Divoká Amazonie

Ekosystémy v rovnováze aneb kousek deštného pralesa ožije před vámi na stole.

Uprostřed amazonského deštného pralesa se rozprostírá jedna z největších pokladnic biodiverzity na naší planetě. Tento majestátní ekosystém, protkán hustými lesy, spletitými řekami a nespočtem živých organismů, představuje domov pro nesčetné druhy rostlin a živočichů. V tomto bohatém a dynamickém prostředí, kde každý tvor a rostlina hrají svou nezastupitelnou roli, se člověk ocitá před výzvou chránit a obnovit rovnováhu přírody. Jakmile se ponoříte do tajemného světa Amazonie, objevíte krásné vztahy mezi jednotlivými druhy a pocítíte odpovědnost za uchování tohoto přírodního zázraku pro budoucí generace.

V rámci této výzvy se stáváme „tvůrci“ tohoto systému a snažíme se najít způsoby, jak obnovit a chránit křehkou rovnováhu tohoto pralesního ekosystému. A právě tento zajímavý proces je jádrem deskové hry Divoká Amazonie, kde hráči přebírají roli správců pralesa, aby vytvořili harmonické prostředí pro jeho obyvatele. Hra nabízí možnost prozkoumat komplexní vztahy mezi různými druhy, zatímco se snažíte vytvořit udržitelný a prosperující kousek divočiny.

Divoká Amazonie je desková hra střední obtížnosti zaměřující se na budování a tahání žetonů z pytlíku, umisťování kousků žetonů džungle a figurek zvířat s tematickým zaměřením na divokou přírodu. Hráči se v této hře stávají správci vlastního kousku deštného pralesa a jejich úkolem je vytvořit harmonický ekosystém tím, že strategicky umístí zvířata, stromy a vodní květiny. Určitě stojí za zmínku, a velké díky patří klukům z Brna z REXher, kteří se pustili do lokalizace této hry, a tak si ji nyní můžeme užít plně v našem mateřském jazyce.

Cílem je dosáhnout co největšího počtu bodů pomocí efektivního využívání zdrojů a synergických kombinací mezi faunou a flórou. A věřte, že to teda nebude nic úplně jednoduchého a možných kombinací, které je potřeba vzít v potaz je hned několik. Tím musím rovnou říct, že jde o pořádně komplexní hru, která rozhodně zamotá hlavu nejednomu stratégovi.

Jedním z hlavních rysů hry je pečlivě zpracované a realistické umění, které se promítá do karet, dílků území, dřevěných komponent zvířat atd. Detailní zpracování komponentů, včetně fakt nádherně barevných a roztomilých figurek zvířat, vtahuje hráče do hry a vytváří pocit, že skutečně spravují a vytváří svůj vlastní kousek přírody. Navíc je super, že každé zvíře má specifické podmínky pro bodování a umístění, což přináší pocit propojení s přírodními tématy. Za což mají autoři určitě palec nahoru. Nicméně, musím zmínit i několik drobných chmur, které mně na první dobrou trochu potrápily. Asi tou nejzásadnější je kartonový vodopád života, který je sám o sobě nádherný a na stole dotváří celou atmosféru džungle. Nicméně je potřeba jej postavit před každou hrou, a tak po několika partií dojde k opotřebení nebo dokonce ke zničení. Jasně, můžete ho nechat sestaven, ale nevejde se do krabice a je zapotřebí jej nechat bokem. No a ruku na srdce, nepůsobí tak monumentálně jako strom z Divukraje, který si složený nechávám bokem v kalaxu.

No a pak jsou tu spíše jen drobnosti než výtky, proto to chápejte jen a pouze jako sdělení faktu. Osobně mi vadí, když dělám práci za někoho jiného, třeba ve smyslu tvorby insertu postupným vylupováním jednotlivých dílků z punchboardu a následného sestavení. Asi nejvíce mi to vadilo v Loděnici. Tam se dokonce musely i sestavit, resp., lepit kartony k sobě, aby se udělaly dvouvrstvé herní desky. To celé zmiňuji proto, abyste byli připravení na to, že budete skládat dva kartonové zásobníky na žetony. Ve finále to bylo rychlé a vše krásně zapadlo do sebe a tvoří moc hezké uložiště pro jednotlivé žetony. Nicméně, žetony sice jsou moc hezky v krabici uloženy, ale zbytek komponent má jen půlku krabice na to, aby se tam nějak šikovně seskládaly, Vše se tedy vleze, ale jen tak tak. No a druhou mou zmínkou je fakt, že bych si dokázal představit dílky území džungle z více vrstev kartonu. Takhle jsou relativně tenké. Pravdou však je, že jsou použitelné a nejspíše to celé souvisí s tím, že by se to nevešlo do navržené krabice. Touto druhou zmínkou, nikoliv výtkou, bych rád uzavřel pasáž věnovanou produkční hodnotě. Nicméně si ještě neodpustím pozitivní zmínku, že tak krásně malované dřevěné figurky zvířat se vidí málokdy.

A pojďme konečně si něco málo říct o hratelnosti. Divoká Amazonie obsahuje dvě hlavní kategorie zvířat: unikátní zvířata a základní zvířata používaná v každé hře. Každé základní zvíře je reprezentováno dřevěnými figurkami, přičemž menší zvířata mají menší figurky a větší zvířata mají větší figurky. Každé z těchto zvířat má různé strany karet, určující podmínky pro bodování. Konkrétně má čtyři varianty, podobně jako je tomu u Kvedlalů z Kvedlinburgu. Unikátní zvířata mají pouze jednu kartu, která vysvětluje, kde mohou být umístěna a jaké výhody přinášejí hráči.  Díky velkému množství variant těchto základních zvířat, má tento titul vysokou míru znovuhratelnosti. Navíc jsou ve hře různé malé karty hmyzu a krajiny, přidávající další strategické možnosti. Suma sumárum, sečteno podtrženo, každá partie bude opravdu jiná a je jen na vás, kterou variantu základních zvířat si zvolíte.

Herní doba se pohybuje mezi jednou až třemi hodinami, v závislosti na počtu hráčů a jejich zkušeností. Reálně a ze zkušeností mohu říct, že ve dvou hráčích jedna partie průměrně trvá půl druhé hodiny. Ve čtyřech hráčích se partie pohybovaly okolo dvou až tří hodin. Což je relativně skousnutelné.

Pravidla hry nejsou složitá (a pro případ této recenze bych je nerad opisoval), ani nejsou obtížně zapamatovatelná, ale komplexnost vyplývá z mnoha možností, jak umisťovat a bodovat zvířata, a jak kombinovat jejich podmínky pro dosažení co nejlepších výsledků. Během svého tahu mohou hráči vykonávat až osm různých akcí, což může na první pohled působit zahlcujícím dojmem, ale ve skutečnosti jsou tyto akce velmi přímočaré.

Každý hráč začíná s pytlíkem obsahujícím základní žetony, představující různé zdroje, jako jsou listy, voda, ovoce a peníze. Tyto žetony jsou klíčové pro provádění akcí během hry. Na začátku tahu si hráč náhodně vytáhne několik žetonů z pytlíku a může je využít k nákupu nových žetonů, umisťování zvířat, sázení stromů, umisťování vodních květin, nákupu přírodních karet nebo rozšiřování úložného prostoru pro budoucí tahy. Hra je rozdělena na tahy, během kterých hráči mohou provádět různé akce dle svého uvážení, dokud jim nedojdou zdroje. Body lze získat za správné umístění zvířat podle jejich specifických podmínek, za sázení stromů a květin, za přírodní karty a za další herní prvky. Hra končí, když jeden z hráčů splní podmínky konce hry. Poté se spočítají body a hráč s nejvyšším skóre vyhrává.

Hra je navržena pro jednoho až čtyři hráče a dobře funguje při jakémkoliv počtu hráčů, včetně sólového režimu. V sólovém módu hráč hraje proti automa systému, který má dvě obtížnosti a několik scénářů s různými cíli a obtížnostmi. Nastavení automy je jednoduché a vyžaduje pouze umístění značky barvy automy na kartu automy a naplnění jejího pytlíku osmi speciálními sólo žetony. Ve hře není přímá interakce mezi hráči, ale jejich rozhodnutí ovlivňují celkový stav hry. Hráči mohou například vzít dílky nebo kartu přírody, kterou chtěl jiný hráč, což může mít vliv na jeho strategii.

Doporučený věk této hry je od čtrnácti let, a to si troufám říct jen kvůli celkové komplexnosti. Po stránce herních mechanismů Divokou Amazonii zvládl odehrát i můj devítiletý syn. Jasně, při první partii výrazně pokulhával ve všech těch možnostech, resp. nevěděl, jak je všechny skloubit tak, aby byl efektivní a titul si skutečně užil a soupeřil o vítězství. K mému překvapení, si po první partii chtěl hru zahrát ještě jednou a druhý den zas. Výsledkem byla skutečnost, že mě po několika partiích dokázal porazit, ale především být rovnocenným spoluhráčem. Nicméně je zapotřebí dodat, že jsme spolu odehráli již desítky deskových her, tak řadu mechanismů má již osvojenou a úplně bych tuto hru nedoporučil úplným nováčkům.

Chcete to? Já myslím, že ano!

Divoká Amazonie je velmi zábavná a roztomilá hra, kterou mohou hrát jak děti, tak dospělí, a užít si společné hraní. Okouzlující vizuální zpracování, propojené s herními mechanikami, vytváří příjemný prostor, kde si každý hráč může vytvořit svůj vlastní malý biotop. Tato hra se pro mě objevila z ničeho nic a rychle se zařadila mezi mých deset nejoblíbenějších her. Díky velkému množství herních možností a různých startovních možností nabízí tento titul vysokou míru znovuhratelnosti. Po stránce hratelnosti v sobě kombinuje tvorbu a následné losování žetonů z pytlíků, podobně jako třeba ve hře Kvedlalové z Kvedlinburgu, ale i následnou tvorbu svého kousku Amazonie před sebou na stole. Možná mě napadá ještě jedno přirovnání, které jsem doposud vůbec nezmínil, že na mě svým způsobem Divoká Amazonie působí jako výrazně sofistikovanější, nebo možná lépe řečeno hráčtější Kaskádie. Jinými slovy, pro úplné nováčky bych ji nedoporučil, nicméně pokud máte již něco nahráno, věřím, že tento titul by byl ideální volbou do vašeho kalaxu.

Divoká Amazonie získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: