Cyberpunk 2077: Gangy Night City

Zločinecké podsvětí Night City.

Dnes nás čeká představení hry Cyberpunk 2077. Někteří počítačoví nadšenci určitě hned zbystřili. Počítačová verze této hry vyšla již v roce 2020. A právě díky oznámení této deskovky jsem i já podlehla a začala příležitostně hrát počítačovou verzi této hry.

Hru nám česky přináší vydavatelství Blackfire. Zároveň si na krabici můžeme všimnout loga CMON, které je známé tím, že přináší opravdu kvalitní hry. Mezi jejich známé tituly patří např. Ankh: Bohové Egypta, Bloodborne, Kmotr, Marvel United, Narcos a další, což jsou všechno hry, pro které jsou typické krásně propracované figurky a Cyberpunk není výjimkou.

Celý název hry je Cyberpunk 2077: Gangy Night City. Z názvu je patrné, že se stanete vůdci jednoho z gangů Night City a budete bojovat o nadvládu a reputaci v tomto městě. Hra v sobě kombinuje worker-placement a area-control. Je možné ji hrát i v sólu, ale já jsem si ji užila mnohem více ve třech. Doporučený věk je od čtrnácti let a na jednu herní partii si vyhraďte minimálně devadesát minut.

Komponenty

Jak jsem již výše naznačovala, Cyberpunk nezklamal a i zde se dočkáme skvělých figurek v neonových barvách pro jednotlivé hráče. Každý hráč dostane celkem devět figurek ve třech různých typech. Jedná se o figurky představující sólisty, techniky a síťaře. Dále v šedých barvách jsou speciální figurky tzv. okrajářů.

Herní plán je oboustranný (lišící se podle počtu hráčů). Je relativně hodně tmavý, až ponurý, navozující ještě více typickou atmosféru cyberpunkového města budoucnosti. Nicméně je doplněn výraznými neonovými barvami, které napomáhají přehlednosti celého plánku. Celá tato kombinace vypadá dle mého božsky.

Ukázka rozehrané hry ve dvou hráčích.

Každý hráč má svojí desku gangu. Veškeré ikony svých akcí má vykreslené v kolonce „aktivace“. Při realizaci konkrétní akce přesune svůj disk o řádek níže do kolonky „obnovení“. Dále zde má hráč napsanou začínající „domovskou“ čtvrť a jedinečnou schopnost gangu.

Karty se dělí na karty okrajářů, příležitostí a bojových vylepšení. Každý hráč začíná hru s počátečními bojovými kartami, které jsou pro každého totožné. Další sadou karet jsou už konkrétní příběhové balíčky, či komponenty pro hru jednoho hráče.

Ukázka karet příležitostí, okrajářů a příběhových karet.

Jak se hra hraje?

Po přípravě herní desky gangu každého hráče a herního plánu, se určí příběh, který se bude hrát, a který ovlivní celou herní partii. Hráči, připravte si figurky a umístěte je do domovské čtvrti. Začínáme.

Opět je to hra, bez které bych se první dvě partie neobešla bez lama karet. Na jedné straně je shrnutí tahu do tří kroků – aktivace, nebo obnovení; doplnění karet okrajářů, případně příležitostí a kontrola spouštěče příběhu. Na druhé straně jsou rozepsané efekty akčních disků.

Na začátku svého tahu se musíte rozhodnout mezi aktivací, nebo obnovením akčních disků. Při aktivaci, můžete využít až dvě akce. První tři akce se týkají tří typů postav. Aktivace sólistů znamená přesun sólisty a případné zahájení přestřelky. Při aktivaci techniků se přesunují figurky techniků, nebo dronů, a můžete ve správné čtvrti využít kartu příležitosti, nebo najmout okrajáře. U aktivace síťařů se opět posunuje figurka síťaře a zároveň se na herním plánku přesunujete do minihry sítě. Hodíte NetWatch kostkami a pokud je váš hod neúspěšný, tak následuje trest.

Další akční disk představuje stavbu skrýše v nové čtvrti (za tu je nutné zaplatit dva edáče). Poslední základní akcí je tzv. vylepšení. Z dobíracího balíčku si doberete dvě karty. Jednu z nich si vezmete a nahradíte jí kartu, kterou máte na ruce. Tuto akci považuji za velmi důležitou, neboť je nutné obměnit si své počáteční bojové karty na ruce za silnější a s výhodnějšími efekty. Ty jsou totiž velmi důležité v přestřelkách. Posledním žetonem je klasický žolík, kterým můžete zopakovat jednu již použitou akci.

Jak jsem již psala výše, po aktivaci jedné z akcí je nutné přesunout žeton o řádek níže, do kolonky „obnovení“. Při tahu „obnovení“ si obnovíte všechny akční žetony. Zároveň se kontroluje převaha a přítomnost v jednotlivých čtvrtích a hráč dostává odměnu. Také můžete posilnit svůj gang naverbováním nové jednotky do gangu.

Hra může končit dvěma variantami. Jednou z nich je situace, kdy jeden z gangů dosáhne na stupnici reputace dvaceti pěti bodů. Druhou možností je spuštění podmínky na kartě epilogu konkrétního příběhu. V takovém případě vyhrává automaticky hráč s nejvyšším počtem bodů, ačkoli ještě nedosáhl hodnoty dvaceti pěti bodů.

A to je vše přátelé. Ano, tak málo stačí k této area-control, worker-placement příběhové hře. Nezalekněte se nejdříve pravidel této hry. Po prvním přečtení jsem si říkala, jak tohle může vůbec fungovat. A víte co, ono opravdu může. Je potřeba si k tomu sednout a rozchodit to za pochodu. Postupně se do toho dostanete.

Hodnocení

Celkově jde o středně obtížnou hru, kterou bych nedoporučila úplným začátečníkům.

Po produkční stránce je hra více než vydařená. Líbí se mi ztvárnění jednotlivých figurek. Pro ukázku přikládám provedení figurek sólistů, kde si můžete všimnout, že každá je jedinečná. To, že jde o sólisty poznáme podle tvaru podstavce.

Dále bych ráda vyzdvihla křiklavě barevné kombinace jak figurek, tak i a designu jinak temného plánku Night City. Už u několika her jsem se přesvědčila o tom, jak důležitá je vhodná volba barev. Obzvláště u area-control her. Nicméně Cyberpunk se s tím popasoval na výbornou. Nic mě v plánku neruší a neodvádí mou pozornost. Za všechny herní partie jsem neměla absolutně žádný problém vyznat se v přehlednosti.

Pravidla mi přišla lehce nepřehledná. Měla jsem problém u prvních partií dohledat nějaké nejasnosti, které vyvstaly v průběhu hraní. Velkým štěstím ovšem je, že hra je po herní stránce jednoduchá a logická.

Pozor, v předchozím odstavci jsem použila slovní spojení, že je hra jednoduchá. No, ano, je jednoduchá, protože je založená na pěti stále se opakujících akcích. Ale je jednoduché ji vyhrát? Hell no! Člověk musí do hry proniknout a prozkoumat jednotlivé strategie, kterými získat co nejvíce bodů reputace. V některých situacích se ovšem může zdát výhodnější zaměřit se více na příběh a na rychlejší vyvolání konce hry splněním podmínek aktuálního příběhu.

A jak mě to celé bavilo? Bohužel, celkově mě hra moc nenadchla. Možná jsem měla příliš vysoká očekávání. Možná prostě nejsem na area-control hry. Možná nerada sedím u jedné hry více jak hodinu. Tohle všechno může být ovlivněno moji subjektivitou.

Hru jsem hrála ve dvou, ve třech a dokonce jsem ji zkoušela rozchodit i v sólu. Ve stručnosti, sólo hráč nejsem a nikdy nebudu, po pár desítkách minut jsem hru sklidila a čekala na spoluhráče. Hra ve dvou mi zase přišla taková neúplná. Čekala jsem, že ve více hráčích zažiju tu pravou postmoderní společnost plnou přestřelek a hackování. Dočkala jsem se toho? Více méně. Už to bylo o něco lepší, ale pořád jsem nebyla úplně naplněná.

A teď proč? Hra nám přišla děsně zdlouhavá a pořád o tom stejném, což po hodině a půl hraní začalo nudit. Neustále se střídaly stejné akce u všech hráčů, kterými jsme se postupně posunovali na žebříčku reputace. Možná jsme se všichni u stolu úplnou náhodou rozhodli pro stejnou taktiku. Tím pádem by naše tahy byly logicky podobné. Nicméně to mi přijde jako velká náhoda, kterou vylučuje navíc fakt, že každý hraje za jiný gang, jehož speciální schopnost od začátku vede hráče k určité taktice.

Na závěr musím ovšem ocenit, že se autoři snaží do hry zahrnout i nějaký příběh, který může výrazným způsobem ovlivnit celou herní strategii. Tyto karty zároveň napomáhají znovuhratelnosti, neboť z každého příběhového balíčku se pro jednu herní partii vybírají náhodně pouze tři karty.

CYBERPUNK 2077: GANGY NIGHT CITY získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: