Century I.: Cesta koření

Obchod s kořením otvírá brány herní trilogie Century.

Piatnik přináší na český trh jedinečnou deskoherní trilogii s titulem Century. Každá z her je samostatně hratelná, je zasazená do určitého historického období a přináší část příběhu obchodu s kořením. Jako bonus je poté možné hry kombinovat do nových herních zážitků. Autorem hry je Emerson Matsuuchi, o grafickou podobu se postarali David Richards a Fernanda Suárez, kteří přispěli třeba k Zimě mrtvých. Hra získala v roce 2016 titul Herní Hit od Vídeňské herní akademie.

Karetní cesta koření

První epizoda se jmenuje Cesta koření a přináší nenáročnou deck-buildingovou karetku o putování koření z asijského kontinentu do Evropy. Barevné kostičky zde budou představovat kurkumu (žlutá), šafrán (červená), kardamom (zelená) a skořici (hnědá). Do hry se mohou pustit dva hráči, ale napínavější je s každým dalším účastníkem až do počtu pěti. Každý z hráčů povede svou karavanu na cestě z asijských dálav. Jeho karavanu představuje karta, jež zároveň určuje kapacitu na deset kusů (kostiček) koření.

Uspořádání v insertu.

V nevelké krabici jsou v celkem povedeném insertu umístěny čtyři plastové misky, sloužící jako zásobníky kostek koření. Dále je prostor pro zlaté a stříbrné mince v celkovém počtu deseti kusů od každého druhu. Ve hře jich bude použito dvakrát tolik, kolik bude účastníků.

Kompletní obsah hry.

V insertu je prostor i na zásobu karet atypické velikosti. Ty s šedou rubovou stranou představují karavany, jedna z nich označuje prvního hráče. Karty s oranžovým rubem představují bodové karty; ty se zamíchají a prvních pět se vyloží do nabídky, která bude dostupná hráčům. Na těchto kartách je krom pěkné ilustrace uvedena i bodová hodnota a seznam kostiček koření, jež hráč musí zaplatit, aby dané body a kartu získal. Žetony mincí jsou použity pro karty na prvních dvou pozicích a jsou takovým bonusem za získání daných karet. Karty v nabídce jsou vždy posouvány doleva a doplňovány zprava do plného počtu pěti kusů.

Karty karavan.

Další karty jsou ty s fialovým rubem. Ty budou tvořit základní herní prvek – karty kupců. Do začátku každý hráč dostane dvě počáteční karty, jednu kartu koření a jednu proměnu. Další karty kupců buď přinášejí nějaké koření (karty koření), nebo nabízejí výměnu určitého množství kostiček koření za vyšší kategorii – karty proměny. Posloupnost koření pro tuto proměnu je žlutá > červená > zelená > hnědá. Posledním poddruhem karet kupců jsou obchodní karty, které nabízejí nějaký směnný kurs mezi kostičkami koření dle vyobrazení.

Příklad obchodní výměny I.

Grafika je povedená, ilustrace jsou líbivé, vše odpovídá tématice hry. Dřevěné kostičky jsou příjemné a rozhodně vytvářejí lepší dojem než plastové alternativy.

Příklad obchodní výměny II.

Karavany vyrážejí na dlouhou pouť

Hráči ve svém tahu mohou vyložit kartu z ruky a provést její efekt – získání koření, směna koření nebo proměna dle posloupnosti. Krom toho však hráč může též získávat nové karty kupců z nabídky na stole, za určitou cenu dle pořadí v nabídce, nebo – má-li nasbírané koření v požadovaném množství, může „koupit“ bodovou kartu. Alternativně může ještě odpočívat, což znamená, že si vezme všechny dříve vyložené karty ze svého prostoru zpět do ruky.

Karty kupců.
Bodovací karty.

Celý systém hry je vážně jednoduchým odvarem deck-buildingů, kdy mohou hráči využívat karty ze své ruky, následně je opět dobírat (odpočinek). Celá výměna kostiček koření je potom kombinační maraton, v němž se hráči snaží nakoupit zároveň co nejhodnotnější karty bodů, ale nesmí zaostat za soupeři, protože dohnat ztrátu v počtu bodovacích karet je nesmírně obtížné. Za tímto účelem budou tedy muset ustoupit z vlastních požadavků na ty nejsilnější karty, aby mohli konkurovat svým sokům.

Nákup bodovacích karet.

Jedná se právě o kombinační schopnosti, dovednosti využívat efektivně možnosti svých karet a vybalancování nároků a dostupných zdrojů, které činí hru zábavnou a napínavou. Jednoduchá pravidla nebrání zapojení se nových hráčů, kteří mohou už ve své první partii být důstojnými protivníky.

Pravidla.

První třetina v kostce

Century: Cesta koření je vstupní hrou do celé trilogie, cílí na rodinné publikum a láká na další díly, kterým se podíváme na kobylku příště. Rozhodně jako hra nezklame a my už se nyní těšíme na vše, co nabídnou její další sourozenci. Každá hra trilogie přinese odlišné herní mechanismy a prvky, dle prvního dílu se dá očekávat, že se nebude jednat o hru pro nejnáročnější hráče, ale může fungovat jako vstupní hra do různých herních principů. Cesta koření hráčům představuje deck-building ve své základní až okleštěné verzi, ale chytře jej kombinuje s jednoduchým principem výměny zdrojů (koření) a následného sbírání bodů.

Century I.: Cesta koření získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Piatnik.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

2 Replies to “Century I.: Cesta koření”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: