Říše her

Vše o deskových hrách na jednom místě…. to je Říše her

Bouře oceli – Kursk 1943

Po cestě odpadlo mnoho tanků

Úvod

Conflict of Heroes je vzdělávací série válečných žetonkových her, jejíž první díl spatřil světlo světa již v roce 2008. Tehdy to byl díl Awakening the Bear! – Russia 1941-42. Na něj navázala právě Storms of Steel! – Kursk 1943 v roce 2009 a velké rozšíření Price of Honour – Poland 1939 v roce 2010. Následně vyšla druhá edice a v roce 2016 přibyl díl Guadalcanal – The Pacific 1942. V roce 2019 Academy Games, vydavatelství stojící za celou sérií, vypustilo třetí edici Medvěda i Bouře. Za Conflict of Heroes vděčíme Uwe Eickertovi, designérovi a řediteli Academy Games, a jeho synu Gunterovi.

Hru ilustroval Pavlos Germidis, Matt White a Steve Paschal, který se podílel i na dalších titulech Academy Games včetně série Birth of America.

Třetí edici Bouře oceli do češtiny lokalizovalo děčínské vydavatelství Fox in the Box.

Pod víkem

Těžká plná krabice obsahuje 4 mapy modifikovatelné kartonovými hexovými výseky, 4 plata žetonů o hraně 25 mm, 3 plastové pořadače s víky pro uskladnění žetonů, 2 šestistěnné a 2 desetistěnné kostky, akční karty, stupnici vítězných bodů, 4 stupnice velení, nápovědy, sešit pravidel a sešit scénářů jednotlivých misí – těch je tu šestnáct. Zatímco v první misi se střetne celkem 10 vojenských jednotek, v misi poslední vás čekají manévry s 42 jednotkami včetně letadel.

Pravidla

Pro hru je zásadní znalost žetonů a porozumění základnímu slovníku hry. Žeton základně obsahuje cenu útoku, palebnou sílu, cenu přesunu a sílu obrany. Cena útoku i přesunu je určena v akčních bodech, kterou může pozměnit zranění jednotky či typ terénu. Po každém svém tahu musíte hodit desetistěnnou kostkou na kontrolu vyčerpání. Pokud hodíte vyšší číslo, než je uvedená (a případně pozměněná) cena akce na žetonu, pak jednotka zůstává odpočatá. Pokud je stejné či nižší, stává se vyčerpanou a je třeba žeton s ní obrátit na druhou stranu označenou růžovým pruhem. Hodnoty této jednotky zůstávají stejné, avšak pro další akci smí být zvolena pouze za určitých okolností.

Každá mise je hrána na kola, přičemž samotná mise (po ukončení hry) i každé jednotlivé kolo má přiděleno cíle či odměny. Kolo končí nečekaně tehdy, když oba hráči/strany po sobě ve svých tazích pasují. Poté je vyhodnoceno dané kolo a proběhne příprava kola následujícího.

Hra není také typickou vyřazovačkou, kde si zasažená jednotka sníží zdraví, případně útočné číslo, a při poklesnutí hodnoty na nulu je vyřazena. Pokud je jednotka zde zasažena, je pod ni umístěn náhodně vylosovaný žeton zranění, který si obránce jednotky smí při dobrání prohlédnout, zatímco pro útočníka zůstává skrytý. Odhalen je až ve chvíli, kdy je jednotka nucena provést akci, jejíž hodnotu žeton zranění upravuje. Zranění se lze zbavit pomocí akce zvané pokus o konsolidaci. V případě, že se to nepovede, či to ani není majitelem jednotky zkoušeno, a jednotka je zasažena podruhé, stává se zcela zničenou a je odstraněna ze hry, tedy umístěna na stupnici velení, čímž snižuje množství využitelných akčních bodů velení pro další kola. Tyto body se hodí pro úpravu hodu kostky či ceny akce. Vždy je možné kostku pozměnit maximálně o 2 akční body velení. Každá mise má pro obě strany stanovenou počáteční hodnotu akčních bodů velení a tato hodnota je každé kolo obnovována, není-li právě trvale snížena zničenými jednotkami.

Ukázka z první mise.

Pokud je pro akci zvolena jednotka v současném tahu, v tahu budoucím má penalizaci 1 akční bod zdražující cenu akce a zvyšující pravděpodobnost jejího vyčerpání. Tato penalizace se nazývá zátěž, jednotka opakovaně používaná je pod zátěží a je označena plastovým křížkem. Ve svém kole také můžete kdykoliv zahrát akční karty pro podpoření své prováděné akce.

Jak to funguje podrobněji, vám poradí ve video návodu Branislav Berec z Nithranie.

Zhodnocení pravidel a komponentů

Série Conflict of Heroes bývá hodnocena jako méně komplexní válečná žetonkovka, která vás může vtáhnout do světa velkých válečných her. To neznamená, že by pravidel a modifikátorů bylo ve hře málo. Z hlediska učení lze pochválit rozdělení pravidel a scénářů do dvou sešitů a postupné učení se dodatečných pravidel pro každou další misi. Hráči se tak seznámí se základem, což zabere 22 stran, a pak si ke každé další misi dočtou a doučí pravidla o rozsahu 1-3 stran sešitu A4. (Postupně tak do hry přibude skrytý pohyb a hromadný pohyb jednotek, kopce a mrtvé úhly či užití plamenometů.)

Přesto jsou pravidla dosti nepřehledná. Vše je rozděleno na mnoho malých sekcí a při jejich čtení stále hledáte odpovědi na základní otázky. Přitom by stačil půl stránkový až stránkový úvod, který by průběh hry popisoval – ve svém tahu se v základu rozmýšlíš mezi těmito akcemi, kostky užíváš tehdy a tehdy, takto se počítá útok, karet je toto množství a užívají se tehdy. To chybí. Pravidla jsou nepřehledná také kvůli tomu, že jejich barevnost a členění ruší pozornost čtenáře. Některé kapitoly stejné úrovně jsou označeny tmavě zeleným a jiné světle zeleným pruhem. V písmu narazíte na tučné černé, červené a zelené písmo či bílé, modré a červené rámečky. Vše se pěkně čte, pokud nad tím moc nerozmýšlíte a kdy se soustředíte na ty dané jednotlivé kroky. Jakmile chcete vícero myšlenek propojit do celku, tak už nevíte, kde jste to četli a proč musíte odpověď hledat na více místech. Přehledová karta vám opět vizuálně přehledně neshrnuje vaše základní možnosti. Oboje, přehledová karta i pravidla, jest výbuchem barev a rámečků a tabulek do vašeho obličeje. Zkušeného žetonkáře či obecně válečného hráče to nevykolejí, ale nesázel bych na to, že to jako rodina znalá maximálně Odhodlaných během pár hodin rozchodíte. Přehledová karta je členěna přehledně, ale pouze pro ty zkušené, kteří ví, co hledají a hlavně co hledat mají. Je tedy nutná znalost celého herního systému. Pro ty nezkušené či neznalé je to tuna informací, které nevíte, kdy a jak přesně využijete. Pro ty, co by mohli tápat, vřele doporučuji shlédnout nějaký video návod. Matoucí je i splývající názvosloví Akční body (AB) a Akční body velení (ABV) či seznámení hráče s podobou útoku, zranění a zničení jednotky až na straně č. 15, přičemž rozlišení bodů i porozumění vedení boje vede k základnímu pochopení zdejšího herního systému.

Pro znalce či majitele předchozích edic je dobré vědět, že hra disponuje zpětnou kompatibilitou s předchozími edicemi. Hlavní rozdíl je ten, že v předchozí druhé edici byly hráčům fixně přidělovány akční body pro každou akci a záleželo na nich, jak je vyčerpají. Nyní je vyčerpanost svěřena desetistěnné kostce a náhodě zvyšující nepředvídatelnost. Pokud nechcete stále dokola házet kostkou, stačí si sehnat pravidla předchozí druhé edice. Stejně tak, vlastníte-li předchozí edici, stačí si sehnat desetistěnné kostky a hrát dle současných pravidel.

Ve hře neexistuje remíza. Jakmile Němci získají dva body, válečný kříž nahradí rudou hvězdu na poličku jedna stupnice vítězných bodů.

Naopak lze vyzdvihnout koncipování a přehlednost sešitu Soubor misí. Přehlednost přípravy požadované mapy, číslování potřebných žetonů pro nalezení a přípravu, popsání počátečního nastavení, ikonografie dobíraného množství karet či cíle mise i jednotlivých kol – to vše je zvládnuto skvěle.

Kvalita komponent je znamenitá. Krabice skrývá mnoho map a doplňkových terénních překryvů, které vám spolu s jednotlivými scénáři umožní hodně prožít. Pohled na samotné mapy i na právě připravenou mapu (pro odehrání mise) plnou jednotek skrytých v kukuřici, lese, hlídkující obrněné transportéry i bunkry je potěchou pro oko každého stratéga. Mapy se dají spojovat pro účely plnění pozdějších misí i vlastních scénářů. K hraní je třeba větší stůl, osobně bych doporučil plochu alespoň 100 x 60 cm.

Žetonů je také hromada, ale tři plastové pořadače je zvládnou rozčlenit a pojmout. Co se týká žetonů samotných, tak jsou s kulatými rohy a mnohem větší, než je u žetonkovek zvykem, a tedy přehlednější na první pohled. To však neznamená srozumitelnější, neboť rozmístění a ztvárnění hodnot útoku, obrany, pohybu apod. není intuitivní a ani nijak ikonami označeno, což byste mohli očekávat, vnímáte-li Bouři oceli i přes vyšší náročnost jako rodinnou či vstupní hru (do válečné či přímo žetonkové kategorie). Triviálním příkladem budiž prohození hodnot čelní a týlové obrany. Dávalo by smysl, že čelní číslo je nahoře blíže čelní výseči hexů a týlové níže blíže týlové výseči. Opak je ale pravdou.

Tematicky lze u žetonů pochválit, že Němci disponují lépe vycvičenými pěšími jednotkami a kvalitní obrněnou technikou, Rus sází na kvantitu méně schopných jednotek, které rozvinuty v širé pásy cloní obzor. Zaujme též sdílený dobírací balíček pro obě strany konfliktu.

Ve hře záleží na směřování jednotky pro její možné směry útoku i pro určení síly obrany. Žluté číslo pak určuje vzdálenost (počet hexů), na kterou jednotka dostřelí.

Zhodnocení hry

Je to náročná a přece jednodušší funkční simulace náročnosti bojů (zárodečné) moderní války. Jakmile hru rozchodíte, tak máte na dlouho vystaráno. Mise svou délkou nepředčí jiné větší rodinné hry, obvykle postačí jedna až dvě hodiny. (Pozdější mise se ale mohou protáhnout až na čtyři hodiny.) Jak jste si jednou jisti v kramflecích rozsahu vašich možností a limitů daných pravidly, tak už to plyne. S postupujícími misemi se vše opět zesložití díky převýšení, dýmu, zátarasům či obrněné technice s otočnou věží. Musíte sledovat vícero věcí na mapě i na žetonech, naučit se jinak mířit kvůli kopcům. Pokud vy i váš protihráč nejste kovaní v možnostech a kombinacích hry, vše se protahuje vysvětlováním a vzájemným kontrolováním se. Záleží na každém pohybu či pootočení žetonu. Na penalizaci za zátěž a nepřestávající kontrole vyčerpání. Pokud si to dokážete zautomatizovat, tak vám tato žetonková hra bohatě postačí a nemusíte se poohlížet po další. (Pokud vás neláká zcela jiný herní systém, ve kterém se neuházíte kostkou.)

Ukázka listu s mapovou přípravou pro poslední misi.
(Pro účely recenze byla odehrána asi polovina scénářů. Těším se na velkolepé boje pozdějších misí, ale ještě chvíli potrvá, než se mi pod kůži dostanou všechna pravidla. Bez toho si to člověk neužije.)

Bouře oceli získává od Říše her ocenění:

Poděkování

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Fox in the Box.

Hru můžete zakoupit přímo zde.

Tags:

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Mohlo by Vás zajímat také: