Dune: Válka o Arrakis
Epický boj o pouštní planetu.
Dune je jedním z nejvíce ikonických sci-fi univerz, které si za svou existenci dokázalo získat nesmírně oddanou fanouškovskou základnu. Dílo Franka Herberta, jenž začalo románem Duna v roce 1965, vytvořilo složitý a propracovaný svět zaměřený na planetu Arrakis, neboli Dunu, a její strategickou důležitost díky těžbě koření zvaného melanž. Tato látka umožňuje mezihvězdné cestování, posiluje mentální schopnosti a představuje neodmyslitelnou součást kultury a politiky celého vesmíru. Boj o kontrolu nad Arrakisem je srdcem této ságy, přičemž vedle rodů Atreidů a Harkonnenů hrají klíčovou roli také Fremenové, původní obyvatelé této nehostinné planety. Tato složitá směs politiky, války, náboženství a ekologie činí z Duny inspiraci nejen pro literaturu, ale také pro adaptace v podobě filmů, televizních seriálů a samozřejmě i deskových her.
Deskové hry inspirované univerzem Duny přitahují fanoušky svou možností ponořit se hluboko do intrik a bojů o kontrolu nad Arrakisem. Již v minulosti vznikly některé legendární adaptace. Například původní desková hra Dune od společnosti Avalon Hill z roku 1979 se dodnes považuje za mistrovské dílo asymetrických strategických her, kde každá frakce má unikátní schopnosti a styl hraní. Gale Force Nine později přineslo reprint, který zmodernizoval pravidla a navrátil klasiku na stoly hráčů. Kromě toho se na scéně objevily i další tituly, jako například Dune: Imperium, jenž nám do místních luhů a hájů přineslo v našem mateřském jazyce vydavatelství REXhry, kombinující deck-building s area-control a nabízí zajímavý zážitek spojený s atmosférou univerza. Pochopitelně těch her je nesmírné množství, a to i z řad českých vydavatelů. Nyní přichází další opravdu opulentní titul Dune: Válka o Arrakis. Hra oživující téma boje o vládu nad pouštní planetou, a to ve velkém měřítku. A navíc, díky vydavatelství Asmodee si ji můžeme všichni užít v češtině.
Dune: Válka o Arrakis je asymetrická hra ideálně pro dva hráče (ačkoliv se dá hrát v jednom až ve čtyřech hráčích), v níž se střetávají rody Harkonnenů a Atreidů o kontrolu nad Arrakisem. Jeden hráč představuje kruté a bezohledné Harkonneny, usilující o totální vojenskou nadvládu nad planetou, zatímco druhý hráč ovládá Atreidy a jejich spojence Fremeny, kteří se snaží naplnit proroctví a osvobodit Arrakis od útlaku. Hra se odehrává na velké mapě Arrakisu, plné písku, Síčů a klíčových míst, jako jsou Arrakén nebo Rartágo. Celý herní příběh je zasazen do této nehostinné písečné krajiny, kde každý pohyb, rozhodnutí a každá taktika může představovat rozdíl mezi úzkým vítězstvím a drtivou porážkou.
Hra nabízí značně rozdílný zážitek podle toho, jakou stranu konfliktu si hráč vybere. Atreidové, spolu s jejich spojenci Fremeny, se zaměřují na dosažení proroctví prostřednictvím plnění různých cílů, které nejenže vedou k vítězství, ale také jim umožňují odemknout důležité herní postavy, jako je Paul Atreides či další vůdci Fremenů. Mezi jejich největší výhody patří schopnost kontrolovat pohyb písečných červů, což jim poskytuje značnou mobilitu na mapě a umožňuje rychlé přesuny tam, kde to situace nejvíce vyžaduje. Tato schopnost z nich činí hrozivého protivníka Harkonnenů, kteří spoléhají na mechanizovanou mobilitu v podobě ornitoptér. Atreidové mají také možnost rozptýlit své síly a rozšířit svou přítomnost po celé mapě, což jim umožňuje snadněji splnit cíle, které jsou klíčové pro dosažení vítězství.
Harkonnenové mají jednodušší cíl – zničit dostatečný počet Síčů, aby získali deset bodů na stupnici nadvlády. Mají větší počáteční sílu, více jednotek a jejich vojenský styl hraní se zaměřuje na masivní útoky a kontrolu klíčových oblastí. Na druhou stranu jejich těžba koření je nechráněná před útoky Atreidů a jejich pohyb mimo výchozí oblasti je pomalejší a vystaven nebezpečí písečných červů. Pro Harkonneny je klíčové budovat sílu a efektivně využívat svoje plánovací karty a ornitoptéry, aby dokázali překonat znevýhodnění v mobilitě a přitom zvládli ubránit důležitá místa jako Arrakén, Rortágo a Severní pól. Jejich strategie často zahrnuje pečlivé vyvažování mezi obrannými a útočnými akcemi, což vyžaduje nejen sílu, ale také značnou míru taktiky.
Celkový herní zážitek se vyznačuje jak taktickými souboji, tak potřebou pečlivého plánování. Pomalu se tak dostávám k pravidlům hry. Rozhodně je zde nechci probírat do detailu, ba naopak, vezmu to velmi zkrátka. Dune: Válka o Arrakis kombinuje klasické mechanismy známé z jiných her, jako jsou akce na kartách a házení kostkami, přičemž každá strana má své vlastní akce, jednotky i cíle. Jak jsem už několikrát naznačil, tak jednou z klíčových vlastností hry je její asymetrie – obě strany mají stejné typy jednotek a podobné akce, ale jejich strategie se výrazně liší. Atreidové se pohybují s lehkostí v pouštních oblastech a využívají omezené, ale silné posily, zatímco Harkonnenové tlačí s početnou armádou, jenž však musí dávat pozor na své zásoby a mobilitu. Hráči musí vždy promýšlet své tahy několik kroků dopředu, aby efektivně využili své výhody a zároveň neutralizovali silné stránky svého protivníka. Tento důraz na plánování a promyšlenou strategii činí hru neuvěřitelně uspokojivou.
Zatímco první hra může trvat až tři hodiny, zkušenější hráči ji mohou zvládnout za dvě hodiny, což z ní činí přístupnější variantu podobné hry, kterou našinci mohou znát taktéž v češtině – Válka o prsten. Tato relativní krátkost je jak výhodou, tak i nevýhodou. Z hlediska strategie hra postrádá tu epickou hloubku a rozvleklost, kterou nabízí Válka o prsten, ale na druhou stranu nabízí rychlejší a přímočařejší hratelnost s důrazem na taktická rozhodnutí a schopnost rychle se přizpůsobit situaci na bojišti. Zatímco Válka o prsten je dlouhá, pomalá a intenzivní, Válka o Arrakis je dynamická, plná pohybu a rychlých, rozhodných úderů. Tato přístupnost je klíčová pro hráče, kteří se chtějí ponořit do světa Duny bez nutnosti věnovat hře celý večer. Hra nabízí zážitek plný zábavy, a přitom není ochromující svou délkou a složitostí. Což osobně považuji za výrazné plus. A to mi osobně nevadí velké, opulentní hry, ale tak nějak vše rychle odsýpalo.
Mechanika hry je zjednodušená, aby byla přístupná i pro hráče, kteří nejsou zvyklí na složité deskové hry. Boje probíhají rychle a rozhodně, bez nutnosti opakovaných hodů kostkou nebo složitých úprav. Každý hod kostkou je rozhodující a každá ztráta jednotky znamená snížení bojové schopnosti v budoucích bitvách. Tento přístup dodává boji na významu a činí každé rozhodnutí kritickým. Zároveň jsou zde karty akcí, které mohou zásadním způsobem ovlivnit výsledek kola a umožňují hráčům přizpůsobit své akce aktuální situaci. Díky těmto kartám má hra výrazný prvek nečekaných zvratů, což zvyšuje napětí a nutí hráče neustále měnit strategii podle toho, jak se mění situace na bojišti.
Ano, uvědomuji si, že aspekt náhody rozhodně vyvolává rozporuplné pocity. Nečekejte od Dune: Válka o Arrakis analytickou euro hru. Ačkoli je náhoda v této hře omezena více než ve Válce o prsten, každé kolo a každý hod kostkou má mnohem větší dopad kvůli kratší herní době. To znamená, že jeden špatný hod může mít mnohem větší vliv než několik špatných hodů ve hrách s delší herní dobou. Tento prvek náhody může vést k neočekávaným momentům, ale také k pocitu, že hráči nemají hru plně pod kontrolou. Nicméně právě tyto momenty mohou být zdrojem velkého napětí a dramatických zvratů, jenž dělají každou hru jedinečnou. Výhry a prohry v této hře často závisí na tom, jak dobře hráči dokážou reagovat na neočekávané situace a jak efektivně dokážou využít své možnosti k vyvážení špatného štěstí.
Jedním z největších lákadel Války o Arrakis jsou bezesporu její herní komponenty. Stejně jako většina her od společnosti CMON, i tato obsahuje ohromné množství detailně provedených miniatur, pomáhajících navodit atmosféru skutečné války na Arrakisu. Postavy, pískoví červi, budovy – vše je zpracováno s maximální péčí, což přispívá k epickému dojmu ze hry. Tyto komponenty hrají nejen vizuální, ale i praktickou roli, protože posouvání legií, rozmisťování jednotek a kontrola důležitých oblastí poskytují hráči hmatatelný pocit, že se skutečně podílí na obrovském strategickém konfliktu. Zároveň to však přináší určité nevýhody, jako je časově náročné rozložení hry a správa velkého množství komponent. Rozhodně by se hodil nějaký šikovný insert, který se vyplatí zakoupit. Detailní miniatury a propracované prostředí umožňují hráčům cítit se jako generálové vedoucí své armády v nehostinné pouštní krajině. Co s tím jde ruku v ruce je fakt, že je zapotřebí opravdu velký stůl. Jen samotný herní plán reprezentující planetu Arrakis se skládá ze dvou rozkládacích desek. Ve své podstatě, jako kdyby jste složili dva samostatné herní plány v jeden.
Kdo by hru měl chtít?
Dune: Válka o Arrakis je hra, která zaujme především fanoušky Duny a milovníky strategických her. Přináší dynamický, asymetrický souboj dvou odlišných stran, kde každé rozhodnutí a každá akce může mít zásadní dopad na výsledek celé hry. Atmosféra hry je silně tematická, s důrazem na věrné zachycení konfliktů a událostí známých z knih. Miniatury, propracovaná mapa a celkový design hry vytvářejí dojem skutečného válečného konfliktu na Arrakisu, kde hráči mohou zažít epickou bitvu o kontrolu nad touto klíčovou planetou.
Přestože hra nedosahuje epického měřítka a strategické hloubky Války o prsten, nabízí svižnější a přístupnější zážitek, jenž je možné snadno rozložit na stůl a hrát i během večera po práci. Tato dostupnost, spojená s intenzivním a promyšleným soubojem, činí dle mého názoru z Dune: Válka o Arrakis hru, která se může stát oblíbenou součástí sbírky každého fanouška tohoto univerza. Navíc pro ty, kteří hledají intenzivní a krátkodobé herní zážitky, které lze opakovat častěji než delší strategické eposy, může být Válka o Arrakis ideální volbou. Je to hra, která nenahradí Válku o prsten, ale určitě ji skvěle doplní a nabídne něco, co jiné hry nemají – dynamiku a skutečný pocit, že stojíte uprostřed nehostinného pouštního boje o budoucnost Arrakisu.
Když hráči přijmou tuto výzvu, mohou si být jisti, že každá hra přinese jiný zážitek, s různými taktikami, nečekanými zvraty a nezapomenutelnými okamžiky. Svět Duny zde ožívá nejen na stránkách knihy, ale i na herním stole, a dává hráčům příležitost stát se součástí legendárního konfliktu o osud jedné z nejkóničtějších planet ve sci-fi literatuře.
Dune: Válka o Arrakis získává od Říše her ocenění:
Poděkování
Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Asmodee
Hru můžete zakoupit přímo zde.