Coatl: Karetní hra

Pracovní nabídka: malíř pokojů.
Zkušenosti: malba opeřených hadů.
Místo práce: aztécký chrám.
Nástup ihned!

V létě 2020 nám autorské duo Pascale Brassard a Etienne Dubois-Roy nabídlo svou prvotinu v podobě abstraktní rodinné hry Coatl, kterou ilustrovala talentovaná umělkyně SillyJellie.

Úkolem hráčů bylo vytvářet sochy aztéckých opeřených hadů – Coatlů a naplňovat proroctví bohů kombinací barevných částí hadích těl. Na BGG hra získala nadprůměrné hodnocení a po dvou letech se vrací v nové podobě jako Coatl – karetní hra. Sochaře v této verzi hry nahradili mistři malíři. Jejich úkolem bude co nejpůsobivěji vyzdobit zdi Quetzalcóatlova chrámu v Tenochtitlánu. Cílem je opět vytváření hadů k libosti aztéckých bohů, malířským štětcem jsou nově karty s dvoubarevnými kombinacemi částí hadů. Karetní Coatl je určen jednomu až čtyřem hráčům od deseti let s herní dobou kolem půl hodiny, což je o půl hodiny méně než u staršího a většího Coatla.

Bedna plná hadů

Sympatická a snadno přenosná krabička o velikosti 13 na 18 centimetrů pojímá bohatý a vcelku rozmanitý obsah. Podle očekávání je uvnitř nejvíce karet. Těch je pět druhů ve dvou velikostech. Větší karty představují chrámy, úrovně a proroctví, malé karty zobrazují opeřená těla hadů, hlavy a ocasy, to vše v pěti různých barvách. Karty mají běžnou gramáž s povrchovou úpravou, která zvyšuje odolnost a zlepšuje jejich klouzavost. Na první pohled zaujme krásné grafické zpracování, které je plné oku lahodících barev. Výtvarný styl malajské ilustrátorky Ellie je okouzlující a osobně doufám, že se s jejími ilustracemi setkám v deskovkách častěji. Krabičku uvnitř rozděluje papírový insert, takže obsah necestuje a zbytečně se neodírá.

Obsah karetní hry Coatl.

Mimo karet krabička obsahuje plastového Coatla známého z původní hry, který má nově zlatou barvu a slouží zde jako počítadlo kol. Rozložený Coatl bydlí v uzavíratelném plastovém sáčku, díky čemuž jednotlivé dílky rovněž necestují krabicí. Dále jsou v krabičce česká pravidla a samostatná stránka s pravidly Zlatá pera, která využijí majitelé původního Coatlu. Zlatý Coatl totiž slouží i jako minirozšíření.

Přechozího Coatla jsem neměl možnost hrát, proto Zlatá pera shrnu do konstatování, že zlatý Coatl zvyšuje vzájemnou interakci mezi hráči a umožňuje nucenou výměnu zlatého dílku hada za maximálně dva běžné dílky soupeře. Protihráčům se tato většinou nevýhodná směna nelíbí, takže označení „krádež“ je v tomto případě zcela na místě. Kdo si u původní hry stěžoval na nedostatek interakce mezi hráči, tohle se mu bude líbit.

Pro karetní hru je zapotřebí jen hlava, ocas a čtyři dílky těla hada.
Všechny dílky pak najdou uplatnění jako rozšíření velké hry Coatl.

Pravidla karetní hry nejsou nijak obsáhlá a mají logickou strukturu. Na začátku je přehled herních součástí, následuje popis cíle, příprava hry, stručné vyvětlení typů karet, průběh tahu hráče a závěrečné bodování. Vše doplňují názorné ilustrace. Návod uzavírá podrobné vysvětlení všech karet chrámů a karet proroctví pro případ, že by byly některé piktogramy nesrozumitelné. Nastudování pravidel zabere asi patnáct až dvacet minut, jejich vysvětlení spoluhráčům pak minut pět.

V druhé části pravidel je popsána sólo varianta hry s variabilitou šesti různých obtížností.

Jak se to hraje

Nejdůležitější kartou hry je karta úrovně. Každý hráč si umístí svou kartu úrovně na stůl viditelně před sebe tak, aby měli všichni přehled, jak na tom kdo je. Tato karta kolem sebe vymezuje čtyři oblasti (nahoře, dole, vlevo, vpravo), kdy každá oblast reprezentuje počet, kolikrát se hráči podařilo splnit nějaké proroctví. Hráč do těchto oblastí umisťuje karty proroctví podle toho, kolikrát dané proroctví splnil. Za jedno splněné proroctví jsou dva vítězné body, za dvě splněná pět bodů a za tři šest bodů plus dojde k uzamčení proroctví. Taková proroctví už nemohou protihráči ukrást.

Karta úrovně.

Jak takové proroctví vypadá? Jde o určitou jednu nebo více podmínek, které jsou uvedeny ve spodní části karet proroctví. Pokud hráč maluje svého Coatla podle zadání na kartě/ách proroctví, splní kartu/y proroctví, potěší bohy a získá body.

Ukázka karet proroctví. Modří bohové mají podmínku, že karta některé barvy musí překrývat sousední kartu. Zelení bohové požadují barevnou posloupnost, oranžoví barevnou symetrii a červení si libují v sousedství dvou konkrétních barev.

Před začátkem hry se zamíchají karty proroctví a každý hráč získá jednu, kterou si umístí lícem vzhůru do oblasti nad svou kartou úrovně (jde o proroctví, které bylo splněno nula krát). Další dvě karty proroctví (v případě dvou hráčů tři karty) se umístí lícem vzhůru doprostřed stolu a zbytek karet se položí lícem dolů vedle nich jako balíček zásoby.

Hra připravena pro dva hráče.

Potěšit bohy a zajistit si přísun bodů je ve hře možné ještě druhým způsobem a to plněním úkolů chrámu. Na začátku hry se náhodně vybere jedna karta chrámu, která platí po celou partii pro všechny hráče. Na kartě jsou specifikovány dva úkoly. Pokud hráč dokončí jeden úkol (kterýkoli), získá tři body, pokud oba, získá sedm bodů. Úkoly chrámů mohou být třeba: Coatl hráče má stejný počet modrých a žlutých polí, Coatl se skládá alespoň ze dvanácti barevných polí, hráč vlastní na konci hry karty proroctví červeného, modrého a zeleného božstva… Karet chrámů je celkem šest, takže o variabilitu úkolů není nouze.

Ukázka karet chrámů.

Štětce připravit!

Coatl se skládá z těla, hlavy a ocasu. Na začátku partie si hráči vezmou očíslované sety karet hlav a ocasů (set každého hráče má stejný obsah) a odloží si je bokem, protože budou potřeba až na konci hry.

Balíček hlav a ocasů, který má k dispoizci každý hráč pro závěrečnou část hry.
Obsah balíčků je pro všechny stejný.

Zamíchá se balíček karet opeření (tj. těl coatlů), všichni hráči dostanou do ruky čtyři karty z tohoto balíčku a ze zbytku se vytvoří lícem dolů dobírací balíček karet opeření.

Všechny varianty těl hadů. Od každé kombinace je ve hře stejný počet karet.

Úkolem hráče je namalovat v průběhu pěti kol jednoho svého coatla. Malování probíhá vyložením karty opeření. V jednom kole každý hráč vyloží dvě karty opeření. Karty lze pokládat:

  • vedle sebe,
  • je možné překrýt polovinu již vyložené karty opeření novou kartou (pozor, obráceně to nejde – nová karta nemůže jít pod již zahranou kartu).

Dokud není karta opeření vyložená na stole, je s ní možné otáčet a zvolit si, v jaké barevné kombinaci bude zahrána. Kartu lze z ruky také odhodit, v takovém případě pak musí hráč vzít naslepo vrchni kartu dobíracího balíčku a rovnou ji zahrát.

Samým blahem jednou kartou Coatla v chrámu maluju…

Začínající hráč hlídá počet kol. Před hraním svých karet proto musí nejprve vyložit zlatý plastový dílek těla coatla. Pak vyloží svou první kartu opeření. Pokud nějaká karta proroctví před aktivním hráčem ve veřejné nabídce nebo u souseda odpovídá vyložené barevné kombinaci, hráč si tyto karty proroctví přivlastní a zařadí je nalevo od své karty úrovně (tato proroctví jeho Coatl splňuje zatím jedenkrát, v dalších kolech už to může být vícekrát, proto pak zařazuje karty proroctví podle toho, kolikrát jeho Coatl splňuje dané proroctví). Krást proroctví soupeřům je možné, musí však jít o přímé sousedy po levé nebo pravé ruce a lze jim v jednom tahu každému uzmout jen jednu kartu proroctví.

Hráč chce splnit proroctví červeného boha z veřejné nabídky (podmínka vlevo černá barva, vpravo zelená), proto zahraje modročerné tělo. Nesplnil tím žádné proroctví.

Následně začínající hráč přiloží vlevo nebo vpravo od první zahrané karty opeření druhou kartu opeření a opět stejným způsobem vyhodnotí vyložené karty proroctví. Tah zakončí dobráním dvou karet opeření do ruky ze společného dobíracího balíčku, aby měl na ruce opět čtyři karty.

Jako druhou kartu zahraje zelenočervenou a přiloží ji k první kartě.
Zamýšlené proroctví je splněno, hráč si bere kartu proroctví a položí ji nalevo od karty úrovně (splněno jedenkrát).

Od příštího tahu bude muset ke svému Coatlovi přikládat vždy jednu kartu opeření zprava, vyhodnotit proroctví, a pak druhou kartu zleva a znovu vyhodnotit proroctví. Nelze přiložit dvě karty na stejnou stranu Coatla.

Tento hráč měl více štěstí. Po zahrání dvou karet se mu podařilo jedenkrát naplnit hned tři proroctví.

Pokud by hráč během přikládání karet překryl kombinaci barev na svém Coatlovi tak, že už by nějaké dříve získané proroctví ztratilo platnost, musí u takového proroctví snížit úroveň ze dvou na jedna, z jedna na nula. Výjimkou jsou uzamčená proroctví. Pro ně snížení úrovně neplatí.

Na začátku každého dalšího kola připojuje začínající hráč k plastovému Coatlovi další dílek těla. V posledním pátem kole se ke zlatému Coatlovi připojí hlava a ocas, hráči odhodí všechny své karty opeření a místo nich si vezmou své karetní sety hlav a ocasů. Ve svém tahu pak hráči připojí ke Coatlovi vlevo vybranou hlavu, vyhodnotí proroctví, a vpravo ocas, a opět vyhodnotí proroctví. Jakmile je coatl hráče hotov, sečte si celkové skóre. I kdyby mu někdo z následujících hráčů nějaké proroctví uzmul, skóre už se tím nezmění.

Výsledný Coatl má hodnotu 24 bodů (1×3 + 2×5 + 2×6).
Výsledný Coatl má hodnotu 26 bodů (3×3 + 2×5 + 2×6).

K výsledku je na konci hry potřeba přičíst body za kartu chrámu. Hráč s nejvyšším skóre vyhrává.

Hráč 1 splnil alespoň jedno proroctví červného, modrého i zeleného boha. Zároveň dodržel stejný počet modrých a zlužých částí coatla, proto získává dalších 7 bodů, celkem je to 31.
Hráč 2 také splnil proroctví třech uvedených bohů, ale druhý úkol už se mu splnit nepodařilo, proto získává jen 3 body, celkem je to 29 bodů. Vítězem je hráč 1.

Hadi na našem stole

Karetního Coatla jsem testoval se svými nejbližšími – dětmi sedm a devět let a manželkou. Všichni patří už k ostřílenějším hráčům, takže vysvětlení pravidel zabralo jen chvilku. Zkoušel jsem hru ve více hráčích i jako dvojkovku a dospěl k následujícím závěrům:

  • v menším počtu hráčů hra příjemně a svižně ubíhá,
  • čím více hráčů hraje, tím je hra méně přehledná (přibližně od třetího kola), protože uhlídat všechny vyložené karty proroctví dá už celkem zabrat,
  • ve hře je významný podíl náhody. Dostupné karty proroctví v kombinaci s nehodícími se kartami opeření na ruce mohou hráči dost zpomalit rozjezd hry, úvodní ztráta se pak ztěží dohání v dalších kolech,
  • hraje-li nějaký AP hráč (analytik/paralytik), může se jeho tah dost protáhnout, než „zodpovědně“ vyhodnotí všechny dostupné možnosti – to může otrávit hru ostatním,
  • doporučený věk od deseti let je za mě na místě, protože každý hráč musí pozorně sledovat hru a flexibilně reagovat na neustále měnící se situaci, dost těžko se hlídá a radí hráči, který by toto nezvládal,
  • díky prvku okrádání soupeřů o jejich proroctví je hra velmi interaktivní, což někteří hráči uvítají a ocení, jiní (hlavně mladší) z toho mohou být nešťastní,
  • herní doba se odvíjí od počtu hráčů a od jejich zkušeností. První partie nám ve více hráčích zabraly tři čtvrtě hodiny, pozdější něco přes půlhodinu. Do třiceti minut jsme se vešli s manželkou, když jsme hru pojali jako dvojkovku,
  • nejsem sólo hráč, přesto jsem se pokusil rozchodit i tuto variantu hry. Přiznám se, že jsem v tomto případě zápasil s pravidly, přišly mi složitější než u standardní hry a také méně intuitivní. V době psaní recenze se mi nepodařilo najít žádné video se sólo gameplayem, abych si byl jistý, že jsem při sólo hraní nenapáchal nějaké chyby. Proto sólo variantu nebudu herně hodnotit, v každém případě oceňuji to, že si autoři dali práci a do hry sólo mód pro zájemce zapracovali,
  • líbí se mi originální herní princip malování Coatla formou přikládání a překrývání karet. Nevzpomínám si, že bych kdy hrál něco podobného,
  • jak je zřejmé z obrázků v recenzi, pro pohodlné hraní je dobré počítat s větším prostorem nebo stolem. Zvláště v plném počtu hráčů.

Hodnocení

Karetní Coatl je originální a vizuálně hezkou hrou se srozumitelnými pravidly. Také je díky zlatému Coatlovi příjemným bonusem pro majitele původního velkého Coatla. Pokud nevadí větší vliv náhody a jistá míra nepřehlednosti v plném počtu hráčů, dá se karetní Coatl považovat za fajn menší hru či zábavný filler mezi náročnějšími kousky.

COATL – karetní hra získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: