Další hra v češtině od tvůrců legendárního Root
Svět plný překvapení a nečekaných zvratů, kde každý krok vyžaduje okamžité rozhodnutí. Neexistují zde pevná pravidla ani jistoty, jen neustálá proměnlivost a nutnost rychle reagovat na nové situace. Úspěch přichází ne díky pečlivému plánování, ale díky schopnosti rychle se přizpůsobit a využít nečekané příležitosti. Tento svět vyžaduje bystrý úsudek a odhodlání, kde jen ti nejodvážnější dokážou obstát. Ano, je řeč o deskové hře Arcs, jenž oznámilo přinést v našem mateřském jazyce do místních luhů a hájů jedno z nejodvážnějších vydavatelství široko daleko – Fox in the Box. Dle oznámení na jejich sociálních sítích se dočkáme nejen základní edice, ale i kampaňového rozšíření, balíčku Leaderů, Lore karet a miniatury. No a když nám Liška přinesla takové hezké oznámení, tak si pojďme o hře něco málo říci, abychom věděli na co se můžeme těšit.
Asi můžeme začít tím, že za hrou stojí společnost Leder Games. Mají v portfoliu takové hry, jako je třeba Root nebo Oath. Jinými slovy potenciál na kvalitní a komplexní hru by tu byl. Arcs v sobě kombinuje prvek náhodného chaosu s taktickým bojem o území a kontrolu oblastí, přičemž se více zaměřuje na druhý zmíněný aspekt. Hra využívá mechaniku zvanou trick-taking, ale s významným odklonem od tradičních pravidel – žádný hráč totiž přímo nezískává „štych“. Každé kolo začíná hráč, který drží iniciativu tím, že zahraje kartu na hlavní herní plochu. Karty patří do jedné ze čtyř barev a umožňují provádět různé akce, přičemž hodnota karty určuje, kolik akcí může hráč provést.
Arcs má uzavřenou ekonomiku, což znamená, že hráči jsou neustále v interakci a soupeří o omezené zdroje. Pět z pěti možných bodovacích podmínek vyžaduje tyto zdroje, což vede k intenzivním soubojům. Hráči budují města poskytující zdroje, staví vesmírné stanice, vyrábějí lodě a pohybují se po herní desce, aby ovládli území a zapojili se do bojů. Klíčovým prvkem hry je však to, že hráči jsou do značné míry závislí na kartách, které jim byly rozdány na začátku každé kapitoly hry. Tento prvek náhody bude pro někoho nejspíše frustrující, ale pro jiné je to právě ten prvek, jež hru dělá zábavnou a dynamickou. Což nám ukáže praxe, až si hru osaháme na stole, jak je tento balanc důležitý.
Hra Arcs není jen klasickou 4X vesmírnou hrou, jako jsou například Twilight Imperium nebo Eclipse. Místo toho se zaměřuje na rychlé adaptace a taktické rozhodování. Body se v Arcs získávají na základě vyhlášení ambicí, což jsou podmínky pro bodování, které si hráči volí na začátku každé kapitoly. To znamená, že způsob, jakým budou body získávány, je pokaždé jiný, což nutí hráče neustále se přizpůsobovat. Tak na toto jsem fakt zvědavý, protože to bude do jisté míry další prvek zvyšující znovuhratelnost, nebo alespoň to tak na papíře vypadá.
Jedním z hlavních rozdílů mezi strategií a taktikou v Arcs je to, že dlouhodobé plánování zde není příliš účinné. Hráči musí být připraveni rychle se přizpůsobit situaci na herní ploše. Hra je postavena na neustálém přizpůsobování se a využívání taktických příležitostí. Pokud hráč zjistí, že nemůže realizovat původně plánovanou ambici, musí být schopen rychle změnit směr a hledat jiné způsoby, jak získat body.
Arcs je hra od designéra Colea Wehrlea, který je známý svými komplexními a náročnými hrami, jako jsou Root nebo Pax Pamir. Hry od tohoto designéra vyžadují od hráčů, aby se naučili pravidla a mechaniky opakováním a často mají strmou učební křivku. Dá se očekávat, že Arcs nebude výjimkou. S tím souvisí další má obava, přesněji řečeno fakt, že Arcs bude hra, kterou bude zapotřebí hrát vícekrát, aby bylo možné plně pochopit její hloubku a možnosti. Jak tomu bude doopravdy se dozvíme určitě brzy a osobně se na ní moc těším. Ještě než se nám dostane do rukou, abychom vám přinesli naše zevrubné dojmy v recenzi, určitě se hře ještě pověnujeme v nějakém obsáhlejším preview.