Další příval děsu a neznáma…
Dámy a pánové, Cthulhu se vrací!
V temném a nevyzpytatelném světě H.P. Lovecrafta se ukrývá hrůza, která nepřestává fascinovat ani děsit. Jeho mýty a příběhy inspirovaly nejen literární svět, ale i deskoherní průmysl, a právě díky tomu vznikla hra Cthulhu: Death May Die, jenž se stala ikonou mezi kooperativními hororovými deskovými hrami. Hráči v ní zažívají napínavá střetnutí s prastarými bytostmi, bojují proti jejich přivolání, a čelí svému vlastnímu šílenství. Nejnovější expanze této hry, nazvaná Fear of the Unknown (Strach z neznáma), přináší ještě temnější a intenzivnější zážitek, který zcela pohltí hráče ve světě plném neznámých nebezpečí a děsů.
Nutno zmínit, že tento svět známe v místních luzích a hájích především díky vydavatelství Asmodee, nicméně herní sérii Cthulhu: Death May Die si vzala pod svá křídla společnost REXhry, která tuto hru přinesla pod názvem Cthulhu: I smrt může zemřít, ačkoliv byl původně navrhován podtitul Smrt, Květen, Kostka. No a nejinak to bude s dalším, samostatně hratelným, opravdu robustním rozšířením Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma, který je aktuálně ve fázi, kdy REXíci testují produkční vzorek. Dá se očekávat, že k naskladnění na sklady eshopů a obchodů by mohlo dojít ke konci letošního roku. A co vlastně tato samostatně hratelná expanze přináší?
Jedním z klíčových prvků dělající Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma tak unikátní, je zaměření na koncept neznáma. H.P. Lovecraft často zdůrazňoval, že největší lidskou hrůzou je právě strach z neznáma, a tato expanze tuto myšlenku přenáší do herního prostředí tím, že hráčům představuje nová pravidla a mechaniky přidávající do hry další vrstvu nepředvídatelnosti a napětí. Například jedním z nejvýraznějších prvků jsou nové neznámé příšery, které představují zcela nové typy nepřátel. Tito nepřátelé jsou speciálně navrženi tak, aby hráče překvapili a zaskočili svými nečekanými schopnostmi a taktikami. Tato hra navíc přináší nový prvek Relikvie, což jsou tajemné artefakty, jenž hráči mohou nalézt a použít během hry. Tyto relikvie mají schopnost zásadně změnit průběh hry, ale zároveň skrývají velké riziko, protože jejich použití může být stejně nebezpečné jako samotná hrozba, proti nimž hráči bojují.
Expanze Strach z neznáma přináší do světa Cthulhu: I smrt může zemřít šest nových epizod zvyšujících variabilitu a znovuhratelnost hry. Každá z těchto epizod má svůj vlastní příběh, který hráče zavede do jiného temného zákoutí Lovecraftova světa. Nové epizody znamenají také nové výzvy, jenž hráče nutí přehodnotit své strategie a využít nové mechaniky. Kromě toho tato expanze obsahuje dvě nové Elder Boxes, což jsou speciální krabice plné nových postav, příšer a scénářů, které dále obohacují herní zážitek. Tyto nové prvky přidávají na intenzitě a komplexnosti hry, čímž zajišťují, že hra zůstává čerstvá a zajímavá i pro hráče mající za sebou mnoho herních seancí.
Další významný aspekt této expanze spočívá v její přístupnosti pro různé typy hráčů. Strach z neznáma je navržen tak, aby byl atraktivní jak pro nováčky, tak i pro zkušené hráče. Tato expanze, jak jsem již v úvodu zmínil, je samostatně hratelná, což znamená, že není potřeba mít předchozí verze hry, aby si hráči mohli plně vychutnat tento nový obsah. Navíc modulární systém pravidel umožňuje hráčům přizpůsobit si úroveň obtížnosti a intenzitu zážitku podle svých preferencí. Ať už hrajete sólo nebo v týmu, hra nabízí uspokojující zážitek, který vás neustále udržuje na hraně a plně ponořené do atmosféry strachu a hrůzy. A jestli tomu bude jako u původní hry, tak cílem k úspěšnému průchodu hrou bude kooperace.
Cthulhu: I smrt může zemřít – Strach z neznáma nejen rozšiřuje již tak bohatý a temný svět původní hry, ale přináší do ní i nové herní prvky, jenž ještě více prohlubují pocit strachu a nejistoty. Bez ohledu na to, zda jste zkušeným hráčem, nebo teprve začínáte, tato expanze vám nejspíše nabídne další hodiny zábavy. Tento nový přírůstek do série Cthulhu: I smrt může zemřít potvrzuje, že hrůza a děs Lovecraftova světa mají stále co nabídnout a jsou stále schopny překvapit a vyděsit i ty nejotrlejší hráče. No a hru si budeme moci užít v našem mateřském jazyce a osobně očekávám, že REXicí nám hru doručí ještě letos a možná je tak zaděláno na krásně ponurý a tajemný vánoční dárek.
Nicméně nedá mi to a ještě bych rád zmínil pár slov o Cthulhu, což je jednou z nejznámějších a nejobávanějších postav v panteonu hororových bytostí, které stvořil americký spisovatel H.P. Lovecraft. Poprvé se objevil v jeho krátké povídce Volání Cthulhu (v originále The Call of Cthulhu) z roku 1928, která se stala jedním ze základních kamenů žánru kosmického hororu. Cthulhu je popsán jako obrovská bytost připomínající kombinaci chobotnice, draka a člověka. Jeho kůže je nazelenalá, posetá chapadly a jeho tělo je masivní a ohromující. Jeho oči jsou popisovány jako plné zlověstného intelektu, jenž zdaleka přesahuje lidské chápání.
Cthulhu je jedním z Prastarých, tedy bytostí, které obývaly Zemi dávno před příchodem člověka. Tito Prastaří jsou nesmrtelní a jejich vědomí je propojeno s kosmem na úrovni, jenž člověk není schopen pochopit. Podle Lovecrafta je Cthulhu nyní uvězněn ve městě R’lyeh, které se nachází hluboko pod hladinou Pacifiku. I když je spící, jeho přítomnost ovlivňuje lidské podvědomí, vyvolává šílenství a noční můry, a někteří jedinci jsou dokonce schopni navázat s Cthulhu telepatický kontakt, což ovšem často vede k jejich naprostému šílenství.
Cthulhu se stal symbolem kosmického hororu, který Lovecraft definoval jako strach z neznámého a nepochopitelného, z vesmírných rozměrů a sil, jež daleko přesahují lidskou moc a rozum. Tento koncept ovlivnil nejen literaturu, ale také mnoho dalších oblastí populární kultury, včetně filmů, her a hudby. Cthulhu je více než jen monstrum – je to ztělesnění toho, jak maličký a bezvýznamný je člověk v nekonečném vesmíru, plném nepředstavitelných hrůz a tajemství.
A to je vážně konec zvonec. Nyní nám nezbývá, než jen čekat a kochat se informacemi, které nám REXíci přinesou. Pochopitelně, jak se nám hra dostane do rukou, rádi vám přineseme naše dojmy a pocity v zevrubné recenzi.