Drak a trpaslíci + Zlobři a rytíři

Znalci Hobita či Zaklínače vědí, že vztahy mezi trpaslíky a draky bývají dost napjaté. Vztahové terapii v podobě krutopřísné rubačky mezi nimi, ale také mezi dalšími souputníky, se věnuje herní série Drako, kterou na český trh lokaziloval Mindok.

Hra Drako: Drak a trpaslíci měla svou světovou premiéru již v roce 2011, ale do Čech zamířila až letos. A nepřišla sama, doprovodila ji herní sestra s partou, která má mezi sebou rovněž nevyřízené účty – Drako: Zlobři a rytíři. Základní principy obou her jsou stejné, proto se nabízí jejich společná recenze.

Jestli něco opravdu nemám rád, pak je to karetní hra vojna, kterou se mnou čas od času chtějí kluci (6 a 8) hrát. Nekonečné vykládání náhodných karet z balíčku a porovnávání čísel je fakt nuda. Naštěstí se objevily hry Drako, které vojnu ze stolu s přehledem vytlačily. Ve své podstatě jde stále o souboj balíčků karet s velkým podílem náhody, která se projevuje pořadím, v jakém přijdou karty na ruku. Jenže u Draka na rozdíl od vojny mohu svými volbami hru částečně ovlivnit. Budu riskovat dvojitý útok a pokusím se zahubit figurku soupeře nebo si raději doberu dvě karty s vidinou toho, že by mi konečně mohl přijít štít na obranu? Jednoduchá pravidla, odlišné strany konflitku s různými schopnostmi, krásné zpracování spolu s rozumnou herní dobou mě přesvědčily, že jsou hry Drako moc fajn.

Společný motor

V obou případech her Drako jde o asymetrickou kompetitivní hru pro dva hráče s herní dobou okolo třiceti minut. Každá strana konfliktu má svůj balíček karet a jejich prostřednictvím ovládá figurky na bojišti. Souboj se odehrává na herním plánu ve tvaru kruhu, který se skládá z 19 polí. Pole mají u obou her stejné rozvržení a plány se liší jen povedenými ilustracemi. Drak s trpaslíky zápasí v údolí obklopeném skalami, zlobři zase hájí před rytíři rozvaliny jakéhosi stavení u potoka. Ačkoli jsou na plánech namalovány výškové rozdíly či různé překážky, jde jen o kulisy a na pohyb nebo akce jednotek to nemá žádný vliv.

Na začátku hry si oba hráči vezmou balíček karet zvolené frakce, zamíchají jej a doberou si do ruky čtyři karty. Pokud s kartami nejsou spokojení, mohou je zamíchat zpět do balíčku a vzít si novou sadu, která už ale znovu měnit nelze. Pravidla takovou možnost uvádějí jak variantu pro pokročilé hráče, já bych ji ze zkušeností označil za nutnost. Když vám totiž náhoda nebo špatně zamíchaný balíček přihraje do ruky karty, kde třeba chybí obrana, mohou vaši chráněnci padnout mnohem dříve než za avizovanou půlhodinu. Karet v balíčku je 38 a všechny frakce jich mají stejný počet.

Podle typu akcí, které nabízejí získané karty, hráči strategicky rozestaví své figurky na herní plán. Platí zde omezení, že nikdo ze soupeřů nesmí být na začátku v přímém sousedství s figurkou protihráče. Dále hráči před sebe na viditelné místo položí panel své frakce, kam budou zaznamenávat získaná zranění. První tah patří drakovi a zlobrům. Hráči se v tazích střídají a (kromě prvního tahu draka a zlobrů) mají v každém tahu k dispozici dvě akce:

  • dobrání dvou karet
  • zahrání jedné karty

Tyto akce mohou opakovat nebo kombinovat v libovolném pořadí. Je proto možné si v rámci svého tahu dobrat čtyři karty, zahrát dvě karty nebo kombinovat dobrání a zahrání. Při dobírání platí omezení, že není možné mít na ruce více než šest karet. Přebývající karty je nutné bez efektu odhodit. Karty na sobě mají různé piktogramy. Přestože se u jednotlivých frakcí piktogramy vizuálně liší, obecně umožňují:

  • pohyb
  • útok na blízko nebo na dálku
  • obranu

Pohyb nebo útok vyvolává zahráním karty aktivní hráč. Číslo u piktogramů určuje, jakou vzdálenost může vybraná figurka ujít nebo jakou silou útočí na protivníka. Je-li vedle sebe piktogramů více, např. dvě chodidla nebo dva meče, efekt mohou současně provést dvě různé figurky.

Zranění má podobu žetonů s kapkou krve, které se umísťují na obrázek postavy na panelu frakce. Každý hrdina má stanovený počet životů, jakmile žetony zranění pokryjí jeho kapacitu, figurka umírá a je odebrána z herního plánu. Hry končí v následujících případech:

  • Drak je zabit – vítězí trpaslíci / Zlobři jsou zabiti – vítězí rytíři
  • Trpaslíci jsou zabiti – vítězí drak / Rytíři jsou zabiti – vítězí zlobři
  • Trpaslíkům dojdou karty a drak přežil, vítězí drak / Zlobrům dojdou karty a alespoň jeden rytíř přežil, vítězí rytíři

Odlišnosti jednotlivých frakcí

Karty trpaslíků

Trpaslíci jsou tři a každý z nich je vybaven jedinečnou schopností. Bojovník s válečnou sekerou má nejtužší kořínek v podobě šesti životů. Kromě toho má zvláštní schopnost „zuřivost“, kdy může jednou za hru obětovat jeden svůj život a přidat sobě nebo některému spolubojovníkovi akci navíc. Druhým členem trpasličího komanda je střelec s pěti životy, který soupeře zasypává šípy na dálku. Musí ovšem stát v přímé linii polí k soupeři a v dráze střely mu nesmí překážet jiná figurka. Posledním trpaslíkem je vrhač sítí se čtyřmi životy. Ten může na soupeře odkudkoli z herního plánu hodit síť a znemožnit mu pohyb. K odstranění sítě musí soupeř vyčerpat obě své akce. Síť se pak vrací ke svému majiteli a ten, příjde-li mu karta sítě, ji může hodit znovu. Trpaslíci mají celkem patnáct životů.

Karty draka

Drak je sám, má jedenáct životů a kromě kousání umí létat na libovolnou vzdálenost a chrlit oheň. Plivání ohně je nejzábavnější, protože zraňuje všechny figurky, které stojí v přímé lini od draka a na obranu každé znich musí mít protihráč samostatnou kartu. Životy draka jsou rozděleny do čtyř částí. První zranění dopadají automaticky na čtyři pole šupin. Jakmile drak přijde o šupiny, mohou soupeři vybírat, kam povedou další útoky: na nohy (3 pole), na křídla (2 pole) nebo na krk (2 pole). Pokud soupeři drakovi zraní některou část natolik, že jsou obsazena všechna pole, nemůže drak už tuto svou schopnost dále používat.

Karty zlobrů

Zlobři jsou dva s celkem 18 životy. Houževnatější je modrý zlobr zběsilec s deseti životy a schopností zběsilé zteči. Ta mu umožňuje vystartovat v přímé linii bez ohledu na počet polí k soupeři a napadnout jej dvěmi různými útoky, které se dají odrazit jen dvěmi kartami obrany. Zelený zlobr vrhač kamenů s osmi životy zase umí bombardovat jednotky v přímé linii balvany. Pokud v přímé linii ve směru hodu stojí jednotky dvě, zahraje si s nimi něco jako bowling. První figurka na ráně absorbuje celou sílu útoku, druhá pak zranění o jedno menší. Opět je možné se útoku bránit kartami obrany pro každou figurku zvlášť. Ale pozor, zlobr vrhač je kámoš a nechce zranit svého parťáka, takže pokud v přímé linii hodu stojí druhý zlobr, i kdyby stál až někde úplně na konci, vrhač balvanem nehodí. Vrháním balvanů a někdy dokonce i obranou dochází ke spotřebě balvanů. Hráč za zlobry jich na začátku hry získá deset, jakmile balvany dojdou, není možné provádět akce, u kterých je spotřebováván balvan.

Karty rytířů

Rytíři jsou stejně jako trpaslíci tři s celkem desti životy. Jeden šermíř se čtyřmi životy a dva lučištníci, kteří mají po třech životech. Lučištníci nemají kromě střelby na dálku žádnou zvláštní schopnost, což ovšem kompenzuje šermíř. Pokud v souboji některý z lučištníků padne a hráči přijde karta se symbolem posil, může šermíř přivolat do hry nového lučistníka. Schopnost lze využít jen pokud je šermíř naživu. Přivolaná posila pak do hry vstupuje na jednom z polí, na kterém figurky rytířů hru začínaly. Kdyby byla tato pole obsazená, není přivolání posil možné.

Provedení

Každá z her je prodávána samostatně v hezky ilustrované krabici. Obě krabice v sobě ukrývají herní plán, český a slovenský návod, dva balíčky karet a figurky. Každá herní součást má v krabici své místo, figurky mají v insertech dokonce přesně určená místa, ve kterých pevně drží, a tak nemůže dojít k jejich poškození. Za chytré a funkční řešení insertu by si obě hry Drako zasloužily ocenění Říse her Dokonalý insert, jenže je získávají jen Drak a trpaslíci. Ačkoli jsou obě krabice totožné a insert by se měl lišit jen jiným tvarem pozic pro figurky, z nepochopitelného důvodu má první Drako asi o centimetr hlubší organizér na karty. Díky tomu se tam vejdou karty na plocho, ale i bokem na výšku a to dokonce i v obalech. Zlobři a rytíři mají tuto „jamku“ mělčí, takže se tam vejdou jen neobalené karty na plocho. V ostatních případech vypadávají z organizéru ven nebo z něj trčí a není možné na ně položit herní plán, aniž by došlo k jejich poškození, ani krabici zavřít. Na hratelnost to samozřejmě vliv nemá, ale škoda takové nedořešenosti.

Co musím na druhou stranu pochválit, jsou figurky. V obou variantách hry vypadají opravdu krásně a mají spoustu detailů. Jednotlivé frakce se liší barvami – drak je červený, zlobři zelený a modrý, trpaslíci šediví a rytíři žlutí. Na první pohled je zřejmé, kdo ke komu patří a s kým bude případné setkání řešit ručně. Samozřejmě, když se takto detailní figurky nabarví, bude výsledek ještě hezčí.

Oproti původní hře z roku 2011 jsou v aktuálním vydání figurky větší, robustnější a mají mnohem drsnější vzhled, radost pohledět. Materiál figurek je částečně pružný, takže by nemělo hrozit snadné ulomení jednotlivých částí těl či výzbroje.

Hrací karty patří mezi menší, vejdou se do obalů 44 x 68 mm. Na kartách jsou nejdůležitější piktogramy, které se nachází vždy v levém horním rohu. Zbytek karty pokrývají hezké ilustrace. Menší rozměr tím pádem nevadí, protože informací na kartách není moc. Karty mají nějaký zvláštní lesk, vyfotit je byl trošku oříšek, což přisuzuji nedokonalosti techniky, při hře to nijak nevadí.

Herní plán a panely frakcí jsou z pevného kartonu. Plán je v krabici složený, po rozložení je na stole hezky vyrovnaný, ohyb nijak nepruží.

Návod pro každou hru je srozumitelný a dobře strukturovaný a doplněný názornými obrázky. Jeho vstřebání zabere asi půlhodinu. Následné vysvětlení pravidel protihráčům se dá zvládnout během pěti až deseti minut. V průběhu hraní se nám nepodařilo narazit na spornou nebo pravidly nepokrytou situaci.

Když jsem porovnával návody obou her, napadlo mě, proč Drako vychází jako dvě samostatné hry? Základní pravidla jsou stejná, když nepočítám jinou ilustraci na herním plánu, tak je stejný i ten, odlišnosti jsou jen v dovednostech frakcí. Pro hráče, kteří doma ještě moc her nemají, je možná fajn mít na chlubící polici dvě hezky ilustrované středně velké krabice. Ale pro nás, co bojujeme s místem pro každou novou deskovku, se nabízí myšlenka, že by se obě hry mohly vejít do jedné krabice. Nebo že by Zlobři a rytíři mohli vyjít jako rozšíření bez herního plánu jen s novými figurkami, kartami a žetony. Ale to je jen takové drobné povzdechnutí majitele plného kallaxu.

Kdo na tebe kamenem, ty na něho ohněm, mečem nebo šípem

Ano, je to tak, bojovníci z jedné herní krabice mohou jít na nepřátelskou návštěvu do druhé. Drak může bojovat se zlobry, zlobři s trpaslíky, trpaslíci s rytíři a rytíři s drakem. V takovém případě je ale potřeba dát pozor na upravená pravidla, která vyvažují síly hrdinů a jsou pro každou kombinaci frakcí jiná. V praxi to vypadá tak, že třeba zlobři mají méně balvanů, trpaslíci méně karet na ruce nebo mohou vrátit do hry polovinu zahraného balíčku karet. Díky kombinaci nepřátel hra nabízí další porci zábavy, a zvyšuje znovuhratelnost, jen je nutné si během hry pohlídat změny, které s sebou mezikrabicový souboj přináší.

Další možnosti s promo žetony

A na závěr ještě tip pro případné zájemce. Budete-li kupovat některého z Draků ve specializované prodejně, můžete ke hře získat zdarma navíc také minirozšíření v podobě dvou oboustranných žetonů. Před začátkem hry je možné jeden ze žetonů umístit na herní plochu a vytvořit tak některou z překážek: houštinu, studánku, skálu nebo šachtu. Každá překážka má svá pravidla, například do studánky nelze vstoupit, ale je možné přes ní střílet. Šachta umožní podzemní úprk do jeskyně na kraji herního plánu. Zápas tak získá další strategický rozměr a hra je rozmanitější.

Závěrečné shrnutí

Obě hry Drako nejsou nijak složité. Průběh hry je napínavý, zápolící strany jsou dobře vyvážené a ve většině případů bylo vítězství dost těsné. Nikdo neměl pocit, že by tahal za kratší konec provazu. S více odehranými partiemi je znát větší taktizování, protože hráči už vědí, kolik jakých karet mají v balíčku (například, že drak má o polovinu méně obranných karet než trpaslíci, a proto musí hrát jinak než oni) a mohou lépe taktizovat a snažit se vytěžit z aktuální situace maximum.

Když k tomu připočítám krátkou herní dobu a fakt, že na kartách nejsou žádné texty, jsou obě hry Drako ideálními vstupními hrami pro hráče, kteří s deskovami začínají, nebo pro děti. Doporučený věk na krabicích je osm let, ale neměl jsem doma problém hru vysvětlit a dobře si zahrát i s téměř šestiletým Matýskem. A to je možná ta nejlepší cílovka, pro kterou je hra určená – pro hraní rodičů s dětmi. Tam určitě nezklame a nahradí jiné nepopulární alternativy.

Drako: Drak a trpaslíci získává od Říše her ocenění:

Obě hry Drako získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí her na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hry můžete zakoupit přímo zde a zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: