Clans of Caledonia

Rozvoj Skotska v 19. století

Úvod

Í í iiií íí iiií íií íií íí iiii, íí iiii íí iiii íií iiii í íií.

Za zvuku únorem zkřehlých dud dorazily z Berlína do Prahy skotské pozdravy. Skotský regiment německého vydavatelství Karma Games doručil do TLAMA Games hospodářskou taškařici s názvem Clans of Caledonia. Ekonomická strategie z roku 2017 vás česky, německy a anglicky zavede do Skotska 19. století zmítaného nezastavitelným pokrokem ve farmaření i v rozvoji navázaných průmyslů.

Autorem je Juma Al-JouJou, který si hru vydal pod záštitou vlastního vydavatelství. Život skrze ilustrace hře vdechl Klemens Franz, jehož styl poznáte již z titulní krabicové ilustrace, která je nápadně podobná euro hrám Uwe Rosenberga. Klany, byť jsou teprve čtvrtou Jumovou hrou, okamžitě v roce svého vydání dosáhly úspěchu. Ke dnešku se drží na 44. příčce mezi strategiemi a pyšní se 51. místem mezi všemi hrami na Board Game Geek. Pojďme se tedy přesvědčit, zda si Clans pozornost skutečně zaslouží.

Pod víkem

Je tam toho opravdu hodně. Spousta plastových pytlíků napěchovaných dřevěným obsahem. A žádný insert. To je první, čeho si pod víkem všimnete. Aby také ne, když veškerý obsah krabice plní desítky vyřezávaných žetonů, troje pravidla a dvanáct archů kartonu. Dřevěné komponenty zde najdete v barvách čtyř hráčů představujících produkční jednotky, a také ty obecné, které se svou barvou blížící skutečnosti symbolizují samotné produkty. Dvě přítomné upravené šestistěnné kostky můžete odložit stranou, využijete je pouze v sólové hře. Stejně jako pravidla najdete ve třech jazycích, tak i přehledové pomocné karty se dočkaly tří jazykových variací.

Z kartonu vylomíte čtyři mapové díly herního plánu, obchodní desku, desku vývozu (tedy zámořského zboží), destičky klanů, z nichž každý svému majiteli dává originální výhodu, hráčské desky, spoustu peněz, destiček vývozních zakázek, destičky vývozu (pro skladování právě rozdělané zakázky) a mnoho dalších bodovacích žetonů, žetonů technologií a žetonů bonusů. Mezi komponenty by rozhodně měly být vyzvednuty prosté čiré plastové čočky, které upotřebíte při určování aktuální ceny zboží na desce obchodu.

Jaké suroviny mohlo Skotsko 19. století nabídnout světu?

Krávy produkují mléko, ze kterého můžete vyrábět sýr. Ovce poskytnou vlnu. Díky obilným polím získáte dva snopy klasů a ty v příslušných budovách proměnit v chleba či whisky. Samozřejmě musíte prve postavit mlékárnu, pekárnu či palírnu. Krávu či ovci můžete i porazit, abyste získali potřebné maso pro splnění vývozní zakázky. Při jejím splnění dostanete peníze, bonus zlevňující či umožňující určitou akci či dokonce zámořskou surovinu. Ty jsou čtyři – chmel, bavlna, tabák a cukrová třtina. Zatímco chmel je jako jediný fiktivní (bez zastoupení dřevěného žetonu ve hře) a přinese vám na konci hry po jednom bodě za každý chmel na vašich vývozních zakázkách, ostatní tři suroviny jsou mnohem cennější a na konci hry vám mohou přinést tři až pět bodů za každý kus.

Přehled pravidel

Hra probíhá pět kol, přičemž každé se skládá ze čtyř fází. Fáze přípravy hry pro další kolo, akční fáze, fáze produkce a fáze bodování. Po skončení a tedy i vyhodnocení pátého kola je přikročeno k závěrečnému bodování, při kterém rodná Kaledonie ocení ty nejčipernější obchodníky.

Kompletní vysvětlení pravidel naleznete opět u Braňa, pojďme se spolu podívat pouze na samotný chod hry, který odráží především akční fáze. V té hrají všichni hráči v pořadí určené předešlým pasováním (po směru hodin se hraje pouze první kolo). Na výběr mají osm akcí. Když již nemohou hrát či dále hrát nechtějí, přistoupí k osmé akci, tedy pasování. Tehdy posunou svůj žeton pořadí na příslušný obnos na desce vývozu, čímž se určí pořadí pro kolo další. Kdo pasuje dříve, dostane více peněz. Poté již čeká na pasování ostatních hráčů, aby se společně vrhli na produkci. Kterých sedm akcí jsem to ale přeskočil?

Obchodování – umístíte svého obchodníka/obchodníky na nákup či prodej vybrané suroviny či produktu na desce obchodu. Za každého svého obchodníka vyjednáte jeden kus zboží a zaplatíte příslušnou cenu. Následně se pohne cena daného zboží na desce obchodu a to za každý kus zboží. Pokud jste zboží prodávali, cena se sníží, neboť roste nabídka a trh začíná být přesycen. Pokud jste kupovali, cena se zvýší, neboť roste poptávka a zásoby se zmenšují.

Najmutí obchodníka – pokud vám nestačí dva obchodníci ze začátku hry, můžete si za cenu 4 liber do svých služeb trvale najmout dalšího obchodníka. Takto lze najmout obchodníků až pět, respektive vlastnit až sedm obchodníků.

Vylepšení plavby – za cenu 4 liber si smíte také zvyšovat dosah plavby. To se hodí k rozšiřování vašeho vlivu přes řeky a jezera. Překročíte-li řeku či jezero při umisťování produkční jednotky, vytvoříte tak samostatnou osadu. Při závěrečném bodování získá bonus hráč, který založil nejvíce osad ve vzájemném dosahu, tedy svou vylepšenou plavbou propojil co nejvíce osad oddělenými vodními toky a plochami.

Rozšiřování – umístěte na herní plán nějakou svou produkční jednotku. Za ni musíte zaplatit dvě ceny. Stálou cenu za produkční příslušného typu a proměnlivou cenu herního pole. Každé hexagonové pole na mapě má stálou cenu, nicméně tato cena se liší pole od pole. Jednotky smíte umísťovat pouze tak, že přímo přes pevninu či přes vodní toky (až po vylepšení plavby) přímo sousedí již s vaší dříve umístěnou jednotkou. (Proto je zásadní, kam na začátku hry umístíte svého prvního dřevorubce a prvního horníka.)

Vylepšení technologií – po mapě rozmisťujete nejen krávy, ovce, pole či zpracovatelské budovy, ale také své dřevorubce a horníky. Tedy dělnictvo, které vám svou těžbou každé kolo přináší základní příjem liber, bez kterého byste nemohli dělat ostatní akce. Vylepšením technologií za poplatek 10 liber lze zvýšit efektivitu budoucí těžby. Lze si takto postupně vylepšit obě odvětví.

Získání vývozní zakázky – zaplaťte příslušnou cenu zakázek pro toto kolo, jednu si vyberte a položte ji na svou destičku vývozu. Vždy smíte mít rozpracovanou pouze jednu zakázku.  

Splnění vývozní zakázky – odevzdejte požadované suroviny a produkty pro splnění zakázky. Přesuňte zakázku ze své vývozní destičky do své obecné zásoby a získejte zobrazené bonusy. Bonusy jsou čtyř druhů. Peníze, umístění produkční jednotky na mapu bez placení ceny za příslušné pole (cenu jednotky musíte stále zaplatit), vylepšení technologií zdarma u plavby či najmutí obchodníka a se slevou u výnosnosti těžby. Posledním je zisk jedné ze čtyř zámořských surovin.

Závěrečné zhodnocení hry

Jaká hra je? Skvělá! Odsýpá rychle, skutečně platí, že stačí 30 minut na hráče. Jakmile se seznámíte s možnostmi hry, tedy vším, co lze dělat, je hra jednoduchá a přesto chytrá. Záleží pouze na vás, zda budete hrát intuitivně a užijete si rozvíjení zelené země, anebo zda budete kalkulovat nad všemi svými kroky v daném kole. Za kolo hrajete opravdu mockrát a záleží na každé uspořené i dobře investované libře. Akcí není nikdy dost a svým postupem jen oddalujete moment, kdy vám o libru či o dvě již nebude další akce umožněna.

Herní plán je variabilní (čtyři desky smíte vždy zobracet jinak) a variabilitu hry zvyšují i bodovací bonusové destičky daného kola, typy zakázek, schopnosti klanů a taktéž přístavní bonusy. Pokud se v průběhu hry podíváte na herní plán, spatříte jen barevný mišmaš produkčních jednotek. „Jak mám toto přehledně obodovat?“ zeptáte se. Obvykle postačí se na rodnou Kaledonii vůbec nedívat a naopak se zahledět do desky vašeho hospodářství. Vždy, když umístíte produkční jednotku, objeví se ikonografie znázorňující to, co z umístění získáte později během produkční fáze. Je to naprosto jednoduché a přehledné.   

Destička obchodu i destička vývozu taktéž fungují skvěle. Jsou to právě ony, byť ne pouze ony, které podporují celkovou spokojenost s hrou. Není to obyčejný worker placement, ani směňování surovin. Obě destičky spolu s dalšími mechanismy jednoduše, věrně a nezdlouhavě dávají zažít obchodu, rozkvětu a budování své vlastní říše či obchodnického impéria. Clans se tak stávají chytrou a elegantní variantou pro rodiny, které neholdují těžkým ekonomickým strategiím, mezi jejichž ústřední mechanismy patří trh s akciemi a spekulace na burze.

Hře samotné lze těžko něco vytknout, u produkce se však dvě věci najdou. Pravidla a insert.

Ne že by každá hra musela mít insert, nicméně pro množství a různorodost komponentů by jakýsi systém krabiček byl mnohem vhodnější než množství uzavíratelných pytlíků. (Originální insert pro uložení všech jednotlivých komponentů by byl složitý, drahý a zbytečný.)

Pravidla by nemusela být tak textově nahuštěna, více názorných obrázků by přišlo vhod, stejně jako rozepsání některých zcela chybějících věcí. Příkladem textové zmínky bez grafického doprovodu je využití hráčova žetonu přístavního bonusu po použití přístavního bonusu. Naopak v textu zcela chybí význam a využití 12 destiček surovin. Zřejmě slouží namísto dřevěných žetonů při vlastnění většího množství dané suroviny. Ale proč to nikde není a hráč si má marně lámat hlavu, k čemu je těch 12 destiček uvedených ve výčtu komponentů a v přípravě hry?

Přesto hra opravdu stojí za nejedno zahrání v různém počtu hráčů. Ostatně mechanismy i vzhled vás vybízí k okamžitému zahrání znovu. Pokud hledáte obchodní hru, kde po prvním zahrání budete vědět, jak to vybudujete příště, a kterou byste chtěli stihnout odehrát do dvou hodin čistého času, potom jsou Clans of Caledonia jasná volba.

Clans of Caledonia získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti TLAMA Games.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je TlamaGames.png.

Hru je možné koupit zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: