Day & Night

Sympaticky rychlá karetka pro bystré hlavy a děti štěstěny

Rakouská společnost Piatnik, která už téměř 200 let vyrábí karetní hry, přináší i na náš trh abstraktní karetní novinku s názvem Day & Night. Hra je učena třem až pěti hráčům od osmi let a zabere přibližně 20 minut.

Denní a noční doba v této karetce představuje mechaniku, která ovlivňuje cíl i snažení hráčů, proto je pojmenování hry trefné. Univerzální anglický název si hra ponechává zřejmě proto, že totožné balení míří na německý, maďarský, český, slovenský i polský trh.

Snová krabička s vychytávkou

Nevelká kartonová krabička v sobě ukrývá 108 obrázkových karet s čísly, jednu oboustrannou kartu denní doby se symbolem slunce a měsíce a návod v pěti jazycích. Karty se vzájemně liší svými ilustracemi a čísly. Obrázků zde není mnoho, v zásadě jde jen o čtyři pohoří vyvedené v různých pastelových barvách, přesto je grafika moc hezká a má až snový charakter.

Součástí krabičky je i vychytávka, která umožňuje karty pohodlně vysunout ven, aniž by došlo k jejich rozsypání. Malý detail, ale super, setkal jsem se s něčím takovým poprvé.

Návod pro každý jazyk má jen sedm miniaturních stránek. Příprava a průběh hry jsou popsány srozumitelně, nechybí ani návodné ilustrace. Pochopení pravidel zabere pět až deset minut.

Příprava hry

Na začátku hry se doprostřed stolu položí karta denní doby sluncem vzhůru (což znamená, že je den) a dobírací balíček karet. Podle počtu hráčů je potřeba z balíčku odebrat předepsané množství karet a vrátit je zpět do krabičky. Následně je každému hráči rozdáno sedm karet. Den a noc mohou začít.

Připrava hry

Herní kolo má dvě fáze. V první fázi se z dobíracího balíčku odkryje jedna veřejná karta. Všichni hráči hrají najednou. Každý si zvolí ze svých karet jednu a položí ji lícem dolů. Na dohodnutý signál každý hráč svou kartu otočí lícem vzhůru.

Volba karty, kterou hráči v první fázi zahrají, záleží na jejich strategii a na denní či noční době. Pokud je na kartě denní doby den, znamená to, že vítěznou barvou bude ta, která má celkovou nejvyšší hodnotu. Je-li ovšem noc, pak vítězí barva s nejnižší celkovou hodnotou. Denní doba je v této hře vskutku nestálá a mění se s každou zahranou či vyloženou kartou označnou symbolem měsíce a slunce:

Ukázka některých karet měnících denní dobu.

Kolik karet se symbolem měsíce a slunce je v dané fázi zahráno (či vyloženo prostřednictvím veřejné karty), tolikrát se musí karta denní doby otočit.

Může to znít složitě, ale není, vysvětlím to na příkladu.

Na fotce níže hráči vidí, že karta denní doby (uprostřed stolu) ukazuje slunce, tj. den. Když je den, vítězí barva s nejvyšší celkovou hodnotou.

Konec první fáze kola

Z dobíracího balíčku byla vyložena fialová karta s hodnotou dvanáct. Podpoří-li tuto fialovou barvu hráči svou fialovou kartou, může tato barva zvítězit.

Hráči vyloží své karty lícem dolů a na znamení je otočí. Hráč nahoře a hráč vpravo vyložili své fialové karty. Celková hodnota fialové barvy ve hře tím pádem vzrostla na 27 (12 veřejná karta + 2 karta hráče nahoře + 13 karta hráče vpravo). Hráč vlevo zřejmě fialovou kartu neměl, anebo kuje pikle, protože zahrál růžovou jedničku.

Nastává druhá fáze kola. Hráči si prohlédnou, co zahráli soupeři a musí se rozhodnout, jak na to odpoví. Hráč vpravo už má jistotu, že pokud zůstane den, tak má vyhráno. Vyložil totiž nejvyšší fialovou kartu a bude si moci ze všech vyložených karet vybrat jednu do své skórovací sbírky. Jenže co když padne noc? A tak si připraví záložní plán, najde svou nejnižší kartu jiné barvy, v jeho případě jde o modrou sedmičku, a vyloží ji lícem dolů.

Hráč nahoře s fialovou dvojkou sice ví, že má nižší fialovou kartu než protihráč, pokud ovšem fialová vyhraje, i on na tom vydělá.

Princip je takový, že na konci druhé fáze si všichni hráči, kteří zahráli kartu vítězné barvy, vybírají z vyložených karet jednu do své skórovací sbírky. Pořadí hráčů pro získání skórovací karty určuje právě hodnota jejich karty s vítěznou barvou (nejdřív si bere kartu hráč s nejvyšší hodnotou, pak s nižší atd.).

Hráč nahoře by mohl ještě zahrát další fialovou kartu, jeho hodnota fialové barvy by pak byla součtem jeho fialových karet, ale soupeřovu třináctku by asi stejně nepřekonal. A tak zkusí i on zahrát pro případ změny denní doby jinou barvu s nejnižší hodnotou. Vybral si modrou pětku a položil ji lícem dolů.

Hráč vlevo měl za lubem opravdu kulišárnu. Vyložil lícem dolů kartu se symbolem měsíce a slunce, takže dojde ke změně denní doby. Pokud se mu podaří změnit den na noc, jeho růžová jednička může být vítěznou barvou. Toto ovšem může překazit karta některého z protihráčů měnící denní dobu nebo jiné růžové karty protihráčů, které by zvýšily celkovou hodnotu růžové barvy ve hře.

Atmosféra je napjatá, hráči znovu otočí své karty lícem vzhůru.

Konec druhé fáze kola

Plán hráče vlevo se podařil, zavládla noc a on má jako jediný barvu s nejnižší celkovou hodnotou. Nikdo další růžovou barvu nemá, takže si smí z vyložených karet vybrat jednu do sbírky jen on sám, ostatní tentokrát nezískali nic.

Karty do skórovací sbírky si hráči vybírají podle počtu hvězdiček v pravém horním rohu karet. Po skončení hry se vítězem stane hráč s celkově nejvyšším počtem těchto hvězdiček.

Na konci kola se vyložené karty (kromě těch zařazených do sbírek hráčů) odhodí na odhazovací balíček. Každý hráč si z dobíracího balíčku vezme dvě nové karty a může začít další kolo. Hra končí dobráním všech karet z dobíracícho balíčku. Poté proběhne ještě poslední kolo a určí se vítěz.

Komu se bude hra líbit?

Den a noc jsem měl možnost testovat v kombinaci hráčů dvě děti (6 a 8) a dva dospělí. Pravidla všichni hráči pochopili během prvních kol hry a pak už se jen snažili přelstít ostatní. Herní mechanismus se většině líbil, dětem zřejmě proto, že nevyzpytatelná náhoda umožňuje vyhrát komukoli bez ohledu na věk či herní zkušenosti. Dospěláci se snažili více taktizovat, aby uhráli nějaké hvězdičky za denních i nočních podmínek. To se tu a tam opravdu podařilo. Jenže když se k faktoru náhlé změny denní doby přidá nepřízeň dobraných karet na ruce, pak nepomůže ani promyšlená strategie.

Vzhledem k tomu, že všichni soupeři hrají současně, nedochází k čekání na tahy ostatních a hra příjemně rychle ubíhá. Dvacetiminutová herní doba uvedená na krabičce je pravdivá bez ohledu na počet hráčů (při hře méně hráčů je na začátku hry z balíčku odloženo více karet).

Krátká délka hry v kombinaci se snadnými pravidly a vyrovnanou šancí na vítězství zařazuje Day & Night do kategorie vstupních her či rychlých fillerů. Nutnost neustále sčítat hodnoty na kartách zase motivuje školáky k procvičení matematiky, což bylo v našem případě moc fajn, a proto hru oceňuji za vzdělávací charakter.

Zkušenější hráči, kteří vyžadují nad svým úspěchem více kontroly, nejspíš raději sáhnou po strategičtějším herním kousku. Anebo pojmou hru Day & Night relaxačně a jejím prostřednictvím umožní třeba svým přátelům nehráčům, aby nad nimi alespoň v nějaké hře zvítězili.

Day & Night získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Piatnik

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: