Duna: Imperium

Voda je život

Asi není třeba příliš dlouze představovat univerzum Duna. Toto kultovní sci-fi dobylo svět ve všech možných formách: šlo o knižní bestsellery, videohry (jedna z prvních pořádných her, co jsem hrála, byla právě realtimová strategie Duna 2), a pochopitelně i dobrodružství na stříbrných plátnech. Vzhledem k podmanivosti pouštní planety Duny nepřijdou zkrátka ani příznivci deskových her – během loňského roku se ve světě dostala na pulty obchodů hra nesoucí název Dune: Imperium. Autor Paul Dennen si za předlohu vzal nedávný film od společnosti Legendary Pictures a také původní řadu knih autorů Franka Herberta, Briana Herberta a Kevina J. Andersona. Pro ty, kteří angličtině toliko nehoví, společnost REXhry tuto hru přeložila do češtiny a během druhé poloviny května by ji měla v našich končinách začít distribuovat. Abychom si ukrátili čekání, zkusme se v našem preview podívat, na co se vlastně můžeme těšit.

Dune: Imperium je strategickou a komplexní záležitostí určenou pro 1 až 4 hráče s doporučeným věkem od 14 let a délkou partie okolo 90 minut. Hlavním herním mechanismem je kombinace umísťování agentů („worker-placement”) a postupného budování vlastního balíčku karet („deck-building”). Hráči začínají s balíčkem 10 základních karet a postupným přidáváním karet impéria či karet ze stálé zásoby získávají přístup ke speciálním efektům – některé např. dovolují odstranit nepotřebné karty z balíčku pro zbytek hry. Každý hráč se vydává svojí vlastní cestou, optimalizuje svoji strategii s cílem vytvořit nekompromisní karetní komba, která soupeře rozdrtí stejně jako Šaj-hulúd nepozorná fremenská děcka.

Když se rozhlédneme po píscích planety Arrakis (známé též jako Duna), věřte, že nejde zrovna o místo vhodné místo pro piknik či výlet s trekingovou holí, ba právě naopak. Je to drsné a nehostinné místo. Tak proč tam vlastně strkat byť jenom nos? Koření, nazývané též jako melanž, produkt obřích písečných červů Šaj-hulúdů, to je to, oč tu běží. Arrakis je jediným místem ve vesmíru, kde se koření vyskytuje a koření je přesně to, co jako jediná substance ve vesmíru umožňuje mezihvězdné lety, ergo přesně to, co vám přinese nejen kupu solárů, ale i moc a slávu. Těžba koření na planetě Arrakis je však nebezpečný podnik. Kromě nepřátel mohou hráče snadno vypátrat zmínění červi, takže pozor, ať nejste další na řadě.

V této nehostinné zemi se ujmete jednoho z velkorodů Landsraadu a vašim cílem bude porážet nepřátele, uplatňovat svůj politický vliv, vytvářet aliance se 4 hlavními frakcemi a pochopitelně vyvarovat se nástrah různých intrik. Vaše počínání je bodově hodnoceno a v momentě, kdy některý z hráčů dosáhne 10 bodů, je prohlášen za vítěze. Každý z velkorodů má na výběr ze dvou vůdců, které si hráči mohou zvolit dle vlastního uvážení (pokud však chcete být věrní předloze, neměli byste používat během jedné partie oba vůdce současně). Lehčí „vplutí” do hry umožňuje informace udávající, jak moc který z vůdců je náročný na hraní – je to ovlivněno především jejich speciálními schopnostmi.

Boj o nadvládu na trhu s kořením a uzavírání spojenectví velkorodů s různými frakcemi impéria probíhá postupně v jednotlivých fázích v rámci herních kol. Plány a lsti mystického sesterstva Bene Geserit, ať zjevné či skryté, vás mohou překvapit i v nejzapadlejším koutě rozlehlého impéria. Přepravu jednotek na Arrakis pro vás zajistí kosmická Gilda s monopolem pro meziplanetární přepravu. Fremeni jsou zdatní a urputní pouštní bojovníci, bez jejich pomoci se při hledání vody na Duně neobejdete, protože voda je život. Zato nakloněnost k Shaddamu IV z rodu Corrino, který je považován za bezohledného imperátora celého vesmíru, vám dokáže přinést hromady solárů, hlavní měny impéria.

Krom těchto frakcí narazíte třeba na Společnost planetárních ústředí volného trhu (CHOAM), která vám umožní si vždy slušně přivydělat – jejich heslem je „obchod a zisk především”. Abychom pochopili další možnosti této hry, je zapotřebí se poněkud vrátit zpět v čase. Válka byla krutá, dlouhá a urputná. Inteligentní stroje lidstvo téměř vyhubily, a proto byla veškerá „myslící” technika zakázaná již před tisíciletími. Z vhodných jedinců vznikla pod přísným výcvikem zvláštní třída lidí unikátní svými schopnostmi a dovednostmi. Byly to tzv. lidské počítače nazývané ve světě Duny „mentati”. Když se vám zadaří, může se takový mentat přidat na vaši stranu a pomoci vašim agentům, díky čemuž můžete získat zásadní výhodu oproti ostatním hráčům.

Jak jsem zmiňovala, voda je na Duně vzácností. Koření vám otevře nejedny dveře a případné přebytky od vás s radostí odkoupí Imperátor či společnost CHOAM. No a soláry, imperiální měna, se hodí vždy, třeba když je třeba získat mentata, mistra meče či další jednotky. Asi už tušíte, že základními surovinami ve hře jsou koření, soláry a voda.

Záměrně jsem nechtěla zabíhat do podrobností jednotlivých herních mechanismů. Nicméně ve stručnosti zmíním, že se při hraní hráči postupně střídají v každém z řady kol, v nichž si nejdříve dobírají karty ze svého balíčku. Ty lze následně využít na vyslání agentů (na počátku hry jsou k dispozici dva, posléze lze získat třetího) na neobsazené pole na herním plánu pro získání surovin, vlivu apod. Následně hráči nevyužité karty odhalí, vyhodnotí jejich efekty a za získané body přízně si mohou z nabídky imperiálních karet jednu přidat do svého balíčku. Následuje fáze boje, v níž se vyhodnotí síla bojových jednotek při střetu. Pochopitelně se hráči nemusí účastnit všech střetů v každém kole. Načasování může být klíčové v závislosti na odměně, která plyne z vítězství. Téměř před koncem každého kola se na určitých polích začne hromadit koření, což naznačuje rozmísťování agentů v nadcházejícím kole.

A že si při tom všem nemůžete být jistí ničím, garantuje zaručený „game changer” v podobě karet intrik, jejichž použití je možné za nejrůznějších okolností. Při boji dokáže protivníka zaručeně naštvat, když si přivoláte další jednotky, nebo si můžete během svého tahu vzít mentata a využít jej jako dalšího agenta. Nejvíce nečekanou záležitost je však karta intriky, kterou odhalíte až na samotném konci hry a která může zahýbat s celkovým pořadím hráčů. Do samotného konce si tedy nemůže být nikdo jistý, zda se doopravdy stane vítězem.

Ke snazšímu hraní, především při prvních partiích, vám dopomůže průvodce po jednotlivých polí umístěných přímo na herním plánu, je zde vysvětleno, co vše lze v dané oblasti provádět za akce, např. průzkum a vysílání agentů, střety či těžba koření, najímání jednotek v obydlených oblastech Arrakisu apod.

V českých pravidlech naleznete informace i pro hru jednoho nebo dvou hráčů. Pro takovýto počet hráčů platí specifické úpravy v pravidlech, hra v počtu jednoho a dvou hráčů má tak svá omezení a specifika. Osobně cítím, že nejlepší herní zážitek se dá patrně očekávat v plném počtu 4 hráčů.

Herní komponenty svým atmosférickým provedením umožní hráčům se zcela ponořit do hry a naplno si užít příjemné chvíle s přáteli, kteří se však stanou nekompromisními protivníky ve hře, kde zvítězit může jen jeden. Díky společnosti REXHry se můžeme již nyní těšit na tuto deskoherní pecku, která bude pro české hráče plně v češtině k dispozici již v druhé polovině května.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: