Harmonizujte své energie a pošlete „velký špatný“ pryč.

Máte to dnes „velký špatný“? Co si na chvíli sednout, nabrat energii a nechat odplout vše negativní? V originální a vizuálně krásné deskové hře Čakra se o to můžete pokusit, pokud vám to ovšem osud a protihráči dovolí.

Podle dávné tradice musí životní energie volně proudit tělem a procházet při tom sedmi energetickými centry neboli čakrami. Rovnováhy člověk dosáhne tak, že harmonizuje své čakry a dává pozor, aby se žádná nezablokovala. A to je i cílem abstraktní deskové hry Čakra pro dva až čtyři hráče s herní dobou přibližně půl hodiny a doporučeným věkem od osmi let.

Autorem je chorvatský architekt a masér Luka Krleža, který cvičí reiki, jógu a k tomu rád hraje deskovky. Když dal Luka všechny své záliby dohromady, vznikla hra Čakra. Máte-li chvilku, pusťte si pro pobavení krátké video, jak se s jeho příjmením popraly různé národnosti. O přitažlivý vzhled hry se postarala francouzská ilustrátorka Claire Conan.

Malá krabička toho ukrývá celkem hodně

Deskovka lahodící oku

Čakra je na pohled opravdu povedenou hrou, kdekoli jsem ji vytáhnul, vzbudila pozornost. V krabici najdeme český a slovenský návod, čtyři hrací desky hráčů, jednu společnou lotosovou hrací desku, tři druhy vylupovacích žetonů a hlavně textilní vesmírný váček s 96 plastovými krystaly energií v osmi barvách.

Kartonové desky hráčů se skládají ze dvou kusů, které do sebe zapadají podobně jako puzzle. Jsou oboustranné, což nemá vliv na hratelnost, jen to hráčům umožňuje vybrat si preferované rozvržení herní plochy. Použitý karton je pevný a silný, kvalita komponent je totožná s původní francouzskou verzí hry. Tu aktuálně hraji pravidelně asi rok a zatím nevidím žádné známky opotřebení.

Český návod je srozumitelný se spoustou názorných příkladů, nezvykle působí snad jen názvy jenotlivých komponent, což je dáno tématem. Předpokládám, že herní principy a názvosloví potěší a pobaví všechny fanoušky jógy. Po první hře ale přejde mechanismus rychle do krve a nebudete umísťovat krystaly energie do bhagjá bublin, ale prostě jen do “těch prázdných bublin nahoře” a žeton inspirace bude zkrátka “černý žeton”.

Krabice svými proporcemi hezky zapadne do společnosti her jako Patchwork či Kingdomino, což je ideální velikost i na cesty. Uvnitř není žádný insert, proto je nutné spolehnout se na plastové sáčky (dva jsou součástí balení), aby nedošlo k pomíchání komponent. Nejvíce prostoru zabírají desky hráčů, nicméně je zde dostatek místa, aby krabice pojala i obsah případného rozšíření (to na českém trhu zatím není dostupné).

Příprava seance

Ačkoli může popis příprav vypadat složitě, není to nic těžkého a hra je připravena do pěti minut. Před začátkem hry je nutné upravit počet komponent podle počtu hráčů. Do vesmírného váčku se umístí za každého hráče tři krystaly od každé barvy. Vedle společné lotosové desky se položí barevné žetony meditace, za každého hráče jeden od každé barvy.

Na lotosovou desku se do sloupců májávesmírného váčku náhodně vyloží tři trojice krystalů. Nad nimi je sedm barevných polí karmy, které je potřeba zakrýt náhodně pomoci žetonů naplnění tak, aby nikdo z hráčů nevěděl, jakou má které pole hodnotu (hodnotu 1-4 body jim určuje na nich lícem dolů položený žeton naplnění).

Herní desky čtyř hráčů

Každý hráč si sestaví svou hrací desku a do spodní části volně položí pět černých žetonů inspirace. Následně si hráči naslepo z hromádky barevných žetonů meditace vylosují jeden a umístí jej na svou desku vedle čakry stejné barvy. Kdykoli během hry se podle barvy žetonu meditace na své ploše smí tajně kouknout na hodnotu stejné barvy na lotosové desce.

Díky tomu hráči ví, jakou má která čakra hodnotu, kterou se vyplatí harmonizovat rychleji a kterou třeba vynechat. Toto pravidlo zvyšuje znovuhratelnost hry, protože pro každou partii se hodnoty čaker vylosují znovu. Navíc se pro sedm polí losuje z osmi žetonů, takže jeden jde po losování bez prohlížení do krabice a každá hra je trošku jiná.

Harmonizace začíná

Během svého tahu si hráči vybírají jednu ze tří následujících akcí:

  • Zisk až tří krystalů z jednoho sloupce májá a jejich umístění na svou herní desku. Z jednoho sloupce je možné vzít jeden až tři krystaly různých barev. Pokud sloupec májá obsahuje černý krystal negativní energie, je nutné vždy vzít i ten (jen jeden). Hráč ze sloupců májá nesmí brát barvy krystalů, které už ve třech kusech vlastní (bez ohledu na to, jestli je stihl harmonizovat do potřebné čakry nebo ne).

    Krystaly mohou být umístěny na desce hráče bezplatně do bublin bhagjá (tři bílá pole úplně nahoře nad čakrami) nebo přímo do některé z čaker. Druhá možnost hráče stojí jeden z pěti černých žetonů inspirace. Ten je nutné zasunout do výřezu vedle čakry, kam hráč umístil krystaly, a k jeho opětovnému uvolnění dojde až ve chvíli, kdy je čakra harmonizovaná. Pokud si jich hráč takovým způsobem zablokuje moho, bude pro něj těžké provádět pohyby krystaly.

    Chybějící krystaly na lotosové desce je potřeba před tahem dalšího hráče doplnit z vesmírného váčku.

  • Pohyb krystaly – hráč umístí černý žeton inspirace na jedno z polí inspirace na své ploše a provede akci znázorněnou na tomto poli. Tři šipky dolů vedle sebe znamenají, že hráč musí přesunout tři různé krystaly o jedno pole dolů. Dvojšipka dolů a šipka dolů znamená, že s jedním krystalem musí hráč posunout o dvě pole dolů, s dalším pak o jedno pole dolů atd. Vždy je nutné splnit vše, co pole nařizuje, i kdyby to bylo nevýhodné. Pohyb krystalů umožňují volná pole v jednotlivých čakrách. Je-li čakra zcela obsazená neharmonizovanými krystaly, pohyb přes ní není vůbec možný. Naopak, pokud již harmonizovaná je, pak ji krystal přeskakuje a toto přeskočení se do pohybu nezapočítává. Harmonizované čakry tak urychlují pohyb krystalů.
    Získané černé krystaly negativní energie blokují harmonizaci, proto je potřeba tuto energii pomoci pohybu krystalů přesunout do země, to je pole pod červenou čakrou. Za každý uzemněný černý krystal hráči náleží jeden bod.
    Uzemněný krystal se také dá vyměnit za libovolný barevný z vesmírného váčku, k tomu slouží poslední pole inspirace s obrázkem krystalů. Získaný krystal hráč položí do volné bhagjá bubliny a černý je vyřazen (bez bodového zisku ze hry).
    Žetony inspirace je možné umístit pouze na neobsazená pole inspirace. Pokud je pole v důsledku předchozích tahů obsazené, je možné je uvolnit akcí Meditace.

  • Meditace – uvolní všechny žetony inspirace umístěné na polích inspirace pro další použití (netýká se žetonů umístěných ve výřezech čaker, ty lze uvolnit jen harmonizací). Kromě toho si hráč z hromádky barevných žetonů meditace vybere jeden a tajně se na lotosové desce podívá na hodnotu čakry odpovídající barvy. Meditovat (a uvolnit potřebná pole inspirace) lze kdykoli, není nutné čekat na spotřebování žetonů inspirace.
Pole inspirace umožňují pohyb krystaly

Konec seance

Hráči se ve svých tazích pravidelně střídají až do chvíle, kdy se někomu podaří harmonizovat pět čaker. Ostatní hráči pak odehrají své tahy tak, aby měli všichni stejný počet tahů. Následně je na lotosové desce odhalena hodnota všech čaker. Hráči si sečtou body za své harmonizované čakry, přičtou k nim jeden bod za každou potlačenou negativní energii a ti, kterým se podařilo harmonizovat souvisle nejvíce čaker od červené vzhůru, si přičtou ještě dva body za harmonizační bonus. Hráč s nejvyšším počtem bodů, kterým se v Čakře říká body naplnění, vyhrává. Kromě toho mohou všichni hráči porovnat své skóre s přiloženou tabulkou naplnění a zjistit, jak na tom jsou.

Doporučení pro hráče s méně než osmi body

Hratelnost pod drobnohledem

Nováčci pravidla vstřebají snadno během první hry. U druhé už se většinou snažili vytěžit ze získání krystalů i jejich pohybu maximum možného.
Budete-li hrát na pohodu s partou přátel, čeká vás šoupání krystaly a povídání, při kterém nejspíš zapomente na starosti a negativní věci.

Zkoušel jsem hrát i s dětmi, doporučený věk 8+ v tomto případě celkem sedí. Mému zkušenému sedmiletému protihráči se hra líbila, pravidla zvládl rychle, ale sem tam doplácel na nepozornost. Kdyby hrál v partě stejně starých kamarádu, bylo by zřejmě vše v pořádku.

Při hře se zkušenými hráči je to jiné kafe, tam už se poklidné harmonizace nedočkáte, což ale neznamená, že se nebudete dobře bavit. Mimo stolní podobu jsem odehrál přes 300 partií Čakry na BGA. Myslím, že ji ovládám velmi dobře, ale můj poměr vítězství je necelých 60 %. Částečně za to může nepozornost a pozdní noční hodina, ale spíše se přikláním k náhodě. Někdy zkrátka osud rozhodí krystaly tak, že taháte za kratší konec. I tak stojí za to bojovat, protože ta stejná náhoda čas od času způsobí, že se vám v kombinaci s chytře naplánovanými tahy podaří v posledním tahu harmonizovat všech sedm čaker, což je báječný pocit nad všechna duchovní osvícení.

Během hraní jsem se setkal s různými strategiemi. Někteří hráči například vyčkávají a dělají úmyslně jiné akce, jen aby vás přinutili vzít z nabídky kombinace krystalů, které sami nepotřebují. Jiní si pečlivě hlídají nabídku a ve chvíli, kdy se tam objeví krystal, který je pro vás klíčový, tak ho úmyslně vyzobnou, aby zpomalili váš postup. Další se snaží hru ukončit co nejdříve, aby soupeři nestihli harmonizovat své čakry. Někdo urychluje umístění krystalů přímo do čaker a na pohyb mu pak zbývá málo žetonů inspirace, jiný preferuje akce pohybu a přímým umístěním si zablokuje žetonů inspirace co nejméně. Zkušenost mě naučila, že je dobré se držet jakéhosi středu a neblokovat si více než tři žetony. A co s tím má do činění náhoda? Ta na začátku hry určí, kterou hodnotu čakry znáte jako první – u vás to může být čakra s hodnotou 4 body, soupeř může znát jinou s hodnotou třeba jednoho bodu. A podle toho oba zřejmě budete hrát trochu jinak. Seberete soupeři z nabídky krystal, který potřebuje? Jako naschvál se tam po doplnění krystalů objeví znovu a třeba ještě ve výhodnější kombinaci, než byl původně. Na novou situaci je potřeba co nejlépe reagovat, takže vás hra nenechá lelkovat.

Počet hráčů ovlivňuje délku hry a možnosti plánování. Pokud nenarazíte na nějakého ápéčkáře, vejde se hra v plném počtu opravdu do půlhodiny. V menším množství je pak kratší a umožňuje trochu více strategie, protože se tak často nemění nabídka sloupců mája.

Původní hra vyšla v roce 2019 a trochu mě mrzí, že český vydavatel do krabice nepřiložil také návod pro sólovou hru, který pro mezinárodní verzi již existuje. Zájemce o sólo pravidla proto odkážu SEM.

Závěrečné shrnutí

Čakra je chytlavá abstraktní strategická hra. Svou přístupností, provedením, znovuhratelností i délkou ji mohu směle přirovnat k titulům jako Azul, Nova Luna, Dračí palác či Mandala Stones. Hra nabízí slušnou porci strategie a plánování, ale zároveň je znát nemalou roli náhody, takže nelze spoléhat jen na tvrdou matematiku. Osobně hře přeji, aby se jí na našem trhu dařilo, a aby mělo vydavatelství Pygmalino důvod vydat i rozšíření Yin Yang, které do hry přináší další strategické možnosti (a bílé krystaly pozitivní energie!).

Mezinárodní rodinné setkání Čaker

Čakra získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Pygmalino .

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: