Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Čarokniha

Jste připraveni na jedinečné dobrodružství…?

Spolu se svoji devítiletou dcerou (+ občas se k nám přidal i manžel) jsme se vydaly do úžasné země zvané Onirie, kde jsme zažily bezpočet dobrodružství. A já bych vám toho chtěla tolik vyprávět, ale nemohu a vlastně ani nechci. Protože tím bych vás připravila o jedinečné zážitky, momenty překvapení, údiv i úžas…a bohužel se to týká i fotek, které by vám mohly ledasco vyzradit předem a tím i trochu ošidit o tu zábavu s objevováním. A o to především v této opravdu čarovné hře jde.

Pokusím se vám tedy tuto novinku od společnosti MindOK přiblížit, jak jen to půjde, ale mnohé zůstane tajemstvím…tedy až do té doby, než se i vy vydáte prozkoumat jedinečnou 3D knihu. A věřte mi. Opravdu to stojí za to.

Čarokniha, v angl. originále Wonder Book (volně přeloženo tedy kniha divů, což naprosto sedí), přichází s originálním nápadem, kdy herní plán není jen klasická skoro až nudná deska, ale naopak je to dech beroucí 3D kniha – a pozor, není to jen na efekt, ale je to herně hojně využívané. Za designem papírových skládaček stojí Dario Cestario, který má na svém kontě už desítky krásných 3D knih, mimo jiné s italskými městy – Benátky, Řím či Florencie, kdy se při jejich rozložení objeví úchvatné 3D modely památek a mnoho dalšího. A aby toho nebylo málo, dle informací z boardgamegeek.com, se stal v roce 2016 profesorem na Akademii výtvarných umění v Benátkách a vyučuje zde technologii papíru. A říkám vám to proto, že tento pán se tomu věnuje opravdu hodně let a ta skládačka, kterou vytvořil pro tuto hru – jednoduše nemám slov. Když už si myslíte, že vás nedokáže ničím překvapit, tak velmi záhy zjistíte, že to stále jde. Navíc je i bytelná. Samozřejmě v rámci možností. Ale rozkládali jsme ji a skládali několikrát a skoro to není znát.

Dalším velkým jménem je Miguel Coimbra, který se věnuje ilustrováním her. Můžete ho znát z her: 7 divů, Fuji Koro, Savana či Smallworld.

A v neposlední řadě autoři hry – Martino Chiacchiera a Michele Piccolini. První jmenovaný se podílel na Similu, ale také na řadě her únikových i detektivních, takže má rozsáhlé zkušenosti s příběhovými hrami a i to je zde znát…příběh se odvíjí, ale vy jej svými rozhodnutími ovlivňujete – někdy jemně, jindy výrazně.

A ještě pro úplnost dodám, že hra je určena pro 1-4 hráče od 8 let a jedno dobrodružství trvá cca 90min/kapitola (v krabici najdete 6 kapitol). Jedná se o kooperativní hru, což znamená, že osud Onirie závisí na každém z vás a bude potřeba aktivně spolupracovat, abyste dosáhli svého vytouženého cíle.

Teď spolu trošililinku poodkryjeme víko krabice a mrkneme se, co tam ihned po otevření najdete …

 … pravidla, která dle instrukcí máte vzít do ruky jako první a prostudovat. Teprve a jedině po té přijde na řadu další herní materiál.

Zde si dovolím jednu radu a opravdu ji dodržte. Nic neotvírejte, nevytahujte, neotáčejte, nezkoumejte dopředu – včas k tomu dostanete pokyn. Nebojte, žádná věcička/figurka/karta tam není jenom tak. Ideálně ani neotáčejte krabici od hry dnem vzhůru (materiál se nesesype, insert je dokonalý, ale obsahuje pár spoilerů). Vím, že to bude škádlit vaší zvědavost a místy to bude opravdu těžké. Ale ta hra, to překvapení a úžas ve vašich a zejména těch dětských očích, tak to za to stojí – vydržte. A zejména děti, protože do teď slyším: „Ale no tak mamíííí, jenom nakoukneme.“ To pak musí mít jeden trpělivost za dva/tři nebo dokonce i čtyři.

Obsah krabice (+ něco nechám, ať si to pak objevíte úplně sami)

  • 3D kniha = Čarokniha – tajemná, ale zároveň i úžasná 3D kniha, která si vás podmaní svými kouzly. A i když je to „de facto“ jen hromada papíru, tak se ale jedná o skvostně poskládanou hromadu papíru, která dokáže nejenže zaujmout, ale i překvapit, co všechno se dá vymyslet. A opět, jakmile dostanete pokyn pro otevření knihy, tak jí klidně obdivujte, ale nezkoušejte prosím hned za všechno tahat, strkat, otvírat, zavírat bez předchozího pokynu. Vím, vím, hrozné věci po vás žádám, ale věřte, že s dobrými úmysly.
  • Pravidla – jedná se o 8 stránek textu včetně obrázků/názorných příkladů (z toho na poslední straně najdete stručný přehled pravidel a tabulku pro zapisování). Pravidla jsou jednoduchá, stručná. A kdyby hned vše nebylo jasné, tak si to hraním první kapitoly velice rychle sedne. Ono totiž budou další pravidla/úpravy přibývat i během hraní. Takže se může stát, že to do sebe zapadne později. A ani samotní tvůrci hry nechtěli vše vyzradit dopředu a připravit vás o překvapení. Třeba i tím, že některé obrázky v pravidlech jsou schválně rozmazané. Není to chyba tisku.
  • Balíčky kapitol – „gró příběhu“ a samotného hraní. Očíslované římskými číslicemi I-VI dle dějové linky. Rozhodně pro první hraní doporučuji příběhem projít postupně, aby se vám krásně rozprostřel, tak jak bylo záměrem autorů. V každém balíčku je cca 40 oboustranných karet, na kterých se odvíjí samotný příběh, najdete zde úpravy pravidel, další karty běsů či vylepšení hrdinů. Každá tato karta je v levém horním rohu očíslována, takže po odehrání balíčku jej můžete poskládat přesně do „továrního“ nastavení. Pokud tedy bude potřeba (v opačném případě se některé karty zpět nevracejí a přenášejí se do dalších her).
  • Karty běsů – v základním balíčku budete mít 6 karet běsů (nepřátelé), které dle pokynů budete otáčet a aktivovat tak jejich akce (s postupujícím příběhem, bude narůstat i tento balíček a tím i růst síla a nebezpečnost nepřátel)
  • Karty útržků – dávají hrdinům možnost provést zvláštní akci, a také fungují jako zvýšení herní variability, protože většinou se jich během hraní jedné kapitoly do hry tolik nedostane.
  • Figurky – 4 figury hrdinů a 4 podstavce pro lepší pohyb po Čaroknize (tolik to pak neklouže). Na straně zla pak 8 figurek běsů. Jsou krásně zpracované a jako bonus se jedná o velmi kvalitní figurky. Musely toho přežít opravdu hodně, však určitě sami uvidíte. A přesto všechno na nich nic nepoznáte. Což je i vzhledem k věkovému určení prostě parádní.

Figurky hrdinů i s barevnými podstavci.
  • Žetony osudu – jak jinak ztvárnit čas, který mají hrdinové v Čaroknize k dispozici, než jako přesýpací hodiny, které jej neúprosně odměřují. Žetony jsou oboustranné – na lícové straně se písek stále přesýpá a dává hrdinům naději, kdežto na rubové straně jim čas již vypršel. Používá se všech deset žetonů a počet rubů/líců se nastaví dle pokynů. Během hraní můžete nějaký čas navíc získat, ale také o něj přijít. A pokud během hraní dostanete pokyn k otočení vašeho posledního žetonu osudu na rubovou stranu, tak v tu ránu se kniha bohužel zavírá a hrdinové danou kapitolu nesplnili.
  • Žetony srdce – slouží ke sledování zdraví.
  • Žetony omráčení – tady si s tím někdo „vyhrál“ – žeton omráčení dostane běs na hlavu jako točící se hvězdičky kolem hlavy. Za mě suprovní a dost vtipný nápad.
  • Magické jiskry – drahokamy, jejich smysl objevíte v pravidlech/během hraní.
  • 5 kostek – pro všechny spekulanty – všechny kostky jsou naprosto identické, takže pokud si budete muset vybrat například jenom dvě, tak je úplně jedno po jakých sáhnete. Vážně, vyzkoušeno (holt ta moje smůla nebude kostkami, ale rukama)!

A hlavně bych úplně moc a nejvíc chtěla poděkovat za dokonalý insert a jeho vychytávky. Všechno má své místo, sedí perfektně, krásně se to bere a figurky jsou jako v bavlnce + setup během chvilky. Balení také obsahuje dvě plastové krabičky na drobnosti, disponuje „ženiálním“ způsobem braní karet, a zavřenou krabici můžete mít klidně postavenou a obsah se v podstatě nehne.

A jak se to tedy hraje?

Jakmile budete mít nastudovaná pravidla, můžete se vrhnout na samotné dobrodružství. Nachystáte si herní materiál dle návodu, vezme si do ruky balíček kapitoly I a otočíte tu úplně vrchní kartu …a pak? Pak už se jen necháte strhnout magickým příběhem, kdy budete postupně odkrývat jeho tajemství.

A teď trochu konkrétněji. Po otočení první karty se ocitnete rovnou v příběhu. Karty jsou oboustranné a očíslované od 1. Od této chvíle se řiďte pokyny na kartách. Čtěte je vždy postupně od vrchu až dolů – a nenakukovat, neotáčet, nevěštit budoucnost.

Krom jiného na nich můžete najít samotný krásný příběh, karty sloužící k prozkoumávání okolí, karty úkolů/cílů v dané lokaci, a nové karty běsů. Ty se přidají do vašeho základního balíčku běsů. Na některých kartách na vás čeká rozhodnutí – některá hru ovlivní méně, jiná výrazně, proto se snažte vcítit do své postavy a zvažte jakou cestou se vydat. A ideálně, jakmile budete číst text pod vaší odpovědí, zkuste se nedívat na tu druhou možnost. Protože, až tu hru budete hrát znovu, tak můžete jít jinou cestou a budete to pak pro vás překvapení.

Někdy dostanete pokyn k zapsání „slova či sousloví“. Na to slouží tabulka na zadní straně pravidel. Doporučuji, jak je ostatně uvedeno i tam, si tu stránku okopírovat, popř. přepsat, abyste ji mohli využívat opakovaně. Těch slov za jednu kapitolu může být víc, některá dokonce budete muset škrtat. A k čemu slouží? Opět formují příběh, protože pak narazíte na kartu, kde bude napsané – „jestli máte napsané slovo A, tak….pokud máte slovo B, tak…“ A některá slova budou rezonovat i do dalších kapitol. Ale nebojte se, že kvůli špatnému rozhodnutí v první kapitole se vám na konci zkazí celý příběh. To v žádném případě. Hra je dohratelná, ať se rozhodnete jakkoliv, ale pozměňujte příběh, či se dostanete na jiný konec, anebo dostanete určitou výhodu/postih. Můžete dokonce dostat pokyn k zahození karet – nelekejte se a udělejte to. Většinou se to stane po nějakém vašem rozhodnutí a na těch odhozených kartách je popsaná situace, kterou jste si nezvolili. Jakmile překonáte všechny nástrahy a nebezpečenství a dokončíte kapitolu, tak přijde její vyhodnocení a vy si zapíšete kolik „času – žetonů osudu“ vám ještě zůstalo lícem vzhůru. Také se pak se můžete rozhodnout, zda pro dnešek skončíte, nebo budete pokračovat dál („b“ je správně). A bez mučení se přiznám, že i já jsem hned dychtila po další a další kapitole, protože mě příběh natolik vtáhl do sebe, že opustit jej a jít spát, bylo takřka nemožné.

Balíčky kapitol – líbí se mi všudypřítomné upozornění – jednak „zepředu“, ať neprohlížíte či nemícháte balíček. A jednak „zezadu“, kdybyste jej náhodou a omylem vzali do rukou špatnou stranou. Na konci posledního balíčku už bohužel nabídka odehrání další kapitoly chybí. Nic ale nebrání tomu, zkusit celý příběh odehrát znovu a jinak.

Znovuhratelnost

  1. Jedná se o příběhovou hru, kdy jednoho krásného dne dokončíte poslední kapitolu. A co potom? Příběh má několik konců, záleží na vašich rozhodnutích, takže další hru můžete zkusit objevit jinou cestu k vítězství.
  2. Jak už jsem psala, tak některé karty „zahodíte“ bez přečtení, co zkusit zvolit teď jinou možnost?
  3. Některé oblasti/části hry jste během prvního hraní dokonce nemuseli/nechtěli prozkoumat. Takže, co teď na podruhé a z pouhopouhé čiré zvědavosti zjistit, cože to udělá…:-)

Za mě se dá hra zahrát na 100% jenom 1x. Ale pak na podruhé můžete zkusit volit jinak a dobrat se úplně jiného konce, takže projdete příběhem znova skoro plnohodnotně, řekněme 80%. A pak ještě na potřetí můžete vyzkoušet jiné hrdiny/vyšší obtížnost. Popřípadě si jen vyberete nějakou kapitolu, která se vám líbila a zahrajete si pouze tu. Suma sumárum, dohratelné celé je to 2-3x určitě, což je na hooodně hodin zábavy. A budu se opakovat. Abyste si hru opravdu užili i napodruhé. Nečtěte ty „druhé – nezvolené“ možnosti, nedívejte se na „zahozené karty“ nebo nevyužité karty prostředí. Ve finále ochudíte jenom sami sebe.

Počet hráčů

Hra je určena pro 1-4 hráče a nabízí 2 varianty hry:

  • lehčí – méně nepřátel/jejich akcí – při hře 1-2 hráčů
  • těžší – více nepřátel/jejich akcí – při hře 3 -4 hráčů

(samozřejmě meze se nikomu nekladou a pokud jste ostřílení hráči, můžete zkusit těžší variantu i při menším počtu hráčů).

  • 1 hráč – ovládá 2 postavy, což není na obsluhu nikterak těžké. Navíc je to velmi výhodné, protože hrdinové spolu ve hře hodně kooperují. A troufnu si říct, že za 1 postavu se to snad celé ani dohrát nedá. Kdyby mě tady chtěl někdo chytat za slovo, jistím se slůvkem „snad“. Ale mám za to, že v jisté části hry by to bylo nad síly jednoho hrdiny. Na druhou stranu to může být parádní výzva. Navíc všechna rozhodnutí ve hře jsou na mě, anebo na mě. Takže žádné dohadování. Jediné, co mi občas trochu dělalo problémy, bylo nebrat 1 postavu jako „hlavní“ a tu druhou jako „oběť“, co se posílá – tak uvidíme, co to udělá, protože to vypadá velice podezřele. Skoro jako past.
  • 2 hráči – za nás ideál. Každá ovládala jednu svoji postavu a do té se mohla naplno vžít. Nutná kooperace (bez toho se opravdu neobejdete). Pouze opatrně na tzv. alfa hráče, který by mohl jakoby převzít hru a vše řídit a dirigovat.
  • 3 hráči – spadli jsme do těžší obtížnosti. Potřeba dávat si více pozor na alfa hráče, domlouvání rozhodnutí … v balíčku kapitoly najdete i instrukci „nyní si tento balíček může vzít jiný hráč a pokračovat ve čtení“ – poslední slovo může mít například ten, který zrovna čte, popř. se dá v rozhodnutích střídat. Protože často, a bylo to moc fajn, byla obě rozhodnutí přijatelná, záleželo jen na tom, jak to kdo v tu chvíli zrovna cítil. Což opravdu oceňuji, že to nebylo jen o jasných volbách a nalajnované cestě k cíli, ale že tomu bylo právě naopak – zajímavé volby, tajemství na každém kroku …

A ještě drobnost. Už při hře 3 hráčů se běsové museli k sobě občas „tulit“, protože na hrací ploše bylo „přeplněno“. A někdy figurky běsů postávaly opodál a „kuly pikle“.

  • 4 hráči – plné nasazení. Sice také těžší varianta, ale ve více lidech = vice tahů hrdinů = lehčí než ve 3 hráčích. Horší na ta rozhodnutí, plus teoreticky hrozí patová situace 2 x 2.

Celý příběh se skládá z 6 kapitol, kdy není striktně dané, že všechny musíte odehrát ve stejném složení. Počet hráčů se může měnit. Samozřejmě, když někdo kapitolu či dvě vynechá, tak pak přijde o část příběhu. A jenom připomenu, že s měnícím se počtem hráčů se může měnit i varianta hry, tak i na to myslet.

Závěrem…

Čarokniha nabízí neotřelé herní mechanismy/prvky, fascinující 3D knihu a krásný příběh, který si sami utváříte. A můžete se o to spíš vžít do svých postav a představit si, že to vy zachraňujete magickou zemi Onirii. Navíc se jedná o kooperativní hru, kdy společně buď vyhrajete či padnete poraženi, což zejména děti lépe „tolerují“ (i když, leckdy i my dospělí máme problém s prohráváním, co si budeme povídat). A hlavně, hru si spolu s dětmi užijí i rodiče. Tedy já rozhodně, protože mě hra opravdu očarovala, prožívala jsem příběh spolu se svoji postavou a nechtěla se odtrhnout. A to je rozhodně příjemný bonus, protože si myslím, že každý hrál někdy s dětmi hru jenom kvůli nim, ale sám si ji moc neužil. 

Myslím, že co jsem chtěla, a hlavně bez zbytečného vyzrazování mohla, jsem vám pověděla/ukázala. A teď už je to jenom na vás…

Čarokniha získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti MindOK.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: