Břink! Ve vesmíru!

„Co dělal Bůh, předtím než stvořil vesmír?”

Stephen Hawking

Hned na začátek bych chtěl upozornit, že původní Břink! mám v podvědomí, ale nikdy jsem ho nehrál. Nemohu tedy srovnávat a tak také budu k recenzi přistupovat.

V roce 2016 spatřil světlo světa povedený deck-building s názvem Břink!. Břink je zvuk, který rozhodně nechcete vydat během pátrání po pokladu v podzemí. Stejně tak nechcete tento hluk způsobit na vesmírném plavidlu obávaného Tyrana REXe. REX je hlavním záporákem ve sci-fi adaptaci nesoucí název Břink! Ve vesmíru!, která vyšla rok po své předchůdkyni. Břink! Ve vesmíru! vydali ve spolupráci Dire Wolf Digital a Renegade Game Studios. Za českou lokalizací nestojí nikdo jiný než REXhry. O herní design se postaral pan Paul Dennen (Duna, Eternal) a o krásné ilustrace tým pod vedením pana Raypha Beisnera. Na palubu lodi Tyrana Rexe se vejdou 2-4 zloději (s aplikací i sólo), kteří by měli být ve věku minimálně 12 let. Své pátrání po artefaktech na lodi by měli stihnout zhruba za 45-90 minut.

Temný kyborg Tyran REX dobyl téměř celou galaxii a nyní je na vítězné vyjížďce na své vlajkové vesmírné lodi TyREXus Prime. Možná vládne celému vesmíru železnou pěstí, ale ty nejcennější artefakty, které nashromáždil, mu pořád mohou proklouznout mezi jeho kybernetickými prsty. V téhle výzvě se ty a pár dalších zlodějů pokusíte proplížit na palubu TyREXu Prime, prokousat se přes zabezpečovací systémy až do velitelského modulu a o něco velmi cenného Tyrana REXe obrat.

Na své cestě lodí můžeš získat nové spojence nebo narazit na další cennosti a vzácné artefakty. Jenže stačí jeden neopatrný krůček a „Břink!“ Zvuk, který svou neopatrností způsobíš, přitahuje pozornost strašlivého Tyrana REXe. A když zjistí, že se někdo vloupal do jeho velitelského modulu a krade jeho milované poklady, rozzuří ho to ještě víc. Zbývá ti jen doufat, že ostatní budou ještě nešikovnější a ty se zvládneš dostat do únikového modulu a vyváznout odsud živý…

úvodní flavor text z pravidel

Plánování velké galaktické loupeže

Uvnitř poměrně stísněné kajuty vesmírné lodi Káně století sedí šest podivných postav. Vlastně jich sedí pouze pět. Šestá stojí poblíž a jedná se o obrovského hromotluka, který je celý porostlý dlouhou hnědou srstí. Neumí moc dobře mluvit a jmenuje se Kousal. Je naprosto oddaný svému veliteli. Tím není nikdo jiný, než charismatický Hrám Sólo, který je právě uprostřed vysvětlování svého loupežného plánu. Nicméně čtveřice najatých lupičů na něj kouká poměrně nechápavě. Jedním z oněch nechápavců je Robert Kapuce. Sedí poblíž velice atraktivní ženy, která se jmenuje Cat a pokukuje po klidně vypadajícím parťákovi Dannym. Hrám najednou ukáže na posledního ze čtveřice, na Tondu Udatného, a chce vědět, jestli alespoň on ví o co běží. Ten jen zakroutí hlavou a tak Hrámovi nezbývá nic jiného, než použít názornou ukázku. Začne tedy na palubě Káně hledat něco, z čeho by mohl onen model vytvořit. Nakonec našel starou zaprášenou krabici s nápisem Břink! Ve Vesmíru!. Podívá se tedy dovnitř a jako zázrakem v ní najde jakési komponenty, ze kterých by šel postavit půdorysný model lodi TyREXus Prime. Nejprve tedy vyndá kartonové dílky a sestaví z nich model lodi. Poté rozdá každému z lupičů 30 barevných kostiček ze dřeva, 2. kostičky z plastu, dřevěného meepla a deset karet do začátku. Též apeluje na zloděje, aby ho pozorně sledovali při pokládání modelů artefaktů patřících REXovi. Následně je pro jistotu informuje, že to je to, co po nich chce z lodi přinést. Zloději vypadají, že to prozatím chápou a tak pokračuje pokládáním žetonů malých a velkých vylepšení. Ty jsou pro zloděje také důležité, protože jim budou všelijak pomáhat na nelehké utajené cestě za artefakty. Dále poblíž modelu lodi pokládá destičku, kterou nazve obchodem, a informuje zloděje, že za získané kredity si zde mohou koupit nějaké to vybavení. Kredity budou získávat různými způsoby právě na lodi, ale zatím leží přímo vedle herního plánu, i s 5. krystaly a přístupovými kódy. Vysvětluje, že kódy budou potřebovat pro vstup do části lodi, kde jsou schované artefakty. Bez nich prostě nemají šanci se dovnitř dostat. Načež dodává, že jakmile získají jeden z artefaktů, není na co čekat a musejí co nejdříve zmizet z lodi. To se jim podaří jen v únikových modulech, jejichž modely také umisťuje na palubu TyREXu Prime. Nyní se nezračí ani zrnko pochybnosti v očích všech zlodějů. Hrám Sólo vypadá spokojeně, že jím najmutí zloději konečně vše pochopili. Vše tedy zakončí tím, že umístí 4. meeplíky do nákladového doku, prohlásí poradu za uzavřenou a vyzve je k rozchodu. …

… Mezitím probíhá podobné plánování právě na lodi TyREXus Prime. Tyran REX sice neočekává, že by ho někdo chtěl napadnout, ale nejmocnějším stvořením vesmíru se nestal jen tak pro nic za nic. Je zvyklý počítat i s neočekávaným. Svolá si tedy své lidi a začíná rozdávat instrukce. Nejprve pošle na svá místa nájemné zabijáky, načež tento fakt označí červenými kostičkami na svém ukazateli. Na cestu jim dá i jeden ze zátarasů, kterým se dá zatarasit hyperzdviž. Do pytlíčku s jeho podobiznou vloží černé kostičky, které představují různé úkryty. Ty nemá rád, protože mu znesnadňují obranu své lodi. Kdykoliv se rozhodne zaútočit na své nepřátele, může místo nich trefit právě tyto úkryty. Nakonec do chodeb své lodi pošle obranného robota G0/B-L1Na a vyrovná do řady zbylé osazenstvo lodi. Tím není nikdo jiný, než 15 PASRů, 15 odvážně se přesunujících a 12 CML článků. Je se svou přehnanou opatrností a opatřeními spokojený a tak se uchýlí do své kajuty, což znázorní položením své podobizny na svůj ukazatel. Nezbývá mu než přemýšlet, zda jsou tyto opatření dostatečná. …

Připravte se na teleport

Pro nejslavnější zloděje galaxie jako je naše čtveřice je jen jeden cíl, který stojí za námahu. Jsou to právě artefakty Tyrana REXe. Od svých zdrojů se dozvěděli, že zadní štíty TyREXu Prime jsou dostatečně tenké na to, aby jimi prošel teleportační paprsek krátkého dosahu. Navíc senzory v nákladovém doku jsou určeny pro snímání podstatně větších předmětu, než je osoba ve vakuovém obleku. Stačí už jen namířit paprsek … tři … dva … jedna … zážeh! Naši zloději dopadají v hrdinském pokleku na podlahu nákladového doku a odhazují svůj oblek za účelem snazšího a hlavně méně hlučného pohybu. Pátrání po těch nejcenějších artefaktech právě započalo. …

… Parťák Danny se plíží chodbou. Přemýšlí, kudy se vydá a co bude dělat, aby se stal nejlepším ze zlodějné bandy. Má poměrně dost možností, co může dělat. Ta první je nejvíce logická, a je to možnost pohybovat se po lodi mezi jednotlivými místnostmi. Pokud vyloží karty se zdrojem pohybu, může projít právě tolika chodbami, kolik zdrojů pohybu zahrál. Chodby jsou ale různě dlouhé a mohou být i střežené a proto nebude jejich průchod vždy tak jednoduchý. Mezi některými místy se také dá cestovat hyperzdviží, která je podstatně rychlejší než chůze a úplně nejrychleji se dá po lodi pohybovat telepadem. Stačí pouze vlastnit telepas a zloděj si může skákat po telepadech sem a tam. Tento pas může získat jen v obchodě. Každé vesmírné plavidlo by přeci mělo mít obchod sloužící vniknuvším zlodějům ku pomoci. Za kredity se tu může krom telepasu nakoupit i další vybavení, jako je lékárnička, univerzální klíč, nebo nějaký ten kontraband. Na palubě může potkat také různé předměty, které mu na jeho strastiplné cestě pomohou. Jedná se o předměty, které mu přinesou buď malá, nebo velká vylepšení. Další z možností je získat nějaké ty stoupence nákupem nových karet. Aby ho následovali, musí být dostatečně zručný. Pokud je, některý z parťáků ho může následovat, a přidá si ho do party mezi své karty. Pokud na chodbách vesmírného plavidla potká nějakého nepřítele, může s ním bojovat. Za poražení nepřítele, může obdržet odměnu pro snazší a rychlejší zhojení ran. Velice důležité bude se nabourat do datového portálu. Je to třeba kvůli získání přístupového kódu, bez kterého se nedá dostat k artefaktům. Tento kód je bohužel složen ze dvou částí a tak se bude muset nabourat alespoň do dvou z nich. S přístupovým kódem už se může dostat k artefaktům, jeden z nich si vybrat a utéct spolu s ním z lodi. K tomu využije únikového modulu poblíž začátku své loupežné cesty. Pokud během jeho putování srazí Tyran REX jeho život na nulu, bude omráčený a této velké loupeže se již nemůže dál zúčastnit. Pokud bude v nákladovém prostoru a bude u sebe mít artefakt, jeho spojenci mu pomohou do bezpečí a jeho kořist se bude započítávat mezi ty ostatní. Pokud nemá artefakt, není pro své parťáky nijak zajímavý a nechají ho na pospas majiteli lodi TyREXus Prime. Za téměř každý předmět, který Danny na lodi získá dostane od Hráma body, stejně tak jako ostatní navrátivší se zloději. Ten který od Hráma dostane více bodů se stane největším a nejbohatším zlodějem galaxie, dalo by se říci vítězem. …

… Mezitím kdesi ve své kajutě čeká na svou chvíli Tyran REX. Jakmile se objeví jeho posluhovač, který si zlodějů všimne, bude na ně donášet svému nadřízenému. REX bude dost naštvaný, protože logicky nemá rád, když se mu loudají nějací zlodějíčci po lodi. Dá se tedy očekávat útok. Vzhledem k nějakým těm úkrytům může minout a nezasáhnout nezvané hosty. Pokud je ale zasáhne, utrží zranění a je jen otázkou času, kolik jich ustojí. Navíc, čím více budou zloději dotírat a postupovat lodí, tím víc bude REX naštvaný a s o to větší vervou bude útočit.

Hra tří zlodějů, těsně před nasednutím do únikových modulů.

Dostaveníčko na palubě vesmírné lodi

Během svého putování po galaktickém plavidle se potkáte s velkým množstvím karet. Rozdělil bych je pro zjednodušení na dva typy. Jde o karty, které vám pomohou pohybovat se po lodi, nakupovat nové karty a bojovat s nepřáteli. Právě ti jsou tím druhým typem.

Nepřítel se objeví mezi kartami setkání a můžete se ho zbavit jeho poražením. Jsou podbarvení červenou barvou a nenabízejí žádné zdroje. Jde o karty, které pro vás většinou nejsou akutní hrozbou, ale zabírají místo v nabídce a tím se snižuje pravděpodobnost zisku dobré karty. Pokud navíc některá z karet nepřátel nese symbol Tyrana REXe, pak pro vás může znamenat velké nebezpečí. Na poražení nepřítele budete potřebovat minimálně tolik bodů boje, kolik je uvedeno v pravém dolním rohu (v tomto případě 2). Pokud se vám podaří ho porazit, dostanete i nějakou tu odměnu, která vám přispěje svou trochou do mlýna k snazšímu vítězství. Například poražení Bezpečnostního důstojníka vám dovolí odstranit 2 kostičky hluku ze společné zásoby, čímž snížíte pravděpodobnost ztráty života vinou Tyrana REXe. Po poražení nepřítele odhodíte jeho kartu na odhazovací balíček karet setkání. Speciální kartou nepřítele je pak karta G0/B-L1N, která se po poražení neodhazuje a slouží jako taková směnárna. Pokud ho porazíte, získáte jako odměnu kredit. To můžete udělat kolikrát chcete a to i v rámci jednoho tahu. Nepotřebné body boje tak tedy můžete směnit za kredity. V určité fázi hry se může G0/B-L1N proměnit v Tyranobota. Bude těžší ho porazit, ale za jeho poražení dostanete více kreditů. Ve většině případů pak najdete na kartě i nějaký ten flavor text.

Všechny zbylé karty můžete získat draftem a můžete je zařadit do svého decku. Mohou to být karty z nabídky setkání, nebo ty z nabídky záloh. Tyto karty vám poskytnou tolik důležité zdroje jako jsou zručnost, boj a pohyb. Díky těmto zdrojům můžete nakupovat nové karty, porážet nepřátele a pohybovat se po lodi. Bohužel je mezi nimi i dost plevelících karet. Například počáteční karta Klopýtnutí. Díky ní získáte jeden břink a musíte položit jednu kostičku hluku do společné zásoby. Vzhledem k tomu, že musíte zahrát všech pět karet na ruce se jejímu zahrání nevyhnete. Můžete se ale této karty zbavit pomocí nějaké čistící karty a ze svého decku ji odstranit. Některé karty jsou různých frakcí, na které se váží určité bonusy. Pokud je některý z bonusů zahrané karty uveden symbolem frakce, lze tento bonus využít pouze v situaci, kdy ve stejném tahu zahrajete jinou kartu této frakce. Bonusy mohou bít uvedeny i jinými symboly, které určují podmínku, za které lze onen bonus získat. Například pokud vlastníte krystal či kontraband. V pravém spodním rohu si můžete všimnout číslice na modrém podkladu, která udává pořizovací cenu. Navíc většina těchto karet má v pravém horním rohu číslici na zeleném kolečku. Ta značí počet vítězných bodů, které za tuto kartu dostanete na konci hry. Jako u předešlého typu karet, i zde, můžete najít nějaký ten vtipný flavor text.

Zlodějíčci u stolu

Pokud bych měl říct, v jakém počtu je Břink! Ve vesmíru! nejlepší, řekl bych že ve třech. Ve dvou je vás u stolu prostě málo a díky nižšímu počtu hráčů je i celkem výrazně ovlivněn setup. Například nabídka v obchodě nabízí ve hře dvou hráčů pouze jeden předmět od každého druhu. Pokud tedy váš protihráč získá třeba telepas, pro vás už druhý nebude. Ve hře tří hráčů už je setup přívětivější, rychleji točíte karty setkání a hra stále hezky plyne. Což se nedá říct o hře čtyř hráčů. V té už dlouho čekáte na svůj tah, a pokud ke stolu usedne více dumající hráč, čekat budete ještě déle. Nedejbože, když se jich u stolu sejde víc! Díky aplikaci si můžete zahrát i sólo, což není vůbec špatné, ale hra s lidmi je hra s lidmi.

Technická zpráva lodi TyREXus Prime

Pod tímto nadpisem bych se chtěl trochu rozepsat o obsahu krabice a také o ní samotné. Zkrátka o produkční kvalitě toho, co za své peníze dostanete. Začal bych tedy logicky právě od krabice. Ta je krásně ilustrovaná, zaujme na první pohled a je rozměrů 310x310x95. Jsou na ní vyobrazeni hlavní protagonisté hry – zlodějíčci. V pozadí si pak můžeme všimnout právě Tyrana REXe. Obě části krabice na sebe pasují poměrně těsně a tak není otevření úplně snadné. Nemyslím si ale, že by to bylo špatně. Naopak. Jistě se vám nestane, že se krabice nechtíc otevře a její obsah se rozsype po stole, nebo po podlaze. Nedejbože po nevytřené podlaze! Uvnitř najdeme pravidla. Ta jsou pouze v češtině a za mě jsou naprosto v pořádku. Během našeho hraní se mi nepodařilo v nich najít jediné hluché místo. Vše je hezky přehledně seřazeno a doplněno obrázky s popisky a příklady. Pár chybek v textu jsem v nich ale našel. Například karta Odvážný přesun je v pravidlech popsána jako Srdnatě vpřed. Dále se jedná o prohození slovíček v textu. Zkrátka nevinný překlep. Nejde tedy o nijak závažné chyby, i když Srdnatě vpřed by mohlo přeci jen někoho zmást při hledání oněch karet. Pod pravidly jsou uloženy mapové dílky, které představují půdorys galaktického dopravního prostředku TyREXus Prime. Ty jsou za mě bohužel vůbec nejslabším prvkem celé hry. Nejde o jejich hratelnost, ale funkčnost. Díly do sebe zapadají až moc těsně a díky tomu prakticky nejdou rozebrat. Když už se vám to povede, tak dost pravděpodobně alespoň jednu část spoje poničíte. Zkrátka pokud trochu zaberete, odtrhávají se od sebe jednotlivé vrstvy kartonu. Naproti tomu, jim po grafické stránce nejde nic vytknout, a herní plán vypadá na stole opravdu hezky. Zbylý karton je naprosto v pořádku. Žetony jsou vyřezané precizně a graficky ztvárněné na jedničku. Jejich ikonografie dává smysl, je intuitivní a pouze u malé části z nich potřebujete nápovědu, co vlastně znamenají.

Dřevěné komponenty jsou vyřezané přesně a jako snad vždy z buku. Kostičky, kterými zaznamenáváte své břinky najdete jistě i ve spoustě dalších her, což ale neznamená, že by byly špatné kvality. Jen jsou prostě běžné u více her. Z tohoto materiálu najdeme ve hře i meeplíky pro každou postavu. Jednak jsou to čtyři různé figurky zlodějů a jednak impozantní meeplík samotného Tyrana REXe. Ten je opravdu majestátní a možná právě proto mu bylo uděleno tak prestižní místo v insertu. Dřevo pak příjemně doplňují průsvitné plastové kostičky. Ty zaznamenávají hacknutí jednoho z datových portálů. Jsou opět velice dobré kvality a je radost je umístit na herní plán. Možná i proto, že díky ní jste blíže vašemu cíli a vůbec nevadí, že tím REXe naštvete. Své nemalé místo v insertu zabírá i pevný látkový pytlík se zdrhovadlem. Na něm je vyšitý symbol našeho záporáka. Červená výšivka na černém pytlíku je opravdu cool a celý pytlík se za mě moc povedl. Příjemná změna oproti strohým, černým, ne moc pevným pytlíkům.

Již několikrát jsem zmínil insert, který je promyšlený a pojme i obalené karty. Vše je v něm krásně a přehledně uloženo a má i výřez na největší z mapových dílů, který by se do něj jinak nevešel. Na druhou stranu tak nějak hráčům dojde, že nebýt takto monumentálního insertu, stačila by hře poloviční krabice. Na úplný konec jsem si ponechal karty. Vzhledem k tomu, že se jedná o deck-building, jsou těmi nejdůležitějšími komponentami. Jsou rozměrů 88,5×63,5 a rubová strana je vždy zdobená textem Břink! Ve vesmíru! na bílém podkladu. Kvalita je naprosto v pořádku. Jestli se nějak extra opotřebovávají netuším, protože je mám od samého začátku obalené.

Šrámy lodi TyREXus Prime

Co tak vytknout hře Břink! Ve vesmíru!? No moc toho nejspíš nebude. Pominu-li produkční chybky, o kterých jsem se rozepisoval v předchozím textu, nevidím žádný zásadní problém. Nejde podle mě ani moc mluvit o chybách, jako o osobních preferencích. Například bych uvítal více čistících karet, ale nebylo by to pak moc jednoduché? Bylo by fajn, kdyby ve hře bylo větší množství karet. Má to ale smysl, když se ani nevyloží celý stávající balíček? Není systém frakcí zbytečný a složitý? Ano, možná by to bez něj bylo jednodušší, bylo by to ale lepší? Setup je trochu delší a může být otravný, ale když mají mít zloději šanci najít na každém kroku nějaký předmět, jak jinak to udělat? Problémem může být i dohrávání hry. Pokud některý z hráčů dohraje hru, musí čekat na ostatní, než také dohrají. To by mohlo být opravdu nepříjemné, nebýt toho, že se svým způsobem budete dál zúčastňovat hry. Kdykoliv by měl být na tahu hráč, který už dokončil hru, bude namísto toho tahat kostky z pytlíčku. Tím pádem máte něco na práci a hlavně tím urychlíte konec. Vyřazení ostatních hráčů totiž přijde daleko dříve. Jak je vidět, je toho mnoho, co by se dalo hře Břink! Ve vesmíru! vytknout. Nicméně jak říkám, je to spíše o preferencích. Každému se líbí a sedí něco jiného. Já například nemám problém ani s jedním mechanismem a všechny mi sedly. Ano někdy je třeba něco složité a těžké, ale o to je větší radost z toho, když se to povede. Proto je pro mě stále největší chybou těžce spojitelný a ještě hůře rozebratelný herní plán. Herně v tomto vesmírném dobrodružství problém nevidím.

Poznámka: Problém s nepasujícím herním plánem jsem vyřešil mírným obroušením smirkovým papírem. Konkrétně jsem obrousil části spojů “taťka” a následně je napustil vteřinovým lepidlem. Vše jde krásně spojit a už se nic netřepí. Esteticky to není takřka znát.

Část herního plánu po druhé hře.

Krásy lodi TyREXus Prime

Břink! Ve vesmíru! naservíroval několik herních mechanik, které se mi moc líbí. Nejprve bych rozebral ty kolem Tyrana REXe. Super je nápad s černými kostičkami, které se do pytlíčku umisťují na začátku hry. Díky tomu mají zranění od REXe postupný rozjezd. Nejprve budete tahat málo kostiček hluku, ale čím víc budete do pytlíčku sahat, tím více budete dostávat zranění. Na začátku tedy dostanete sem tam nějaké to zranění, ale čím dál se v lodi dostanete, tím to bude horší. S tím souvisí i další věc a tou je bezpečný návrat. Pokud chcete ukrást artefakt, musíte mít přístupový kód. Jakmile ho získáte, naštvete REXe a ten bude tahat víc kostiček. Jakmile mu ukradnete artefakt, bude opět zuřit a tahat víc kostiček. Pak to samé udělají vaši soupeři a vše se stupňuje až do závratných výšin REXova ukazatele. Jakmile jeden z vašich soupeřů umře, nebo frnkne v únikovém modulu, začne teprve ta pravá tyranie a můžete zemřít během pár kol, aniž byste mrkli okem. Je tedy třeba si neustále hlídat své břinky a pokud vlastníte jeden z artefaktů, moc se s ním po lodi necourat. Zajímavě vymyšlený je i příchod REXe. Nikdy přesně nevíte, kdy na vás zaútočí a tak je otáčení nových karet setkání vždy napínavé. Všichni hráči si přejí, aby nezaútočil a tak se společně radujete, nebo společně truchlíte. Pokud se vám podaří mít společnou zásobu bez kostiček hluku, pak přichází škodolibá radost. Co se týče herních mechanismů kolem zlodějů, i zde bych jich pár vyzdvihl. Například combení karet. Díky frakcím se dá stavět balíček dost specificky. Pokud budete kupovat nové karty bez nějakého hlubšího plánu, bude to nejspíš o ničem. Je třeba myslet trochu dopředu a nekupovat karty jen kvůli okamžitému efektu a potřebě. Když se ale zaměříte na nějakou frakci, dají se dělat opravdu slušné kousky. Zároveň s tím přichází i škodění, kdy vám kartu někdo milerád ukradne jen proto, že vy ji chcete. Navíc za ni může dostat vítězné body, tak proč by to neudělal že. Poměr škodění tu však není nijak velký a přichází podle mě jen s hráči. K vítězství ho rozhodně nepotřebujete. S nákupem karet souvisí i znovuhratelnost. Ta je díky množství karet, které si můžete nakoupit velice dobrá. Jen výjimečně se může stát, že doberete balíček. Tím pádem v každé hře potkáte různé cestující a váš balíček bude pokaždé úplně jiný. Každá hra tak tedy bude vyžadovat trochu jinou taktiku. Pokud přidáte i modulární herní plán, vzniká tak velice slušná znovuhratelnost. Pokud deskoherní bůh dá a REXíci lokalizují nějaké rozšíření, může být ještě lepší. Pokud by se do toho náhodou pustili, doufám, že o překlad se postarají ti samí jako u základní hry. Je podle mě úplně super a to i když si autoři změnili jméno hlavního záporák z Eradika Na REXe. Tyran REX pak putuje lodí TyREXus Prime a Likvidátor hlásí do světa “hasta la vista, babi!”. Čeština je v těchto slovních hříčkách krásná a velice vděčná. Je super, že se REXíci na překladu takhle vyřádili! Stejně tak u mě uspěla i tematičnost celého konceptu. Ve skutečnosti, stejně tak jako v příběhu, se zloději pohybují po lodi. Tu prohledávají a nacházejí různé předměty. Po cestě mohou potkat přátele i nepřátele. Přátelské karty se k nim mohou přidat a ty nepřátelské mohou porazit. Čím hlouběji se dostanou do lodi, tím je těžší návrat zpět a tím je záporák více naštvaný. Když děláte hodně velký hluk, spíše si vás REX najde a ze začátku mu to díky černým kostkám bude trvat delší dobu. Každá mechanika nějak zapadá do děje. Trochu vyčnívá obchod pro nezvané vetřelce, ale pokud si představíme obchod jako nějakého pašeráka cestujícího na lodi, už to příběhově problém být nemusí.

Shrnutí

Břink! Ve vesmíru! je velice povedený koncept a moc mě bavilo ho prozkoumávat. Produkce je v pořádku, až na onen problém s herním plánem. Nutno podotknout, že to je ale problém celosvětově, ne jen u naší lokalizace. Hra je podle mého po stránce obtížnosti úplně ideálně vyvážená, s rozumným podílem náhody, a ani chvíli jsem se u ní nenudil. Vždy jsem z lodi utekl jen tak tak. Karet setkání je ve hře spousta, což zaručuje velice dobrou znovuhratelnost, ke které částečně přispívá i variabilní herní plán. Díky tomu si hra zaslouží od Říše her ocenění Skvělá znovuhratelnost. Herní mechaniky skvěle napodobují ideu příběhu a celkově skvěle ladí s tématem. Proto uděluji ocenění Propojení tématu a mechanismů. Nejednou jsem se pousmál nad různými odkazy na sci-fi popkulturu, narážkami na ni a skvělými hláškami ve flavor textech. Zde podle mě udělaly REXhry velký kus práce a patří jim můj dík za Mimořádný překlad. Povedený je i insert, který myslí na obalené karty, což nebývá úplně standardem. Myslí i na mapové dílky a celkově zajišťuje komfortní a oku lahodící skladování komponent. Proto si určitě zaslouží i poslední ocenění Dokonalý insert. Za mě prozatím nejlepší hra, kterou jsem letos měl tu čest recenzovat.

Renegade Companion App

Tato aplikace je volně ke stažení ve vašich mobilních obchodech a nabízí svou podporu hned několika hrám z dílny Renegade Game Studios. Můžeme mezi nimi najít například Fuse, Flatline, Proving Grounds, nebo původní Břink. Aplikace je naneštěstí v angličtině, takže bez nějakých základů se nejspíš neobejdete. Nicméně vše působí poměrně dost intuitivně a není se čeho bát. Aplikace nabízí hned tři funkce. Ta první je poměrně banální a je určená nerozhodným hráčům. Jedná se o generátor herního plánu, který vám navolí strany desek tvořících palubu lodi. Další funkcí je možnost sólo hraní a tou poslední je okořenění běžné hry. Zkoušel jsem pouze sólo hru a tak se podělím o poznatky pouze z této funkce. Aplikace po vás chce, aby jste jí říkali, kde se na lodi nacházíte. Pokud hacknete terminály, je třeba jí to oznámit a ona vám připomene postup Tyrana Rexe na jeho stupnici. Dále nabízí bonusové úkoly, za které vám přidá nějaký ten vítězný bod navíc. Například máte sbírat karty určité frakce a kredity, nebo CML články a archivy. Za každý kus pak dostanete bod do výsledného hodnocení. To proběhne vždy na konci episody a musíte do jakéhosi počítadla ručně zadat získané body. Výstupem bude přehledná tabulka, kde je rozepsáno za co jste získali kolik bodů, a dostanete známku ala “american school”. Pokud tedy podáte dobrý výkon, dostanete třeba známku “B+”, v lepším případě “A”, a nejhorší známkou bude “D-“. Sólo kampaň se skládá celkem z 5. episod. Jakmile je všechny dokončíte, obdržíte jakési vysvědčení s průměrnou známkou. Aplikace hru ovlivňuje i odstraňováním karet z nabídky, čímž vzniká větší šance, že REX zaútočí a že se budou karty v nabídce hezky točit. Vše pak doplňují flavor texty létající vesmírem, jako v jistých filmech, jejichž odkaz najdeme na mnoha kartách setkání. Hlavní výhodu aplikace vidím v možnosti sólo hraní a jakési moderaci, kdy aplikace hru jednoduše zpřehledňuje. Říká vám, jaký je váš aktuální cíl a proč ho musíte splnit. Navíc skvěle navodí atmosféru za pomoci hudby na pozadí a právě flavor texty. Pokud si tedy chcete zahrát sólo, nejde o vůbec špatné řešení. Navíc je aplikace zdarma, tak proč to tedy nezkusit že?

Břink! Ve vesmíru! získávají od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti REXhry.

Tento obrázek nemá vyplněný atribut alt; název souboru je Rexhry.jpg.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

One Reply to “Břink! Ve vesmíru!”

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: