Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů

Místo, kde pohádky ožívají…

„Bylo nebylo, kdysi dávno, jedno malé děvče žilo…“ a takto bych mohla pokračovat dál. Troufnu si říct, že pohádky miloval snad každý, minimálně jako malé dítě. V pohádkách totiž bylo možné všechno. Otvíraly nepřeberný svět fantazie, občas i únik od reality, ale hlavně v sobě často skrývaly i ponaučení. Zejména v minulosti byly studnicí moudrosti, kdy se předávaly z generace na generaci. A bratři Jacob a Wilhelm Grimmovi tyto pohádky, pověsti i legendy sbírali a následně též vydávali. Vždyť, kdo by neznal Sněhurku nebo Červenou Karkulku. Obě tyto pohádky a desítky dalších vyšly poprvé ve sbírkách, pod kterými byli podepsáni právě tito pánové. Byť od svého vzniku prošly tyto příběhy řadou úprav a korektur, aby byly vhodné i pro současné malé čtenáře.

A tím se dostávám ke hře inspirované právě světem bratří Grimmů a jejich nesmrtelných pohádek.

Hra Čarovné kostky, v anglické verzi Dice Upon a Time a teoreticky v rodné maďarské A kockahegyen is túl, prošla velice úspěšně Kickstarterovou kampaní a postavilo se za ni vydavatelství Korona Games, jež funguje již od roku 2014. O ilustrace se postaral Tosin Matteo a Danielovi Latzkovitsovi vděčíme za úžasné 3D modely postav. A nesmím zapomenout na společnost Blacfire, která hru v českém jazyce přinesla v letošním roce i do našich obchodů.

Dle oficiálních informací uvedených na krabici je hra určena 2- 5 hráčům od deseti let a jedno pohádkové dobrodružství zabere 45 – 60 minut.

(pozn. nevím, jestli za to může shoda jmen, ale oficiální www stránky Korona games už neexistují a na FB nejsou aktivní. Kdybyste je potřebovali kontaktovat, tak na FB mají uvedenou jako oficiální stránku – Kékjátek – a přes ni se pak dostanete i na www stránky).  

V této hře nejsou čarovné jenom kostky, ale i samotná krabice. Díky kombinaci matného pozadí a lesklého zvýraznění některých prvků, vás jistojistě zaujme. A co se týče mě, úplně uhrane. Zejména rudá růže ve vlasech Šípkové Růženky na mě působí magicky…A samotné vyobrazení postav jako nesourodé partě toulající se lesem za dobrodružstvím, jež se sešla u společného táboráku, dává tušit, že hra nebude pro úplná mrňata. Tady jste totiž v pohádkovém lese bratří Grimmů, který bývá tajuplnější.

Přesuňme se teď již pod víko krabice s úctyhodnými rozměry 29.5 cm X 29,5 cm X 7,5 cm. Na první pohled vám bude jasné, co za tím stojí – miniatury postav. Velice oceňuji, že má každá svůj dokonale padnoucí úložný prostor, kde je chráněna před poškozením zejména během transportu ke konečnému zákazníkovi.

Figurky jsou opravdu dechberoucí:

  • detailně a kvalitně zpracované – vlající vlasy, plášť v pohybu…namalované budou luxusní
  • mají cca 7 cm na výšku (Brémští muzikanti dokonce 10,5 cm)

Bohužel díky tomuto detailnímu zpracování a realističnosti, jsou některé figurky náchylnější k poškození. A to zejména figurka Palečka, která je v tomto ohledu opravdu křehká (i u Brémských muzikantů je potřeba si dávat větší pozor). Nejodolnější je Locika. V tomto případě nikoliv pro její nezničitelné kouzelné vlasy, které léčí, ale díky kompaktnosti figurky. Kvůli ochraně během převozu je insert opravdu pevný a udělaný přesně na míru. Figurky je do něj potřeba nejen dobře dát, ale i mírným tlakem „zacvaknout“, aby opravdu dosedly a nepřečnívaly přes okraj. Hráli jsme s nimi hodně her, chovali se k nim opatrně, ale i tak už se nám podařilo ulomit mrkev oslíkovi + pes se od něj 2 nohama odpoutal; paleček má zlomenou ruku. Naštěstí krom té mrkve, to není na první pohled patrné a sekundové lepidlo to spraví. Na druhou stranu se jedná o hru pro děti, které se k tomu budou chovat všelijak. A jedno doporučení – za nás nejvíce figurky trpěly tím častým vyndáváním a zandáváním z/do insertu. Takže by bylo vhodnější je skladovat bezpečně, ale raději jinde.

(pozn. u insertu – karty se nám z něj nebraly úplně snadno. Zejména ty větší úkolové, kde toho prostoru navíc moc není)

Až se vám podaří odtrhnout oči od skvostných figurek, najdete dále v balení:

  1. Velký rozkládací a nádherně ilustrovaný herní plán (více k němu dále v textu). Líbí se mi, že i když je hratelný pouze líc, tak využili i rub herního plánu a to jako jedno velké plátno, na které přenesli celý výjev z krabice v odstínech hnědé. Prostě nádhera. 
  2. Pravidla – malá knížečka + plno ilustrací ze hry + minimum textu = značka ideál pro unavené rodiče a malé děti a obsahují i několik herních variant: kooperativní hra (kterou ocení zejména rodiče menších dětí), úprava pro nečtenáře / začátečníky, hra pro 2 hráče a krátká / extra dlouhá hra.
  3. Žetony – suroviny: mince, jablko, chléb a 4 úkolové předměty, 5 králičích žetonů, 3 žetony pro postavu Palečka a odznak začínajícího hráče
  4. Kostky
    1. 5 x 5 „cinknutých“ kostek pro hráče – červené, modré, zelené, žluté a světle žluté (obě žluté jdou od sebe trochu hůře rozeznat, což sice nemá fatální důsledek pro hru, ale mohli zvolit úplně odlišnou barvu. A jak namítala dcera, chtělo by to nějakou holčičí, když tam hrají ty princezny). A „cinknuté“ protože obsahují speciální symboly místo některých čísel + se zřejmě autor snažil trochu zmírnit dopad špatného hodu kostkami, takže je trochu vyšší pravděpodobnost hodu vyšších čísel (př. jedna kostka má hodnoty – 5,4,5,6,3,6).
    2. 1 speciální hnědá kostka – „hadí kostka“
    3. na Kickstarteru byla k dostání i speciální kostka D10 = „kostka setkání“, která do hry přidává další prvek. Při setkání hráčů si oba postupně hodí touto kostkou a vyšší číslo vyhrává. Vítěz si pak hodí ještě jednou, aby zjistil, jaká odměna na něj čeká. Kostka setkání je určena již zkušenějším hráčům k okořenění hry. Kdyby vás to zaujalo, mrkněte na „Zatrolenky“.
  5. Karty postav
    1. Locika, Sněhurka, Šípková Růženka, Červená Karkulka, Kocour v botách, Paleček, Statečný krejčík, Král Drozdí brada, Brémští muzikanti + každá postava má svoji speciální schopnost uvedenou na kartě z druhé strany
    2. některé postavy člověk zná od Walta Disneyho. V této hře však vládne svět bratří Grimmů, takže nečekejte sladce vyhlížející princezny. Sněhurka se tváří, jakože jablko otrávila sama a Šípková Růženka rozhodně nevypadá nevinně. Neříkám, že je to špatně/dobře. Jen je dobré o tom vědět. Ilustrace jsou krásné a autor se snažil o vlastní vyobrazení postav, které bude lichotit dětem, ale zároveň nebude natolik dětinské, aby se líbilo i dospělým.
  6. Herní karty
    1. Příběhové karty (64) – 5 druhů: Štěstí (dávají hráči okamžitou výhodu), Vedlejší úkol (za splnění obdrží hráč na konci hry body), Miniúkol (hráč obdrží okamžitý bonus, pokud tento úkol splní), Smůly (přináší hráči okamžitou nevýhodu, nebo soupeřům bonus), Prokletí (pokud se hráč karty Prokletí nezbaví, tak na konci hry za ně body ztrácí).
    2. Karty Událostí (12) – zvyšují variabilitu hry
    3. Úkolové karty (40) – karty úkolů, označeny čísly 2,3 a 4 = kolik bodů za ně hráč na konci hry dostane při jejich splnění (+ označují de facto i obtížnost daného úkolu)
    4. Kouzelné předměty (18) – přináší do hry jednak pohádkovou atmosféru (př. karta – Zlaté jablko, Lísková větvička…), ale hlavně prvek náhody a taktizování. Umožňují totiž postavě jednorázově využít jejich zvláštní schopnost. Můžete díky nim získat výhodu, ale také pořádně zaškodit soupeřům.

Jdeme se ponořit do pohádek bratří Grimmů

Hned na úvod je nutno říct, že hru nachystáte na stůl neskutečně rychle – za 5 minut můžete začít. Jenom doporučuji nerozhodným ratolestem oznámit hraní hry dopředu, aby měly čas si vybrat postavu. Protože pak se ten setup může protáhnout i na půl hodiny :-).

Každý hráč si na začátku hry vybere postavu a k ní obdrží – kartu postavy, figurku, 2 úkolové karty, 1 kartu Kouzelného předmětu a sadu kostek – Červená Karkulka přeci nemůže mít jinou sadu :-).

(Hráč si vždy může zvolit bodovou hodnotu úkolových karet, které si bere a vždy je umístí lícem, aby byly viditelné i pro ostatní hráče. Naproti tomu karty Kouzelných předmětů zůstávají skryté).

Nachystaná hra pro 4 hráče. Všechny postavy začínají na poli „Města“ situovaném ve středu herního plánu. Nahoře je zásoba (zleva) Příběhových karet, úkolových karet (hodnoty 2, 3, 4) a Kouzelných předmětů.

Všichni hráči si hodí svými kostkami (ty se již nepřetáčejí, pokud k tomu nevyzve efekt nějaké karty) a vytvoří si tím tak „zásobu kostek“, kterou si každý umístí vedle své karty postavy, aby byly viditelné i pro ostatní. Poté směrem do začínajícího hráče každý postupně umisťuje dle pravidel jednu svoji kostku na herní plán. Až všichni hráči vyčerpají své kostky ze zásoby, tak končí jedno kolo, které se vyhodnotí. Hráči si vezmou zpět své kostky. Začíná další kolo a opět se hází kostkami, aby se vytvořila nová zásoba kostek. Celkem hra probíhá v 6 kolech.

Na spodní části herního plánu najdeme místo pro 6 karet událostí. Na začátku každého kola se otočí jedna karta události, která ovlivňuje dané kolo. Navíc to plní i funkci „odpočítávadla“.

Hráčův jeden tah se pak skládá z několika po sobě jdoucích kroků:

  1. Umístit kostku na herní plán – na herním plánu jsou namalované „podstavce“ kam lze kostku umístit. Všeobecně můžete umístit kostku stejné nebo vyšší hodnoty. Lze stavět i na sebe, do max. výše 3 kostek (při hře dvou hráčů pouze 2 na sebe).
  2. Projeví se účinek kostky (pokud položíte stranu kostky s obrázkem, vyhodnotí se její efekt)
  3. Pohnete figurkou na pole, které jste díky položením kostky na herní plán otevřeli
  4. Projeví se účinek místa – tzn. na jabloni si vezmu jablka; u Stařenky musím dobrat Příběhovou kartu a ihned vyhodnotit její efekt
  5. Dokončit úkol – dobrovolný krok, který z taktických důvodů můžete odložit. Důležité je, že tento krok je až poslední. Takže pokud bych např. dokončovala úkol na Stařence, kde si doberu Příběhovou kartu, která mě pošle do Velehor, tak mám smůlu a úkol dones jablko Stařence, díky tomu nemohu splnit.

Další hráč na řadě opět postupuje dle těchto základních kroků. Vždy se umisťuje jedna kostka, což značí, že většinou má každý hráč k dispozici 5 tahů na jedno kolo.

Herní plán

Herní plán je nádherně a tematicky ilustrovaný. Najdete na něm spousty krásných detailů. Mým nejoblíbenějším je troll pod mostem :-). Možná trochu klišé, ale schválně, co se vám vybaví (mě sir Terry Pratchett a hned v závěsu také Zaklínáč).

Na velkém a hlavně přehledném herním plánu také najdete spousty míst, kam se můžete se svoji postavou podívat či k tomu i něco získat. Velkým bonusem je, že na dané místo se najednou bez větších problémů vlezou 3 figurky (4 už se trochu mačkají a 5 pohodlně pouze na základní město).

  • Zdrojová místa pro zisk surovin – truhla (mince), pec (chleba) a jabloň (jablko)
  • Vedlejší postavy, kde si doberete Příběhovou kartu a můžete splnit i úkol – Lovec, Stařena, Dřevorubec a Voják
  • Hřebec – můžete se „projet“  na další libovolné pole s Hřebcem
  • Kouzelný předmět – doberete si Kouzelný předmět
  • Král – vezmete si 3 úkolové karty dle své volby, podíváte se na ně a poté si 1 necháte a zbytek vrátíte dospodu balíčku
  • Víla – vezmete si jednu surovinu dle své volby
  • Ostatní místa lahodí oku či zde můžete dokončovat některé úkoly

V každém rohu herního plánu je vyobrazen jeden lesní duch – Králík, Had, Vlk a Liška. Zde se vaše postava nemůže podívat, ale lze tady umisťovat kostku. Jednak můžete získat určitou výhodou, nebo zaškodit soupeřům. Jedná se o další strategický prvek a také o případné využití kostek, které by na herním plánu již nenašly uplatnění.

Důležité je, že plán obsahuje symboly, které vám napoví, co se na dané lokaci dělá. Takže i ti nejmenší, kteří neumí číst a vše by si nezapamatovali, tak jedním pohledem zjistí, že když potřebují chleba, tak se musí dostat támhle k peci. Karty úkolů dokonce text neobsahují vůbec, pouze názorné ilustrace. A u karet Příběhů sice text je, ale je doplněn vhodně i ilustracemi. Pouze karty postav a Kouzelných předmětů obsahují text bez doprovodných vysvětlujících obrázků. Na to myslí speciální úprava pravidel pro nejmenší, kdy se na začátku vyřadí všechny karty Kouzelných předmětů i Příběhové karty. Speciální vlastnosti postav hrát také nemusíte.

Cílem hry je získat, co nejvíce BD= bodů vítězství. Ty se získávají hlavně za plnění úkolů, které jsou označeny čísly 2,3,4 dle bodového zisku/obtížnosti. BD dále můžete získat díky příběhovým kartám a to plněním Vedlejších úkolů. Anebo když budete mít smůlu, tak o nějaké body díky kartám Prokletí přijdete. Karet Prokletí se můžete zbavit splněním podmínek na nich uvedených, popř. využít speciální schopnost Šípkové Růženky. Anebo když budete hodě zlí, tak pomocí karty Kouzelného předmětu – Prokletý prsten – předat Prokletí svému soupeři.

Jakmile se dohraje poslední kostka posledního hráče v posledním kole :-), tak se spočítají (a případně poodčítají) všechny BD. A ten, který jich má nejvíce, tak celou hru vyhrál a v temném hvozdu bratři Grimmů by obstál.

Konečná situace – o malý kočičí fousek vyhrál Kocour v botách.

Dojmy ze hry

Během testování hry jsme doma zkoušeli hodně herních variant i modifikací – oficiálních i homemade:-).

Asi se teď budu místy opakovat. Herní plán je nádherně ilustrovaný a hlavně přehledný. Rychle se v něm zorientujete vy i děti a díky ilustracím a minimu textu zvládnou i menší děti. Hra disponuje zajímavou a neotřelou herní mechanikou – kdy si pomocí kostek otevíráte cestu. Menším hráčům stačí vědět, které číslo je menší/větší. A i když se zrovna nepodaří hod kostkami, nic není ztraceno, i na to autor hry myslel – dá se kompenzovat schopností postav, speciálními kartami či využít Lesní duchy. Navíc karty událostí, Příběhové karty i karty Kouzelných předmětů skvěle oživují hru. A díky množství herních variant si hru užijí rodiče s dětmi, děti samotné, ale i parta dospělých, která se chce pobavit, zaškodit a zapřemýšlet (náročnost bych řekla je středně těžká až oddychová, záleží na vámi zvolené variantě hry).

Hra ve dvou hráčích byla hodně poklidná, sotva jsme se na herním plánu potkali. Navíc ve hře nebylo tolik Kouzelných předmětů, které by zasahovaly do hry a ani Příběhových karet. Vhodnější pro menší děti a pro začátečníky.

Hra ve 3 – 4 hráčích byla nejlepší. Na herním plánu jsme se mnohem častěji potkávali, vzájemně se blokovali. Přetahovali se o žeton začínajícího hráče. Bylo potřeba víc přemýšlet a taktizovat. Protože tím, že jsou úkolové karty odhalené, lze předvídat, kudy se soupeři budou snažit jít. A díky viditelným kostkám všech hráčů můžete odhadnout, jak s nimi asi zamýšlí naložit. A pak tady je velký prvek náhody. Protože čím víc je hráčů, tím se do hry dostane větší počet Kouzelných předmětů, které zůstávají ostatním skryty až do momentu jejich vyložení hráčem, což hru daleko víc „okoření“. Stejně tak se „protočí“ i více Příběhových karet, které dokážou hru ovlivnit mírně, ale také klidně i výraznějším způsobem.

Hra v pěti hráčích už byla náročnější. Jednak časově a jednak logisticky. Protože vzhledem k tomu, že všichni začínají z jednoho bodu, tak chvíli trvalo než se všichni „rozprchli“ a vznikl prostor pro posouvání postav po herním plánu.

V pravidlech je uvedeno, že kostku můžete umístit kdekoliv na herním plánu. Což lze využít strategicky k zablokování hráče – zejména při vyšším počtu hráčů to jde skoro samo:-). U menších dětí bych toto pravidlo vypustila a volila pouze umístění kostky vedle postavy k otevření konkrétní cesty, čímž bude pro ně hra lépe předvídatelná a hlavně méně škodící. Ono ta drobotina se občas zvládla zablokovat i sama:-).

Pro zkušenější hráče lze zvednout obtížnost, když nebudete ukazovat karty Úkolů/Vedlejších úkolů či Prokletí. Ještě vyšší level by byl schovat hozené kostky. Ale to už by bylo na důvěře a každém z nás, jestli nutkání přetočit si kostku by nebylo až příliš velké a tolik lákavé…

Errata

Bohužel chyby v překladu se nevyhnuly ani této hře. S dovolením zde uvedu „opravy“ i pro ostatní hráče, aby nemuseli pátrat jako já.

BD vs. AP  (body dobrodružství vs. adventure points) – v českém překladu se setkáte se zkratkou BD=body dobrodružství. Bohužel se stala malá chybka a ve hře objevíte zkratku AP = adventure points, tedy pouze anglická zkratka téhož. Naneštěstí pro vydavatele se s ní setkáte nejenom v pravidlech, ale i na všech příběhových kartách, které ovlivňují body. Hru to neovlivní, ale je dobré o tom vědět a nepanikařit při čtení pravidel :-).

Kouzelný předmět – Sedmimílové boty – správný efekt karty je ten, že když chcete umístit svoji kostku na jinou kostku, tak po zahrání této karty můžete tu jinou kostku přetočit na jakoukoliv hodnotu (můžete přetáčet i zákazovou kostku) a pak na tuto přetočenou kostku položíte teprve svoji kostku, kterou už ale nepřetáčíte. Tzn., že když budete chtít projít do města, ale nahoře bude kostka s hodnotou 6. Vyložíte kouzelný předmět sedmimílové boty a tuto 6 přetočíte na 3. A poté vezmete ze svoji zásoby kostku s hodnotou 4 a položíte jí nahoru na komínek a tím můžete projít do města.

Kouzelný předmět – Klobouk přání – drobná chyba v překladu, ale pak to nedává tolik smysl. Místo „nemusí tuto vlastnost použít“ patří „nemůže použít jeho vlastnost“. Tzn. že když tuto kartu hraje Král Drozdí Brada, tak pak nevyužívá svoji speciální schopnost.

Karta postavy – Šípková Růženka – jednak mě trochu mrzí, že jim na konci pravidel vypadlo v tisku „Šípková“, ale to je detail. Více do očí bijící je dovysvětlení její karty schopností.  Nedává totiž vůbec smysl. A o to víc mě mrzí, že i přes zjevnou chybu to Blackfire, potažmo překladatel „pouze bezesmyslu“ přeložili. Jelikož se jedná o vcelku dražší hru, která navíc nemá tolika textu, čekala bych, že si s tím dají trochu více práce. Stejně jako fanouškovský překladatel, který neváhal kontaktovat přímo autora hry, který mu na veřejné stránce BGG vysvětlil, že je to chyba. Dokonce zde uvedl i správný popis a to vše již před 2 roky.

A pro úplný pořádek zde uvádím vysvětlení autora – když bude chtít Šípková Růženka využít svoji schopnost a odhodit na poli hřebec karty Prokletí, nemusí využít schopnost lokace a „jet na hřebci“, stačí se tam pouze zastavit.

Slovo závěrem

Ačkoliv jsou zde hlavními hrdiny pohádkové bytosti, tak si hru užijí i dospělí. Ať už se svými ratolestmi, anebo s partičkou známých, protože hra umí potrápit mozek i zahřát dušičku záškodníka.

Ale hlavně směřuje na děti, které se mohou vžít do svých oblíbených postav a zažít nejedno dobrodružství. Navíc díky jednoduchým pravidlům se můžete skoro ihned vrhnout na hraní a čtenáři jistě brzy zvládnou další hry i bez rodičů. Figurky jsou úžasným bonusem, a pokud budou namalované, tak věřím tomu, že hru budou děti z Kallaxů vytahovat samy.

Jediné mínus vidím v méně zdařilém překladu v textově chudé hře. A mám trochu strach, aby tato herně skvělá hra s neotřelou mechanikou a nádhernými figurkami, nedoplatila právě na ně. Protože buďme upřímní, 3D tisk určitě o dost zvedl cenovku, v porovnání s obyčejnými kartonovými figurkami. A krom figurek, tam herního materiálu zase tolik není. Na jednu stranu velké lákadlo, na druhou by si hru možná pořídilo větší množství lidí a figurky by si pak dokoupili. Nevím, jestli takové řešení bylo vůbec možné. Ale říkám si, že v Blackfire určitě vědí, co dělají a já jim držím pěsti, aby hra měla úspěch i u široké veřejnosti, protože naše srdce (zejména to dětské) si získala určitě.

Takže si obujte střevíčky, stáhněte kapuci do čela či vezměte meč a vydejte se vstříc svému štěstí v této nádherně ilustrované, tematické a originální hře.

…..a žili spolu šťastně až do smrti“

Jedna malá záhada

Určitě jste všichni přišli na to, že jedna postava na krabici nadbývá. Musím se přiznat, že mě trochu potrápila, protože moje mysl byla uzavřená a stále dokola jsem přemýšlela, ke komu ta dívka patří – k brémským? Nebo k Locice? Za to ta dětská otevřená mysl na mne ihned vypálila „To je přece Popelka mami, to je úplně jasné“. A měla pravdu. Když jsem trochu zapátrala, zjistila jsem, že během Kickstarterové kampaně bylo možno „doobjednat“ postavu Popelky – kartu postavy i její miniaturu. Její kresba se pak objevila na krabici, herním plánu i v pravidlech…schopností Popelky totiž je: „Když do města položí dvě kostky ze zásoby, může se do něj přesunout“. Těm pozornějším už jistě došlo, že potom jakoby dovysvětlení u Šípkové Růženky odpovídá Popelce. Že by nám Šípková Růženka vystrnadila Popelku? Kdo ví, co holky proti sobě mají :-).

Čarovné kostky: Dobrodružství v pohádkách bratří Grimmů získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ADC Blackfire.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Blackfire-1024x418.png.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: