravidla obsahují vysvětlení jednotlivých efektů, ikon, dostatek grafického doprovodu a příkladů. Ačkoli pravidla nejsou nijak složitá, tak jsou velice dobře strukturována a zkomponována. Ostatně celá hra je po produkční stránce velice povedená. Grafika je relativně jednoduchá, funkčně však dostačující a nerušivá, zároveň dobře doplňuje tématiku hry.
Každá planeta je jedinečným uměleckým dílem
Pro jednoduchý začátek jsou hrací karty označeny různými ikonami, díky nimž jsou k dispozici přednastavené balíčky. Minimálně pro první partie se doporučuje hrát s těmito balíčky, ale popravdě si s tím můžete vystačit na hodně dlouho. Každý balíček je dobře poskládaný a předpokládá trochu odlišnou strategii a přístup, ale každý může vést k výhře, jsou-li jeho karty zahrány ve správném pořadí a dostatečně vytěženy. Alternativní variantou pro zkušenější hráče je možnost draftování karet. Ale opravdu stačí používat přednastavené balíčky pro plnohodnotný požitek ze hry. Karty jsou navíc rozděleny do dvou barevně odlišených hromádek, které mají krapet odlišný vztah ke hře samotné. A ani tak se hráč nemusí nutně nechat limitovat balíčkem a může během hry získávat i další karty.
Hráči si pro začátek před sebe vyloží trojici karet ze svého balíčku (opět lze využít přednastavené a doporučené kousky) a žeton postupu, vše v orientaci, aby byl text čitelný. To je důležité, protože se všemi kartami i žetonem postupu bude v průběhu hry točit, což bude mít vždy nějaký efekt ve hře. Krom tohoto se postaví počáteční výseč povrchu planety, který budou hráči rozšiřovat dalšími hexy z balíčků. Kartonové pořadače se připraví vedle balíčků karet a hexových dílků, a kameny v látkovém sáčku dostane do ruky první hráč, který bude představovat Zvěstovatele v prvním kole.
Hráči představují přírodní síly, které budou utvářet povrch planety na základě losovaných elementů a využívání energií k aktivaci efektů karet. Díky tomu se bude postupně rozšiřovat povrch planety, budou se na něm formovat hory a objevovat lesy, a vše bude osidlováno zvířectvem. Za většinu akcí mohou hráči získávat body, či případně jiné efekty, které jim budou pomáhat v dalším budování. Hra probíhá tak dlouho, než na konci některého kola hráč(i) nedosáhnou osmdesáti bodů či více, čímž se aktivuje konec hry. O vítězi rozhodnou primárně právě vítězné body.
A tak vznikl život na planetě
Zvěstovatel postupně ve svém kole táhne kameny elementů ze sáčku, každý z nich odhalí a všichni hráči (simultánně) mohou umístit své kostičky energie na jakoukoli svou kartu na stejnou ikonu elementu. Hra takto probíhá tak dlouho, než Zvěstovatel vytáhne jeden ze dvou žetonů divokých elementů. Ty mohou být využity k umístění kostičky energie na jakoukoli ikonu. Zároveň tedy ukončuje i aktuální kolo, po němž se všechny kameny vrací do sáčku a Zvěstovatelem se stává jiný hráč.
Zatím to nezní nijak složitě, že? Nápadně to připomíná bingo a samo o sobě by to nebylo příliš zajímavé. Takže, co vlastně dělá hru zajímavou a kreativní? Za prvé, pokud hráč nemůže nebo nechce položit kostičku energie na ikonu na svých kartách, může místo toho otočit svým žetonem postupu o devadesát stupňů. Jakmile to udělá podruhé, může rovnou aktivovat možnost získat novou kartu do svého balíčku. Nebo pokud posečká a otočí žetonem ještě potřetí, tak získá buď extra kostku energie ze společné zásoby, nebo má možnost vyložit další ze svých karet na stůl před sebe, čímž ji zpřístupní. Následně po využití těchto efektů je žeton postupu otočen na svou počáteční stranu. Takto mohou být tyto efekty využívány opakovaně během hry. Jedná se o nejjednodušší možnost, jak získat extra kostičky energií nebo vyložit dodatečné karty.
Pokud však hráč přiloží kostičku na některou kartu před sebe a zcela zaplní všechny ikony na kartě kostičkami energií, ohlásí to upozorněním ostatních hráčů skrze vyslovení názvu hry (stačí „Ecos!“, není třeba celý název). V tu chvíli hráč může vyhodnotit vše, co je na dokončené kartě uvedeno, postupně shora dolů. Sejde-li se více hráčů v jednom tahu, vyhodnocují hráči akce postupně od Zvěstovatele.
Karty jsou vlastně hlavním strůjcem všeho dění ve hře. Sbírání kostiček na karty představuje střádání energie na samotné životatvůrné procesy. Karty nabízejí možnost přiložit další hexový dílek krajiny, zalesnit existující pevninu nebo vytvořit hory, stejně tak je možné zplodit nová zvířata. Pokud hráč splní první řádek karty, může využít i ty další efekty na ní – někdy získá vítězné body (třeba za úspěšné splnění určité podmínky), nebo může získat další ikony elementů, díky nimž může přiložit další kostičky energií na své aktivní karty. Každá karta v balíčku je unikátní svou sérií akcí, ačkoli jednotlivé dílčí akce se opakují. Správným řetězením akcí je možné získat značné bodové přírůstky nebo další výhody.
Každá karta je po využití svých schopností pootočena o devadesát stupňů, podobně jako je tomu s žetonem postupu. Na herních kartách je z každé strany nakreslen určitý počet lístků (maximálně čtyři). Kdykoli je efekt karty proveden a počet lístků na horní straně karty je vyšší než jedna, je karta otočena; je-li tam poslední lístek, karta je po vyhodnocení odstraněna ze hry. Některé karty je možné využít jednou (většinou se jedná o komplexní sérii akcí nebo velký bodový přínos), jiné až čtyřikrát. Tento systém chytře využívá hráčovo schopnosti strategie, jedná se vlastně o celou cestu k vítězství, a tedy k bodům.
Verdikt
Ačkoli hra stojí na bingo efektu tahání kamenů ze sáčku, díky nimž se přikládají kostičky, které mohou při zaplnění karty spustit její efekty, tak je hra náročnější, než by se mohlo zdát. Nejde totiž jen o to aktivovat dané efekty, ale i správně takové zhodnocení načasovat, aby to bylo pro hráče dostatečně efektivní, případně aby uškodil (nepřímo) soupeřům v jejich snažení. Ačkoli se jedná o eurohru, přímá konfrontace mezi hráči je nulová, tak správným načasováním a využitím akce je možné překazit plány soupeřům. Některé karty navíc nabízejí možnost měnit již existující objekty ve hře, čímž mohou zhatit plány jiného hráče, který s danými elementy počítal pro své efekty karet.
Na celkem nenáročných pravidlech a jednoduchém systému tak stojí důmyslná hra, která může potrápit nebo potěšit. Vliv náhody je v základu vyšší, ale právě rozprostřením efektů a využitím možností žetonu postupu je možné tento vliv ponížit. Díky velkému množství hracích karet, které jsou navíc jedinečné a uspořádané do přednastavených balíčků, dosahuje hra vysoké míry znovuhratelnosti. A s variantou draftování karet na počátku hry, je poté nutné přistupovat ke hře opět s čistou hlavou a novou strategií. Hra nás tímto mile překvapila a hodně bavila.
Ecos: První kontinent získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TT Games.
Hru můžete zakoupit přímo zde.