d/Druhá šance

Dej mi ještě naposledy šanci,
přestal jsem pít,
zas mám v rukou cit,
tak nech mě na start jít…

(-Fešáci, „Šéfe“)

Občas přijdou v životě chvíle, kdy to jediné, co od prozřetelnosti žádáte, je ještě jedna, tedy ona příslovečná druhá šance. Ne vždy je nám však osud příznivě nakloněn a druhou šanci dostaneme. Naštěstí je tu ještě kouzelný svět deskových her, který dal vzniknout novince, garantující nám onu druhou šanci vehementně, že tvoří vlastní název hry. Jejím autorem je slavný německý designer Uwe Rosenberg, který se poslední dobou značně upíná k tetrisovým variacím, jak dokazují hry Patchwork nebo z novější chystané New York ZOO, a nejinak je tomu u novinky Druhá šance. Jedná se o do přírůstek do – u nás stále populárnější – rodiny her „flip & write“, ve volném překladu něco jako „liž a piš“.

Ve zcela obecné rovině jde u těchto her o to, že se buďto hodí kostkami nebo otočí karty a na základě právě zjevené informace všichni hráči (jejichž počet je v zásadě limitován pouze kapacitou stolu či dalších vodorovných ploch k sezení, popř. stání) něco zaznamenají či zakreslí do svého aršíku/mapky/nákresu, který slouží jako individuální herní plán. Náhody ve formě tažených karet či hozených kostek je sice značná porce, ale ta je elegantně kompenzována tím, že všichni hráči danou akci provádí současně a mají tak stejné podmínky, tedy (ne-)štěstěna je ke všem (ne-)spravedlivá rovným dílem. Navíc odpadá čekání na tahy spoluhráčů a hra příjemně odsýpá.

V Druhé šanci hráči během tahu zakreslují do svého rastru vždy jeden ze dvou „tetrisoidních“ tvarů (o klasická „tetromina“ však z drtivé většiny případů nejde). Pokud hráč nemůže zakreslit ani jeden tvar ze dvou dostupných, dostává takový hráč onu druhou šanci: může otočit další kartu a pokusit se zakreslit nový tvar. Lze tedy získat případně třetí, ba i čtvrtou šanci. Hra končí v okamžiku, kdy buďto hráči rastry zaplní nebo již promrhali druhé a další šance a nemají možnost zakreslit ani čtvereček. Hraje se pouze na jedno kolo, tedy partie je s klidem odehratelná za 10-15 minut, horní limit počtu hráčů je (teoreticky) 6 a dolní limit jejich věku je (opět teoreticky) 8 let.

Druhá šance je prvním „flip & write“ želízkem v ohni TLAMA Games a jestli obstojí v konkurenci Railroad Ink od Albi, Kartografů či Vítejte… od REXher či Stezkám Tukanů od MindOKu, to ukáže jenom čas. Jistým trumfem by mohla být velmi jednoduchá pravidla, která lze novým hráčům vysvětlit za jednu dvě minutky.

Hra bude v předprodeji od července letošního roku.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: